واکنش ها به راه اندازی بازار متشکل ارزی

واکنش ها به راه اندازی بازار متشکل ارزی

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی با توجه به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر راه اندازی بازار متشکل ارزی به بررسی نقاط مثبت و منفی این بازار پرداختند و بر لزوم شفافیت آن تاکید کردند.

دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 ساعت 19:28

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش گروه نشریات خبری، پس از مدت ها انتظار و نوسان های نرخ ارز که بی ثباتی ارزی و اقتصادی را در سال گذشته به دنبال داشت، بانک مرکزی تصمیم گرفت بازار متشکل ارز را راه اندازی کند و نخستین گام ها را برای عملیاتی کردن این بازار بردارد.
نخستین جلسه هیات مدیره بازار متشکل ارزی نیز در هفته گذشته برگزار شد؛ قرار است در نخستین گام برای راه اندازی این بازار، همه صرافی های مجاز و بانک های عامل از درگاهی که اعلام می شود، نسبت به اخذ کد کارگزاری بازار متشکل ارزی اقدام کنند.
بررسی امروز(دوم اردیبهشت ماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی حاکی از آن است که برخی رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب عنوان داشتند: بازار متشکل ارزی برای کاهش یا افزایش نرخ ارز نیست بلکه به منظور کشف قیمت راه اندازی می شود و راه‌اندازی این بازار علاوه بر تسهیل قیمت‌گذاری ارز، بر شفافیت بازار هم می‌افزاید.
برخی موضوع های مورد توجه این جریان رسانه ای عبارتند از: ابهام در وضعیت بازار سرمایه؛نرخ ارز در هاله ای از ابهام ؛ تحریم ها عامل تأمین نشدن درآمدهای ارزی و شفافیت در بورس.
رسانه های اصولگرا نیز از یک سو، تغییر نقشه ارزی و ایجاد بازار متشکل ارزی را در کمرنگ کردن تاثیر دبی بر بازار ارز ایران موثر دانستند و از سوی دیگر بازار متشکل ارزی را بازاری جعلی و انحرافی دانستند.
قیمت ارز منوط به تحریم ها؛ لزوم تک نرخی شدن قیمت ارز و احتمال عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا از موضوع های مطرح شده توسط این جریان رسانه ای است.

رسانه های اصلاح طلب
-------------------------
** تاثیر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی بر نرخ ارز
روزنامه آرمان نوشت: بررسی بازار ارز نشان از وجود یک بلاتکلیفی بین معامله‌ کنندگان دارد. از یکسو آمریکا درصدد فشار بیشتر روی اقتصاد ایران است و از سوی دیگر تصمیمات جدید بانک مرکزی نظیر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فروشندگان و خریداران را مردد گذاشته است. ایالات متحده که در هفته‌های اخیر روی تازه‌ای از دشمنی‌ها خود را نشان داد، اکنون درصدد مخالفت با تمدید معافیت هشت کشور از تحریم خرید نفت ایران است. در این بین اما کارشناسان معتقدند که از بین هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان احتمال می‌رود معامله نفت فقط با سه کشور آخر قطع شود. بر این اساس در بدبینانه‌ترین حالت هم صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون تومان کاهش نمی‌یابد. همچنین به نظر می‌رسد با قیمت‌های موجود در بازار فشارهای آمریکا تاثیر خاصی بر بازار نمی‌گذارد که البته دیگر این کشور تیری در کمان ندارد که به سمت اقتصاد ایران نشانه بگیرد. در دیگر سو راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هم علاوه بر تسهیل قیمت‌گذاری ارز، بر شفافیت بازار هم می‌افزاید و در نتیجه پیش‌بینی‌‌ها حکایت از آن دارد که اگر قیمت‌ها کاهشی نشوند، به هیچ وجه کشش افزایش هم ندارند.

به گزارش سایت نامه نیوز، مجید شاکری کارشناس اقتصادی طی یادداشتی در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی نرخ ارز را کاهش خواهد داد یا خیر؟ گفت: بازار متشکل برای کاهش یا افزایش نرخ ارز نیست. بلکه به منظور کشف قیمت راه اندازی می شود. اما چون در آن کشف قیمت واقعی انجام می شود و افراد متعهد به تسویه معامله ای که انجام می دهند هستند و نمی توانند صرفاً با لفظ نرخ تعیین کنند، تغییرات نرخ بسیار کمتر از قبل خواهد بود. در نهایت و در صورتی که نرخ بازار متشکل نرخ راهبر بازار آزاد شود (که یک شبه هم رخ نخواهد داد) تغییرات نرخ بازار آزاد (خرده فروشی) هم بسیار کاهش خواهد یافت.

** ابهام در وضعیت بازار سرمایه
روزنامه شرق با تیتر «جدال بیم و امید در بازار سرمایه» می نویسد: شاخص کل بورس تهران در حالی سقف تاریخی خود را شکست که بسیاری از تحلیلگران، آینده اقتصادی کشور در سال 98 را مبهم ارزیابی می‌کنند و نگرانی جدی در مورد درآمدهای دولت و آثار تحریم‌ها دارند؛ از سوی دیگر، برخی از کارشناسان رشد بازار سرمایه را تلاشی برای همسان‌سازی ارزش شرکت‌ها با بازار ارز می‌دانند و رشد این بازار را پایدار ارزیابی می‌کنند. مهم ‌ترین نکته در این میان، ذات بازارهای مالی در تمام دنیاست که نشان داده همیشه در اوج امیدها و رشد پرشتاب قیمت‌ها، یکباره ورق برمی‌گردد و همه تحلیل‌ها زیر سؤال می‌رود؛ پیش از این، پیش ‌بینی می ‌شد که به احتمال خیلی زیاد فروردین و اردیبشهت سال 98 شاخص بورس سبز باشد، اما این روزها مهم‌ترین نکته برای یک فعال اقتصادی، شناخت دقیق نقطه خروج از بازار است... سرمایه‌گذاری که استراتژی خروج ندارد، محکوم به سقوط است؛ البته هنوز نشانه‌ای از پایان روند صعودی شاخص بورس تهران دیده نمی‌شود، اما رشد بی‌پروای این بازار و افزایش پیوسته قیمت‌ها هر روز ریسک را برای سرمایه‌گذار بالاتر می‌برد. خروج آهسته و پله‌ای بخشی از سودها، می‌تواند بهترین استراتژی در این روزها باشد تا سرمایه‌گذار بتواند سکان سرمایه خود را در دست نگه دارد. کم‌ریسک‌ترین شرکت‌ها در شرایط فعلی، نمادهایی هستند که رشد کمتری داشته‌ یا گاهی رشد نکرده‌اند؛ پس از این گروه، برخی نمادهای گروه سیمان، غذایی، دارویی و پتروشیمی کم‌ریسک‌تر( نه لزوما پربازده‌تر) ارزیابی می‌شود.

** نرخ ارز در هاله ای از ابهام
روزنامه ابتکار با اشاره به قیمت دلار در کانال 13 هزار تومانی در خصوص وضعیت آینده قیمت ارز می نویسد: ماندگاری دلار در نرخ 13 هزار تومان از جمله بحث‌هایی است که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده و این بازار را بیش از پیش درگیر حاشیه کرده است. برخی از کارشناسان این نرخ را منطقی دانسته که نتیجه عملکرد مثبت دولت یعنی تزریق ارز به اندازه کافی در بازار می‌دانند. اما در مقابل عده‌ای دیگر می‌گویند که تنظیم بازار و نظارت بانک مرکزی را باید در کنار اخبار منتشر شده سیاسی و اقتصادی در نظر گرفت چراکه این بازار به شدت نسبت به اخبار در حوزه‌های دیگر واکنش نشان می‌دهد و نمی‌توان به ثبات‌ این‌ روزهای بازار دل‌خوش کرد.

**تحریم ها، عاملی در عدم تأمین درآمدهای ارزی
خبرگزاری ایسنا نوشت: ایران در شرایط کنونی در مضیقه ارزی قرار دارد. مشکلات مرتبط با تبادلات بانکی در اثر تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران از یک سو و کاهش درآمدهای نفتی از سوی دیگر سبب شده ایران با دشواری‌هایی در حوزه تأمین درآمدهای ارزی خود روبرو باشد.

**لزوم شفافیت در بورس
عباس هشی،کارشناس ارشد اقتصاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در خصوص ظرفیت‌های بورس کالا در تحقق رونق تولید عنوان کرد: در بیش از یک دهه‌‌ای که از فعالیت بورس کالا می‌گذرد، این نهاد توانسته در جهت شفافیت گام‌های مؤثری بردارد ولی به دلیل فساد نهادینه ‌ای که در لایه‌های مختلف اقتصاد وجود دارد و از طرفی عموما بخشی از محصولات در زنجیره تولید در بورس کالا معامله نمی‌شود، شفافیت کامل در بازار کالایی کشور هنوز محقق نشده و به منظور شفافیت در تمام بخش‌ها، ورود حداکثری محصولات در تالار شیشه ای بورس لازم به نظر می‌رسد.
هشی ادامه داد: فلسفه راه‌اندازی بورس کالا به شفافیت بر می‌‌گردد؛ در واقع قانون‌گذار سعی کرد تا محلی ایجاد کند تا خریدار و فروشنده از مقرراتی تبعیت کنند که برای معاملات عادلانه و شفاف باشد. همچنین عنوان شد که هر محصولی که از در بورس کالا عرضه می‌شود از شمول قیمت گذاری دولتی خارج می‌شود اما بعضا شاهد هستیم این محصولات نیز دستخوش ایجاد محدودیت و قیمت گذاری می‌شوند که امیدواریم در سال رونق تولید شاهد اتخاذ این شیوه‌های غیرضروری و التهاب آفرین نباشیم.

رسانه های اصولگرا
-----------------------
**راه اندازی بازار متشکل ارزی
روزنامه وطن امروز با عنوان «تابلوی بازار جدید جایگزین تابلوی صرافی ها» عنوان داشت: در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی چند بار وعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را تا پایان فروردین داده بود، با اتمام فروردین هنوز خبری از راه‌اندازی این بازار مهم و تاثیرگذار نشده است. این موضوع به قدری مهم است که کارشناسان اعتقاد دارند، در شرایط فعلی و با توجه به تحرکات ایران برای تغییر نقشه ارزی و ایجاد بازار متشکل ارزی، که این دو اقدام در کمرنگ کردن تاثیر دبی بر بازار ارز ایران بسیار موثر هستند، آمریکا تمام تلاش خود را متمرکز کرده که از این فاصله استفاده کرده و با فشار از کانال دبی، نرخ ارز را افزایش دهد.

حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه تمام معاملات ارزی بایستی در سامانه نیما انجام شود و نیاز به تشکیل یک بازار جدید نیست، گفت: بازار متشکل ارزی به ‌مانند بازار ثانویه به‌دلایل مختلف جعلی و انحرافی است.وی با بیان اینکه، بازار جدید ارزی (با عنوان بازار متشکل) یک بازار جعلی است، گفت: عملاً این مجموعه جدید یک بازار نبوده چراکه ابزارها و عناصر اصلی ایجاد یک بازار متشکل از طریق جمع شدن چند صراف و بانک مرکزی در شرایط موجود امکان‌پذیر نیست.

** قیمت ارز منوط به تحریم ها
به گزارش خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر و پس از فروکش کردن نوسان نرخ ارز و ثبات نسبی دلار در دامنه 13 هزار تومان، آنچه که این روزها بر فضای بازار ارز حاکم شده است، انتظار برای مشخص شده اتفاقات نامشخص روزهای آینده است. آنچه که این فضای نامشخص را به وجود آورده است، انتظار بازار برای تغییرات سطح تحریم‌ها و تغییرات میزان فروش نفت ایران از یک طرف و از طرف دیگر آغاز به بازار بازار متشکل ارزی و تاثیر آن بر سطح عمومی قیمت‌ها و تغییر ساختار بازار ارز است. با توجه به اینکه هنوز تحلیلی از سطح رخدادها و تاثیر آن بر بازار ارز وجود ندارد و اخبار ضد و نقیضی از اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا منتشر شده، به نظر می‌رسد، شوک مورد انتظار در اردیبهشت ماه امسال در بازار ارز در ماه‌های قبل‌ پیش‌خور شده و اضافه شدن مولفه تحریمی جدید، اثر جدیدی برای بازار ارز ایجاد نخواهد کرد و همان طور که مطرح شد، بازار متشکل ارزی به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، اما با توجه به نامشخص بودن ابعاد و میزان حضور فعالان بازار ارز در این بازار، میزان تاثیر راه‌اندازی این ساختار جدید چندان قابل سنجش نیست و هرگونه بررسی تحلیلی و فنی بازار متشکل پس از راه‌اندازی و آغاز روند فعالیت آن قابل انجام است.
فارس افزود: این وضعیت، شرایط انتظار را برای بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی فعالان بازار ارز به وجود آورده و از حجم معاملات کاسته است و به نظر می‌رسد، در صورتی که بازار متشکل ارزی زودتر از اخبار تحولات تحریمی آغاز فعالیت خود آغاز کند، منحنی قیمت ارز به سمت پایین هدایت خواهد شد و در این صورت بازار ارز باید منتظر یک کاهش نسبی در نرخ ارز باشد. اما میزان ماندگاری نرخ ارز در رقم جدید، منوط به فعالیت این بازار و سیاست‌گذاری‌های دیگر بانک مرکزی و دولت در حوزه داخلی و بین‌المللی است.

** لزوم تک نرخی شدن قیمت ارز
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر تولید بوده و در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، اظهار داشت: نرخ ارز چندگانه در کشور موجب تنزل سرمایه‌گذاری و شکست جدی سرمایه‌گذاران خواهد شد.وی با بیان اینکه نوسانات ارزی در کنار عدم حمایت از کالای ایرانی و واردات، مثلت مشکلات پیش‌روی تولید ملی است، افزود: اگر هدف دولت این است که دلار را تک‌نرخی کند، با فاصله قیمت اعلام شده با نرخ ارز آزاد، هیچ‌گاه نمی‌تواند به این اهداف مهم دست یابد، با تک نرخی نشدن ارز، دلالان به پول بیشتری دست می‌یابند و نبض بازار را در دست می‌گیرند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با وجود اینکه دولت‌ها، شعار دادند که باید ارز تک‌نرخی داشته باشیم تا از یک‌سری رانت‌خواری و جیره‌خواری جلوگیری شود اما تاکنون نه در دولت‌های قبلی و نه در این دولت این موضوع اجرایی نشده است.

** احتمال عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا
به گزارش سایت مشرق نیوز، محمدی انارکی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رونق تولید در فضای غیرشفاف و از طریق بازارهای غیررسمی محقق نخواهد شد، گفت: اقتصاد کشور از چند جبهه همچون تحریم، نوسانات ارزی و وجود واسطه‌های مخرب مورد فشار است که این عوامل می‌تواند به طور مستقیم کالاهای اساسی و مواد اولیه را تحت تأثیر قرار دهد؛ از این رو داد و ستد کالاهای اساسی در بازارهای غیررسمی که امکان نظارت بر آنها وجود ندارد، بر مشکلات می‌افزاید و باید زمینه عرضه حداکثری محصولات در بورس کالا که دارای شفافیت آماری است را فراهم کنیم.
تلاطم در خرید و فروش کالاهای اساسی سبب شد تا دولت راهکارهای مختلفی از جمله ارایه کالا با کد ملی یا ارسال آن از طریق پست را مدنظر قرار داده و اکنون هم به عرضه این اقلام در بورس کالا فکر کند.
پژوهشم**9351**1181

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1746

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1886

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1697

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361