فرصتهای بیمه در پساتحریم

آیت کریمی، مدیرعامل شرکت بیمه آسماری

فرصتهای بیمه در پساتحریم

هربیمه نامه‌ای که صادر می‌شود داخل کشور ما به ازای آن حق بیمه گرفته می‌شود و این روند ظرفیت بازار داخل را اشباع می‌کند که به‌عنوان ظرفیت نگهداری تلقی می‌شود. دراین زمان بحث بیمه‌های اتکایی پیش می‌آید که اتفاقا نقش صنعت بیمه درتوسعه صادرات غیرنفتی با قراردادهای اتکایی شکل می‌گیرد.

صنعت بیمه کشور برای پوشش ریسک‌های بزرگ مانند ناوگان هوایی، کشتیرانی و نفتکش‌ها نیاز به ظرفیت بالایی دارد. دلیل بخش عمده‌ای ازاین دست ریسک‌ها به بیمه‌گران خارجی به‌صورت اتکایی واگذار می‌شود. البته سال‌های گذشته تحریم‌ها موجب شد تا درصنعت بیمه مطرح دنیا به روی ایران بسته شود، اما با موفقیت درمذاکرات بیمه سوئیس تحریم‌ها علیه ایران را برداشت و مسیر برای همکاری با سوئیس ری یکی از بزرگ‌ترین بیمه گران اتکایی دنیا فراهم شد. چنانچه صنعت بیمه کشور بتواند درقبال واگذاری اتکایی، قبولی اتکایی داشته باشد و ارز وارد مملکت کند درامر صادرات بیمه یا همان صادرات غیرنفتی قدم موثری برداشته است. صنعت بیمه کشور ظرفیت خوبی برای قبولی اتکایی دارد. بیمه مرکزی به همراه دو شرکت تخصصی بیمه اتکایی ایرانیان و امین می‌توانند شرایط را برای قبولی اتکایی از خارج و ورود ارز به داخل نقش حیاتی را ایفا کنند. با کشورهایی که مبادلات تجاری داریم می‌توانیم رابطه اتکایی نیز داشته باشیم. واردات و صادرات بیمه وابستگی نیست بلکه امری بازرگانی است.

درآمد ارزی قبولی اتکایی می‌تواند درحجم صادرات غیرنفتی سهم قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. این ارزآوری محدودیت جغرافیایی ندارد و می‌تواند کشورهایی به جز کشورهای همسایه نیز باشد.  البته فراموش نکنیم که قبولی اتکایی ملزومات و شرایطی دارد که باید آن را بدانیم.  لازمه رقابت بیمه‌گران در بیمه‌های اتکایی داشتن دانش تخصصی و ظرفیت نگهداری است، بیمه اتکایی قبولی از خارج امری بسیار حساس و از نظر فنی پیچیده و نیازمند مهارت و تخصص است.  قرارداد بیمه اتکایی، قراردادی مستقل از قرارداد بیمه‌گران مستقیم با بیمه‌گذاران است و چنانچه بیمه‌گر مستقیم ورشکست شود، بیمه‌گر یا بیمه‌گران اتکایی موظف به تعهدات خود هستند. بیمه‌گر قبول‌کننده اتکایی باید اشراف کاملی به پرتفوی بیمه‌گر واگذارنده در کلیه رشته‌هایی که عملیات اتکایی، آن را قبول کند، داشته باشد.

سودآور بودن صنعت بیمه کشورها باید جزو اطلاعات بیمه‌گر باشد و مشخص باشد بیمه در کشور مقابل سودده است یا بیمه‌گران از محل سرمایه‌گذاری‌ها عملیات خود را به سوددهی می‌رسانند.در دریافت و پرداخت عملیات قبولی اتکایی، مانده مثبت عملیات و صورت حساب‌ها باید در موعد مقرر پرداخت شود و بیمه‌گر قبول‌کننده باید درآمد حق بیمه خود را جمع‌آوری و در محل‌های مطمئن سرمایه‌گذاری کند تا بتواند به تعهدات خود عمل کند.

