تراز تجاری مثبت می‌ماند!؟

با وجود ثبت تراز تجاری مثبت برای دو ماه ابتدایی امسال، ابهامات در سیاست‌های ارزی پیش‌بینی شرایط صادرات و تجارت تا پایان سال را دشوار کرده است.

پنجشنبه 10 خرداد 1397 ساعت 17:28

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" 

، با وجود اینکه تراز تجاری کشور در دو ماه ابتدایی امسال نزدیک به یک میلیارد دلار مثبت شده است، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی می‌گوید با توجه به ابهاماتی که سیاست‌های ارزی ایجاد کرده، نمی‌توان شرایط صادرات و تجارت را حتی برای پایان سال پیش‌بینی کرد.

به گفته محمد لاهوتی، "با توجه به ابهاماتی که سیاست‌های ارزی ایجاد کرده، نمی‌توان شرایط صادرات و تجارت را حتی برای اواسط تابستان پیش‌بینی کرد، چه رسد بتوان برای پایان سال چشم‌اندازی در نظر گرفت. ملاک قضاوت ما درباره رشد اقتصادی، آمارهای موجود است اما اگر بخواهیم با توجه به آنچه در بازار می‌گذرد اظهار نظر کنیم باید گفت سیاست‌های ارزی ابهاماتی را ایجاد کرده است. اکنون گفته می‌شود که باید ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما بازگردد".

وی خاطرنشان کرده است: اگر قرار باشد نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان باشد، قطعا در بخش‌های صنعتی و تولیدی خیلی برای صادرکننده توجیه نخواهد داشت که ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی وارد سامانه نیما کند، چرا که بررسی‌های کوتاه نشان می‌دهد که در بخش‌های مختلف صادرکنندگان برای تامین مواد اولیه خود ملزم به پرداخت چه هزینه‌هایی هستند. بر این اساس اگر قرار باشد آنها ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت ۴۲۰۰ تومان وارد این سامانه کنند، قطعا ضرر می‌کنند و انجام این کار برای آنها منطقی نیست.

چرا هندوانه و گوجه‌فرنگی؟

از طرفی، تراز بازرگانی بخش کشاورزی و صنایع غذایی در نخستین ماه امسال به منفی ۲۵۳ میلیون دلار رسیده است. عمده محصولات آب‌بر از قبیل هندوانه و گوجه‌فرنگی بیشترین میزان صادرات از نظر وزنی و ارزی به خود اختصاص داده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل تکرار تراز منفی بازرگانی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی این است که نه تنها هر ساله بر میزان و ارزش مواد اولیه وارداتی مانند ذرت و لوبیای سویا به عنوان سردمداران واردات اضافه می شود بلکه در سوی دیگر نیز شاهد صدرنشینی هندوانه آب بر و کم ارزش در جدول صادراتی هستیم. در حالی که یک محصول ارزآور دیگر می‌توانست جای هندوانه را بگیرد.

میزان صادرات بخش کشاورزی و غذا در فروردین ماه امسال ۷۰۹.۲۹ هزار تن به ارزش ۴۵۳.۳۴ میلیون دلار است که با مقایسه و محاسبه با آمار واردات بیش از یک میلیون و ۳۱۴ هزار تنی بخش کشاورزی که ارزشی بالغ بر ۷۰۶ میلیون دلار داشته است، تراز وزنی این بخش به منفی ۶۰۵.۳۷ هزار تن و تراز بازرگانی در حوزه کشاورزی و غذا به منفی ۲۵۲.۷۶ میلیون دلار می‌رسد؛ بنابراین این بخش امسال را با تراز منفی بازرگانی آغاز کرد و باید دید در پایان سال چه عددی را تجربه خواهد کرد.

خبری از لیست کالاهای صادراتی نیست

پس از نوسانات به وجود آمده در بازار ارز و تصمیم دولتم برای اتخاذ سیاست جدید، سامانه‌ی نیما (نظام یکپارچه‌سازی ارزی) راه‌اندازی و مقرر شد تا دلار ۴۲۰۰ تومانی به همه واردکنندگان و نیازمندان به ارز از جمله مسافران، دانشجویان و تجار اختصاص یابد و صادرکنندگان در راستای شفاف‌سازی و تامین منابع ارزی کشور، ارز حاصل از صادرات خود را بر اساس نرخ رسمی اعلام‌شده به این سامانه تحویل دهند.

با وجود این اگرچه مقرر شده بود لیست اقلامی که امکان عرضه درآمد صادراتی در این سامانه را دارند، اعلام شود، محسن جلال پور - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران- گفت: با وجود اعلام این تصمیم و وعده‌های بسیار برای انتشار لیست مورد نظر هنوز هیچ فهرستی از اقلام کالاهای صادراتی مشمول این دستورالعمل جدید منتشر نشده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط تحریم قرار داریم و احتمال سخت‌تر شدن شرایط بین المللی کشور در آینده نیز وجود دارد. بنابراین حتما باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده می‌شد که سامانه نیما و شفاف‌سازی در زمینه تامین، تسهیل و شفاف‌سازی منابع ارزی در همین راستاست اما اینکه تمهیدات مورد نظر این باشد که حتما لیست اقلامی معرفی شود، شاید بتوان گفت که راه‌های جایگزینی هم وجود دارد و از راهکارهای دیگر نیز استفاده کرد.

تورم ثابت نیست، افزایش حقوق ثابت مانده

افزایش حقوق کارمندان از مواردی است که با توجه به اهمیتی که از لحاظ معیشتی برای افراد دارد، همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. حمید حاج اسماعیلی -یک کارشناس حوزه کار- درباره افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان، اظهار کرد: دولت هر سال بر مبنای نرخ تورم و افزایش قیمتها، دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان را افزایش می‌دهد ولی آنچه که تعیین می‌کند با شرایط اقتصاد همخوانی ندارد. چون روند آرام و منطقی برای افزایش قیمتها و تورم وجود ندارد و ما هرچند سال یکبار دچار جهش شدید تورم و قیمتها می‌شویم لذا شاهد هستیم که سه گروه کارگران، کارمندان و بازنشستگان قدرت خریدشان کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: گروه‌ها و نهادهای مدنی مثل انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی که در حوزه مشمولان قانون کار به شمار می‌روند نقش زیادی در تعیین مزد ندارند چون سکان‌دار اصلی افزایش دستمزدها دولت است و بودجه را دولت می‌نویسد لذا نمی‌توانیم نسبت به معیشت مردم یکجانبه‌نگری کنیم.

صادرات نفت کاهش نمی‌یابد

با توجه به نفت‌محور بودن اقتصاد ایران، صادرات این طلای سیاه همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و یکی از نکاتی که در شرایط تحریم می‌تواند نگرانی ایجاد کند، کاهش صادرات این کالاست. با وجود این، نرسی قربان -یک کارشناس ارشد حوزه انرژی- معتقد است کاهش صادرات نفت ایران در شرایط تحریم بعید است؛ زیرا اگرچه شرکت‌های خصوصی اروپایی نشان داده‌اند که اکثرا سمت آمریکا هستند، اما از طرفی مخاطبین نفت ایران اکثرا کشورهای آسیایی هستند.

وی در مورد تاثیر خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها بر صادرات نفت، اظهار کرد: این موضوع تجربه جدیدی نیست. ما در سال‌های قبل هم این مشکلات را داشته‌ایم. به نظر من در این چند سال دولت و وزارت نفت زیرساختی را ایجاد کرده‌اند که صادرات نفت ایران حتی در شرایط تحریم در همین سطح کنونی باقی خواهد ماند و اگر کاهش داشته باشد، چشمگیر نیست.

تامین منابع بانکی خودروهای تجاری

با موافقت هیات دولت با پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی و جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده، منابع بانکی یکی از مهمترین طرح‌های دولت تدبیر و امید تامین شد.

سال گذشته بود که رییس‌جمهوری از طرح جدید دولت برای نوسازی حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده فعال در ناوگان حمل و نقل ظرف مدت سه سال خبر داد. در این طرح قرار است خودروهای تجاری فرسوده در حال تردد در کشور به‌ویژه کامیون‌ها و کشنده‌ها، نوسازی شوند. اجرای این طرح علاوه بر تاثیرات قابل توجه بر کاهش مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی هوا، تاثیر مثبتی نیز بر فعالیت خودروسازان داشته و شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سنگین را از رکود خارج خواهد کرد.

"نه" صنایع به نوسازی

نوسازی و بهسازی صنایع یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ١٣٩٦ تلقی و بر اجرای آن توسط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید شد؛ مساله‌ای که به گفته آن ها نیاز جدی و مبرم صنعت کشور است، چراکه با فرسوده شدن بسیاری از تجهیزات و واحدهای صنعتی امکان رقابت تولیدات صادرات‌گرا برای واحدهای مربوطه وجود ندارد و صنعت کشور در این زمینه با چالش جدی روبرو شده است. 

با وجود اینکه از ابتدای سال گذشته بارها و بارها بر طبل اجرای طرح ۱۰ هزار میلیاردی نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوبیده شد، اما با رسیدن به روزهای پایانی سال و به اذعان برخی مسئولان این طرح شکست خورده تلقی شد؛ طرحی که از زمان آغاز آن تا پایان سال ۱۳۹۶ در مجموع به ۱۸۵ واحد صنعتی رقمی معادل ۶۲۰ میلیارد تومان پرداخت شد و در نهایت رقم پرداختی در طرح "نوسازی و بهسازی" صنایع از ابتدای سال گذشته تا پنجمین روز از خرداد امسال درحالی از مرز ۷۰۰ میلیارد تومان گذر کرد.

انتهای پیام
 

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1782

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1921

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1732

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361