برنامه‌های «ومعادن» در سه حوزه

برنامه‌های «ومعادن» در سه حوزه

مهتاب رحمتعلی گروه بنگاه‌ها : سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های معدنی کشور است که توسعه پرتفوی محصولات، سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی مثل اکتشاف، انرژی و حمل و نقل را در برنامه توسعه خود دارد.

شنبه 19 آبان 1397 ساعت 5:21

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

برنامه‌های «ومعادن» در سه حوزه

این شرکت با در اختیار داشتن سهام شرکت‌های معدنی بزرگ از جمله چادرملو، گل‌گهر، توسعه صنعتی و معدنی صبانور، فولاد خراسان، فولاد ابرکوه، پامیدکو و گسترش کاتالیست ایرانیان، آمادگی خود را برای خرید ۷۰ درصد از سهام سرمایه ‌گذاری امید اعلام کرده تا با تجمیع سهام شرکت‌های معدنی «وامید» بتواند راهبری بخش معدن را به‌دست بگیرد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» ضمن تشریح برنامه‌های این شرکت گفت: سرمایه‌گذاری امید، سهامدار شرکت‌هایی است که وزن اصلی را در پرتفوی ما دارد. به عبارتی امید در گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین که وزن اصلی پرتفوی ما را تشکیل می‌دهند سهم دارد. درنتیجه برای ایجاد یک تمرکز موثر در بحث سنگ‌آهن بهترین گزینه خرید سهام امید است تا بتوانیم از این طریق پرتفوی خود را توسعه دهیم.به همین دلیل سعی کردیم روی این واگذاری نقش اول را داشته باشیم و باوجود اینکه خرید سنگینی است به‌ویژه که الان قیمت سهام امید هم بالا رفته، خریدار بالقوه آن هستیم.

عزیزالله عصاری با اشاره به اینکه در ابتدای مذاکرات قیمت «وامید» ۲۴۰ تومان بود و الان تغییرات جدی دارد، گفت: براساس تصمیمات فعلی قبول کردیم که ۷۰ درصد این سهام را بخریم. وی ادامه داد: در آن زمان برای خرید ۷۰ درصد سهام امید ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نیاز داشتیم، اما الان حدود دو برابر و بیشتر باید بپردازیم که رقم بالایی است. به‌ویژه با پرداخت حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش‌پرداخت و اقساط کوتاه‌مدت فشار بیشتری وجود دارد که البته تلاش می‌کنیم با شرایط بهتری آن را بخریم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ خریداری به‌اندازه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نمی‌تواند این مزیت را از حیث ایجاد تمرکز در مالکیت سهام داشته باشد، اضافه کرد: امید در کنار سهام ما می‌تواند ارزش و اعتبار مضاعفی پیدا کند وگرنه در صورت خرید از سوی سهامدار دیگر شاهد تغییر چندانی نخواهیم بود.

مدیرعامل «ومعادن» افزود: ما باوجود سهام خود و خرید سهام امید می‌توانیم در شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و گهرزمین سهم عمده داشته و با تمرکزی که ایجاد می‌شود در زمینه سنگ‌آهن سیاست‌گذاری کنیم که این امر به نفع کشور هم هست که سیاست‌ها در یک مجموعه واحد و متمرکز تعیین شود. عصاری ادامه داد: امید در چادرملو ۳۹ درصد سهم دارد و ما ۱۷ درصد، امید در گل‌گهر ۳۹ درصد سهم دارد و ما ۲۲ درصد که در صورت داشتن سهم امید عمده سهام این شرکت‌ها در اختیار «ومعادن» قرار می‌گیرد و سیاست‌گذاری متمرکز می‌شود. به گفته وی اگر مسوولیت سنگ‌آهن کشور در یکجا متمرکز باشد می‌توان در بخش‌های مختلف مثل اکتشاف، استخراج، ارتباطات، صادرات، تامین سنگ‌آهن فولاد و... برای آینده برنامه‌ریزی موثرتری کرد.

