دنیای اقتصاد : پای درد دل واردکنندگان به شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی پایتخت هم باز شد. موضوعی که مدتهاست نقل محافل است و از رسانهها گرفته تا مسوولان و از بخش خصوصی، همگی به دنبال این هستند که بدانند بالاخره سرنوشت کالاهای ماندگار در گمرک چه خواهد شد. شاید بتوان گفت مهمترین سوژه در این باره مربوط به خودروهای دپو شده در گمرکات و لوازم آرایشی و بهداشتی بلاتکلیف است.
به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد
دو کالایی که در شورای گفتوگوی پایتخت نیز محل بحث بود. کارشناسان با آمار و ارقام نشان دادند که اجازه ترخیص خودرو، نه تنها آسیبی به بازار نمیرساند بلکه موجب تعدیل قیمت خودروهای داخلی نیز خواهد شد. همچنین آمار ارائه شده از سوی نماینده انجمن واردکنندگان خودرو خبر از بیکاری ۱۳ هزار نفر به دنبال ممنوعیت واردات خودرو داشت. علاوه بر این حاصل ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی نیز رسوب ۲۰۰ کانتینر را در بنادر و گمرکات به دنبال داشته است. به همین دلیل مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، از مذاکره با معاون اول رئیسجمهور درخصوص این دو کالا خبر داد و گفت که اتاق بازرگانی تهران حل مساله واردکنندگان خودرو و رسوب ۲۰۰ کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی در گمرک را از طریق مکاتبه با اسحاق جهانگیری مورد پیگیری قرار میدهد. البته درخصوص ترخیص خودروهای دپو شده، تصمیمات متعددی از سوی دولتیها گرفته شد. حدود ۱۳هزار دستگاه از نزدیک به دو سال پیش به دلایل متفاوت اجازه ترخیص نیافتند. امسال دولت بهواسطه یک ضربالاجل بخشنامهای، برای ترخیص خودروهای دارای پروانه تا ۱۶تیر اجازه صادر کرد که بیش از ۶۶۰۰ خودرو توانستند در این مدت ترخیص شوند. اما سرنوشت ۱۰۴۸دستگاه خودرو با وجود دریافت پروانه گمرکی به دلیل پایان مهلت ترخیص بلاتکلیف ماند. از این رو در آبان ماه مجددا طی بخشنامه دیگر قرار شد ترخیص ۱۰۴۸دستگاه خودروی مانده در گمرک استارت بخورد. اما با توجه به اظهارات رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، همچنان برخی از واردکنندگان به دلیل پایان مهلت اعلام شده از سوی دولت، نتوانستند خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند و به این منظور نامهنگاریهایی با این کمیسیون انجام شده است.
اما مشکل واردات لوازم آرایشی و بهداشتی همچنان لاینحل باقی مانده است. فعالان این حوزه عنوان میکنند که با توجه به محدودیت تاریخ مصرف این لوازم، بخشی از کالاهای رسوب کرده در گمرکات فاسد شدهاند و اگر چارهاندیشی نشود، از یکسو قاچاق در این بخش افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر ارزهایی که برای خرید این لوازم از کشور خارج شده، هدر خواهد رفت.
به گزارش اتاق تهران در این جلسه، محمود نجفیعرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان اینکه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای فضای کسب و کار سم است، گفت: برای حوزه سلامت و دارو حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته شده که با توجه به برآوردها از وضعیت درآمدهای نفتی در سال آینده که حدود ۶ میلیارد دلار است، تخصیص نیمی از این درآمد به بخش سلامت شدنی نیست. بنابراین به نظر میرسد، این اعداد غیرواقعی است. او با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، اثر واقعیسازی نرخ ارز بر دارو و تجهیزات را مورد ارزیابی قرار داده است،گفت: یکی از درآمدهایی که دولت برای اجرای طرح تحول سلامت در سال آینده شناسایی کرده، وضع حقوق و عوارض بر کالاهای بهداشتی و آرایشی است. در حالی که این کالاها اکنون در گروه ۴ کالایی قرار گرفته و ورود آنها به کشور ممنوع است.
