دو نشانه عقب‌نشینی تازه‌واردهای سهام

دو نشانه عقب‌نشینی تازه‌واردهای سهام

دنیای اقتصاد-آرمان علایی : شاخص کل بورس تهران اولین روز آبان ماه را در حالی با صعود ۹۰۰ واحدی آغاز کرد که رفته‌رفته با افزایش فشار فروش به مدار منفی نزول یافت. با وجود ارسال گزارش‌های مناسب از سوی شرکت‌های سهامی درخصوص عملکرد نیمه نخست سال‌جاری روی سامانه کدال اما به نظر می‌رسد اثر این گزارش‌ها‌ آن‌قدر پررنگ نبوده که نگرانی معامله‌گران را کاهش دهد. از این‌رو دیروز نیز شاهد غلبه هیجان فروش و فزونی‌یافتن دوباره عرضه‌ها در بورس تهران بودیم.

پنجشنبه 9 آبان 1398 ساعت 19:41

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

دو نشانه عقب‌نشینی تازه‌واردهای سهام

در چنین شرایطی بعد از چهار ماه که شاهد افزایش مداوم مشارکت‌کنندگان عرضه‌های اولیه بودیم، بالاخره این روند معکوس شد و در عرضه اولیه «وآوا» افراد کمتری نسبت به دو عرضه اولیه قبلی مشارکت کردند. طی روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران پس از دو رشد متوالی دوباره وارد فضای نزولی شد و تن به اصلاح ۸/ ۰ درصدی داد. این در حالی بود که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها بازهم افت شدیدتری را تجربه کرد و ۴/ ۱ درصد عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب افت شاخص هموزن از قله تاریخی آن در سیزدهمین روز مهر به ۱۷ درصد رسید. به عبارتی دیگر طی ۱۴ روز کاری گذشته در هر جلسه معاملاتی این نماگر به‌طور متوسط بیش از ۲/ ۱ درصد افت داشته است. صعود پرشتاب سهم‌های کوچک و متوسط بازار سهام طی سال جاری در شرایطی که ترس از اصلاح گسترده قیمتی بر بازار سایه افکنده تبدیل به افتی پردامنه شده است. دیروز از ۳۸ صنعت فعال در بورس تهران، تنها ۴ گروه شامل صنایع محصولات شیمیایی، محصولات فلزی و دو گروه تک نماد اطلاعات و ارتباطات و خرده‌فروشی با رشد متوسط قیمت‌ سهام زیرمجموعه خود همراه شدند.  در این روز کاهش تمایل معامله‌گران به خرید سهام، خود را در ارزش معاملات خرد نیز نشان می‌داد. به این ترتیب همزمان با افت شاخص کل سهام، ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) هم به‌شدت کاهش یافت به‌طوری که پس از قرار گرفتن این متغیر در سقف تاریخی ۳ هزار میلیارد تومانی در نهمین روز مهرماه، شاهد افت ارزش معاملات به زیر هزار میلیارد تومان در ۲۸ مهر بودیم. اما همگام با رشد شاخص کل، ارزش معاملات نیز در دو جلسه پایانی مهر ماه تا حدودی افزایش یافت و در آخرین روز این ماه از ۱۳۲۹ میلیارد تومان گذر کرد. اما دیروز بار دیگر شاهد افت این رقم به کمتر از هزار میلیارد تومان بودیم. پیش از این آخرین‌بار مردادماه سال‌جاری بود که ارزش معاملات در سطوح کمتر از هزار میلیارد تومان قرار گرفت و هم‌اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه شاهد افت دوباره ارزش معاملات خرد بورس تهران به این سطوح هستیم. طی روز گذشته اغلب بزرگان بازار، اولین روز کاری خود در ماه جدید را با قیمت‌های مثبت آغاز کردند اما با گذشت یک ساعت از شروع دادوستدها بیشتر این نمادها به مدار منفی معاملات نزول یافتند و موجب فشار بر دماسنج اصلی بورس تهران شدند. به‌طوری که سه نماد «فولاد»، «شتران» و «شبریز» که در ابتدای معاملات رشد قیمتی را تجربه می‌کردند، در پایان بازار مجموعا فشار ۶۴۰ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام وارد آوردند.

اثر گزارش‌های دوره‌ای بر قیمت سهام

این روزها سامانه کدال با ترافیک ارسال گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها مواجه است. در این میان اغلب شرکت‌های دارویی در فصل تابستان به سودهای بیشتری نسبت به بهار و همچنین مدت مشابه سال قبل دست یافته‌اند. در همین حال از ابتدای سال‌جاری تا سیزدهمین روز مهرماه شاخص این صنعت بیش از ۲۵۶ درصد رشد کرده بود. اما همزمان با احاطه فضای منفی بر بازار سهام، متوسط قیمت‌ها در این گروه هم به سرعت کاهش یافت به‌طوری که طی ۱۳ جلسه معاملاتی اخیر نماگر صنعت مواد دارویی بیش از ۴/ ۲۴ درصد افت داشته است. طی روز گذشته نیز این روند نزولی در متوسط قیمت‌ها ادامه یافت به‌طوری که دیروز شاخص صنعت دارو ۴/ ۱ درصد افت داشت و اکثر نمادهای این صنعت با افت ۵ درصدی قیمت مواجه شدند. به‌نظر می‌رسد رشدهای سودآوری داروسازها کمتر از تصورات فعالان بازار بوده و به همین دلیل با انتشار گزارش‌های دوره‌ای شاهد افت قیمتی در این دسته از نمادهای بورسی هستیم. البته رشد‌های پردامنه قیمت گروه مذکور در سال‌جاری خود می‌تواند دلیلی برای اصلاح قیمتی باشد. در این میان دیروز سه نماد «دلر»، «دامین» و «دفارا» پس از انتشار گزارش‌های خود با اقبال بالای معامله‌گران و تشکیل صف‌های خرید همراه شدند.

طی روز گذشته پس از انتشار صورت‌های مالی اغلب شرکت‌ها در دوره منتهی به آخر شهریور اغلب سهم‌های بورس تهران وارد فضای منفی معاملات شدند. اما در این بین واکنش معامله‌گران به گزارش عملکرد برخی از خودروسازها جالب‌توجه بود. ایران‌خودرو طی روز گذشته رشد ۲/ ۳ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد. در همین حال در برخی از دقایق بازار شاهد ایجاد صف خرید برای سهم «خودرو» بودیم. استقبال بالای معامله‌گران از این سهم در حالی بود که ایران‌‌خودرو در فصل تابستان با زیان ۳هزار و ۵۳۸ میلیارد تومانی مواجه شد. با این حجم از زیان بزرگ‌ترین خودروساز کشور در فصل تابستان، این شرکت تنها در ۶ ماه ابتدایی سال زیان ۵ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومانی به‌وجود آورده است. «خپارس» دیگر خودروساز بزرگی است که دیروز تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) بود. پارس‌خودرو نیز در تابستان با افزایش زیان خالص مواجه شده است. با زیان ۳۲۶ میلیارد تومان «خپارس» در تابستان، زیان این شرکت در نیمه نخست سال ۹۸ به بیش از ۶۵۵ میلیارد تومان رسیده است. در چنین شرایطی ایجاد صف برای خرید سهام این خودروسازها جالب‌توجه است. حامیان اصلی شاخص کل بورس تهران در روز گذشته برخی از شرکت‌های پتروشیمی بود. «پارس»، «نوری» و «فارس» از نمادهای شیمیایی بودند که در جهت عکس بازار به پیشرانی ادامه دادند و در مجموع تاثیرگذاری مثبت ۳۶۶ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران داشتند. «شبندر» نیز یکی از نمادهای پالایشی محور بود که صورت مالی آن موجب جلب‌توجه بازار شد و طی روز گذشته رشد ۶/ ۱ درصدی قیمت را تجربه کرد.

افت استقبال از عرضه‌ اولیه

طی روز گذشته شاهد عرضه «وآوا» در فرابورس ایران به‌عنوان چهاردهمین عرضه اولیه بازار سهام طی سال‌جاری بودیم. پیش از این در ۸ عرضه اولیه متوالی شاهد افزایش پیاپی تعداد مشارکت‌کنندگان برای خرید آن عرضه اولیه بودیم. اما بالاخره طی روز گذشته این رکوردشکنی متوقف شد و همان‌طور که پیش از این پیش‌بینی شده بود، پس از ۴ ماه شاهد نزولی شدن تعداد مشارکت‌کنندگان در یک عرضه اولیه بودیم. در عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه ‌گذاری آوانوین کمتر از ۸۷۶ هزار نفر شرکت کردند و به هر کد سهامداری ۱۷۴ سهم که در مجموع دارای ارزشی کمتر از ۳۸ هزار تومان بود، تخصیص یافت. به نظر می‌رسد دو عامل در این افت اقبال به عرضه اولیه «وآوا» اثرگذار بود. یکی از دلایل افت مشارکت در «وآوا» را می‌توان به فاز اصلاحی بازار در حدود دو هفته اخیر نسبت داد. طی این مدت تقاضای سهام همزمان با عقب‌نشینی قیمت‌ها کاهش محسوسی را رقم زده است. طبعا فضای عمومی بازار بر میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه هم تاثیرگذار است و به همین دلیل است که برخی از فعالان بورسی این افت جذابیت را ناشی از فضای اصلاحی بازار می‌دانند. در عین حال برخی استدلال‌ها درخصوص عدم ارزندگی قیمت «وآوا» در روز عرضه اولیه دیگر سناریویی است که می‌تواند سبب کاهش جذابیت این عرضه شده باشد.

 

در همین رابطه بخوانید:

گمانه‌زنی از تبعیدی‌های جدید بازار پایه

دو سناریوی افت جذابیت عرضه اولیه سهام

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
57 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1789

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1948

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1753

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361