ضرر ۲۳۰۰ میلیاردی بیمه‌ها از طرح تحول سلامت

ضرر ۲۳۰۰ میلیاردی بیمه‌ها از طرح تحول سلامت

با گذشت چند سال از آغاز طرح تحول سلامت و آشکار شدن زوایای مختلف آن، یک عضو سندیکای بیمه‌گران ایران از ضرر و زیان ۲۳۰۰ میلیارد تومانی صنعت بیمه از اجرای طرح تحول سلامت خبر داد.

شنبه 28 اردیبهشت 1398 ساعت 16:54

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایسنا 

، صنعت بیمه حوزه‌ای است که مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی از شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم و رکود به راحتی تأثیر می‌پذیرد با این تفاوت که این صنعت به دلیل مالی بودن، از پیچیدگی بیشتری نسبت به دیگر صنایع مانند صنایع تولیدی برخوردار است.

صنعت بیمه علاوه بر مسائل پولی و مالی با سایر حوزه‌های مربوط به وزارت بهداشت هم پیوستگی عمیقی دارد؛ به طوری که اتخاذ یک تصمیم در این حوزه نیز می‌تواند بسیار روی عملکرد بیمه‌های خصوصی هم اثرگذار باشد.

یکی از طرح‌های جنجالی که وزارت بهداشت در سال‌های ابتدایی دولت امید سعی در پیشبرد آن داشت، طرح تحول سلامت بود که به گفته منتقدین جدای از همه هزینه‌های مالی که بر دولت تحمیل کرد باعث افزایش هزینه بیمه‌های خصوصی هم شد. واقعیت هم این است که بخش عمده‌ای از تکیه هزینه‌ای این طرح ناکام در چند سال اخیر بر دوش صنعت بیمه بوده است.

ضرر دو ساله بیمه‌ها از طرح تحول سلامت

در همین رابطه یونس مظلومی - عضو سندیکای بیمه‌گران ایران - با بیان این‌که وظیفه بیمه‌های تکمیلی فراهم آوردن پوشش‌هایی است که بیمه‌های پایه تعهد نمی‌کنند، گفت: بیمه‌های تکمیلی در حوزه‌های مربوط به بستری در بیمارستان‌ها بسیار موفق عمل کرده‌اند و در انجام وظایف ذاتی حاکمیت به کمک آنها آمده است.

وی با بیان این‌که بیمه‌های تکمیلی در سال ۱۳۹۶ حدود هزار میلیارد تومان در رابطه با طرح تحول سلامت زیان دادند، اظهار کرد: این یعنی خساراتی که به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بیمه‌شدگان بابت بیمه‌های درمانی پرداخت شده است. هزار میلیارد تومان بیشتر از حق بیمه‌ای بود که در مجموع از آنها دریافت کرده‌ایم. بر اساس محاسباتی که داشته‌ایم این مبلغ برای سال ۱۳۹۷ حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان است. این مبلغ در واقع زیان شرکت‌های بیمه از مابه‌التفاوت آن چیزی که دریافت می‌کنند با آن چیزی که پرداخت می‌کنند، است.

برخی بیمه‌نامه‌های تکمیلی، تکلیفی است

مدیرعامل بیمه تعاون در پاسخ به این سوال که اگر بیمه‌های تکمیلی درمان برای شرکت‌های بیمه زیان‌ده است، چرا بیمه‌ها این تعهد را قبول می‌کنند!؟ اظهار کرد: یک دلیل آن این است که شرکت‌های بیمه در بخش‌های مختلفی با بیمه‌گزاران کار می‌کنند که شرکت‌ها برای این که با بیمه‌گذار خود به صورت تجمعی کار کنند مجبور می‌شوند که بیمه‌های آنها را قبول کنند. همچنین برخی دیگر از بیمه‌نامه‌های تکمیلی از طرف دولت به شرکت‌ها تکلیف می‌شوند. علت دیگر هم در رقابت بین شرکت‌های بیمه برای کسب سهم بیشتر در بازار است.