عصاری درباره نحوه تامین مالی شرکت برای خرید سهام امید گفت: بخشی از تامین مالی از طریق فروش سهامی که قصد فروش آن را داریم انجام می‌شود. از طرفی با چند تامین سرمایه مذاکره کرده، همه مدارک را داده و فرآیند کار را طی کرده و آمادگی داریم بلافاصله پس از درج اطلاعیه امید وجوه را از این مسیر تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه قرار است یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی تامین سرمایه‌ها جذب شود که برای پیش‌پرداخت از آن استفاده می‌کنیم، افزود: البته اگر پیش‌پرداخت ۲۰ درصد باشد باقی را خودمان می‌پردازیم. وی درباره زمان عرضه امید نیز با اشاره به اینکه از ۷ ماه پیش قرار بود این عرضه انجام شود، گفت: به‌نظر می‌رسد به‌زودی این عرضه صورت بگیرد.عصاری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» در بخش انرژی افزود: در راستای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی دو نیروگاه را در سمنان خریداری کردیم که هرکدام ۳۲۴ مگاوات ظرفیت دارند و با راه‌اندازی سیکل ترکیبی آنها هر دو به یک‌هزار مگاوات می‌رسند.

وی ادامه داد: اگر سهام امید را بخریم نیروگاه‌های امید هم به هلدینگ انرژی ما اضافه خواهد شد و درنتیجه علاوه بر سنگ‌آهن در انرژی هم قدرت مناسبی خواهیم داشت.عصاری تصریح کرد: درواقع با خرید امید هم اعتبار بیشتری کسب می‌کنیم و هم در صنعت معدن نقش عمده‌تری ایفا خواهیم کرد.وی درباره رقبای شرکت برای خرید «وامید» گفت: در خرید سهام امید رقبایی داریم که آمادگی خود را اعلام کرده‌اند اما هیچ‌کدام مزیت ما را ندارند و تنها می‌توانند یک سهامدار غیر‌حاکمیتی باشند. درواقع به‌اندازه‌ای که سهم امید باقیمت فعلی برای ما دارای مزیت است، برای دیگران نیست.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در پاسخ به سوالی درباره تاثیر نرخ ارز بر صنعت افزود: افزایش نرخ ارز روی سهام برخی صنایع مثل پتروشیمی‌ها، سنگ‌آهنی‌ها و... تاثیرات جدی داشت و آنها را با افزایش قیمت سهم همراه کرد. اما محدودیت‌هایی که برای ارز صادراتی در نظر گرفته شد این تغییرات را تحت‌تاثیر قرار داد و درواقع شرایطی ایجاد شد که تاثیر مثبت افزایش نرخ دلار که می‌توانست در بخش تولید نمایان شود قدرت اصلی خود را از دست بدهد. وی در ادامه با اشاره به اینکه به‌طورکلی افزایش نرخ دلار تاثیرات مثبتی را روی شرکت‌های تولیدی گذاشت، گفت: باید در نظر داشت که شرکت‌های تولیدی در کنار صادرات یک بخش واردات هم دارند از مواد اولیه گرفته تا تجهیزات و... که رشد نرخ دلار هزینه‌های آنها را افزایش داده و در بلندمدت اثر خود را نشان می‌دهد.

