انتخاب بین کیفیت و هزینه

انتخاب بین کیفیت و هزینه

آستین فراکت/ نیویورک تایمز احتمالا به هر آمریکایی این جمله را بگویید موافق است: «خدمات درمانی ارزان‌تر بسیار خوب است، اما به شرطی که کیفیت قربانی نشود.» به عبارت دیگر باید گفت از هدر‌رفت پول و منابع جلوگیری شود. یک مطالعه جدید، که چندی پیش در JAMA منتشر شد، نشان می‌دهد تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی آمریکا بی‌فایده است. این عدد بسیار شگفت‌آور است اما یافته جدیدی نیست. آنچه تعجب‌آور است اینکه چه میزان در مورد چگونگی جلوگیری از آن می‌دانیم. ویلیام شرانک، پزشک متخصصی که مدیر ارشد پزشکی بیمه سلامت «هومانا» و نویسنده اصلی تحقیق اشاره شده است، می‌گوید: یکی از ویژگی‌های مهم تحقیق ما این است که نشان دهیم چگونه می‌توان بخشی از این هدر‌رفت را محدود کرد، اما نمی‌توان همه را از بین برد. شواهد به خوبی نشان می‌دهد با برطرف کردن یک‌چهارم این هدر‌رفت، می‌توان هزینه‌های درمانی را ۵ درصد کاهش داد.

پنجشنبه 9 آبان 1398 ساعت 18:38

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

انتخاب بین کیفیت و هزینه

ترزا روگستاد از هومانا و ناتاشا پارخ، پزشک دانشگاه پیتسبورگ، مولفان این تحقیق بودند که با مطالعه ۵۴ تحقیق و گزارش از سال ۲۰۱۲ میزان ذخیره و هدر‌رفت منابع را با تغییرات عملی و سیاستی اندازه می‌گرفتند. از آنجا که مخارج بهداشتی آمریکا بسیار زیاد است - تقریبا ۱۸ درصد از اقتصاد و بیش از ۱۰هزار دلار در هر سال برای هر نفر – کاهش حتی درصدی در این سیاست‌های بهداشتی باعث پس‌انداز یا صرفه‌جویی منابع مالی زیادی می‌شود. میزان این هدر‌رفت حداقل ۷۶۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده شده است. این عدد قابل توجه را می‌توان با هزینه‌های دولت برای بیمه سلامت سالمندان قابل مقایسه دانست؛ همچنین این عدد از هزینه‌های ارتش و همچنین کل هزینه‌های آموزش ابتدایی و متوسطه فراتر می‌رود. اگر شواهد موجود را دنبال کنیم، حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال می‌توانیم صرفه‌جویی ‌کنیم تا برای مراقبت‌های پزشکی معلولان، وزارت آموزش و وزارت انرژی صرف شود.

این مبلغ می‌تواند حداقل برای ۲۰ میلیون آمریکایی یا سه‌چهارم جمعیت در حال حاضر بیمه نشده، بیمه درمانی فراهم کند. براساس این تحقیق، بزرگ‌ترین منبع هدر‌رفت منابع، هزینه‌های اداری است که در سال به۲۶۶ میلیارد دلار می‌رسد. این عدد شامل زمان و منابعی است که برای صدور صورت‌حساب و گزارش به بیمه‌شدگان و برنامه‌های عمومی اختصاص می‌یابد. به‌رغم این هزینه بالا، نویسندگان هیچ مطالعه‌ای برای ارزیابی راهکارهای کاهش آن پیدا نکردند. ون برویک، پزشک و همکار ارشد موسسه بهبود بهداشت و نویسنده سرمقاله مطالعه JAMA می‌گوید: «این به آن معنا نیست که ما ایده‌ای در مورد چگونگی کاهش هزینه‌های اداری نداریم.» وی تاکید دارد، حرکت به یک سیستم تک پرداخت‌کننده، پیچیدگی گسترده اداری مورد نیاز را از بین می‌برد، اما هزینه انجام این کار در برابر ذی‌نفعان قدرتمندی که درآمد آنها از وضع موجود ناشی می‌شود، بالا می‌رود.

در حالی که نویسنده اصلی برای «هومانا» کار می‌کند، وی در دولت و دانشگاه نیز تجربه دارد و این به‌عنوان تلاش اصلی برای پالایش مطالعات قبلی در مورد هدر‌رفت‌ها در مراقبت‌های بهداشتی دیده می‌شود. با بازتاب اهمیت مطالعه، JAMA چند مقاله همراه با آن منتشر کرد. نویسنده یکی از سرمقاله‌ها، آشیش جها از موسسه بهداشت جهانی هاروارد می‌نویسد: «کاهش هدر‌رفت‌های اداری در یک سیستم با بیمه خصوصی کاملا ممکن است. در حقیقت، سوئیس، هلند و سایر کشورها با پرداخت‌کنندگان خصوصی، هزینه‌های اداری بسیار کمتری نسبت به ما دارند. ما باید انرژی خود را بر ساده‌سازی اداری متمرکز کنیم، نه اینکه لزوما در یک سیستم تک پرداخت‌کننده که ممکن است امکان‌پذیر نباشد.»