بیمه‌گر اتکایی باید به مقررات کشور واگذارنده توجه خاصی داشته باشد؛ چرا که براساس قوانین برخی از کشورها مانده مثبت به نفع بیمه‌گران اتکایی نگهداری می‌شود و در زمان‌های خاصی به آنها پرداخت می‌شود. مهم‌ترین مساله برای بیمه‌گر اتکایی قبول‌کننده، دریافت حق بیمه‌های قبولی است. در برخی از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه به دلیل محدودیت منابع ارزی، بانک‌های مرکزی آنها کنترل‌های شدیدی بر خروج ارز اعمال می‌کنند و معمولا باید از مقام ناظر مجوز دریافت کنند. عملیات قبول اتکایی از کشورهای آفریقایی عمدتا سودآور است؛ اما در پرداخت مشکل دارند و به ندرت بیمه‌گر قبول‌کننده‌ای را می‌توان یافت که از این بابت راضی باشد.

برخی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه نیز چنین مشکلی دارند، درعملیات اتکایی سودآوری دارند، اما در پرداخت حق بیمه‌های اتکایی با مشکل مواجه هستند. نرخ تورم و برابری ارز بر بازار بیمه اتکایی تاثیرمستقیم دارد. در برخی از کشورها که نرخ تورم دو رقمی است، قبول‌کننده اتکایی نه تنها باید توجه کند که مانده عملیات مثبت خود را سریع دریافت کند، بلکه باید در قرارداد اتکایی، نرخ برابری ارز را توافق کند یا حق بیمه را به نرخ ارزی قوی نظیر دلار تعیین کند؛ چراکه اگر به ارز کشور تورمی اتکایی قبول کند و بیمه‌گر واگذارنده حق بیمه را با تاخیر بپردازد با زیان هنگفتی مواجه خواهد شد. 

موسسات بین‌المللی بیمه‌گران اتکایی رتبه‌بندی می‌شوند و بیمه‌گران واگذارنده در زمان واگذاری رتبه، بیمه‌گران اتکایی قبول‌کننده را در نظر می‌گیرند. این مساله مهمی است که متاسفانه به خاطر تحریم هیچ یک از موسسات رتبه بندی اعتبار به رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه ایرانی رضایت ندادند و صنعت بیمه ایران فاقد رتبه اعتباری بین‌المللی است، باید با رفع تحریم‌ها اولین اقدام صنعت بیمه کشور گرفتن رتبه اعتباراز موسسات معتبر بین‌المللی باشد، یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی، میزان سرمایه و ذخایر است و جدول ظرفیت‌های قبولی نیز بر اساس میزان سرمایه و ذخایر تعیین می‌شود.  موسسات بیمه می‌توانند در بخش دیگری از خدمات، صادرکننده باشند.

بحث بیمه‌های درمان مسافرتی یکی از پوشش‌هایی است که برای ایرانیان عازم به سایرکشورها و همچنین برای خارجیانی که قصد سفر به ایران دارند صادر می‌شود. این بیمه‌نامه گروه بزرگی را شامل می‌شود و طبق آمارهای قابل اتکا گردشگران ورودی به کشور در سال گذشته قریب 5 میلیون نفر بود که 2 میلیون نفر برای زیارت از اماکن مقدس به ایران می‌آیند. صنعت بیمه با صدور بیمه‌های درمان برای این مسافران که معمولا از پاکستان، عراق، بحرین و سایر کشورهای اسلامی به ایران سفرمی‌کنند، می‌تواند بازار خوبی برای صادرات خدمات بیمه به خارج از کشور باشد.

این بیمه نامه‌ها که درحال حاضر هم از طریق همکاری با دفاتر چند بیمه گر خارجی درتهران عرضه می‌شود بدون محدودیت جغرافیایی برای مسافرانی که عازم خارج از کشور هستند از 15 روز تا 6 ماه صادر می‌شود.ایران و ترکیه دراین عرصه بیمه‌گری ظرفیت خوبی دارند و می‌توانند ارز آوری خوبی داشته باشند. بیمه مرکزی ایران در بحث صادرات بیمه تجارب خوب و کارشناسان برجسته‌ای دارد. توسعه صادرات خدمات بیمه‌ای در کوتاه‌مدت دشوار است، اما به‌تدریج حجم تجارت بین‌المللی افزایش می‌یابد و بیمه‌ها با پوشش جامع ریسک‌ها نقش خود را دراقتصاد ایفا می‌کنند.

 منبع: دنیای اقتصاد

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361