ضرورت تنوع بخشی به روش‌های تجهیز منابع پولی

ضرورت تنوع بخشی به روش‌های تجهیز منابع پولی

بینا: روش­های تجهیز منابع پولی در قانون بانکداری بدون ربای ایران از جامعیت لازم برخوردار نیست و نمی­ تواند سلایق مختلف افراد جامعه از لحاظ پس ­انداز را پوشش دهد.

بانک­ها همانند سایر بنگاه­های اقتصادی در پی دست­یابی به حداکثر سود هستند. به نحوی عمل بانک­ها برای دست­یابی به این هدف متفاوت از سایر بنگاه­های اقتصادی می ­باشد. در واقع بانک­ها به عنوان واسطه‌های مالی از یک طرف اقدام به جذب سپرده می­ نمایند و از طرف دیگر اقدام به تخصیص منابع پولی جمع‌آوری شده می­ نمایند و از طریق این واسطه‌گری و مجموعه ­ای از فعالیت­ها و خدمات پولی و مالی به درآمدهایی دست می­ یابند.

در این گفتار به معرفی روش­های تجهیز منابع پولی که در قانون بانکداری بدون ربا ایران آورده شده ­اند، پرداخته می­ شود.

فصل دوم قانون عملیات بانکداری بدون ربا ایران مصوب سال 1362 طی مواد 3 تا 6 به مسئله تجهیز منابع پولی می‏ پردازد که مواد قانونی مربوطه در ذیل بیان می­ شوند.

ماده 3ـ بانک­ها می‏ توانند تحت هر یک از عناوین ذیل به قبول سپرده مبادرت نمایند:

الف ـ سپرده ‏های قرض ‏الحسنه‏

1ـ جاری‏

2ـ پس ‏انداز

ب ـ سپرده‏ های سرمایه‏ گذاری مدت‏ دار

تبصره ـ سپرده‏ های سرمایه‏ گذاری مدت‏ دار که بانک در به کار گرفتن آن­ها وکیل می ‏باشد، در امور مشارکت‏، مضاربه‏، اجاره به شرط تملیک‏، معاملات اقساطی‏، مزارعه‏، مساقات‏، سرمایه ‏گذاری مستقیم‏، معاملات سلف و جعاله مورد استفاده قرار می‏ گیرد.

ماده 4ـ بانک­ها مکلف به بازپرداخت اصل سپرده‏ های قرض ‏الحسنه (پس ‏انداز و جاری) می ‏باشند و می‏ توانند اصل سپرده‏ های سرمایه‏ گذاری مدت‏ دار را تعهد و یا بیمه نمایند.

ماده 5 ـ منافع حاصل از عملیات مذکور در تبصره ماده «3» این قانون‏، بر اساس قرارداد منعقده‏، متناسب با مدت و مبالغ سپرده‏ های سرمایه‏ گذاری و رعایت سهم منابع بانک به نسبت مدت و مبلغ در کل وجوه به کار گرفته شده در این عملیات‏، تقسیم خواهد شد.

ماده 6ـ بانک­ها می‏ توانند به منظور جذب و تجهیز سپرده ‏ها، با اتخاذ روش­های تشویقی، امتیازات ذیل را به سپرده ‏گذاران اعطا نمایند:

الف ـ اعطای جوایز غیر ثابت نقدی یا جنسی برای سپرده‏ های قرض ‏الحسنه.

ب ـ تخفیف و یا معافیت سپرده ‏گذاران از پرداخت کارمزد و یا حق‏ الوکاله.

پ ـ دادن حق تقدم به سپرده ‏گذاران برای استفاده از تسهیلات اعطایی بانکی در موارد مذکور در فصل سوم قانون عملیات بانکداری بدون ربا.

براساس آنچه که در قانون عملیات بانکداری بدون ربا و آئین­ نامه ­های اجرایی آمده است، بانک­ها می­ توانند به سه طریق از مردم سپرده دریافت نمایند که در ادامه به بیان آن­ها پرداخته می­ شوند.


1.   سپرده جاری (قرض ‏الحسنه)

حساب جاری در عملیات بانکداری بدون ربا ایران ماهیت قرض دارد. با این حال در مقابل این عمل سپرده‌گذاران،  بانک­ها خدمات حساب جاری را در اختیار صاحبان این گونه حساب­ها می‏ گذارند، بدین ترتیب که اشخاص حقیقی و حقوقی با افتتاح حساب وجوه مازاد بر نیاز خود را در بانک سپرده‏ گذاری می‏ کنند، سپس از طریق دسته چکی که از بانک دریافت می‏ کنند از موجودی حساب خود به هر اندازه و به هر صورتی که مایل باشند، طبق مقررات بانک استفاده می‏ کنند و به موجودی این گونه حساب­ها هیچ سودی تعلق نمی‏ گیرد. استفاده از حساب جاری علاوه بر حفظ پول در بانک موجب تسهیل مبادلات پولی و بی‏ نیازی صاحب حساب از حمل و نگه­داری وجوه نقدی می ‏شود.


2.    سپرده پس‏ انداز (قرض‏ الحسنه)

حساب پس‏ انداز نیز ماهیت قرض دارد به این طریق که بانک­ها بدهکار و سپرده­ گذاران این حساب­ها بستانکار می­ شوند. این حساب به مردم این امکان را می‏ دهد که وجوه مازاد بر نیاز خود را به هر میزانی که باشد به بانک بسپارند و در هر موقع که احتیاج داشتند از بانک دریافت کنند. علاوه بر آن صاحبان این حساب­ها در امر قرض ‏الحسنه اعطایی از طرف بانک مشارکت کرده از اجر و ثواب اخروی آن بهره‏ مند می‏ گردند.

وجوه این حساب‏ها نیز به مالکیت بانک درآمده جز, منابع بانک خواهد بود و بانک­ها با لحاظ سپرده قانونی و نقدینگی‏، بخشی از این وجوه را به اعطاء قرض ‏الحسنه اختصاص داده بخش دیگری را از طریق عقود مندرج در ماده 3  قانون عملیات بانکداری بدون ربا بکار می­ گیرند و از این راه کسب سود می ­کنند. بانک­ها برای تشویق مردم به پس ‏انداز، شماری از اولویت‏ها، امتیازات و جوایز برای صاحبان این حساب­ها در نظر می ‏گیرند.

حساب پس‏ انداز به اشکال مختلفی چون، «حساب پس‏ انداز عادی‏»، «حساب قرض ‏الحسنه پس‏ انداز ویژه‏»، «حساب قرض الحسنه پس ‏انداز ویژه جوانان‏» و «حساب قرض ‏الحسنه پس ‏انداز کشاورزی‏» مورد استفاده قرار می‏ گیرد که ماهیت همگی قرض بدون بهره بوده و به صاحبان آن­ها با قرعه ‏کشی جوایزی تعلق می‏ گیرد با این تفاوت که وجوه حاصل از حساب قرض‏ الحسنه پس ‏انداز ویژه‏، اختصاصاً در جهت اعطای قرض ‏الحسنه به­ کار گرفته می ‏شود.

چنان­که گذشت ماهیت فقهی این نوع سپرده قرض است و بانک هیچ تعهدی به پرداخت سود ندارد و اگر به برخی از سپرده‏ گذاران به صورت قرعه‏ کشی جوایزی می‏ دهند، بدون شرط است بنابراین از جهت شرعی اشکال نخواهد داشت.

3. سپرده‏ های سرمایه ‏گذاری مدت‏ دار

در حساب­های سرمایه ‏گذاری رابطه بانک و صاحب سپرده رابطه «وکالت‏» است. بانک­ها پس از کسر سپرده قانونی و نقدینگی‏، مطابق تبصره ماده3  قانون بانکداری بدون ربا، باقی مانده وجوه این حساب‏ها را به وکالت از صاحبان سپرده در امور مشارکت‏، مضاربه‏، اجاره به شرط تملیک‏، فروش اقساطی‏، مزارعه‏، مساقات‏، سلف، جعاله و سرمایه‏ گذاری مستقیم  بکار می‏ گیرند. بانک­ها باز پرداخت اصل سپرده سرمایه‏ گذاری مدت‏ دار را تعهد می‏ نمایند و منافع حاصل از عملیات مذکور را طبق قرارداد متناسب با مدت و مبلغ سپرده با رعایت سهم منابع بانک‏، پس از کسر هزینه‏ ها و حق‏ الوکاله بین صاحبان سپرده‏ ها تقسیم می ‏کنند.

در این حساب­ها اگر چه میزان سود از ابتدا معلوم نیست لکن به سبب وسعت عمل و تنوع معاملات‏، اطمینان هست که سود مناسبی عاید خواهد شد. به­­ طوری که بانک می ‏تواند در ابتدای سال‏، نرخ سود مورد انتظار را محاسبه و به عنوان سود علی ‏الحساب اعلان کند و یا ماهانه به سپرده‏ گذاران بپردازد.

سپرده‏ های سرمایه‏ گذاری مدت‏ دار به سه گروه کوتاه ­مدت‏، میان­ مدت‏، و بلندمدت تقسیم می‏ شوند.

سپرده‏ های سرمایه‏ گذاری کوتاه­ مدت به صورت دفترچه نگه­داری می‏ شوند. حداقل مدتی که این سپرده باید در حساب بماند سه­ ماه می­ باشد به این معنی که سپرده­ گذار نمی تواند قبل از سه­ ماه حداقل وجه سپرده را از حساب برداشت کند. صاحب این حساب با ارایه دفترچه و رعایت سه­ ماه اول در هر موقع می تواند با در نظر گرفتن اینکه سود به نسبت کم­ترین مانده در هر ماه تعلق خواهد گرفت از وجوه خود برداشت و یا مجدداً وجوهی را به حساب خود اضافه نماید.

تمدید مدت این­گونه سپرده‏ ها بعد از سه ماه اول یک ماه به یک ماه و خود به­ خود طبق قرارداد اولیه خواهد بود و نیازی به مراجعه مجدد برای تمدید نمی‏ باشد.

سپرده‏ های سرمایه‏ گذاری میان­ مدت و بلندمدت به صورت برگه سپرده از طرف بانک­ها با مبلغ معین برای حداقل یک سال تا پنج سال از تاریخ تودیع پذیرفته می‏شود، پس از سررسید تمدید سپرده به مدت‏های بیشتر با تابعی از ضرایب سه ماهه میسر خواهد بود.

باتوجه به آنچه که در زمینه روش­های تجهیز منابع پولی در قانون بانکداری بدون ربای ایران بیان گردید، می­ توان به این نکته اشاره نمود که روش­های در نظر گرفته شده از سوی قانونگذاران از جامعیت لازم برخوردار نمی­ باشند به این معنی که این حساب­ها نمی­ توانند سلایق مختلف افراد جامعه از لحاظ پس ­انداز را پوشش دهند که این امر زمینه ساز مشکلات مختلفی هم برای دارندگان منابع مازاد (پس ­انداز کنندگان) و همچنین بانک­ها به عنوان اصلی ­ترین نهادهای جذب نقدینگی مازاد افراد در کشور می­ باشد.

بر این اساس ضرورت بازنگری در مواد مربوط به تجهیز منابع پولی در قانون عملیات بانکداری بدون ربا می‌تواند به عنوان یک ضرورت از سوی قانون­گذاران مطرح گردد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361