پرداخت وام ازدواج سرعت گرفت

پرداخت وام ازدواج سرعت گرفت

بینا: یکی از موضوعاتی که امروزه سیستم بانکی با آن مواجه است، محدودیت منابع و اعتبارات است. این محدودیت ها در مواردی چون قرض الحسنه بیشتر به چشم می‌خورد. به ویژه اگر محل مصرف این منابع، حوزه حساسی همچون ازدواج جوانان باشد.

به گزارش بینا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛ یکی از موضوعاتی که امروزه سیستم بانکی با آن مواجه است، محدودیت منابع و اعتبارات است. این محدودیت ها در مواردی چون قرض الحسنه بیشتر به چشم می‌خورد. به ویژه اگر محل مصرف این منابع، حوزه حساسی همچون ازدواج جوانان باشد.
 در سال‌های اخیر فزونی یافتن تعهدات بانکها و کاهش چشمگیر منابع قرض الحسنه سبب شد این منابع، جوابگوی مصارف نباشد. در همین خصوص در گفت و گویی با مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از اهم اقدامات و برنامه های آتی این بانک در جهت رفع این موانع و اولویت های اعتباردهی بانک مرکزی در سال های 93 و 94 جویا شده ایم.

تکلیف افرادی که در سامانه قرض الحسنه ازدواج ثبت نام نموده اند و تا پایان سال به حدود دو میلیون نفر می رسند ، چه زمانی مشخص می شود؟
از ابتدای سال جاری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در جریان بوده و حسب تأکیدات بعمل آمده، از عید سعید فطر در پرداخت آن نیز تسریع شده است به طوری که در چهار ماه اول سال جاری تعداد 224،438 فقره تسهیلات پرداخت شده و در یک ماه و نیم اخیر (ابتدای مرداد تا 1393/6/24) بالغ بر255،787 نفر ( مجموعاً تعداد 480،235 نفر در سال جاری) پرداخت شده است و بانک سامان نیز در سال جاری به سامانه موصوف پیوسته و تلاش شده است طی یکی دو ماه آتی سایر بانک های خصوصی که جذب منابع قرض الحسنه دارند هم به این سامانه بپیوندند تا روند ثبت نام و اعطای تسهیلات به متقاضیان تسریع شود.
ضمناً به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده، بانک انصار از تاریخ1393/6/27 جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان در استان تهران در سامانه ازدواج آغاز به فعالیت خواهد کرد.
 در حال حاضر، چه میزان برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کمبود منابع دارید؟
با توجه به تعداد متقاضیان در صف و افزایش ثبت نام روزانه برای تسهیلات ازدواج، تعداد متقاضیان در صف تا تاریخ 1393/6/24 تعداد 955،548 نفر می باشد و پیش بینی شده است در شش ماهه دوم سال جاری با احتساب متقاضیان در صف کنونی، تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات حدوداً به 1،500،000 نفر بالغ گردد که با فرض سقف فردی 30 میلیون ریالی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جمعاً به میزان 45،000 میلیارد ریال منابع قرض الحسنه مورد نیاز است.
برنامه شما برای تجهیز منابع قرض الحسنه چیست؟
  در سال ‌های گذشته رشد سپرده های قرض الحسنه روند کاهشی گرفته، به طوری که برای اولین بار در ده سال اخیر، رشد این سپرده ها در سال 1392 منفی شد و از عمده دلایل منفی شدن رشد سپرده های قرض الحسنه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- کاهش فرهنگ پس انداز قرض الحسنه
 - محول نمودن حجم بالای تکالیف قرض الحسنه بدون در نظر گرفتن توان و منابع قرض الحسنه در دسترس سیستم بانکی.
- جاذبه کمتر سپرده‌های پس انداز قرض الحسنه برای سپرده گذاران (سپرده‌گذاری با نرخ سود بالاتر جذابیت بیشتری برای سپرده گذاران دارد)
بر این اساس، در راستای تجهیز و افزایش منابع قرض الحسنه می توان راهکارهای زیر را عنوان نمود:
- پیشنهاد به دستگاههای مرتبط از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ائمه جمعه و جماعات محترم و ... مبنی بر تبلیغ فرهنگ قرض الحسنه.
- لزوم فعالیت بیشتر بانک ها به منظور تبلیغ در جذب منابع قرض الحسنه.
- با توجه به محدودیت منابع قرض الحسنه سیستم بانکی و حجم بالای تکالیف قرض الحسنه محوله به بانک ها در سا لهای اخیر، به مجلس و دولت پیشنهاد شده است نسبت به عدم تعیین تکالیف  قرض الحسنه از محل منابع موصوف اقدام نمایند (در قالب قوانین بودجه سنوات بعد) تا منابع محدود قرض الحسنه با توجه به تأکیدات مقامات عالی کشور مبنی بر حمایت از جوانان، به اعطای تسهیلات  قرض الحسنه ازدواج اختصاص یابد.