در ادامه این جلسه، مشکلات انجمن واردکنندگان خودرو در مورد رسوب خودروهای وارداتی در گمرک و ممنوعیت واردات خودرو مورد بررسی قرار گرفت. محمد عیدیان، قائممقام دبیر شورای گفتوگوی استان تهران با اشاره به اینکه میزان تولید خودرو از سال ۱۳۸۱ تا پایان سال ۱۳۹۱ حدود ۱۹ میلیون و ۴۵۶ هزار دستگاه بوده است، گفت: سهم ایرانخودرو از این میزان حدود ۹ میلیون و ۴۵۶ هزار دستگاه و سهم سایپا حدود ۸ میلیون و ۳۴۵ هزار دستگاه بوده است. میزان واردات خودرو، طی همین مدت، ۶۹۷ هزار و ۴۸۱ دستگاه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار و با میانگین قیمتی ۲۱ هزار و ۵۰۰ دلار بوده است. او افزود: قیمت این خودروها، با احتساب حقوق و عوارض گمرکی به میزانی نیست که دهکهای یک تا ۷ درآمدی قادر به خرید آن باشند و این آمارها نشان میدهد که واردات خودرو نمیتواند به بازار تولیدات داخلی آسیبی وارد کند. ضمن آنکه تولیدکنندگان داخلی نیز مسالهای با واردات خودرو ندارند و از سرگیری واردات میتواند قیمتهای داخلی را نیز کاهش دهد. در ادامه مهدی دادفر که به نمایندگی از انجمن واردکنندگان خودرو در این نشست حضور یافته بود، گفت: در این روزها که کودکان و سالمندان به دلیل آلودگی هوا در خانه زندانی میشوند، کسی نیست که مسوولیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را بپذیرد. اما این واردکنندگان خودرو بودند که در ازای واردات خود، ۱۰ میلیون دستگاه خودرو را اسقاط کردند. اما حدود یک سال و نیم است که با رویهای غیررقابتی و به بهانه خروج ارز در کشور، واردات خودرو ممنوع شده است. به واسطه این تصمیم که بر پایه اطلاعات غیرواقعی اتخاذ شده، ۱۳ هزار نفر بیکار شدهاند و دولت ناگزیر است به آنها حقوق بیکاری بپردازد. دادفر عنوان کرد حدود ۵ هزار دستگاه خودرو در گمرک در انتظار ترخیص است و انجمن واردکنندگان خودرو تاکنون ۱۲ راهکار برای از سرگیری واردات و ترخیص این خودروها ارائه کرده که مورد توجه قرار نگرفته است. در ادامه محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: تعدادی از واردکنندگان خودرو نیز نامهای را به کمیسیون ارسال کرده و درخواست رسیدگی به این مساله را دارند. ظاهرا معاون اول رئیسجمهور مهلتی برای ترخیص این خودروها تعیین کرد و حتی واردکنندگان اقدام به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کردند اما به دلیل طولانی شدن تشریفات، این مهلت قانونی به پایان رسید و باز هم خودروها در گمرک ماند.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران با اشاره به مذاکراتی که با معاون اول رئیسجمهور داشته است، گفت: اتاق بازرگانی تهران حل مساله واردکنندگان خودرو و رسوب ۲۰۰ کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی در گمرک را از طریق مکاتبه با آقای جهانگیری مورد پیگیری قرار میدهد. همچنین محمدرضا نجفیمنش، رئیس کمیسیون «بهبود کسب و کار و رفع موانع تولید» اتاق تهران هم گفت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۶میلیارد دلار ارز برای صنعت خودرو از کشور خارج شده است و ۵/ ۱ میلیارد دلار نیز به واردات قطعات خودرو اختصاص داشته است. اکنون سیاست دولت این است که با داخلیسازی از خروج این یکونیم میلیارد دلار نیز جلوگیری شود.
برچسب ها
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر