مسیر متفاوت بازار سکه از مسکن

مسیر متفاوت بازار سکه از مسکن

پنجشنبه 18 بهمن 1397 ساعت 9:2

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

التهابات ارزی نیمه اول امسال که ریشه‌های آن را می‌توان در نوع مدیریت داخلی و هیجانات ناشی از بازگشت تحریم‌های سختگیرانه آمریکا جست‌وجو کرد، سال پرفرازونشیبی را برای بازارهای اصلی کشور رقم زد. حال، با کاهش التهابات ارزی و تعادل بازار که مسئولان دولتی می‌گویند تا پایان سال ادامه خواهد یافت، اینکه هر کدام از بازارها چه مسیری را در روزهای پایانی سال در پیش گرفته‌اند و چه‌ سرنوشتی خواهند داشت، موضوع جالبی به نظر می‌رسد.

آنطور که گزارش بانک مرکزی در دی‌ماه سال جاری نشان می‌دهد، قیمت مسکن در تهران گران‌تر اما معاملات کاهش یافته است. متوسط قیمت مسکن در این ماه، به متری ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که رشد ۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. از سوی دیگر، قیمت اجاره‌بها نیز در شهر تهران افزایش ۲۰درصدی را ثبت کرده است که همین امر متقاضیان مسکن را به سمت خانه‌های کوچک‌متراژ و قدیمی‌ساز در مناطق جنوبی شهر سوق داده است.

کارشناسان می‌گویند سه‌ برابر شدن قیمت ارز در بازار به شوک قیمتی و افت معاملات در بازار مسکن منجر شد، اما بعد از مدتی وضع به حالت قبلی برگشت. هم‌اکنون بررسی‌ها از بازار مسکن نشان می‌دهد که تب‌وتاب در این بازار فروکش کرده و پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که بازار ملک تا پایان سال به ثبات قیمتی برسد و احتمال افزایش قیمت‌ها بعید است. البته عده‌ای از کارشناسان نیز معتقدند رشد خرید و فروش و افزایش قیمت در بازار مسکن تا شهریور سال آینده طول بکشد و از شهریور ۹۸ ما وارد یک دوره رکود دو-سه ساله شویم.

مسیر متفاوت بازار سکه از مسکن

بعد از ریزش قیمت در بازار ارز و ورود دلار به کانال ۱۱ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با کاهش حدود ۷۰ هزار تومانی در روز یکشنبه روبه‌رو شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعطیلی بازارهای جهانی ثابت‌ماندن قیمت اونس جهانی طلا را در پی داشته، اما کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر، باعث شد تا بهای سکه و طلا در بازار داخلی ریزشی شود. در چنین شرایطی، دادوستد در بازار کاهش یافت و معاملات با احتیاط بیشتری انجام گرفت.

البته روز گذشته قیمت‌ انواع سکه افزایشی شد و کارشناسان می‌گویند با توجه به افزایش ۹ دلاری قیمت انس جهانی طلا و سکه، این احتمال می‌رود که روند افزایشی قیمت سکه در بازار داخلی ادامه پیدا کند. بنابراین، بازار سکه مسیر متفاوتی از بازار مسکن را در روزهای پایانی سال طی خواهد کرد.

بازار ارز آرام می‌گیرد

مسئولان دولتی می‌گویند به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی بازار ارز وارد تعادل شده و این روند تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد. هرچند که نرخ ارز هر ساله در روزهای پایانی اسفندماه تحت تاثیر آغاز مسافرت‌های نوروزی روند صعودی را در پیش می‌گیرد. در رابطه با تحولات اخیر بازار ارز، «خبرآنلاین» نوشته است: «خرید و فروش ارز دستخوش محدودیت‌هایی جدی شده است و به لحاظ قانونی، امکان خرید و فروش ارزهای رایج فراهم نیست. از‌این‌رو، ریسک این بازار بالاتر از سایر بازارهاست.

دلالانی که اقدامات غیرقانونی را در حوزه خرید و فروش ارز انجام می‌دهند نیز چندان قابل اعتماد نیستند، چراکه ممکن است دلارهای تقلبی را با ریال‌های واقعی تاخت بزنند تا حسرت از دست رفتن سرمایه در کام سرمایه‌گذاران در این بازار باقی بماند.» با این حال، اخیرا کانال مالی میان اروپا و ایران با تاخیر ویژه‌ای راه‌اندازی شده است که به گفته صاحب‌نظران اقتصادی بازار ارز تحت تاثیر این جو روانی آرام خواهد گرفت و ثبات و رونق به اقتصاد کشور بازخواهد گشت.

وضعیت بازار سرمایه

بورس نیز طی روزهای گذشته روند نزولی را در پیش گرفته است که کمبود نقدینگی و نگرانی‌ها نسبت به آینده اقتصادی کشور می‌توانند از جمله دلایل این موضوع باشند. به هر حال آنطور که گفته شده شاخص بورس یک شاخص پیش‌نگر است و انتظارات آینده را به فعلیت می‌رساند. با این حال برخی کارشناسان بازار سرمایه ضمن اینکه هشدار می‌دهند بهتر است مسئولان دولتی پیام افت شاخص کل بورس را دریابند، بر این باورند که روند بورس در آینده نزولی خواهد بود، مگر اینکه مولفه‌های اثرگذار تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، سطح تحریم‌ها بسته به مذاکرات کاهشی شود، تغییراتی متناسب با سیاستگذاری‌های اقتصادی در کشور رخ دهد و نگرش فعالان بازار سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاری تغییر پیدا کند.

عده‌ای دیگر با اشاره به ماه‌شمار شدن سود بانکی و تاکید بر ثبات نرخ سود بانکی در محدوده ۱۵ درصد برای سپرده‌های بلندمدت به رشد شاخص بورس تا پایان سال امیدوار هستند. همچنین آنطور که خبرگزاری «ایسنا» روز یکشنبه نوشته است در حالی به هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۷ نزدیک می‌شویم که از ابتدای سال، چهار شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شدند. همین چند روز پیش بود که شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در بازار دوم بورس عرضه شد. در این روزها صحبت‌ها از عرضه چند شرکت دیگر از جمله یک تامین سرمایه است.

تعدادی معتقدند برای خرید این عرضه‌های اولیه منابع جدید به بازار تزریق نمی‌شود بلکه سهامداران برای تامین منابع مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه، بخشی از سهام خود را در بازار می‌فروشند و از این منابع برای عرضه اولیه استفاده می‌کنند، در نتیجه افزایش عرضه‌های اولیه به‌رغم اینکه می‌تواند نقدینگی تازه را به بازار بیاورند در شرایط خاص فعلی سبب می‌شود نقدینگی از بازار خارج شود.

سوسن یحیی‌پور

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361