مظلومی در ادامه به وجه تسمیه «بیمه تعاون» هم اشاره کرد و گفت: بیمه تعاون تنها شرکت بیمه‌ای است که به صورت تعاونی سهامی عام تأسیس شده است و به همین دلیل علاوه بر این‌که توسط تحت نظارت بیمه مرکزی است توسط وزارت تعاون هم تحت نظارت قرار قرار دارد.

تورم با صنعت بیمه چه می‌کند؟

عضو سندیکای بیمه‌گران ایران در ادامه درباره‌ی تأثیر تورم روی صنعت بیمه نیز اظهار کرد: در این شرایط قیمت شتر گران می‌شود، قیمت دیه هم افزایش پیدا می‌کند (دیه معادل ارزش ریالی ۱۰۰ نفر شتر است) که به همین نسبت حق بیمه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. تأثیر دیگر هم این است که با بروز تورم ارزش دارایی‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و به همین نسبت حق بیمه آنها هم بیشتر می‌شود.

مظلومی به بالا رفتن تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای در شرایط تورمی هم اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بیمه همیشه مایلند قیمت‌ها ثابت باشد، چرا که وقتی تورم ایجاد شود و قیمت‌ها بالا رود تعهدات شرکت‌های بیمه هم بالا می‌رود که این باعث می‌شود تا شرکت‌های بیمه عملاً سودی از این وضعیت نبرند. ضمن این‌که بسیاری از مردم بعد از افزایش تورم تصمیم گرفتند که بیمه‌هایشان را تمدید نکنند.

علت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در بانک‌ها چیست؟

وی با اشاره به علل سرمایه گذاری شرکت ‌های بیمه در بانک‌ها در این باره ادامه داد: سپرده‌گذاری در بانک‌ها نقد شونده‌ترین نوع سرمایه گذاری است و شرکت‌های بیمه هر آنچه می‌توانند برای ایفای تعهدات خود از آن استفاده کنند. از سوی دیگر بر اساس آئین‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه، این شرکت‌ها موظفند که حداقل ۳۰ درصد از منابع قابل سرمایه گذاری خود را به شکل سپرده‌گذاری در بانک‌ها انجام دهند.

مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به آئین‌نامه سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه، اظهار کرد: سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه در سایر حوزه‌های اقتصادی محدود است. مثلاً آنها نمی‌توانند در حوزه‌های مربوط به بازارهای سرمایه‌ای مانند طلا سرمایه گذاری کنند یا مثلاً هتلداری کنند. علت این مساله هم این است که پول‌های شرکت‌های بیمه در واقع امانت بیمه‌گذاران است و نمی‌توانیم با آن فعالیت‌های پر ریسک داشته باشیم.

تورم روی خرید بیمه‌های عمر هم تأثیر می‌گذارد

او با اشاره به تفاوت در خرید بیمه‌نامه‌های عمر در ایران با سایر کشورهای توسعه یافته در این باره اظهار کرد: یک علت اصلی در این تفاوت این است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته صندوق بازنشستگی هم جزئی از صنعت بیمه به حساب می‌آید، در حالی که در ایران صندوق‌های بازنشستگی خارج از شمول صنعت بیمه هستند.

وی در ادامه به دیگر دلایل اقبال کمتر مردم در ایران به خرید بیمه‌نامه‌های زندگی هم اشاره کرد و گفت: یکی از این دلایل تورم است. در شرایط با ثبات مردم می‌توانند بهتر حساب کتاب کنند و در بیمه‌های زندگی سرمایه‌گذاری کنند. طبیعی است زمانی که شرایط اقتصادی با ثبات باشد مردم با اطمینان بیشتری می‌توانند بیمه عمر خریداری کنند.

عضو سندیکای بیمه‌گران ایران همچنین با اشاره به مسأله دریافت خسارت‌های تقلبی از طریق صحنه‌سازی در صنعت بیمه اظهار کرد: اگر آماری هم در این حوزه باشد مربوط به آنهایی است که تخلف‌شان محرز شده است، اما این‌که واقعاً چقدر از حوادث بیمه‌ای ساختگی است مسأله‌ای است که هنوز مبهم است.

انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1755

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361