حمید دیانت‌ پی

نقش مالی رفتاری بر انتخاب پرتفوی بهینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه

حمید دیانت‌پی

مالی رفتاری به مطالعه این که چگونه سرمایه‌گذاران در قضاوت های خود دچار خطاهای ذهنی ( تورش ) می‌شوند، می‌پردازد.

یکشنبه 9 اسفند 1394 ساعت 13:47

متن یادداشت اختصاصی سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمید دیانت پی، مدیر مالی بیمه کارآفرین، با عنوان « نقش مالی رفتاری بر انتخاب پرتفوی بهینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه» به شرح ذیل است:


به گزارش بینا ، مالی رفتاری به معنای چگونگی تفسیر افراد از اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه است. مالی رفتاری به مطالعه این که چگونه سرمایه‌گذاران در قضاوت‌های خود دچار خطاهای ذهنی (تورش) می‌شوند، می‌پردازد. موضوع مالی رفتاری از جمله مباحث جدیدی است که در دو دهه گذشته توسط برخی اندیشمندان مالی مطرح گردید و به سرعت مورد توجه در سراسر دنیا قرار گرفت، به گونه‌ای که امروز این مباحث موجب شکل‌گیری شاخه مطالعاتی مستقلی در دانش مالی گردیده است.


فرض" عقلایی بودن " سرمایه‌گذاران به عنوان مدل ساده‌ای از رفتار انسان، یکی از پایه‌های اصلی دانش مالی کلاسیک است و تقریباً تمامی نظریه‌های مالی کلاسیک مثل نظریه پرتفوی، بازار کارآی سرمایه، مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، تئوری نمایندگی و نظریه‌های نشاط گرفته از آنها، متأثر از این فرض است.


از نظر دانش مالی رفتاری، این فرض به دلیل واقعی نبودن آن قادر به توضیح رفتار سرمایه‌گذاران نیست. ظهور پدیده‌های مثل حباب‌های قیمتی در بازار سهام، وجود نوسانات بیش از حد در قیمت سهام، واکنش بیشتر و کمتر از اندازه سرمایه‌گذاران به اطلاعات جدید، در تقابل با دومین پایه اصلی دانش مالی کلاسیک یعنی فرض "کارایی بازار" قرار گرفته است. وجود این بی قاعدگی‌ها یا استثناها در بازار، با نظریه کارایی بازار ناسازگار است.


نظریه‌های مالی رفتاری

مالی رفتاری خرد که تمایلات و سوگیری‌های سرمایه‌گذاران را در سطح فردی بررسی می‌کند. به گونه‌ای که آن‌ها را دیگر، « بازیگران عقلایی » مطرح در اقتصاد کلاسیک نمی‌داند. (ارتباط روانشناسی و مالی)

مالی رفتاری کلان که خلاف قاعده‌های فرضیه بازار کارا را که مدل‌های رفتاری قادر به توضیح آن است، شناسایی و توصیف می‌کند و به بررسی رفتار افراد در تصمیمات اقتصادی می‌پردازد. (ارتباط جامعه شناسی و اقتصاد، ارتباط روانشناسی و اقتصاد)
مالی رفتاری نه شاخه و یا مکملی برای مالی کلاسیک بلکه جایگزینی برای آن محسوب می‌شود. دانش مالی رفتاری بمانند مالی کلاسیک مبتنی بر مفاهیم و مفروضات اساسی بنا شده است. مفروضاتی که در مالی استاندارد یا کلاسیک در مورد سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود، عبارتند از:
سرمایه گذاران منطقی‌اند. 


تمام اطلاعات را موجود را بررسی کرده و به روش صحیحی تفسیر می‌کنند. 
بازده مورد نظر آن‌ها فقط بستگی به ریسک سرمایه گذاری دارد. 
بر اساس نظریه «مدرن پرتفوی سهام» سرمایه‌گذاری می‌کنند. 
اگرچه ممکن است عده‌ای از سرمایه گذاران غیرمنطقی رفتار کنند اما در مجموع رفتارهای غیر منطقی، بی‌اهمیت است.

