پیش‌بینی دنیای اقتصاد از ریزش تورم

پیش‌بینی دنیای اقتصاد از ریزش تورم

در صورتی که تا پایان پاییز شوک خاصی به شاخص‌های قیمتی وارد نشود، در زمینه شاخص‌های قیمتی مصرفی نیز می‌توان انتظار داشت تا پایان سال، تورم نقطه‌به‌نقطه افزایش چشمگیری نیابد و احتمال رسیدن تورم (متوسط) نیز به زیر 15 درصد وجود خواهد داشت.

تازه‌ترین آمار از شاخص قیمت تولیدکننده نشان می‌دهد روند نزولی در زمینه شاخص‌های مختلف تورم تولید، در مهرماه نیز ادامه داشته است؛ به‌طوری‌که از بین نرخ‌های تورم مربوط به تولیدکننده، نرخ ماهانه به 2/0 درصد، نرخ نقطه‌به‌نقطه به 14 درصد و نرخ متوسط به 19 درصد رسیده است. بر اساس آمارها، مهرماه سومین ماهی بوده که نرخ تورم ماهانه تولید در آن، کمتر از یک درصد بوده است. همچنین، متوسط نرخ تورم ماهانه تولیدکننده در پنج ماه اخیر، به میزان 6/0 درصد بوده است که در مقایسه با مقادیر 5/2 درصدی و 7/3 درصدی این شاخص در دو ماه نخست سال، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. برآوردهای «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد با توجه به مسیر اخیر تورم تولیدکننده، در صورتی که تا پایان پاییز شاخص‌های قیمتی اقتصاد کشور مثل نرخ ارز، با شوک افزایشی قابل‌توجهی مواجه نشود، می‌توان انتظار داشت که سطح نرخ‌های ماهانه تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آینده نیز به یک درصد و زیر یک درصد بازگردد که در نتیجه آن، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در محدوده زیر 15 درصد باقی مانده و افزایش نخواهد داشت و همچنین، احتمال رسیدن نرخ تورم (متوسط) پایان سال جاری به زیر15 درصد نیز وجود خواهد داشت.



رشد محدود هزینه‌های تولید در مهرماه
بانک مرکزی تازه‌ترین آمار از «شاخص قیمت تولیدکننده» را برای مهرماه اعلام کرد. بر اساس این آمار، مقدار شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در مهرماه به عدد 6/206 واحد رسیده که در مقایسه با مقدار این شاخص در شهریورماه، رشد 2/0 درصدی و در مقایسه با مقدار شاخص در مهرماه سال گذشته، رشد 14 درصدی را نشان می‌دهد. به‌عبارت دیگر، «تورم ماهانه تولیدکننده» در مهرماه 1393، به میزان 2/0 درصد بوده و سطح «تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده» نیز در مهرماه سال جاری، به 14 درصد رسیده است. همچنین، مقدار «تورم متوسط تولیدکننده» نیز معادل 19 درصد گزارش شده است. این آمارها از کاهش نرخ‌های تورم تولیدکننده حکایت دارد. نرخ تورم متوسط تولیدکننده در مهرماه سال جاری به زیر 20 درصد رسیده است که کمترین مقدار از سال 1390 به بعد به شمار می‌رود. تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده نیز در ماه‌های پس از اجرای فاز نخست هدفمندی (دی 1389 به بعد) کمترین مقدار را دارا است. نکته مهم در این آمارها، نرخ بسیار محدود و پایین تورم ماهانه تولیدکننده (2/0 درصد) است که پس از رشد صفر درصدی شاخص تولیدکننده در خرداد 1389، در ماه‌های بعد از این تاریخ بدون سابقه بوده است.
بانک مرکزی برای تعریف ماهیت و اهمیت شاخص قیمت تولیدکننده، توضیح داده است: «شاخص‌های قیمت در ادبیات پژوهش‌های اقتصادی، به‌منظور ارزیابی چگونگی تغییرات سطوح مختلف قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شوند. شاخص بهای تولیدکننده (Producer Price Index-PPI) و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) از جمله شاخص‌های قیمتی هستند که در مباحث اقتصادی بالاخص مقوله داده‌ها و ستانده‌های تولیدکننده، وضعیت تجارت خارجی و همچنین برای نشان دادن سلامت و پیشرفت اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. شاخص بهای تولیدکننده هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان تهیه، منتشر و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص روند تغییرات قیمت‌ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش‌های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان داده و می‌تواند به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر (Leading Indicator) برای اطلاع زودهنگام از روند تورم به کار برده شود. سبد اقلام شاخص PPI مشتمل‌بر 708 قلم کالا یا خدمت است که مطابق با آخرین توصیه‌های بین‌المللی براساس ویرایش چهارم ISIC* (طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی کلیه فعالیت‌های اقتصادی) در 8 گروه اصلی طبقه‌بندی و منتشر می‌شود


