متناسب‌سازی حق بیمه با ریسک رانندگی فرد

متناسب‌سازی حق بیمه با ریسک رانندگی فرد

بینا: عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با اشاره به نواقص قانون فعلی بیمه شخص ثالث گفت: مجلس در اصلاحات قانون بیمه شخص ثالث نرخ حق بیمه را با ریسک رانندگی افراد متناسب کند و ویژگی های راننده مبنای تعیین حق بیمه‌ها باشد.

یحیی میرزائی پری در گفت‌وگو با ایسنا، در تحلیل و بررسی نواقص و معضلات قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث گفت: معضلات و نواقص موجود در قانون فعلی بیمه شخص ثالث را می توان از بعد محتوا و ضمانت اجرا مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

وی ادامه داد: به لحاظ محتوا موادی از قانون دارای ابهام است و مواردی نیز در قانون پیش بینی نشده و به لحاظ ضمانت اجرایی نیز مواردی در قانون وجود دارد که هم اکنون یا به طور کامل اجرا نمی شود و یا بسیار محدود و ناقص عملیاتی شده اند و در واقع ضمانت اجرایی برای پیاده سازی آن پیش بینی نشده است.

توجه به ریسک راننده در تعیین نرخ بیمه

وی با بیان اینکه عدم تناسب نرخ حق بیمه با ریسک رانندگی افراد، بارزترین نقض محتوایی در قانون موجود است، گفت: مطابق با ماده 8 قانون شخص ثالث، تعرفه حق بیمه با رعایت نوع و خصوصیات وسیله نقلیه و فهرست تخلفات حادثه‌ساز و ضریب خسارت این رشته توسط بیمه مرکزی ایران تعیین شده و هیچ شاخصی از فرد راننده در محاسبه حق بیمه در نظر گرفته نمی شود و از سوی دیگر شرکت های بیمه به عنوان ذینفعان اصلی این موضوع، به طور مستقیم هیچ گونه اثری بر این نرخ گذاری ندارند.

میرزائی پری افزود: این در حالی است که مطابق با بررسی های به عمل آمده در کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی، بیمه مسئولیت اتومبیل برای راننده صادر شده و ضمن ذکر فرد یا افراد مجاز به رانندگی، نوع وسیله نقلیه در آن مشخص می شود.

وی افزود: همچنین در کشورهای مذکور صدور بیمه نامه برای راننده (بدون توجه به دارا بودن یا دارا نبودن وسیله نقلیه) مرسوم است در حالی که در ایران و مطابق با ماده 1 قانون شخص ثالث و تبصره های 1 و 2 این ماده، کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی می بایست اقدام به خرید بیمه نامه شخص ثالث کنند.

تخفیفات بیمه نامه باید به راننده خودرو منتقل شود

رییس اداره مطالعات بیمه ملت با بیان اینکه موضوع انتقال بیمه نامه پس از انتقال وسیله نقلیه، دیگر مساله محتوایی در قانون فعلی است، گفت: مطابق با ماده 3 قانون، از تاریخ انتقال وسیله نقلیه کلیه تعهدات ناشی از قرارداد بیمه موضوع این قانون به منتقل‌الیه وسیله نقلیه منتقل می‌شود و انتقال گیرنده تا پایان مدت قرارداد بیمه، بیمه‌گذار محسوب خواهد شد.

وی ادامه داد: در این حالت کلیه تخفیفات موضوع بیمه نامه نیز انتقال می یابد. هر چند که مطابق با ماده 12 آیین نامه اجرایی تبصره "تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه شخص ثالث" مصوب کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک مورخ اسفند 89 در صورت انتقال قطعی مالکیت وسیله نقلیه، انتقال‌دهنده تا قبل از انقضای مدت اعتبار بیمه‌نامه می‌تواند تخفیف وسیله نقلیه منتقل‌شده را به وسیله نقلیه از نوع مشابه متعلق به خود یا اقارب درجه اول خود منتقل کند اما این بند نیز مساله فوق را به طور کامل حل نکرده است، از جمله اینکه در صورت عدم انتقال تا قبل از انقضای مدت اعتبار بیمه نامه، عملا فرد انتقال دهنده کلیه‌ی مزایای قبلی را از دست خواهد داد.

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان اینکه مطابق بند الف ماده 11 قانون باید پنج درصد از حق بیمه اجباری موضوع این قانون به عنوان یکی از منابع مالی صندوق خسارت های بدنی به این صندوق واریز شود،افزود: با توجه به اینکه هدف از تاسیس این صندوق، مطابق با ماده 10 این قانون، حمایت از زیان‌دید‌گان حوادث رانندگی و خسارتهای بدنی وارد به اشخاص ثالث، به علت فقدان یا انقضاء بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تأمین بیمه‌گر، فرار کردن و یا شناخته نشدن مسؤول حادثه و یا ورشکستگی بیمه‌گر، بوده است، این بند بدین معنی است که از افراد خوش حساب و قانونمند، 5 درصد حق بیمه بیشتر دریافت می شود تا زیان و خسارت های وارده افراد خاطی و متخلف را پوشش دهد و به عبارت دیگر مطابق با این بند، افراد قانون مدار بایستی جور قانون گریزی و تخلفات سایر افراد را تقبل کنند.

رییس اداره مطالعات بیمه ملت با اشاره به اینکه دیگر نقص محتوایی موجود در قانون فعلی را می توان در عوارض سهم وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مورد تحلیل قرار داد، خاطرنشان کرد: مطابق با ماده 22 قانون شخص ثالث محاکم قضائی مکلفند در جلسات رسیدگی به دعاوی مربوط به حوادث رانندگی، حسب مورد شرکت بیمه ذی‌ربط و یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی را جهت ارائه نظرات و مستندات خود دعوت کنند و پس از ختم دادرسی یک نسخه از رأی صادره را به آنها ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: مطابق با ماده۲۷ قانون موجود، شرکتهای بیمه موظفند بیست درصد از سود عملیات بیمه‌ای خود در بخش بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موضوع این قانون را به حسابی که از طرف بیمه مرکزی ایران تعیین می‌شود، واریز کنند.

میرزایی پری تصریح کرد: بر اساس بخش پایانی این ماده، وضع هرگونه عوارض دیگر بر بیمه موضوع این قانون ممنوع است و طبق موارد فوق، عوارض اصلی موضوع این بیمه (سهم وزارت بهداشت و نیروی انتظامی) عملا در قانون ذکر نشده و با اعمال در بودجه سالانه کشور از صنعت بیمه دریافت می شود که به نظر در تناقض با ماده موجود است.

عوارض صنعت بیمه کاهش یابد

میرازیی پری در ادامه اظهار کرد: همچنین بر اساس قانون بودجه سال 1393 مبلغ 13هزار میلیارد ریال سهم وزرات بهداشت و 2000 میلیارد ریال سهم نیروی انتظامی تعیین شده است که به طور مستمر از صنعت بیمه دریافت می شود و در این رابطه نیز می توان استدلال کرد که دولت بخشی از وظیفه خود در زمینه بیمه های اجتماعی و توسعه زیرساخت های ملی را بر عهده شرکت های بازرگانی قرار داده است که در نهایت منجر به گرانتر شدن حق بیمه این بیمه نامه می شود.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با اشاره به معضلات و موانع ضمانت اجرا تصریح کرد: مطابق با ماده 22 قانون شخص ثالث محاکم قضائی مکلفند در جلسات رسیدگی به دعاوی مربوط به حوادث رانندگی، حسب مورد شرکت بیمه ذی‌ربط و یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی را جهت ارائه نظرات و مستندات خود دعوت کنند و پس از ختم دادرسی یک نسخه از رأی صادره را به آنها ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که عدم اجرایی شدن این ماده در کنار عدم ابلاغ رأی به بیمه گر در صورت اعتراض بیمه گذار به جنبه کیفری رای (هر چند این معضل در ماده 9- دستورالعمل تسریع در پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث در تاریخ 1386.3.16 از سوی رئیس وقت قوه قضاییه تا حدودی رفع شده، اما همچنان شواهدی دال بر عدم اجرای این دستورالعمل وجود دارد)، موجبات کاستی در احقاق حق شرکتهای بیمه را به دنبال داشته و هیچ گونه ضمانت اجرایی نیز برای اجرایی شدن موارد مذکور در قانون پیش بینی نشده است.

میرزایی پری با اشاره به دیگر نواقص قانون فعلی بیمه شخص ثالث تصریح کرد: همچنین مطابق با ماه 24 این قانون، نیروی انتظامی موظف است امکان دسترسی به بانکهای اطلاعاتی آن نیرو در ارتباط با مواردی از قبیل مشخصات وسایل نقلیه موتوری زمینی، گواهینامه‌های صادر شده و همچنین سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان را برای شرکت های بیمه فراهم آورد که عملا تا کنون اجرایی نشده است.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1782

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1921

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1732

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361