بیمه یک ثروت ملی است

اخبار بیمه دی

مدیرعامل بیمه دی در یادداشتی با عنوان « بیمه و ثروت ملی » نوشت: اگر نگاه عمیقی به ذات و ماهیت بیمه داشته باشیم به خوبی در خواهیم یافت که بیمه یعنی توزیع ریسک و هر چه دامنه این توزیع بیشتر باشد، در واقع اقدام بهتری صورت گرفته است.

سه شنبه 30 خرداد 1396 ساعت 7:8

به گزارش بینا , مجید بختیاری در سرمقاله ای برای ماهنامه بورس امروز به تشریح تاثیر برجام بر صنعت بیمه پرداخت.

آنچه که در زیر می خوانید متن کامل این سرمقاله است:

بی تردید برجام یعنی تعامل با جهان پیرامون، برجام یعنی جبران و احیای واقع بینانه فرصت های گذشته؛ اگر نگاه عمیقی به ذات و ماهیت بیمه داشته باشیم به خوبی در خواهیم یافت که بیمه یعنی توزیع ریسک و هر چه دامنه این توزیع بیشتر باشد، در واقع اقدام بهتری صورت گرفته است. معنای واقعی و مفهومی بیمه های اتکائی یعنی همین. به صورت نمونه وقتی که در سال گذشته با حوادث تلخ آتش سوزی در چندین پالایشگاه مواجه شدیم، در نهایت این ظرفیت ملی کشور بود که کل هزینه ها را جبران کرد.

حال تصور کنید که ما برای ریسک های مذکور مانند پتروشیمی بوعلی پوشش اتکائی خارجی می داشتیم. در آن صورت می توانستیم بخش مهمی از خسارت را از منابعی خارج از ظرفیت های داخلی تأمین کنیم. خوشبختانه برجام برای حوزه بیمه و با یک نگاه واقع بینانه  فواید بسیاری داشته است. ابتدا اینکه بستر و فضا را برای گفت وگو و حضور خارجی برای مشارکت در صنعت بیمه مهیا کرده است. همین سال گذشته بود که تعدادی از سرمایه گذاران خارجی، فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بیمه ایران را به صورت جدی مورد مطالعه قرار دادند و در یک مورد مشخص هم تصور می کنم به توافق رسیدند. در اقدامی دیگر بیمه گران اتکائی تمایل جدی خود برای قبول ریسک از بازار ایران را نشان دادند و دفاتر ارتباطی خود را در تهران افتتاح کردند. پر واضح است که در صورت رفع موانع ناشی از انتقال وجوه و تبادلات بانکی، معاملات بیمه ای بین ایران و بیمه گران اتکائی بزرگ دنیا نیز عملیاتی می شود.


تاثیر برجام بر صنعت بیمه

در واقع برجام فضا را برای تعامل دنیا به منظور نوسازی و ارتقاء سطح کیفی عملیات در صنعت بیمه مهیا کرده است. اگر قبول کنیم که اساساً پدیده بیمه وارداتی است و نیز فرآیندهای بیمه گری در ایران با آخرین وضعیت در دنیا، شکاف جدی دارد، بنابراین امکان برقراری تعامل سازنده و منطقی با دنیای بیرون را فراهم می کند که صنعت بیمه نسبت به نوسازی، ارتقاء و استفاده از تکنولوژی های نوین اقدام کند و  این مسأله بسیار حایز اهمیت است. امروزه توسعه کمی و کیفی پوشش های بیمه ای و بهبود شاخص ضریب نفوذ بیمه مستلزم نوآوری و تنوع سازی خدمات و محصولات البته با رعایت ویژگی های جامعه ایرانی است. قطعاً تجارب کشورهای توسعه یافته و تعامل منطقی با آنها می تواند راه را برای تنوع بخشی به محصولات بیمه ای و بهبود شرایط عرضه محصولات فعلی بسیار هموار کند.

منصفانه که نگاه کنیم برجام علاوه بر دستاوردهای امیدوارکننده بالا، در عمل هم موجب شد چند شرکت بیمه از تحریم خارج و محموله های نفتی عازم ایران نیز بیمه شوند. چیزی که یک محدودیت بزرگ برای کشور بود.

در جمع بندی این بخش باید یادآوری کنیم که اساساً با نگاه واقع بینانه بهبودها تدریجی خواهد بود. بی شک با نگاهی عقلایی قبول می کنیم که محدودیت های ایجاد شده که متأسفانه با برخی شیطنت های سیاسی نیز همراه است، یک شبه برطرف نمی شود لذا باید امیدوار به آینده باشیم.

البته ذکر این نکته کاملاً ضروری است که در اثر محدودیت ها و تحریم های ظالمانه ایجاد شده صنعت بیمه کشور هم به دستاوردها و تجارب خوبی دست یافته که اتفاقاً در مواجهه با بازارهای خارجی قطعاً منفعل عمل نکرده و فرش قرمز هم برای شرکت های خارجی پهن نخواهد کرد. مدیران ارشد صنعت بیمه و حتی بدنه کارشناسی، امروز سخت متوجه منافع کشور و لزوم افزایش آن البته در فضایی تعاملی و همکاری هستند. در خصوص سؤال سرکار مبنی بر عدم همراهی مدیران صنعت بیمه با تیم های دیپلماسی هم به نظر می رسد تا حدودی این اقدام صورت گرفته است.



