امضای تفاهم‌نامه بورس تهران با ۱۲ بورس دنیا

امضای تفاهم‌نامه بورس تهران با ۱۲ بورس دنیا

مدیرعامل بورس تهران با اعلام اینکه بورس تهران با ۱۲ بورس از جمله بورس شانگهای تفاهم نامه امضا کرد گفت: تقویت ارتباط و انتقال تجربه از اهداف اصلی این تفاهم نامه است.

چهارشنبه 3 بهمن 1397 ساعت 15:10

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

، علی صحرایی در اولین نشست خبری با خبرنگاران پس از انتخاب شدن به عنوان مدیرعامل بورس تهران اظهار داشت : در سال ۱۳۹۷ از روش های مختلف شامل عرضه اولیه (۱۱ هزار میلیارد ریال)، اوراق تبعی(۸ هزار میلیارد ریال)، اوراق بدهی( ۱۳ هزار میلیارد ریال)، صندوق های قابل معامله (در حدود ۱ هزار میلیارد ریال) و افزایش سرمایه ها (۱۲۳ هزار میلیارد ریال) که در کل، تامین مالی انجام شده برابر ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل (۱۴۳ هزار میلیارد ریال) ۹ درصد افزایش داشته است.

ادامه رشد شاخص کل

مدیر عامل بورس تهران با بیان اینکه ارزش بازار رشد قابل توجهی داشته است، افزود: ارزش بازار سهام از ۳۸۲ هزار میلیارد تومان به بیش از ۶۲۰  هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به ابتدای سال با افزایش ۶۲ درصدی همراه است.

ارزش اسمی بازار سهام

صحرائی مدیرعامل بورس تهران افزود: ارزش اسمی بازار از ۱۵۰ هزار میلیاردتومان به ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسید و رشد ۸ درصدی را نشان می دهد و نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی برابر با ۸.۳ است. وی بازار سرمایه را از نظر بازدهی و شاخص در جایگاه قابل قبول دانست و افزود: شاخص بورس تهران نسبت به ابتدای سال جاری تا مرز ۷۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

ارزش صندوق های قابل معامله

صحرایی در ادامه اظهار داشت : ارزش معاملات در بازار صندوق های قابل معامله  از ۱۳ هزار میلیارد ریال به ۴۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که افزایش ۲۶۵ درصدی را نشان می دهد. همچنین ارزش معاملات در بازار مشتقه از ۵۸۴ میلیارد ریال به ۲۱۳ میلیارد ریال رسیده است که کاهش  ۶۴ درصدی را نشان می دهد.

ارزش معاملات بورس

صحرائی رشد ارزش معاملات بورس تهران را که یکی از محورهای نقدشوندگی است ۱۷۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: طی سال جاری ارزش معاملات ۴ بورس کشور رشد کرده است. ارزش معاملات بورس تهران  نیز  با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان رشد قابل توجهی داشته است. سهم بورس تهران در ارزش کل معاملات بازار سرمایه  ۳۵ درصد، بورس کالا ۴۲ درصد، فرابورس۲۰ درصد و بورس انرژی ۳ درصد است.

بهبود سامانه معاملاتی

وی تصریح کرد: نقدشوندگی از چالش های مهم بازار سرمایه است که نیازمند آن است که مقررات آن تغییر کند و سامانه معاملاتی ما هم توان کافی برای انجام عملیات بازرگردانی ندارد که باید بهبود و توسعه یابد. توسعه دانش مالی فعالان بازار نیز بسیار ضروری است.    

تحرک معاملاتی حقیقی ها

مدیرعامل بورس تهران آماری از وضعیت ارزش معاملات بازار را ارایه داد و گفت:  جمع ارزش بازار بورس و فرابورس حدود ۸۳۰ هزار میلیارد تومان است و حجم  داد و ستد فعالین حقیقی بازار به ۵۱ درصد خرید و  ۴۹ درصد فروش رسیده و ۳۸۰۰ میلیارد تومان خرید داشته اند و این ارقام نمایانگر اهمیت افراد حقیقی و توجه مردم به بازار  است.
 
