پاسخ‌ نمایندگان مجلس به عدم پرداخت وام ازدواج

پاسخ‌ نمایندگان مجلس به عدم پرداخت وام ازدواج

بینا:سختی دریافت وام ازدواج به کابوسی برای جوانان تبدیل شده است. وام ازدواج هم یکی دیگر از وعده هایی است که برای رسیدن به آنها باید از هفت خوان رستم بگذریم. سقف دریافت وام ازدواج تنها سه میلیون تومان است! مبلغ خیلی کمی که در قبال هزینه های هنگفت برای ازدواج "هیچ" است. اما همین سه میلیون تومان هم اگر به راحتی به دستمان می رسید غنیمت بود!

سختی دریافت وام ازدواج به کابوسی برای جوانان تبدیل شده است. وام ازدواج هم یکی دیگر از وعده هایی است که برای رسیدن به آنها باید از هفت خوان رستم بگذریم. سقف دریافت وام ازدواج تنها سه میلیون تومان است! مبلغ خیلی کمی که در قبال هزینه های هنگفت برای ازدواج "هیچ" است. اما همین سه میلیون تومان هم اگر به راحتی به دستمان می رسید غنیمت بود! 
برای گرفتن وام ازدواج بعد از اینکه وارد سایت سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شویم و اینترنتی ثبت نام کنیم، باید منتظر بمانیم که پیغامی از این سامانه برایمان ارسال شود و ما با مدارکمان برای گرفتن وام سه میلیونی! در شعبه بانک اعلام شده حضور پیدا کنیم. اما نباید همه صبرمان را همین جا خرج کنیم چون راه زیادی در پیش داریم. ضامن بانکی مان باید ده ها نکته ای که بانک تعیین می کند را دارا باشد، اگر در این قسمت به مشکل بخوریم باید چندین هفته یا حتی چندین ماه دنبال ضامن معتبر بگردیم. تا بالاخره ضامنی را پیدا کنیم که مورد تایید بانک قرار بگیرد! تا مسئول بانک خیالش راحت باشد که مبلغ کلان سه میلیون تومان را حتما بر می گردانیم!!! 
اما این همه ماجرا نیست، ما از بانک خارج می شویم و منتظر می مانیم که بانک مربوطه پول را به حساب مان واریز کند، اما خبری از تسهیلات ازدواج نیست که نیست. 
نمونه ای از منتظران در صف تسهیلات وام ازدواج، که هنوز وام ازدواجشان را دریافت نکردند، زوج جوانی هستند که مرداد ماه 93 اقدام به دریافت وام کرده بودند. پس از اینکه به شعبه بانکی که اعلام شده مراجعه کردند پاسخ بانک معین شده این بود: منتظر بمانید تا پیامکی برایتان ارسال شود! 
اما تا امروز که حدود 5 ماه از ثبت نام شان می گذرد هنوز خبری از تسهیلات ازدواج نیست! پنج ماه مدت کمی نیست که این زوج جوان در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج خود هستند. 
 
 
 
آیا واقعا زمان انتظار دریافت وام ازدواج کوتاه شد؟! 
 مدت زمان انتظار دریافت وام ازدواج کوتاه می ‌شود! این جمله ای بود که اردیبهشت امسال شهرزاد دانشمندی،  معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفته بود. اما اکنون چیزی خلاف این وعده دیده می شود. 
دانشمندی با اعلام اینکه طی اردیبهشت ماه 93 حدود 17 هزار نفر وام قرض الحسنه ازدواج دریافت کرده اند، گفت: در سال 91 حدود 934 هزار و 734 فقره وام ازدواج پرداخت شد و تا تاریخ اول اردیبهشت ماه جاری943 هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج بوده اند که این تعداد از افراد از سال گذشته یا در سال جاری برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند. 
این مقام مسئول در بانک مرکزی با اعلام اینکه این افراد از طریق سامانه برای دریافت وام ازدواج هدایت می شوند، افزود: با توجه به اینکه 3 بانک دیگر به بانک های پرداخت کننده تسهیلات ازدواج افزوده شده اند، مدت زمان انتظار برای دریافت وام کوتاه تر می شود. 
شهرزاد دانشمندی با اعلام اینکه سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از سوی بانک مرکزی همواره رصد می شود، افزود: بر این اساس اگر بانکی دارای منابع برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نباشد، از سامانه حذف می شود. 
لازم به ذکر است که توقف کامل پرداخت وام 5 میلیونی ازدواج  و تبدیل آن به 3 میلیون تومان با اطلاعیه بانک مرکزی در سامانه وام ازدواج  و بازگشت بانک مرکزی به مصوبه پیش از سال 90 که دو ماه پیش اعلام شد، یکی دیگر از کم لطفی های دولت به جوانان متقاضی برای دریافت تسهیلات ازدواج بود.  
با تاخیر در تحقق وعده تسهیلات ازدواج،  شیرینی پرداخت آن تلخ می شود  
ابوذر ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در پاسخ به این سوال که چرا دولت به تعهدات خودش درباره تسهیلات وام ازدواج عمل نمی کند به خبرنگار فردا گفت: منابع در نظر گرفته شده برای پرداخت وام ازدواج از محل سپرده های قرض الحسنه تامین می شود که میزان این سپرده کاهش پیدا کرده است. وی افزود: برای رفع پاره ای از این مشکلات دولت باید هر چه سریعتر لایحه اصلاح نظام بانکی را به مجلس ارائه کند که در حواشی بررسی این لایحه دلایل کاهش جذب منابع قرض الحسنه نیز مورد بررسی قرار گیرد.
ندیمی در ادامه تصریح کرد: اگر واقعا دولت یازدهم بخواهد به وظیفه خود عمل کند نباید برای تحقق وعده تاخیر بیندازد زیرا که شیرینی پرداخت را از بین می برد و تلخ می کند. 
این نماینده مردم بیان کرد: مسئله اصلی در موضوع اهتمام به ازدواج این است که باید جوانان را تشویق به ازدواج کنیم و با این هزینه های هنگفت و عمل نکردن به وعده "پرداخت تسهیلات ازدواج" امکان این مسئله وجود ندارد. 
ابوذر ندیمی با تاکید بر این موضوع که هر چقدر که توقعات زوجین پایین باشد، میزان پرداخت قطعا به این مبلغ در خور نیست، گفت: حتی ساده ترین مراسم را هم زوجین در نظر بگیرند این مبلغ کفاف مراسم شان را نمی دهد. مگر اینکه با راهکارهای دیگری مثل در اختیار گذاشتن سالن های رایگان برای جشن ازدواج یا به عهده گرفتن بخش هایی از جهیزیه به صورت رایگان جبران این مبلغ کم را بدهد. 
وام های بانکی فقط برای بابک زنجانی ها و سعید مرتضوی هاست  
عزت ‌الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به خبرنگار فردا گفت: اکثر بانک های کشور در اختیار سرمایه دار، ملاکین و زورگویان اقتصادی است. وی افزود: تا الان دولت چه زمانی یک وام قرض الحسنه رو به درستی داده است؟! هر زمان که وامی برای قشر ضعیف در نظر می گیرد هزاران بازی در می آورد تا آن وعده تحقق پیدا نکند. 
یوسفیان در ادامه تصریح کرد: من به عنوان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و نماینده چندین دوره مجلس از شما خواهش می کنم که خیلی به این وعده ها امیدوار نباشید. مگر اشخاصی که پارتی در بانک ها داشته باشند! 
این نماینده مجلس در نقد به دولت یازدهم عنوان کرد: دولتی که مصوبه می دهد چطور نظارت نمی کند؟ دفتر شکایت نمی گذارد؟ تحقیق نمی کند که چندین نفر از متقاضیان وام گرفته اند و چندین نفر در صف انتظار هستند؟ وی بیان کرد: شرایط بانکی طوری است که قشر ضعیف نمی توانند وام بگیرند و وام فقط برای افراد قدرتمند  و متقاضیان وام های کلان و  پرسود است و وام های بانکی برای بابک زنجانی ها، سعید مرتضوی ها و ... است.
عزت الله یوسفیان در ادامه گفت: مبلغ وام پنج میلیونی به سه میلیون کاهش یافت اگر این مبالغ را کم نکنند نمی توانند پول ها را جمع کنند و به آقایی بدهند که 200 میلیارد تومان معوقه داشته باشد! وی ضمن تاکید بر این موضوع که نیازمندان فکر دیگری برای خود کنند، افزود: راه بانک ها برای آنها بسته است برخلاف اینکه نیازمندان فکر می کنند کاری برایشان انجام می شود اما به هیچ جایی نمی رسند و حتی مشاهده کردید که هر بار تصمیمی گرفته شد راهی برای اجرایی شدن آن وجود نداشت.  
قانون هایی که تصویب می شود اما اجرا نمی شود
 موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص جواب این سوال که چرا وام های ازدواج پرداخت نمی شوند به خبرنگار فردا گفت: باید وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس جمهور که رئیس دولت یازدهم است باید پاسخگو باشد که چرا وعده های دولت محقق نمی شود؟ وی افزود: وزارت ورزش و جوانان باید این موضوع را پیگیری کند که کمتر توجه به جوانان دارد و بیشتر توجه آن روی ورزش است. زیرا که وزیر ورزش و جوانان می توانست پیگیری کند و دولت را تحت فشار بگذارد و از جوانان حمایت کند. 
ثروتی در ادامه بیان کرد: ما به عنوان نماینده مجلس نهایت سعی خودمان را می کنیم، بالاخره جوانان مطالباتی دارند که باید بررسی شود. ما سوال می کنیم و پیشنهادات خودمان را به دولت می دهیم، مکاتبات جوانان را ارجا ع می دهیم اما ارتباط ما با مدیران بانکی قوی نیست زیرا که آنها را ما انتخاب نمی کنیم. پس تنها کاری که از عهده ما نمایندگان مجلس بر می آید این است که به کسی که ابزار قانونی داریم رای اعتماد می دهیم و سلب رای اعتماد می کنیم.  
این نماینده مجلس تصریح کرد: من به شخصه از وزیر دارایی وزیر ورزش و جوانان این سوال را پرسیدم و پاسخ دادند که منابع نداریم! چه کسی باید منابع را تامین کند؟ قطعا راه حل به دست دولت است که سیاست گذاری کند. 
موسی الرضا ثروتی عنوان کرد: باید بررسی کنند که اگر مردم پس انداز قرض الحسنه در بانک ها دارند که خب از آنها استفاده کنند و اگر ندارند، دولت یارانه بدهد و وام را در اختیار نیازمندان قرار دهد. زیرا اثرات واریز این پول به حساب جوانانی که قصد ازدواج دارند به مراتب بهتر از واریز یارانه به حساب ثروتمندان است. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در مجلس هفتم قانونی مبنی بر تسریع در تسهیلات برای ازدواج و مسکن جوانان تصویب شد اما عملی نشد. این عملی نشدن قانون را چه کسی پاسخ می دهد؟ در پایان موسی الرضا ثروتی تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید فشار بیشتری به دولت بیاورند که دولت به وظایفش عمل کند و باید تذکر جدی به دولت یازدهم داده شود.
 
 

برچسب ها

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361