پررنگ نبودن اعزام ها ناامیدی از برجام نیست !

ضمن پررنگ نبودن این اعزام ها دال بر ناامیدی از دستاوردهای برجام نیست. اتفاقاً نکته مقابل این است که در هیأت های اعزامی کشورهای خارجی شاهد حضور مدیران بیمه ای آنها بودیم که همین موضوع فرصت مذاکره و تبادل نظر را فراهم کرد. البته رفع موانع ناشی از محدودیت در انتقال وجوه به خارج برای توسعه معاملات بیمه ای یک الزام اساسی است که امیدوارم در دولت دوازدهم شاهد تبادلات پولی با کشورهای مختلف و به ویژه اروپا باشیم. در خصوص وضعیت کلی و ضریب نفوذ بیمه در ایران نیز رشد این شاخص و خصوصاً رشد خوب بیمه های عمر بیانگر اقبال خوب مردم به صنعت بیمه و در عین حال لزوم بهبود این شاخص است.

به لطف خداوند روند بهبود ضریب نفوذ طی سنوات اخیراً امیدوار کننده بوده و در حال حاضر حدود ۲ درصد است. اگرچه رشته های شخص ثالث و درمان برای صنعت بیمه سودآور نیست، اما از منظر ملی که نگاه کنیم متوجه می شویم اکثر مردم نسبت به بیمه گران خودروهای خود و تأمین پوشش تکمیل درمان اقدام می کنند که مقایسه این وضعیت با شرایطی که مردم فاقد بیمه نامه بودند (بیمه گریز) نشانه های خوبی را در خصوص نقش صنعت بیمه در گسترش تأمین های اجتماعی اثبات می کند.

اگر ضریب نفوذ ۲.۰۸ درصدی صنعت را با متوسط ۶.۲ درصدی جهان مقایسه کنیم، به خوبی در می یابیم که صنعت بیمه ایران راه درازی را پیش رو دارد، مقایسه این شاخص برای منطقه ۱.۸ درصد، کشورهای اروپایی ۶.۹ درصد و ژاپن ۷ درصد تأکید مجددی است بر لزوم توسعه کمی و کیفی صنعت بیمه ایران.

اما از منظری دیگر وقتی ضریب نفوذ بیمه های زندگی در جهان ۳.۴۴ درصد را با رقم بسیار اندک شاخص در ایران  ۰.۲۵ درصد مقایسه می کنیم، از سویی کمی ناامید و با نگاه خوش بینانه متوجه یک ظرفیت و فرصت عظیم می شویم که جای کار جدی برای بیمه گران دارد.


استقبال مردم و ظرفیت ایران علی‌رغم وجود دشواری ها 

این امیدواری وقتی تقویت می شود که روند بهبود شاخص بیمه های زندگی طی چند سال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم. خوشبختانه به رغم دشواری ها و عدم ارائه محصولات و خدمات جدید، میزان استقبال مردم از بیمه های زندگی بسیار خوب و امیدوار کننده است این خود بیانگر وجود یک ظرفیت بالقوه بزرگ در بازار ایران است که بی تردید از دید و نظر خارجی ها هم پنهان نخواهد ماند.

در پایان یادآور می شوم که با ظرفیت های عظیم نیروی انسانی، منابع خدادادی، موقعیت جغرافیایی ایران، ظرفیت های ترانزیتی و خصوصاً نیروی تحصیلی کرده قابل اتکاء، قطعاً امکان توسعه جهشی صنعت بیمه در ایران کاملاً دست یافتنی است.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به بخش پایانی سؤال شما مبنی بر نقش دولت و حاکمیت در توسعه صنعت اشاره کنیم، به نظر باید شرایطی خاص ایجاد شود که اقدامات حمایتی دولت و کل حاکمیت در نهایت موجب جذابیت سرمایه گذاری در صنعت بیمه شود.

در شرایط کنونی متأسفانه وضع عوارض متعدد روی فرآیند ها و فعالیت های بیمه ای، تعیین نرخ دیه توسط حاکمیت و جلوگیری از افزایش (تعیین نرخ فنی) حق بیمه و عدم تسهیل گری دولت، در نهایت اساساً علاقه ای برای سرمایه گذار ایجاد نمی کند. در این خصوص بهتر است که نرخ بازده صنعت بیمه در مقایسه با دیگر صنایع را مرور کنیم.

این در حالی است که اساساً به جهت تأثیر صنعت بیمه در کاهش انواع معضلات اجتماعی و نیز نقش این صنعت در توسعه رفاه اجتماعی و پشتیبانی از زیرساخت و ثروت ملی، اتفاقاً بایستی تمام کوشش حاکمیت و دولت بر افزایش ضریب و اعمال سیاست های تشویقی باشد که باز هم متأسفانه در عمل شاهد اخذ انواع مالیات ها و عوارض هستیم. در صورتی که تأثیر و خروجی صنعت بیمه همانند دخانیات، لوازم آرایشی و فست فود نیست.

و اهمیت درک عملی این موضوع، این مهم است.

مجید بختیاری

مدیرعامل بیمه دی

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1805

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1966

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1771

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361