رونق معاملات ابزار آتی سبد سهام

وی با اعلام این که راه اندازی ابزار آتی سبد سهام  یکی از اقدامات ویژه سال جاری است گفت : معاملات آتی سبد سهام به عنوان یک ابزار جدید در تاریخ ۲۵ آذر ماه با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه آغاز شد و در این بازار ۷ نماد معاملاتی شامل شاخص۳۰شرکت بزرگ و شاخص های صنایع بانک ها، خودرو و قطعات، شیمیایی، فرآورده های نفتی، فلزات اساسی و کانه های فلزی قابل معامله هستند.

صحرایی درباره آخرین وضعیت معاملات این ابزار مالی گفت: در ۲۶ روزکاری برابر ۲۱۲۸ قرارداد به ارزش ۱۴۸ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته است و متوسط روزانه ارزش معاملات برابر با ۶ میلیارد ریال است.

دسترسی به بازارها

سکاندار بورس تهران به تسهیل دسترسی مردم، سرمایه گذاران و ناشران به بازار اشاره کرد و گفت: دسترسی به بازار برای همه مردم تسهیل شده و ورود شرکت ها به بازار نیز باید آسان شود. در این حوزه تلاش های زیادی انجام شده، در مقررات پذیرش تغییرات مکرری داشتیم و مطالعه در این زمینه ادامه دارد. از سال ۸۲ تعداد شرکت های پذیرفته بالغ بر ۵۲۰ شرکت بوده که  این رشد، سهولت پذیرش را نشان می دهد.

ارزش معاملات آنلاین

مدیرعامل بورس تهران در ادامه افزود: آخرین آمارها نشان می دهد که دفعات معامله در حدود ۲۶  میلیون دفعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۸ درصد افزایش داشته است و در عین حال ارزش معاملات آنلاین در این دوره از ۱۰۹ هزار میلیارد ریال به ۴۳۱ هزار میلیارد ریال افزایش رسیده که نشانگر  ۲۹۴ درصد افزایش در معاملات آنلاین است.

 وضعیت سهامداران حقیقی و حقوقی

علی صحرائی؛ مدیرعامل بورس تهران در این نشست خبری درباره ترکیب معاملات به تفکیک سهامداران حقیقی و حقوقی اظهار داشت : آخرین آمارها نشان می دهد سهامداران حقیقی ۵۲ درصد خرید ها و ۴۸ درصد فروش ها را پوشش داده اند و در خالص جابجایی ها نیز مالکیت بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال سهام از سوی سهامداران حقوقی به سمت سهامداران حقیقی منتقل شده است.

آمار صدور کدهای معاملاتی

وی درباره صدور کدهای معاملاتی نیز اعلام کرد: در سال ۹۷ بیش از ۱۷۷ هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۰۹ هزار کد) افزایش ۶۲ درصدی را نشان می دهد.

آخرین وضعیت اعضا و ایستگاه های معاملاتی

صحرایی در ادامه گفت: تعداد ۱۰۶ شرکت کارگزاری در بورس فعال هستند که از این تعداد  ۹۷ شرکت خدمات بر خط را ارایه می کنند. همچنین آخرین تعداد ایستگاه های معاملاتی ۱۸۳۵ مورد است و تعداد تالارهای اختصاصی ۹۳ مورد در تهران و ۱۵۱ مورد در مناطق و در مجموع ۲۴۴ تالار اختصاصی است و از کارگزاران فعال، ۴۹ مجوز مشاور پذیرش، ۲۱ مشاور عرضه، ۴۳ مجوز سبد گردانی و ۵۴ کارگزار نیز دارای صندوق سرمایه گذاری مشترک بوده اند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361