اما مفروضات مالی رفتاری در مورد سرمایه‌گذاران بیان می‌کند که :

  1. منطقی نیستند، عادی هستند. 
  2. عموماً تصمیمات آن‌ها بر مبنای اطلاعات ناقص است. 
  3. به طور نظام یافته‌ای خطاهای‌شناختی مرتکب می‌شوند. 
  4. بر اساس نظریه «رفتاری سبد اوراق بهادار» اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. 
  5. بازده مورد انتظار آن‌ها به عواملی بیشتر از ریسک بستگی دارد.

 

همچنین مفروضات کلی این دو رویکرد در ارتباط با بازارهای مالی با هم دارای تفاوت هایی ست :

در مالی کلاسیک :

  1. تمام اطلاعات به سرعت منعکس می‌شوند. 
  2. بازار ارزش ذاتی اوراق بهادار را به درستی نمایش می‌دهد.


در حالیکه در مالی رفتاری:

  1. مسائلی بیش از اطلاعات به قیمت‌ها و نحوه قیمت گذاری حاکم است. 
  2. ارزش ذاتی همه اوراق بهادار به درستی تعیین نمی‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت مالی کلاسیک انسان‌ها را عقلایی، منطقی و منفعت طلب در نظر می‌گیرد و به دیگر وجوه انسانی توجه ندارد. در حالیکه مالی رفتاری مدعیست که با در نظر گرفتن احساسات و خطاهای‌شناختی و تاثیرات آن‌ها بر تصمیمات سرمایه‌گذاران مدل‌هایی را ایجاد می‌کند که رفتار آنان را بهتر تشریح می‌نماید.

 

وجوه برتری مالی رفتاری در سطح خرد و کلان


خلاف قاعده ( Anomaly ) ؛ به حالتی گفته می‌شود که نتیجه یک آزمایش یا رویداد با تجربیات و یا تئوری‌های توضیح دهنده آن همخوانی نداشته باشد. یک خلاف معروف قاعده مالی کلاسیک در سطح بازار سرمایه « اثر ژانویه » می‌باشد. برخی بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که اغلب سهام و به ویژه سهام شرکت‌های کوچک در طول ماه ژانویه، بازده غیرعادی بالایی داشته است. رابرت هاگن و فیلیپ جوریون در بررسی خود دریافتند که تأثیر ژانویه (January effect)، شناخته شده‌ترین رفتار غیرعادی در بازارهای سرمایه و سهام اغلب بورسهای دنیاست.

تأثیر ژانویه از این نظر قابل تأمل است که علی رغم سابقه تاریخی ۲۵ ساله‌اش هرگز از بین نرفته و مدام تکرار می‌گردد. در حالیکه طبق تئوری «آربیتراژ» تداوم چنین پدیده‌ای یک خلاف قاعده آشکار است. چرا که به وجود آمدن همچین حالتی موجب به ایجاد یک فرصت آربیتراژی و سود بدون ریسک می‌گردد و کسانی که آربیتراژگر نامیده می‌شوند برای کسب این سود با خرید و فروش‌های خود موجب برگشتن تعادل به بازار می‌شوند.


برای مثالی دیگر، می‌توان به این اشاره کرد که بسیاری از سرمایه‌گذاران از این موضوع آگاهی ندارند که سرمایه‌گذاری در «سهام ارزشی» (value Stock)، یک از موثرترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. شواهد به دست آمده بسیاری نشان دهنده آن است که سرمایه‌گذاران مستمراً در مورد چشم انداز شرکت‌های موسوم به رشدی مبالغه کرده و متقابلاً ارزش شرکت‌های بی‌طرفدار را کمتر از واقع برآورد می‌کنند. این مسائل آشکارا با فرض آگاهی همه افراد از اطلاعات و تصمیم گیری منطقی بر مبنای آن‌ها در تضاد است.


