رتبه بندی نمایندگان فروش در صنعت بیمه، چرا و چگونه؟

(به قلم پوریا مبینی / کارشناس بیمه ملت)

رتبه بندی نمایندگان فروش در صنعت بیمه، چرا و چگونه؟

نهاد اجرا کننده رتبه بندی و نهاد نظارتی آن می‌بایست با ایجاد مدل بومی و تلفیق آن با تکنولوژی‌های جدید و فناوری اطلاعات و فراهم نمودن امکان رتبه بندی‌های آنلاین با استفاده از ثبت نظرات مشتریان در سامانه‌های الکترونیکی امکان دسترسی اقشار مختلف مردم جامعه به خدمات با کیفیت بیمه‌ای را ایجاد نمایند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه ( بینا ) ، به نقل از آیین ، مدتی است در برخی محافل بیمه‌ای و بین کارشناسان بحث در خصوص رتبه بندی نمایندگان فروش صنعت بیمه کشور گرم می‌باشد، در این خصوص سوالات ذیل مطرح می‌گردد:

- در اجرای این طرح آیا مزایا و عارضه‌های آن مشخص شده است؟ 
- در رتبه بندی کدام شاخص‌ها مورد نظر هستند و از چه طریق انتخاب خواهند شد؟
- شیوه اجرای این مهم چگونه خواهد بود؟ 
- چه نهادی و با چه هدفی قرار است این کار را انجام دهد؟ 
- آیا نقش سازمان‌هایی نظیر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یا سندیکای بیمه‌گران ایران در این فرآیند لحاظ شده است؟

در حال حاضر صنعت بیمه کشور با مشکلاتی از جمله تأثیر رکود اقتصادی بر عملکرد شرکت‌ها، رقابت‌های ناسالم و نرخ شکنی‌های متعدد، عدم وجود فرهنگ استفاده صحیح و موثر از بیمه در جامعه، عدم وجود کیفیت در محصولات ارائه شده از سوی صنعت، عدم اطلاع رسانی مناسب و در نتیجه شناخت ناکافی مصرف کنندگان از محصولات و... مواجه است با این اوصاف این رتبه‌بندی قرار است کدام یک از مشکلات این صنعت را مرتفع سازد؟


در صنایع مختلف مانند شرکت‌های صنعتی، بانک‌ها، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و...‌ رتبه بندی فعالان دارای سابقه‌ای طولانی بوده و بعضاً معیارهای استانداردی را دارا هستند، هر چند دیر، اما اینک که صنعت بیمه کشور تصمیم به اجرای این مورد را دارد می‌بایست خیلی هوشمندانه گام در راه پیاده سازی و اقدام در راستای رتبه‌بندی نمایندگان فروش خود بگذارد چرا که این مهم قرار است برای نخستین بار در کشوری اجرائی شود که در مناطق مختلف آن فرهنگ‌های گوناگونی وجود دارد.


با توجه به ماهیت متفاوت صنعت بیمه با سایر صنایع، این عمل بایستی با شیوه خاص‌ و منحصر به آن اجرایی شود، مطمئناً رتبه‌بندی در بیمه با رتبه‌بندی بانک‌ها یا هتل‌ها تفاوت دارد. در بیمه کالایی داد و ستد یا خدماتی نظیر هتل‌ها ارائه نمی‌شود، در اینجا امنیت خاطر و اعتماد است که عرضه می‌گردد به همین دلیل بسیار مهم است که درجه بندی فعالان این بخش به چه طریقی صورت پذیرد، حال آیا این اقدام بایستی با روش‌های سنتی و شاخص‌های دراختیاری مانند تجربه و تحصیلات و استفاده از داده‌های آماری فروش و خسارت صورت پذیرد یا با شیوه‌های نوین و در نظر گرفتن همه‌ی جوانب موثر و دیده شدن عامل اصلی در این رتبه‌بندی یعنی نظر و رضایت مردم و مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده‌ انجام شود؟