زمان انتشار آمار PPI مشخص شد
همچنین، سایت رسمی بانک مرکزی در کنار انتشار آمار شاخص قیمت تولیدکننده، اظهارات علیرضا مقتدایی، مدیر کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی را نیز پیرامون آمارهای اخیر، پوشش داده است. به گزارش این پایگاه، وی درخصوص این آمارها گفت: «درصد تغییر ماهانه شاخص تولید‌کننده در مهرماه به 2/0 درصد رسید که کمترین سطح در سال‌جاری بوده است. علاوه‌بر این، درصد تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل، با نرخی معادل 14 درصد به کمترین میزان خود در 46 ماه گذشته رسیده است. همچنین درصد تغییر میانگین شاخص بهای تولید‌کننده در 12 ماه گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز در مهرماه به 19 درصد رسیده که کمترین مقدار از فروردین 1390 به بعد بوده است.» به گفته مدیرکل آمارهای اقتصادی، «با تغییر در فرآیند تولید و محاسبات آمارهای اقتصادی در مرحله اول، زمان انتشار شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی را در شرایط عادی به پنج روز کاری پس از پایان هر ماه و زمان انتشار شاخص بهای تولید‌کننده را به 8 روز کاری پس از پایان هر ماه رسانده‌ایم.» تصمیم جدید مسوولان بانک مرکزی برای تدوین یک تقویم مقدماتی برای انتشار آمارهای مربوط به شاخص‌های قیمتی تولیدکننده و مصرف‌کننده، در حالی است که پیش از این «دنیای اقتصاد» در چندین نوبت با اشاره به برخی ضعف‌های موجود در سازوکار فعلی تهیه و انتشار آمارهای اقتصادی کشور، پیشنهادهایی را جهت اصلاح برخی از ضعف‌های کنونی مطرح کرده و بر «ضرورت تدوین یک تقویم آماری» تاکید کرده بود. از جمله 8 تیرماه سال جاری، در گزارشی با عنوان «ضرورت تدوین یک تقویم آماری» تاکید شد: «به‌نظر می‌رسد‌ که بانک‌مرکزی با ایجاد‌ یک جد‌ول زمان‌بند‌ی د‌قیق برای انتشار آمارهای اقتصاد‌ی می‌تواند‌ گامی بلند‌ نیز برای متعهد‌ کرد‌ن سیاست‌گذاری پولی و بنیان‌گذاشتن یک رویه صحیح و غیرقابل تخطی د‌ر اطلاع‌رسانی، حتی برای سال‌های آیند‌ه برد‌ارد‌. د‌ر‌صورتی‌که انتشار آمارها به شکل منظم از سوی بانک‌مرکزی انجام شود‌.» این امر به یک مشخصه ساختاری بانک مرکزی تبد‌یل خواهد شد و از اتکای رویه‌ها به افراد‌ نیز، جلوگیری می‌شود‌. د‌ر نتیجه می‌توان انتظار د‌اشت که حتی با تغییر مسوولان بانک‌مرکزی نیز، کار برای افراد‌ جد‌ید‌ برای بر هم زد‌ن رویه انتشار منظم آمارها، د‌شوار شود‌. بنابراین و با توجه به مزیت‌های انتشار منظم آمارها، می‌توان اقدام اخیر بانک مرکزی را یک گام در مسیری ضروری و بسیار مفید دانست که از این جهت، تصمیم اخیر مسوولان بانک مرکزی قابل‌تقدیر بوده است.