آزمون تورسکی و کانمن


به مثال زیر توجه کنید:

  • گروه اول: به آن‌ها هزار دلار داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا یکی از دو گزینه را انتخاب کنند.
  1. سود قطعی ۵۰۰ دلار 
  2.  ۵۰ درصد شانس دریافت هزار دلار دیگر و ۵۰ درصد شانس دریافت هیچ مبلغی. 

  • گروه دوم: به این گروه دو هزار دلار می‌دهند و از آن‌ها خواسته می‌شود یکی از دو گزینه را انتخاب کنند.
  1.  ۵۰۰ دلار از آن‌ها گرفته شود. 
  2.  ۵۰ درصد احتمال از دست دادن ۱۰۰۰ دلار و ۵۰ درصد احتمال از دست دادن هیچ مبلغی


نتایج آزمون به صورت زیر بود:


در گروه اول ۸۴ درصد افراد گزینه اول را انتخاب کردند و در گروه دوم ۶۹ درصد گزینه دوم را برگزیدند. اکنون با توجه به اینکه نتایجی که در هر گروه و در هر کدام از انتخاب‌ها یکسان بود نتایج حاصل چگونه باید تفسیر شود؟ این در حالیست که اگر بخواهیم تئوری‌های کلاسیک را ملاک قرار دهیم باید اکثریت در هر دو گروه گزینه اول را انتخاب می‌کردند. چون مقدار بازده در هر دو گزینه مساوی و ریسک گزینه اول کمتر از گزینه دوم است.

اینجاست که پای «تئوری چشم انداز» (Prospect Theory) به میان می‌آید. تئوری چشم انداز، اساساً نحوه ارزیابی سود و زیان توسط افراد را توصیف می‌کند. طبق قوانین اقتصاد کلاسیک سرمایه گذاران ریسک گریز هستند و این به معنی مقعر بودن تابع مطلوبیت است. همانطور که در مثال نشان داده شد این نگرش برای تبیین رفتار انسان‌ها به طور کامل موفق نبوده. نظریه چشم انداز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در بعضی مواقع بطور سیتماتیک (و نه تصادفی) بر خلاف نظریه مطلوبیت رفتار می‌کنند.

در واقع این نظریه بیان می‌کند تابع مطلوبیت دارای نقطه عطف است و شیب تابع از بعد گذشتن از آن تغییر جهت می‌دهد. به عبارت خیلی ساده، معمولاً خصلت ریسک گریزی آدم‌ها در منطقه ضرر به ریسک پذیری تبدیل می‌شود. به نمودار توجه کنید:

نقش مالی رفتاری بر انتخاب پرتفوی بهینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه

این نمودار که محور افقی آن سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری و محور عمودی آن مطلوبیت حاصل از سود است را نشان می‌دهد، بیانگر آن است که رنج افراد از یک واحد زیان بیشتر از لذت آنها از همان مقدار افزایش سود است. لذا هنگامی که آنها در منطقه ضرر قرار می‌گیرند به نوعی ریسک گریز می‌شوند. سرمایه‌گذاران عقلایی صرفاً برای اطلاعاتی هزینه می‌کنند که مطلوبیت مورد انتظار آن ها را افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاران بیش از حد مطمئن با انجام معاملات مکرر مطلوبیت مورد انتظار خود را کاهش می هند. 


عمده موضوعات مطالعاتی مالی رفتاری: شامل محدودیت‌های آربیتراژ و روانشناسی شناختی است.