پس از هزینه‌های اداری، چگونگی قیمت‌ها مهم‌ترین موردی است که مطالعه JAMA به‌عنوان عامل هدر‌رفت معرفی کرده است. تخمین نویسندگان برای این امر ۲۳۱ تا ۲۴۱ میلیارد دلار در سال است؛ قیمت‌هایی که بالاتر از آنچه انتظار می‌رود در بازارهای مراقبت‌های بهداشتی عرضه می‌شود. این مطالعه به قیمت بالای داروهای برند به‌عنوان مهم‌ترین عامل اشاره دارد. اگرچه در این تحقیق به صراحت مطرح نشده است، اما باید گفت بازارهای تلفیقی بیمارستان نیز به افزایش قیمت کمک می‌کند. رویکردهای گوناگونی وجود دارد که می‌تواند قیمت‌ها را به سمت پایین سوق دهد، اما ممکن است در این کار مورد‌های مثبت دیگری را از دست بدهیم. راشل ساکس، استادیار حقوق در دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس معتقد است: «قیمت بالای دارو باعث ایجاد سرمایه‌گذاری و نوآوری می‌شود.» این به آن معنا نیست که همه نوآوری‌ها خوب هستند یا ارزش بالا رفتن قیمت دارند. وی تاکید می‌کند: «این به آن معنی است که باید با توجه به اینکه چه نوع محصولات و چه جمعیت‌هایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، از نحوه کاهش قیمت‌ها آگاه باشیم.» به همین ترتیب، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی به بیمارستان‌ها کمتر پرداخت می‌شود، کیفیت می‌تواند تنزل یابد و حتی منجر به مرگ و میر بالاتری شود.

دسته‌های دیگر هدر‌رفت‌های مورد بررسی توسط مطالعه JAMA شامل مراقبت‌های ناکارآمد، کم‌ارزش و بدون هماهنگی هستند. در مجموع، این حداقل ۲۰۵ میلیارد دلار درآمد دارد. این گونه هدر‌رفت‌ها منطقه به منطقه تفاوت دارد و امکان دارد در یک منطقه یا بیمارستانی این هدر‌رفت‌ها بیشتر باشند. این موارد شامل عفونت‌های بیمارستانی، استفاده از خدمات پرهزینه وقتی که هزینه‌های کمتری کفایت می‌کند، میزان پایین مراقبت‌های پیشگیرانه، عوارض قابل اجتناب و پذیرش و بستری در بیمارستان‌ها و خدماتی که اندک فایده‌ای را ارائه نمی‌دهند، باشد. این مشکلات علاوه بر هدر دادن پول، می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشند. موجب اضطراب و استرس بیمار شوند و رضایتمندی و اعتماد بیمار نسبت به سیستم بهداشتی و درمانی کاهش یابد.

یافته‌های مطالعه نسبتا خوش‌بینانه‌تری نیز وجود دارد. این شواهد در مورد رویکردهایی است که می‌تواند نیمی از هدر‌رفت‌ها را از بین ببرد. حرکت فعلی به سمت پرداخت مبتنی بر ارزش و ترویج شده توسط قانون‌های مراقبت مقرون به صرفه، در نظر گرفته شده است تا ضمن حذف هدر‌رفت‌های مرتبط با آنها، به موارد دیگر نیز بپردازد. ایده این است که به بیمارستان‌ها و پزشکان به روش‌هایی که باعث تحریک کارآیی و نتایج خوب می‌شود، بپردازند. عملی کردن این تئوری کار سختی بوده است. کارن جوینت مادوکس، پزشک و مدیر مرکز اقتصاد و سیاست بهداشت در دانشگاه واشنگتن در سنت عقیده دارد: «پرداخت مبنای ارزش به همان اندازه که مردم امیدوار بودند موثر نبوده است.» تاکنون به نظر می‌رسد تنها چند رویکرد پرداختی مبتنی بر ارزش موجب صرفه‌جویی در مصرف می‌شود که در عمل ناچیز است. زیروی سانگ، پزشک و اقتصاددان دانشکده پزشکی هاروارد اما می‌گوید: «برخی از رویکردهای امیدوارکننده‌ مواردی هستند که به بیمارستان‌ها و پزشکان مبلغی در مقابل پرداخت هزینه‌های خدمات فردی پرداخت می‌کنند.» شواهدی از پس‌انداز در برخی از برنامه‌های پرداختی وجود دارد. به نظر می‌رسد که سازمان‌های مراقبت‌کننده پاسخگو نیز اندکی هدر‌رفت را از بین می‌برند. اینها به گروه‌های بهداشتی این شانس را می‌دهند که برای پذیرش ریسک مالی در صورت دستیابی به برخی از اهداف در مورد کیفیت مراقبت، پاداش بگیرند.

در آخر می‌توان گفت به‌رغم آنکه سیاستمداران دوست دارند بگویند که از این هدر‌رفت‌ها جلوگیری شده و محدود‌تر شده است اما آنچه در تحقیقات نشان داده شده است، این برنامه‌های پیشگیری بیشتر ابزاری برای کلاهبرداری شده‌اند. از آن جایی که این هدر‌رفت‌ها فقط از یک شریان نیستند، بنابراین باید در چند حوزه وارد عمل شد. این در صورتی است که فقط بخشی از این عوامل شناسایی شده و احتمالا موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث هدر‌رفت منابع می‌شود.

این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361