عصاری با اشاره به اینکه ارز صادراتی صنعت در سامانه نیما می‌آید، اضافه کرد: همه ارز صادراتی وارد کشور نشده چون شرکت‌ها برای تجهیزات خود نیاز به ارز دارند. وی گفت: شرکت‌ها در حال مذاکره هستند که بتوانند سهم واردات خود را از محل ارز صادراتی تامین کنند.عصاری ادامه داد: خوشبختانه مدتی است که نرخ آزاد ارز ثبات نسبی پیداکرده که امیدوارم این ثبات در روزهای آینده ادامه داشته باشد بنابراین اگر الان برنامه‌ریزی کنیم و مجموعه اقتصادی کشور راهکارهایی را پیدا و اجرا کنند نتایج بهتری می‌گیریم. وی افزود: با اینکه تحریم‌ها از الان شروع ‌شده اما با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم عواقب آن را بیشتر کنترل کنیم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در ادامه با اشاره به برنامه‌های شرکت درباره ساخت اسکله در بندر شهید رجایی گفت: با توجه به اینکه در موضوعات حمل‌ونقل و بنادر مشکلات زیادی داریم، اگر بخواهیم به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم، به‌طورقطع زیرساخت‌های موجود جوابگو نخواهند بود. برهمین اساس برای انجام این کار، مجموعه‌ای را تشکیل داده‌ایم تا در آینده اسکله‌ای تخصصی در بندر شهید رجایی برای صادرات و واردات سنگ‌آهن و فولاد راه‌اندازی شود. وی افزود: در همین راستا شرکتی را با حضور سهامداران بزرگی مانند گل گهر، چادرملو، معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و... تاسیس کرده و قراردادی نیز با سازمان بنادر بستیم و بررسی‌های لازم انجام شد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زمین ۱۸۰ هکتاری را در اختیار گرفتیم، گفت: به‌رغم اینکه مراحل تصویب این کار خیلی طولانی بود اما اکنون به مرحله امضا رسیده و پس‌ازاین به دنبال سرمایه‌گذاری می‌رویم که البته اجرای این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد. وی گفت: قبل از بحث تحریم‌ها مذاکراتی با فاینانسورهای خارجی داشتیم که الان متوقف شده بنابراین اگر بخواهیم طرح توسعه را شروع کنیم باید با سرمایه‌گذاری خودمان شروع کنیم.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ای که داشتیم قرار بود فاینانسورها سرمایه‌گذاری کنند و از محل خروجی از آنها ارز دریافت کنیم یعنی شرکت‌ها قرار بود دستمزدها را به ما ارزی بدهند که ما هم از همان طریق بدهی و سود را تسویه کرده و می‌توانستیم از این طریق بحث تبدیل ارزها را «هج» (پوشش ریسک) کنیم.وی در ادامه یادآوری کرد: حداکثر ظرفیتی که الان کشتی‌ها پهلو می‌گیرند حدود ۷۵ هزار تن است که ما می‌خواهیم این ظرفیت را به دو برابر برسانیم؛ یعنی به دنبال اسکله‌ای هستیم که کشتی ۱۵۰ هزار تنی بتواند در آن پهلو بگیرد.به گفته وی ظرفیت کشتی‌ها نقش بزرگی روی قیمت تمام‌شده دارد یعنی هر چه ظرفیت بالاتر باشد قیمت تمام‌شده برای انتقال کاهش می‌یابد.

عصاری در ادامه گفت: استرالیا اکنون برای حمل سنگ‌آهنی که به چین می‌فرستد ۵/ ۵ دلار برای هر تن می‌پردازد ولی ما که در همان چین بار را تخلیه می‌کنیم حداقل ۱۳ دلار به‌عنوان هزینه حمل می‌پردازیم. بنابراین در آینده نمی‌توانیم با شرایط فعلی رقابت مناسبی داشته باشیم زیرا اکنون هم ۸ دلار عقب هستیم بنابراین باید برنامه‌های جدی داشته باشیم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات درباره برنامه‌های شرکت در بخش اکتشاف گفت: حلقه مفقوده معادن، اکتشاف است، بنابراین در اکتشاف کار بزرگی از طریق تشکیل یک کنسرسیوم برای اولین بار انجام دادیم که این کنسرسیوم با حضور ۱۲ شرکت بسیار بزرگ معدنی و فولادی و با محوریت «ومعادن» تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه بحث اکتشاف در همه دنیا وظیفه‌ دولت است، گفت: درواقع دولت اکتشاف را انجام می‌دهد و بخش خصوصی روی یک محدوده سرمایه‌گذاری می‌کند. چون ریسک اکتشاف خیلی بالاست و سرمایه‌گذار این ریسک را نمی‌پذیرد.عصاری افزود: با کاری که ما انجام دادیم برای اولین بار گروهی قرار است به کمک دولت بیاید و در محدوده‌هایی که دولت معرفی کرده به اکتشاف بپردازد.

به گفته وی شرکت‌های بسیار قوی مثل فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، میدکو، امید، معادن فلزات، گل‌گهر، گهرزمین، چادرملو، صبانور و... در این کنسرسیوم حضور دارند که محدوده‌هایی به آنها معرفی شده و در حال بررسی هستند.عصاری آینده صنعت «معادن» را به دو فاکتور توسعه کشور و گرفتن سهم مناسب از صادرات به خارج از کشور وابسته دانست.وی گفت: با توجه به این دو مقوله نمی‌توان پیش‌بینی مناسبی داشت که آیا مسیر آینده توسعه کشور طوری است که آینده فولاد را تامین کند یا خیر و آیا شرایط صادرات برای ما مهیاست که سهم ویژه‌ای داشته باشیم.وی ادامه داد: اما درعین‌حال این صنعت با پتانسیل موجود و عدم وابستگی به خارج آینده خوب و امیدبخشی دارد. عصاری در خاتمه حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های این گروه را معادل ۵‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

 

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361