  • محدودیت‌های آربیتراژ: این محدودیت ها عنوان می‌کند که سرمایه‌گذاران عقلایی به راحتی نمی‌توانند از فرصت‌های آربیتراژ استفاده کنند زیرا مستلزم پذیرفتن ریسک‌هایی به شرح زیر است:

1-1- ریسک بنیادی: بدیهی‌ترین ریسکی است که آربیتراژ کننده با آن روبرو است. ریسکی است که یک خبر منفی در مورد متغیرهای بنیادی یک سهام باعث شود که قیمت آن از چیزی که هست نیز پایین‌تر رود.
2-1- ریسک معامله گران اختلال زا: در فرهنگ اصطلاحات مالی, سرمایه گذاران غیر عقلایی غالباً به معامله گران اختلال زا (پر خطر) معروف هستند.
3-1- هزینه‌های اجرا: اجرای استراتژی‌ها برای استفاده از قیمت گذاری نادرست و غیر واقعی در اغلب موارد با هزینه‌ها و مشکلات زیادی همراه است. مشکلات و محدودیت‌های زیادی در ارتباط با فروش استقراضی سهام وجود دارد.
4-1- ریسک مدل: یکی از دلایلی است که آربیتراژ کننده حتی در صورت وجود قیمت گذاری اشتباه واقعاً مطمئن به غیرواقعی بودن قیمت نیست.

  • روان شناسی شناختی: مالی رفتاری بر این باور است که تفکر افراد متأثر از ترجیحات و سوگیری‌های شناختی آنها است.

تورش ( سوگیری ) رفتاری به چه معناست؟

در مالی رفتاری خرد با موضوعی به نام «سوگیری» (bias) بسیار مواجه هستیم. در مالیه رفتاری، ویژگی‌های رفتاری که بر فرآیند تصمیم گیری‌های افراد مؤثرند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این ویژگی‌ها "تورشهای رفتاری" نامیده می‌شوند.

به طور خلاصه سوگیری (تورش) رفتاری به عنوان اشتباهات سیستماتیک در قضاوت تعریف شده است. همان اشتباهاتی که موجب می‌شود ما در تصمیم‌هایمان منطق و عقلانیت مورد نظر مالی استاندارد را رعایت نکنیم. برخی نویسندگان از تمایلات رفتاری با عنوان "قواعد سر انگشتی"یاد می‌کنند، در حالیکه گروهی دیگر آنها را "باورها"،"قضاوت‌ها" یا ترجیحات" می‌نامند. شناخت و چاره اندیشی برای سوگیری‌ها می‌تواند از ما یک سرمایه گذار به مراتب بهتر بسازد. محققین فهرست بلندی از انواع سوگیری‌های رفتاری را شناسایی و ارائه نموده‌اند.

مطالعات تا اکنون بیش از ۵۰ نوع سوگیری‌های رفتاری شناخته شده در مورد سرمایه‌گذاران را معرفی کرده و در دسته بندی‌های مختلف ارائه نموده است. در ذیل تعریف برخی ازاین تمایلات و دسته‌بندی‌ها ارائه شده است. در یکی از دسته بندی‌ها تورش های رفتاری به 3 دسته زیان گریزی، دژمان گریزی، محاسبه ذهنی تقسیم شده است:


1-2- زیان گریزی: افراد اغلب برای زیان بیشتر از سود, حساسیت نشان می‌دهند, یعنی مجازات ذهنی که افراد برای یک سطح معین زیان در نظر می‌گیرند بیشتر از پاداش ذهنی است که برای همان سطح سود (یک دلار سود) در نظر می‌گیرند. و به عبارت دیگر سرمایه گذاران یک واحد زیان را قویتر ازیک واحد سود درک می‌کنند.


2-2- دژمان گریزی (احساس پشیمانی): ناشی از تمایل افراد به دوری گزیدن از احساس تاسفی است که در اثر یک تصمیم سرمایه گذاری ضعیف در درونشان به وجود می‌آید. این ترجیح ممکن است افراد را به حفظ سهامی با عملکرد ضعیف وادار کند با این ذهنیت که با اجتناب از فروش آنها از مسئولیت زیان متعاقب آن دوری گزیند.


3-2- محاسبه ذهنی: محاسبه ذهنی اصطلاحی است که نمایانگر تمایل طبیعی افراد به سازماندهی جداگانه است و نشاندهنده نگرش جداگانه و خاص هر یک از افراد به ریسک می‌باشد واز جمله مفاهیم محاسبه ذهنی می‌توان به شکل گیری کوته بینانه اشاره داشت. سوگیری‌های شناختی از جمله محاسبات ذهنی تصمیم گیران است.

 

برخی از این سوگیری‌های شناختی عبارتند از: 


  1. بیش نمایی: تمایل افراد به دادن اهمیت بیشتر به برخی گزارشها, پیشرفت‌ها و اظهارات است. از این رو به یک رویداد بیش از اندازه واقعی اهمیت داده می‌شود.
  2. اطمینان بیش از اندازه: این اشتباه از پر تکرارترین الگوهای رفتار مالی است. شیلر بیان می‌کند مردم هر یک فکر می‌کنند که آنها بیشتر از آنچه انجام می‌دهند اطلاعات دارند.
  3. اثر قالبی: زمانی اتفاق می افتد که نحوه ارائه اطلاعات منجر به پاسخهای متفاوت و تصمیمات سرمایه گذاری مختلف می‌گردد.
  4. اثر تمایلی: تمایل طبیعی به فروش سریع سهم برنده (سودآور) و نگهداشتن بیش از اندازه سهم بازنده (زیان ده) است. در بازار روبه رشد حجم معاملات بالا و در بازار راکد حجم معاملات پایین است.
  5. محافظه کاری: این حالت اصرار بر باور نیز معروف است. و در این وضعیت افراد که برای تغییر عقاید خود بی میل هستند. بر اساس مطالعات باربایس و ثلر دو عامل در این زمینه تاثیرگذارند: اولاً، افراد در جستجو جهت یافتن شواهدی که مغایر با باورهایشان است بی میل‌اند. ثانیاً اگر به شواهد مغایر با باورهایشان مواجهه شوند نیز با شک و تردید مضاعفی به آن شواهد می‌نگرند.

در یکی دیگر از انواع دسته بندی تورش های رفتاری، منابع ایجاد تورش رفتاری به سه دسته خطاهای شناختی ناشی از روش‌های ابتکاری، خطاهای شناختی ناشی از خود فریبی و خطاهای شناختی ناشی از تعاملات اجتماعی تقسیم شده است:

نقش مالی رفتاری بر انتخاب پرتفوی بهینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه

با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و از طرفی بر اساس آئین‌نامه شماره 60 مصوب شورای عالی بیمه با عنوان «سرمایه‌گذاری مؤسسات بیمه » و الزام شرکت‌های بیمه به سرمایه‌گذاری در سه بازار اصلی پول، سرمایه و مسکن و البته حجم بالای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در بازار پول(سپرده بانکی) به دلیل ریسک صفر آن، تأثیر مستقیم کاهش سود بانکی در کوتاه مدت بر درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری به دلیل نبود بازار جایگزین، امری اجباری و گریز ناپذیر خواهد بود.

لذا مدیران و مشاورین سرمایه‌گذاری در مواجهه با این سؤال که راه‌حل خروج از شرایط تبیین شده چیست، باید با هوشیاری و بدون هیچگونه تورش‌های رفتاری و قضاوت‌های بدون پشتوانه نسبت به انتخاب پرتفوی بهینه سرمایه‌گذاری در بازارهای مذکور اقدام نمایند تا شرکت‌های بیمه که ماهیت آنها نیز تواماً با ریسک‌های ذاتی فراوانی همراه است، با برخی رفتارهای هیجانی تصمیم‌سازان شرکت، با بحران‌های دیگری مواجه نشوند. در این خصوص آزمون‌های شخصیتی نیز راهکار مفیدی برای شناخت افراد از روحیات خود می‌باشد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1820

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1982

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1787

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361