نکته دیگری که در اینجا بسیار حائز اهمیت می‌باشد موضوع رتبه‌بندی خود شرکت‌های بیمه و تأثیر آن بر رتبه‌بندی نمایندگان هر شرکت می‌باشد چرا که بخش اعظمی از فرآیندهای بنیادین موثر بر عملکرد نمایندگان فروش برگرفته و تأثیر پذیر از سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان شرکت‌های بیمه‌گر می‌باشد و تغییر آن از دسترس نمایندگان فروش خارج است. به همین دلیل در مسیر این اقدام، رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه کشور خود دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و عملاً بدون در نظر گرفتن تأثیر وزنی جایگاه شرکت‌های بیمه‌گر در رتبه‌بندی نمایندگان فروش آن شرکت‌ها، در نهایت به نتایج واقعی در خصوص درجه‌بندی این فعالان دست نخواهیم یافت.


از دیگر مشکلات این حرکت مثبت فعالیت بخش دولتی در این حوزه است؛ اهمیت این موضوع زمانی مشخص‌ می‌گردد که می‌بینیم سهم زیادی از بازار صنعت بیمه در اختیار این بخش بوده و بعضاً قدرت رقابت حرفه‌ای را از شرکت‌های خصوصی و نمایندگان آن‌ها صلب نموده‌ و مقوله رقابت سالم را به سوی استفاده از روابط و در نتیجه رقابت غیرحرفه‌ای و بعضاً ناجوانمردانه سوق داده است.


امید است که کارشناسان و خبرگان حرفه‌ای صنعت بیمه با در نظر گرفتن معیارهای چندگانه و همه جانبه از جمله شاخص‌های فیزیکی، کیفی، فرآیندی، مشتری مداری و تأثیر قوی استفاده از ندای مشتری، رتبه‌بندی دقیق و نزدیک به واقعیتی از فعالان بخش فروش و حتی بخش فراموش شده صنعت بیمه یعنی بخش خدمات پس از فروش ارائه بدهند و با ایجاد فضای رقابتی سالم و همچنین اخذ تصمیمات صحیح مانع از اثرات معکوس این اقدام در صنعت بیمه کشور شوند.


نهاد اجرا کننده این عمل و نهاد نظارتی آن می‌بایست با ایجاد مدل بومی برگرفته از فرهنگ ایرانی و منطبق بر آن و در نهایت با تلفیق این مدل با تکنولوژی‌های جدید و فناوری اطلاعات و فراهم نمودن امکان رتبه بندی‌های آنلاین و لحظه‌ای با استفاده از ثبت نظرات مشتریان در سامانه‌های الکترونیکی امکان دسترسی اقشار مختلف مردم جامعه به خدمات با کیفیت بیمه‌ای را ایجاد نمایند و باعث تعالی هرچه بیشتر صنعت بیمه کشور شوند.


در نهایت پیشنهاد می‌شود با توجه به گوناگونی فرهنگ‌ها و امکانات موجود در بخش‌های مختلف کشور، این رتبه بندی با شاخص‌های برآمده از نظر خبرگان صنعت و با لحاظ نمودن دو بعد فرهنگی و اقتصادی مناطق مختلف کشور ورای داده‌های آماری در اختیار صورت پذیرد. چرا که به طور مثال دیدگاه و قدرت خرید مردمان استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور در مورد محصولات بیمه‌ای بسیار متفاوت از دیدگاه و قدرت خرید مردمان استان‌های شمال و غرب کشور می‌باشد. امید است با تصمیمات و اقدامات صحیح در این مسیر همگان، چه فعالان این بخش چه مشتریان و آحاد جامعه از نتایج حاصل شده منتفع گردند و این اقدام مثبت باعث پیشرفت صنعت بیمه کشور و ایجاد آرامش در جامعه گردد.

برچسب ها

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361