خانه تکانی ادارات دولتی بعد از فاش شدن فیش های حقوقی نجومی

خانه تکانی ادارات دولتی بعد از فاش شدن فیش های حقوقی نجومی

انتشار فیش های حقوقی نامتعارف و پیامدهای آن، طی هفته ای که گذشت مهمترین موضوع مورد بحثِ روزنامه های اقتصادی بود. در این میان، رونق بازار مسکن و فهرست تازه ممنوعیت کالاهای وارداتی نیز در زمره دیگر محورهای برجسته روزنامه های اقتصادی قرار گرفت.

یکشنبه 20 تیر 1395 ساعت 11:20

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک وبیمه بینا به نقل از ایرنا ,ماجرای بحث برانگیز فیش های حقوقی نامتعارف، هنوز در جامعه و فضای رسانه ای و مجازی کشور به شکلی پررنگ پیگیری می شود؛ ماجرایی که با انتشار فیش حقوقی یک مدیر ارشد شروع شد و به استعفای دسته جمعی مدیران یک سازمان دولتی و همچنین برکناری شماری از مدیران بانکی کشیده شد.


با گذشت هفته ها از آغاز ماجرای فیش های حقوقی، این مساله هنوز در روزنامه های ایران داغ است و هر روز تحلیل های تازه ای در این باره منتشر می شود. رونق بازار مسکن به واسطه کاربست راهکارهای تازه و ممنوعیت ورود 870 قلم کالای خارجی از دیگر محورهای موضوعی مطبوعات اقتصادی در هفته گذشته بود.

** برخورد جدی با پدیده حقوق های نامتعارف
شماری از روزنامه های اقتصادی گزارش های هفته گذشته خود را به متن و حاشیه فیش های حقوقی اختصاص دادند و ضمن انتشار اخبار، تحلیل هایی را در این باره منتشر ساختند.


روزنامه «جهان اقتصاد» در شماره روز یکشنبه گذشته (سیزدهم تیر ماه) به این موضوع پرداخت و به نقل از «محمد هاشمی» رییسِ دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: مخالفان دولت تلاش می‌ کنند قضیه فیش ‌های حقوقی را با فسادهای دولت گذشته مشابه‌ سازی کنند. آنها می‌ خواهند با مشابه‌ سازی و سر و صدای رسانه‌ ای کاری کنند که فسادهای چند میلیاردی دولت قبل و رسیدگی به آن تحت ‌الشعاع قرار بگیرد. اگرچه‌ هاشمی معتقد است این جنجال رسانه‌ای، مدیران بانک ‌ها، دستگاه‌ ها، فعالان سیاسی و رسانه‌ ها را بر آن داشت تا به ریشه‌ یابی این مساله بپردازند اما در عین حال تاکید می ‌کند که نباید پرداختن بیش از حد این موضوع عاملی برای مخدوش شدن اعتماد عمومی نسبت به نظام شود.


وی همچنین، از گروه‌های سیاسی و رسانه ‌ها خواست که در حد اعتدال به این مسایل بپردازند و افزود: تا آنجا که اطلاعات من اجازه می‌ دهد، می‌توانم بگویم مساله دریافتی‌های غیرمتعارف تنها مربوط به دولت نیست بلکه در تمام نهادها و دستگاه‌ها دیده می‌ شود و ثانیا بخشی از این دریافتی‌ های غیرمتعارف مبتنی بر یک سری از قوانین داخلی موسسات، ادارات و نهادهاست بنابراین مبنای قانونی دارد.


روزنامه «دنیای اقتصاد» هم در شماره روز دوشنبه (چهاردهم تیر ماه) گزارشی از مجله «اکونومیست» در باره تجربه حقوق های نجومی در سایر کشورها منتشر کرد. این گزارش به تجربه شرکت آلمانی «فولکس واگن» اشاره کرد و آورد: یکی از نمونه‌ ها مواجهه عوامل بازار با حقوق‌های بالا به تجربه فولکس ‌واگن بازمی‌گردد. این شرکت سال قبل روزهای بدی را پشت‌ سر گذاشت اما ارتباط این روزهای بد با دستمزد مدیران چه بود. سال گذشته افشا شد که این شرکت خودروسازی در تست سنجش آلاینده خودروهایش تقلب کرده است.


در ادامه این گزارش، به تحقیق دادستان ‌ها در مورد احتمال اقدام مدیران این شرکت در دستکاری بازار و مبلغ 5.9 میلیون یورو (6.5 میلیون دلار) کارانه دریافتی مدیران اشاره شده است.


روزنامه «تعادل» هم شنبه گذشته (دوازدهم تیرماه) گزارشی با عنوان «خانه تکانی دولت در نظام بانکی» منتشر کرد و نوشت: پس از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، ماجرای فیش های حقوقی بزرگ ترین جنجال رسانه ای شده است و این موضوع از چهار ماه گذشته با انتشار فیش حقوقی رییس بیمه مرکزی شروع شد.


