کارشناسان بازارهای نفتی معتقدند که ارایه پوشش بیمه عامل اصلی بازگشت سریع ایران به بازارهای نفتی جهان و افزایش صادرات آن به سطح قبل از تحریمها بوده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه ( بینا )،به نقل از رویترز ,
بر اساس اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف ،طی دو هفته گذشته ۲۶ سوپر نفتکش خارجی (غیر ایرانی) به ظرفیت ۲۵ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین اقدام به بارگیری نفت خام و مازوت از پایانههای نفتی خارک و بندر ماهشهر نموده و یا در حال بارگیری محمولههای خود هستند.
امکان از سر گیری مجدد محمولههای نفتی ایران توسط شرکتهای کشتیرانی خارجی پس از آن فراهم شد که اتحادیه بیمه «P&I Clubs » پوشش بیمه محمولههای صادراتی نفت ایران را به صورت محدود آغاز نمود. این اتحادیه، که نمایندگی سیزده شرکت بیمه گذار در سطح جهان را داراست، در ماه آوریل میزان پوشش موقت بیمه برای نفتکشها که از مبدأ ایران بارگیری میکنند را از ۷۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون یورو افزایش داد.
به گفته یکی از کارشناسان صنعت بیمه دریایی، در اولین روزهای پس از رفع تحریمهای ایران، به دلیل مشکل در زمینه یافتن شرکتهای بیمه بینالمللی، صرفاً نفتکشهای ایرانی اقدام به بارگیری محمولههای صادراتی این کشور مینمودند. اما جذابیت بسیار زیاد منافع موجود در چنین بازاری کلیه صاحبان سهام در بازار بیمه را واداشت تا در جستجوی راه حلی برآمده و تقریباً تمامی آنها تضمینهای لازم را برای شرکت P&I Club فراهم ساختند. این روند موجب گردید تا سطح صادرات نفت خام ایران با سرعتی بیش از آنچه که انتظار میرفت به سطح قبل از تحریمها باز گردد.
پوشش بیمهای برگشتپذیر یا «Fall Back» طوری تنظیم گردیده که در صورت عدم پرداخت خسارات بیمه از سوی شرکتهای بیمه آمریکایی که هنوز مجاز به فعالیت با ایران نیستند، مبالغ مربوطه را جبران نموده و پوشش دهد.
به اظهار آقای « برایان گالاکر» رئیس بخش روابط سرمایهگذاران در شرکت نفتکش بلژیکی Euronav که هنوز فعالیت مستقیم خود با ایران را از سر نگرفته است: «با توجه به پیشرفت اقدامات انجام شده از سوی P&I Club، افزایش صادرات نفت ایران چندان ما را شگفت زده نکرده است. ما به این بازار بسیار علاقهمند هستیم و البته با توجه به محدودیتهای فعلی در خصوص معاملات دلاری، مدتی زمان خواهد برد تا ایران بطور کامل به بازار جهانی باز گردد.»
وی همچنین افزود: «در حقیقت لغو تحریمها بدان معنی است که نفتکشهای خارجی میتوانند محمولههای ایران را حمل نمایند اما هنوز خطرات عدم پوشش خسارات ناشی از سوانح بزرگ همچنان وجود دارد.» در نتیحه هنوز برخی شرکتهای نفتکش طراز اول جهان نظیر Euronav، Teeky Group و Frontline از حمل محمولههای نفتی ایران اجتناب میکنند.
به گفته آقای «اندرو باردوت» مدیر اجرایی ارشد گروه بینالمللی P&I Club، در صورت افزایش میزان خسارات ناشی از بروز سوانح عمده، نظیر تصادم نفتکشها و یا از بین رفتن کل محموله، نسبت به سطح پوشش ارایه شده تحت بیمه Fall Back ، مسئولیت پوشش هزینهها برعهده شرکت نفتکش مربوطه خواهد بود.
بطور مثال ارزش یک سوپر نفتکش بسیار بزرگ کلاس VLCC حدود ۹۰ میلیون دلار بوده و هزینه پاکسازی لکههای بزرگ نفتی در دریا نیز میتواند به میلیاردها دلار بالغ گردد.
تجار در بازارهای نفتی اذعان میدارند که با پشتیبانی شرکتهای نفتکش بینالمللی از ناوگان نفتکشهای ایرانی، این کشور توانسته تا میزان صادرات نفت خود را به سطح قبل از تحریمها، یعنی حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز، افزایش دهد. به عقیده تجار بازار، چنانچه ایران میزان تولید نفت خام را به سطح ظرفیت موجود خود افزایش دهد، آنگاه در صورت بروز وقفه در سایر مناطق جهان مانند نیجریه یا لیبی، قادر به تأمین کسری بازار نخواهد بود.
در حال حاضر آسیا به عمدهترین مقصد نفتکشهای خارجی حامل نفت خام صادراتی ایران تبدیل شده و در این بین کشورهای هند، چین و ژاپن خریداران اصلی بشمار میآیند. چهار شرکت نفتکش بینالمللی نیز به حمل محمولههای صادراتی به مقاصد اروپایی مشغول هستند.
در این میان هند، با توجه به نیاز روزافزون خود، نقش عمدهای ایفا کرده و شرکتهایی نظیر Essar Oil، Reliance Energy و Hindustan Petroleum Corp از روابط خوبی با ایران بهره میبرند.
شرکتهای نفتکش غیر ایرانی که اکنون به حمل محمولههای صادراتی نفت خام این کشور مبادرت نمودهاند نیز شامل شرکت دولتی China Shipping Development، PetroViietnam و شرکت ژاپنی Idemitsu Kosan می گردد. همچنین شرکتهای نفتکشی از کشورهای یونان، ترکیه و سییشل نیز در انتقال نفت خام ایران فعالیت مینمایند.
برچسب ها
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر