پیدا و پنهان کم رمقی بورس

پیدا و پنهان کم رمقی بورس

سه شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 20:9

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

شاخص کل بورس تهران روز گذشته افت حدود ۵۸۹ واحدی را تجربه کرد. گرچه افت شاخص سهام چندان چشمگیر نبود اما نگاهی به سطوح قیمتی کنونی و نسبت قیمت به درآمدهای انتظاری نشان از هیجان معاملاتی در مسیر منفی دارد. تردیدها بر سر ارزندگی سهام افت شدید ارزش معاملات را به دنبال داشته است. ارزش معاملات دیروز بورس تهران به کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. ریزش شدید ارزش معاملات و در حالی‌که سهام افت اندکی را تجربه کرد می‌تواند به تردید فعالان بازار نسبت به ارزندگی سهام اشاره داشته باشد اما بیش از آن می‌توان با عنوان عقب‌نشینی نسبی فروشندگان با کمرنگ شدن نظرات منفی از آن نام برد.

اختلاف نظر بر سر ارزندگی سهام تنها به فعالان بازار محدود نمی‌شود و کارشناسان و تحلیلگران نیز روی ارزندگی سهام طی هفته‌های اخیر اختلاف نظر بالایی داشته‌اند. برخی با توجه به نسبت‌های اقتصادی کلان مانند نسبت ارزش بازار سهام به نقدینگی و سایر موارد یا تحلیل‌های نموداری صرف از شاخص به عدم ارزندگی سهام اشاره دارند با این حال برخی معیار سودآوری را به مراتب قدرتمندتر عنوان می‌کنند و استفاده از الگوی تاریخی را گرچه به‌عنوان راهنما می‌پذیرند اما از استناد قطعی به آن خودداری می‌کنند.عمده افرادی که ارزندگی سهام را زیر سوال می‌برند الگوهای تاریخی و نموداری را مطرح می‌کنند که نسبت به احتمال پایان صعود سهام هشدار می‌دهند. از سوی دیگر اما نسبت قیمت به درآمد انتظاری بهانه‌ای قدرتمند برای افرادی ایجاد کرده است که بر ادامه ارزندگی سهام تاکید کنند.

نقدینگی از معاملات سهام با توجه به هراس از رویه آتی قیمتی تا حدودی عقب‌نشینی کرده است و در این میان احتمال پا پس کشیدن پول‌های داغ و اعتباری از سهام با توجه به قوانین جدید و همچنین تردیدهای موجود نیز مزید بر علت شده که سهام با وجود سطوح پایین نسبت قیمت به درآمد در برخی از شرکت‌ها در سمت خرید فعال نشود. با این حال به‌صورت سنتی بورس تهران کارآیی خود را از شرایطی مشابه وضعیت کنونی به ارث برده است و همین کارآیی پایین باعث شده فضا برای کسب سودهای قابل توجه و عجیب مهیا باشد.

در این شرایط نیز نقدینگی پارک‌شده یا تازه‌نفس در انتظار موج‌های صعودی است تا به سمت سهام حمله‌ور شود، درنتیجه از نگاه کارشناسی تردید کنونی در معاملات سهام بیش از آنکه نسبت به ارزندگی و جذابیت سطوح کنونی قیمت سهام باشد انتظار برای موج صعود دوباره سهام است. نقدینگی در بورس تهران بیش از آنکه به سطوح ارزنده واکنش نشان دهد به موج‌سواری علاقه نشان داده است و این موج‌ها نیز بر پایه بهانه‌هایی تشکیل شده‌اند. بر این اساس دلایل مطرح‌شده از علل درجازدن کنونی سهام تا حدود زیادی غیرمنطقی به نظر می‌رسد و گرچه ریسک‌های واقعی پیش روی سهام وجود دارد اما اگر ریسک‌های واقعی خودنمایی نکنند تقریبا تمامی بهانه‌های عدم ارزندگی می‌توانند سریعا تغییر چهره دهند و موجی دیگر را در سهام به وجود آورند.

 

سکته ارزش معاملات

سودآوری شرکت‌های بورسی در بهار تا حدود زیادی فراتر از انتظارات بود. همین موضوع باعث شد که نظر برخی از فعالان بازار نسبت به عدم ارزندگی سهام تعدیل شود. شاید همین موضوع را بتوان علت کاهش محسوس ارزش معاملات عنوان کرد. بر این اساس شاید بتوان دست به دست شدن سهام در سطوح قیمتی کنونی را تلاش برای یافتن سهام با پتانسیل بیشتر عنوان کرد. برخی از اهالی بازار سهام ارزنده‌ای در پرتفوی خود دارند و در انتظار آینده هستند و با رصد ریسک‌های موجود در معاملات شرکت می‌کنند. برخی دیگر از فعالان که بخش قابل توجهی از بورس تهران را شامل می‌شوند اما همان‌طور که اشاره شد در انتظار موج جدید هستند تا بار دیگر روی موج قیمتی سوار شوند.