- به بانک های خصوصی نیز تکلیف شده است بخشی از منابع سپرده های قرض الحسنه خود را در سامانه ازدواج اعطا نمایند که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بانک های خصوصی که نسبت به جذب منابع قرض الحسنه اقدام می نمایند، به سامانه ازدواج متصل شوند.
 برخی رسانه ها پیشنهاد نموده اند از ظرفیت موسسات نیز در این زمینه استفاده شود. آیا چنین رویکردی امکان پذیر است؟
از سال گذشته بانک مرکزی حسب پیگیری های مکرر خواستار پیوستن بانک های خصوصی به سامانه قرض الحسنه ازدواج شد و در این راستا، بانک های پارسیان، سامان و انصار به سامانه ازدواج متصل گردیده‌اند، ضمن اینکه اغلب بانک های خصوصی نیز آموزش های لازم جهت اتصال به سامانه قرض الحسنه ازدواج را گذرانده و در شرف اتصال به سامانه قرض الحسنه ازدواج می باشند.
ضمناً موسسات اعتباری مجوز جذب سپرده قرض الحسنه را ندارند تا نسبت به پیوستن به سامانه ازدواج اقدام نمایند.
 پس از اعلام دکتر نوبخت مبنی بر پرداخت تسهیلات ازدواج پس از عید فطر، آیا گشایشی در این زمینه حاصل شده است؟
به دنبال هماهنگی های بعمل آمده با دولت، از زمان اعلام ایشان( پس از عید سعید فطر) و هماهنگی و تلاش های بعمل آمده، در زمینه پرداخت تسهیلات موصوف تسریع گردیده است به طوری که در یک ماه و نیم اخیر (ابتدای مرداد تا 1393/6/24) بالغ بر 255،787 نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردیده اند.
 در صورت امکان، آماری از عملکرد سامانه ازدواج را ارائه نمایید؟
از ابتدای راه اندازی سامانه در سال 1388 تا تاریخ1393/6/24 مجموعاً تعداد 5,844,796 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به شرح ذیل پرداخت گردیده است.
- تا پایان سال 1388 تعداد 963.446 فقره.
- سال 1389 تعداد 1.167.762 فقره.
- سال 1390 تعداد 1،316،241 فقره.
- سال 1391 تعداد 986،343 فقره.
- سال 1392 تعداد 930،769 فقره.
- از ابتدای سال جاری تا تاریخ 1393/6/24تعداد 480،235 فقره.
تسهیلات تکلیفی به کجا ختم شد؟ آیا می توان افقی را برای برداشته شدن این بار از دوش بانک مرکزی و بانک ها تعیین کرد؟
در حال حاضر عمده تسهیلات تکلیفی قانونی به  شرح ذیل می باشد:
- پرداخت 2000 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت آزاد سازی زندانیان معسر و نیازمند ( بند "ب" تبصره 17 قانون بودجه سال 1393 کل کشور).
- پرداخت 14400 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت اشتغال مددجویان سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی ( بند "ج" تبصره 17 قانون بودجه سال 1393 کل کشور).
- پرداخت 30،000 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت اشتغال مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور (بند "د" تبصره 17 قانون بودجه سال 1393 کل کشور).
- پرداخت 100 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت ودیعه مسکن (موضوع قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن).
- پرداخت 5000 میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع عادی بانک ها جهت مشاغل خانگی ( موضوع قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی)
- پرداخت مبلغ 4.693 میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانکها برای تأمین نقدینگی خرید تضمینی گندم داخلی به شرکتهای آرد و نان و تعاونیهای خصوصی در سال 1392.
 - پرداخت مبلغ 29.000 میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانکها برای تأمین نقدینگی خرید تضمینی گندم داخلی در سال 1393
- مجوز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی بانکها به مبلغ 10.000 میلیارد ریال جهت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی  در سال 1393 .
- تمهیدات لازم جهت اعطای تسهیلات به مبلغ 4.000 میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانکها در سال 1393 برای تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی. (لازم به ذکر است بر اساس رای مقدماتی هیأت تطبیق، مصوبه هیأت دولت در خصوص موضوع فوق مورد ایراد قرار گرفته است)
- پرداخت سالانه تسهیلات برای بازسازی و نوسازی 200،000 واحد مسکونی روستایی با نرخ های یارانه ای
- تخصیص تسهیلات برای بازسازی و نوسازی 200،000 واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهری
- تخصیص منابع بانکی جهت بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادث قهری
بنابراین، بسیاری از تکالیف یاد شده می تواند در صورت بهبود وضعیت بودجه، از محل منابع دولت تأمین شود که در حال پیگیری و لحاظ آن در قوانین بودجه سنوات آتی هستیم.