تعادل در این گزارش نوشته است که 307 مدیر حقوق بالای 40 میلیون دارند که این مدیران به تدریج عزل می شوند. این روزنامه همچنین، در گزارشی دیگر با عنوان «صندوق نشینان کنار کشیدند»، استعفای دسته جمعی هیات مدیره صندوق توسعه ملی را مورد بررسی قرار داد.


روزنامه جهان اقتصاد در گزارش روز یکشنبه گذشته، به استعفای دسته جمعی مدیران یک سازمان دولتی اشاره کرد و نوشت: گزارش ها حاکی از آن است که هیات امنای صندوق توسعه ملی ضمن پذیرش درخواست استعفای رییس و اعضای هیات عامل صندوق، پیگیری لغو مصوبه دولت قبل در مورد اختیارات هیات عامل در خصوص پرداخت حقوق و مزایا را تصویب کرده است. در این جلسه، گزارش ناظر صندوق از مستندات و ضوابط اداری مربوط به پرداخت حقوق و مزایای رییس و اعضای هیات عامل ارائه شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور و ناظر صندوق توسعه ملی نیز‌ با تشریح فرآیند پرداخت حقوق و مزایای هیات عامل، ریشه قانونی وجوه نا‌متعارف پرداختی به هیات عامل را تهیه دستورالعملی به استناد مصوبه مورخ 17 مهرماه 1390 هیات وزیران دولت قبل دانست که طی آن، پیشنهاد شماره 196 هشتم شهریور 1390 هیات امنای وقت صندوق توسعه ملی به عنوان ضوابط اداری و مالی صندوق تصویب و اختیارات مربوط به حقوق و مزایای اعضای هیات عامل به خود آن هیات تفویض شده بود. این مصوبه دولت دهم در روزنامه رسمی مورخ پنجم اردیبهشت‌ماه 1391 منتشر شده است.


روزنامه «تجارت» در شماره یکشنبه خود به موضوع جایگزین های هیات مدیره صندوق توسعه ملی پرداخت و پیش بینی کرد که «طهماسب مظاهری» جای «صفدر حسینی» را خواهد گرفت.



** تکانه های بازار مسکن با اجرای سیاست های دولت
تغییر فرمول اجاره بها، فروش اوراق رهنی بازار مسکن و ورود مسکن به بورس مهترین تغییرهای بازار مسکن در چند هفته گذشته بود. کارشناسان بر این باورند این سیاست ها، رونق را در این بازار به دنبال خواهد داشت.


روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه گذشته به فرمول اجاره اشاره کرد و نوشت: کاهش نرخ سود بانکی باعث زلزله وزنی در سبد اجاره‌ بهای مسکن و تحمیل فشار اجاره ماهانه بر مستاجران متقاضی رهن کامل شده؛ اما این تهدید در حال اعمال،‌ فرصت سنت ‌شکنی از فرمول تعیین اجاره ‌بها را به‌ وجود آورده است. حسین عبده تبریزی، با بیان اینکه فرمول «30 هزار تومان اجاره ماهانه در ازای تبدیل یک میلیون تومان رهن» با وضع موجود نرخ سود و بازدهی نسبی بازارها دیگر قابل استفاده نیست، پیش‌بینی کرد که نرخ 36 درصد سالانه برای تبدیل رهن به اجاره، به‌ زودی توسط بازار تعدیل می‌شود.


همچنین روزنامه «کسب و کار» در گزارش یکشنبه گذشته خود، تاثیر فروش اوراق رهنی را در بازار مسکن بررسی کرد. در این گزارش موضوع فروش 10 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی بانک مسکن و مخاطبان این اوراق، بررسی شد.


روزنامه «تعادل» هم در شماره این روز خود، گزارشی با عنوان «روشن شدن موتور مسکن در بورس» منتشر کرد و به فروش مطالبات بانک مسکن و افزایش قدرت تسهیلات دهی آن پرداخت.



** فهرست جدید ممنوعیت واردات کالا
انتشار فهرست تازه ای از ممنوعیت های وارداتی در حوزه برخی اقلام، در روزنامه های اقتصادی بازتاب داشت.
روزنامه «ابرار اقتصادی» در گزارش سه شنبه (پانزدهم تیر) به موضوع ممنوعیت واردات 870 قلم کالای خارجی پرداخت و به نقل از قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشت: این کالاها از جمله اجناس و موادی هستند که مشابه آن در داخل کشور تولید می شوند و نیازی به واردات آنها نیست.


همچنین، روزنامه «اقتصاد پویا» هم در شماره این روز خود در گزارشی به دلایل ممنوعیت واردات این کالاها پرداخت.



ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361