بازار به‌صورت مشخص عطش نقدینگی تازه‌نفس را دارد. سطوح کنونی ارزش معاملات پس از یک دوره رونق سهام در بهار یادآور وضعیت قیمتی سهام در پاییز گذشته است. اگر ارزش معاملات سهام از ابتدای شهریور ۹۷ تاکنون را رصد کنیم شباهت دوره‌های مزبور را می‌توان متوجه شد. در اواخر تابستان و به دنبال آن درهفته‌های نخست پاییز ۹۷ شاخص سهام رشدهای انفجاری را تجربه کرد و ارزش معاملات در برخی از روزها به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

با این حال در ادامه ارزش معاملات افت محسوسی را به ثبت رساند و با عقب‌نشینی نقدینگی سهام نیز مسیر اصلاحی شدید را در پیش گرفت. افت نرخ دلار در بازار آزاد به‌عنوان  یکی از بهانه‌های ریزش سهام مطرح شد. گرچه چند ماه سهام با چنین وضعیتی دست و پنجه نرم می‌کرد اما بار دیگر سهام با سیگنال‌های قدرتمند از ارزندگی جهش قابل توجهی را تجربه کرد. این مسیر از اسفند آغاز شد و در سه ماه نخست سال ۹۸ نیز سهام جهش‌های قابل توجهی را به ثبت رساند. سیگنال‌های قاطع از ارزندگی سهم جهش شاخص بورس را به دنبال داشت.در شرایط کنونی بار دیگر برخی از اهالی بازار نسبت به ارزندگی سهام تردید دارند اما علل رد ارزندگی سهام بیش از آنکه دلایل با پشتوانه قوی باشد به بهانه‌هایی می‌ماند که کاملا قابل نقد هستند. این موضوع به معنای نبود ریسک پیش روی قیمتی سهام نیست بلکه حرکت در مسیر اشتباه است.

 

تمرکز بر گزارش‌های ماهانه

عملکرد بهار سیگنال‌هایی از ارزندگی سهام را به بازار مخابره کرد اما برخی از نگرانی‌ها به خصوص از احتمال کاهش مقداری فروش در کالاهای پایه به دنبال تشدید رکود داخلی مطرح می‌شود که برای این موضوع باید گزارش‌های ماهانه را رصد کرد. یکی از مواردی که به‌نظر می‌رسد اهالی بازار باید به آن توجه داشته باشند امکان جبران کاهش فروش داخلی در نتیجه افزایش فروش صادراتی است.

گزارش‌های ماه تیر از شرکت‌های فلزی مانند ملی‌مس و همچنین فولاد که تا ساعت تنظیم این گزارش روز گذشته منتشر شدند از ادامه وضعیت مناسب در فروش صادراتی خبر می‌دهند. در این خصوص بعضا از احتمال کاهش تولید و فروش پتروشیمی‌ها در داخل کشور به دنبال کاهش حجم خوراک به‌عنوان دلیلی برای فشار بر قیمت سهام یاد می‌کنند اما برخلاف انتظارات عملکرد بهار از درخشش شرکت‌های پتروشیمی در تحقق سودآوری در بهار خبر داد. در اینجا نیز نکته مشخصی وجود دارد. پتروشیمی‌ها سهم بالایی در درآمدهای ارزی کشور دارند (بیش از ۲۰ درصد در سال ۹۷) و حساسیت درآمدهای غیرنفتی پس از کاهش شدید درآمد نفتی به دنبال تحریم‌های آمریکا بیشتر از همیشه شده است.

در این شرایط اگر بنا باشد درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی یا سایر کالاهای غیرنفتی به هر دلیلی کاهش یابد در نتیجه آن باید در انتظار افزایش نرخ دلار در ماه‌های آتی بود و در نتیجه آن بار دیگر سودآوری شرکت‌ها از این محل نه‌تنها احتمالا کاهش نخواهد یافت بلکه مطابق با بهار می‌تواند افزایش نیز پیدا کند. عدم تفکیک موارد مختلف در تحلیل می‌تواند مسیر پیش‌بینی‌ها را به انحراف بکشاند.این موضوع به معنای ارزندگی سهام پتروشیمی یا سایر نمادها مانند «فملی» یا «فولاد» که با نسبت قیمت به درآمد انتظاری کمتر از ۴ از نگاه بازار معامله می‌شوند، نیست بلکه موضوع اصلی این‌ است که ریسک فقط مربوط به موارد ذکر شده نیست، بلکه موارد دیگری نیز هستند که در شرایط کنونی بازار به آن توجه ندارد. فارغ از اینکه عوامل ریسک موجود در بازار چیست و شدت اثر آنها چقدر است باید گفت بسیاری از موارد که در شرایط کنونی به‌عنوان ریسک بورس تهران مطرح می‌شود یا مواردی که بر پایه الگوهای تاریخی و نموداری آورده می‌شود نمی‌تواند دلیل واقعی برای نگرانی اهالی بازار باشد. در این میان البته بدترین سناریو سودآوری کنار گذاشته شده است.

برای تحلیل وضعیت کنونی سهام موارد بسیاری را می‌توان مورد توجه قرار داد که هر یک از این موارد به‌صورت جداگانه می‌تواند سیگنال اشتباه را صادر کند. در شرایط کنونی نیز عمده موارد مطرح‌شده که تردید در معاملات سهام را به دنبال داشته‌اند بهانه‌هایی هستند که احتمالا در هفته‌های آتی رفع می‌شوند.

اما علل اصلی نگرانی و ایجاد ریسک در سهام سایر موارد مانند نگرانی از بازار جهانی یا احتمال کاهش یارانه‌های انرژی هستند که توضیحات مفصل‌تری را می‌طلبند. ممکن است بر حسب اتفاق ریسک‌های مزبور با بهانه‌بافی کنونی بازار هم‌زمان شوند و بر قیمت سهام فشار وارد کنند اما این امید وجود دارد که از توهم تحقق پیش‌بینی خودداری شود.تفاوت بهانه‌ها با دلایل قدرتمند را می‌توان در این موضوع متوجه شد که بهانه‌ها روندهای کوتاه‌مدت را رقم می‌زنند به تدریج قدرت اثر خود را از دست می‌دهند و با این وضعیت احتمال رشد قیمتی سهام بیشتر خواهد شد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361