 نقش بانک مرکزی و پیشنهادات این بانک در بسته خروج از رکود تورمی چیست؟
 - ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات نرخ ارز.
 - پایین نگه داشتن انتظارات تورمی جهت ایجاد بستر سرمایه‌گذاری.
 - توجه به کالاهای باکیفیت که قابلیت صادرات دارند .
-حمایت از تولید با استفاده از منابع مالی به غیر از بانک مرکزی و سیستم بانکی (بازار سرمایه )
- تقویت بورس و ارائه ابزارهای جدید از آن طریق.
-افزایش توان تسهیلات‌دهی بانکها بدون اتکا به منابع بانک مرکزی از طریق:
  ●افزایش سرمایه بانکهای دولتی.
  ● بازپرداخت بدهی مؤسسات و شرکتهای دولتی به سیستم بانکی جهت افزایش توان بانکها در ارائه تسهیلات جدید. دستگاههای بدهکاری که بدهی خود را پرداخت نمایند می‌تواند تسهیلات جدیدی را جهت اجرای طرحهای نیمه تمام و جدید خود از سیستم بانکی اخذ نمایند .
  ● فروش دارائیها و اموال مازاد بانکها.
- استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و حذف موانع جذب این سرمایه‌گذاریها از جمله قوانین و مقررات دست و پا گیر و .... از سوی کلیه دستگاهها.
- تلاش جهت فعال نمودن مجدد فاینانس کشور چین با توجه به شرایط خاص کشور و تحریم های موجود .
- طبقه بندی و اولویت بندی طرحها و اجرایی نمودن طرحها و پروژه های نیمه تمام که از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار هستند و اجرای طرحهای بالا دستی
- واگذاری شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده (عام و خاص) به بانک مرکزی.
- تعیین سقف نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی و شرکتهای لیزینگ در سطح 22 درصد.
- تعیین نسبت سپرده قانونی بانکهای تجاری به صورت یکسان برای انواع سپرده (5/13 %)
- نرخ سود اوراق مشارکت شرکتهای دولتی، شهرداری ها و دولت در حد 22 درصد تعیین گردید.
- استفاده از ظرفیت گواهی سپرده خاص در تأمین منابع مالی طرحهای تولیدی
- سپرده گذاری از منابع صندوق توسعه ملی نزد بانک توسعه صادرات ایران حداقل به میزان یک میلیارد دلار در جهت تقویت صادرات غیرنفتی
- توسعه فعالیت لیزینگ با اولویت کالاهای بادوام و سرمایه ای
 اولویت های اعتباردهی بانک مرکزی در سال های 1393 و 1394 چیست؟
- توجه به توان تسهیلات دهی بانکها، لازم است در تنظیم سیاستهای اعتباری به توان تسهیلاتی بانکها توجه گردد و از اعمال فشار بر بانکها برای اعطای تسهیلات بیشتر از منابع آنها اجتناب شود.
- با توجه به ظرفیت های خالی موجود، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات به طرح هایی که از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار هستند، در اولویت می باشد که این مهم نقش موثری در خروج از رکود دارد.
 - پیش بینی میشود بازبینی نرخهای سود بانکی تاثیر معنی‏داری در تقویت واسطه گری مالی بانکها و افزایش انگیزه آنها برای تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی داشته باشد.
 - اولویت اعطای تسهیلات قرض الحسنه به تکالیف قرض الحسنه مندرج در قوانین و ازدواج.
آیا در سال جاری نیز انتشار اوراق مشارکت خواهیم داشت.درصورت مثبت بودن،آیا به روال سابق منتشر خواهد شد یا اینکه انتشار به صورت الکترونیکی خواهد بود؟
-انتشار اوراق مشارکت برای اجرای سیاست های پولی تابع نظرات بخش اقتصادی بانک و تصویب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی است.
-با توجه به نصب و راه اندازی سامانه اوراق بهادار الکترونیکی، درصورت موافقت مقامات بانک ،انتشار به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
-همچنین نظر به اینکه موضوع اتصال شبکه بانکی کشور به سامانه یادشده در دستور کار بانک قرار دارد مقرر شده است طی برنامه زمان بندی ،اتصال شبکه بانکی از سوی شرکت پیمانکار انجام پذیرد. به این ترتیب هرگونه انتشار اوراق بهادار با مجوز بانک مرکزی در بازار پول از محل قانون بودجه نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361