انتظار تداوم کاهش تورم مصرف‌کننده
در روزهای گذشته و با انتشار آمارهای مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده و تورم (آمار مربوط به مهرماه)، «دنیای اقتصاد» در گزارشی به بررسی روند تورم در ماه‌های گذشته پرداخت و با فرض اینکه اتفاق بسیار غیرمترقبه‌ای در ماه‌های آینده رخ نمی‌دهد، سناریوهایی برای ترسیم مسیر پیش روی تورم را مشخص کرده بود. در سناریوی «محتمل»، فرض بر این است که رشد قیمت‌ها در ماه‌های بعدی نیز، با نرخی تقریبا نزدیک به نرخ رشد قیمت‌ها در ماه‌های گذشته صورت بگیرد. با چنین فروضی، مشخص می‌شود که از آبان‌ماه به بعد، از سرعت کاهش تورم کاسته خواهد شد و روند نزولی تورم نیز از بهمن‌ماه به بعد، تقریبا متوقف خواهد شد. امری که می‌توان آن را پایان موقت دوره کاهش تورم دانست و حتی، تردیدهایی نیز درباره احتمال افزایش تورم در ماه‌‌های نخست سال بعد وجود دارد.
بانک مرکزی همزمان با اعلام رقم شاخص تولیدکننده، از قول مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اضافه کرده است: «شاخص بهای تولیدکننده (PPI) تصویری از تغییر سطح قیمت‌‌ها در کالاها و خدمات مورد نیاز برای تولید را ارائه می‌کند. به‌طور معمول، انتظار می‌رود تغییرات در شاخص قیمت تولیدکننده، با یک وقفه زمانی در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) منعکس شود؛ بنابراین می‌توان تغییرات شاخص بهای تولید‌کننده را بیانگر تحولی مناسب در زمینه تغییرات آتی شاخص بهای مصرف‌کننده دانست». اشاره این مقام مسوول به اهمیت تغییرات «شاخص قیمت تولیدکننده» در پیش‌بینی تورم، در حالی است که پیش از این، «دنیای اقتصاد» نیز در گزارش‌های متعددی بر اهمیت این شاخص از جنبه‌های مختلف تاکید کرده و با نام‌گذاری شاخص تورم تولیدکننده تحت عنوان «تورم دوم»، به بررسی تغییرات این شاخص در ماه‌های مختلف پرداخته بود. به‌عنوان مثال در آخرین گزارش که با عنوان «رکوردشکنى تورم پیش‌نگر در سه نگاه» در تاریخ 30 مهرماه منتشر شد، به روند نزولی نرخ تورم تولیدکننده اشاره شد و با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسی، تاکید شد که می‌توان با استفاده از روندهای اخیر، نزولی شدن تورم در ماه‌های آینده را پیش‌بینی کرد.


سه ماه متوالی با تورم زیر یک درصدی
یکی از نکات قابل‌توجه آمارهای جدید از شاخص قیمت تولیدکننده، این موضوع است که در مهرماه، برای سومین ماه متوالی رشد ماهانه این شاخص (نرخ تورم ماهانه تولیدکننده) کمتر از یک درصد بوده است (مقادیر سه ماه اخیر به ترتیب معادل 9/0 درصد، 7/0 درصد و 2/0درصد بوده است). همچنین، متوسط نرخ تورم تولیدکننده در پنج ماه گذشته به میزان 6/0 درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم تولیدکننده در فروردین‌ماه معادل 5/2 درصد، در اردیبهشت‌ماه معادل 7/3 درصد گزارش شده که علت اصلی آن، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در روزهای نزدیک به ابتدای سال جاری بوده است.
اهمیت نرخ‌های زیر یک درصدی تورم ماهانه از این روست که در صورتی که قرار باشد تغییرات شاخص بهای تولیدکننده، با چند ماه تاخیر در مقادیر شاخص بهای مصرف‌کننده منعکس شود، منجر به این خواهد شد که نرخ‌های تورم ماهانه (مصرف‌کننده) نیز به زیر یک درصد باز گردد. در ماه‌های گذشته و به خصوص از اسفند 1392، نرخ‌های تورم ماهانه به سطوح بالاتری منتقل شد و متوسط نرخ تورم ماهانه در هشت ماه گذشته نیز، معادل 3/1 درصد بوده است. این در حالی است که سطح تورم ماهانه در هشت ماه قبلی، یعنی از ابتدای تیرماه تا پایان بهمن ماه سال گذشته، با کاهش قابل ‌توجهی مواجه شده بود و متوسط نرخ آن در آن بازه هشت ماهه نیز، معادل 1/1 درصد عنوان شده بود. این کاهش، پس از دوره تورمی شدیدی صورت می‌گرفت که آخرین ماه آن با نرخ تورم بالای 3 درصدی، خردادماه سال گذشته بود. نکته قابل‌توجه این است که از شهریور 1390 تا خرداد 1392 (به مدت 22 ماه)، متوسط نرخ تورم ماهانه در اقتصاد ایران، معادل با 6/2 درصد بوده است که سطح بسیار بالایی برای رشد ماهانه قیمت‌ها محسوب می‌شود.
برای درک تفاوت نرخ‌های تورم ماهانه، کافی است توجه کنید که تداوم تورم ماهانه یک درصدی به مدت یک سال، سطح قیمت‌ها را به میزان 7/12 درصد بالا خواهد برد. در حالی که تداوم نرخ تورم ماهانه 2درصدی به مدت 12 ماه، در پایان سال سطح قیمت‌ها را به میزان 8/26درصد افزایش خواهد داد. به‌عبارت دیگر، تفاوتی یک واحد درصدی بین دو نرخ تورم ماهانه، به فاصله‌ای حدودا 14 درصدی در نرخ‌های تورم سالانه منجر می‌شود. این موضوع، اهمیت ارقام اعشاری و به ظاهر کوچک را در نرخ‌های تورم ماهانه مشخص می‌کند.

تکرار تورم تولید در تورم مصرفی؟
با توجه به مباحث مطرح شده، می‌توان برآورد کرد که انعکاس تغییرات اخیر تورم تولیدکننده در مقادیر آتی تورم مصرف‌کننده، چه اثری روی سطح قیمت‌ها خواهد داشت. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد پیش از این، تکانه‌های وارد شده به شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)، در مدت زمان نسبتا کوتاهی (کمتر از 6 ماه) در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) منعکس می‌شود و همچنین، سطح این دو شاخص نیز از اواخر سال 1389 به بعد، تقریبا معادل با هم بوده است. به‌عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که پس از هر شوک قیمتی که ابتدا قیمت‌های تولیدکننده را تحت‌تاثیر قرار داده، CPI نیز متمایل به این بوده که در فاصله کوتاهی، افزایش صورت گرفته را در قیمت‌های خود تخلیه کند و «عدد» خود را نیز با PPI معادل کند. بر اساس آخرین آمار، عددPPI در مهرماه به 6/206واحد رسیده و سطح CPI نیز معادل 8/204واحد شده است؛ بنابراین در صورتی که شاخص قیمت مصرف‌کننده به میزان 9/0 درصد دیگر رشد کند، این دو شاخص معادل با هم خواهند شد. با توجه به این موضوع، شاید بتوان انتظار داشت که با فرض عدم وقوع شوک ارزی (به‌ویژه در آذرماه) و تداوم روند کنونی تورم ماهانه تولیدکننده، نرخ‌های تورم ماهانه (مصرف‌کننده) نیز در ماه‌های بعد به زیر یک درصد برسد. این فرضیه، منجر به این می‌شود که اولا، سرعت کاهش تورم در ماه‌های بعدی نیز تقریبا حفظ شود؛ ثانیا، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در سطح نزدیک به 14 درصد تا 15 درصد بماند و از 15 درصد بیشتر نشود و ثالثا، نرخ تورم در پایان سال، حتی از سطح پیش‌بینی شده قبلی (بین 15 تا 16درصد) پایین‌تر بیاید و برای نخستین بار در این سال‌ها، تورم کمتر از 15درصدی در اسفندماه ثبت شود

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361