هنوز بانک اطلاعات مجرمان متهم به آزار نداریم/ همچنان شورای عالی کودک شکل نگرفته است/ آسیب‌های اجتماعی در همه اقشار رو به افزایش

هنوز بانک اطلاعات مجرمان متهم به آزار نداریم/ همچنان شورای عالی کودک شکل نگرفته است/ آسیب‌های اجتماعی در همه اقشار رو به افزایش

لیلا ارشد گفت: هنوز بانک اطلاعات مجرمان متهم به آزار نداریم و آسیب‌های اجتماعی در همه اقشار رو به افزایش است.

شنبه 23 بهمن 1397 ساعت 13:3

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از خبرگذاری برنا 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دیگر اخباری همچون کودک آزاری، خشونت علیه زنان یک خبر شوک برانگیز در رسانه‌ها و اذهان عمومی محسوب نمی‌شود زیرا آنقدر تکرار شده و هر هفته حداقل یک خبر از این دست منتشر می‌شود که ذهن‌ها به وقوع  این اخبار سیاه عادت کرده است. اما حقیقت شکل‌گیری این آسیب‌های اجتماعی چیست؟ و سوال مهم آنجاست که با توجه به حساسیت این نوع آسیب‌های اجتماعی و رشد آماری که در نقاط مختلف کشور و همه اقشار جامعه دارد، چرا چاره‌جویی‌ها و قانون‌گذاری‌های پیشگیرانه در خصوص این نوع معضلات روند کندی دارد به شکلی که از دولتی به دولتی دیگر منتقل می‌شود و همچنان طرح و لوایح بلاتکلیف مانده‌اند.

 

نقش رسانه‌ها در گسترش آسیب‌های اجتماعی

لیلا ارشد، مددکار اجتماعی و موسس مرکز خانه خورشید، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره آسیب‌های اجتماعی، مطرح کرد: آسیب های اجتماعی نه تنها از نسلی به نسل دیگر و از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود، بلکه طبق نظر کارشناسان مسائل اجتماعی این مسئله در حال گسترش بوده و با عمق بیشتری این انتقال در حال صورت گرفتن است. در چند وقت اخیر، ما شاهد کودک آزاری هایی هستیم که در سال‌های گذشته به این شدت و گستردگی وجود نداشت؛ و این مسئله گروه‌های بیشتری از جامعه را درگیر کرده است؛ البته نقش رسانه‌ها در انتقال این مسائل را نیز باید در نظر بگیریم.

موسس مرکز خانه خورشید تصریح کرد: اکنون در دروازه غار، گروه‌های متوسط شهری که از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار هستند نیز درگیر این آسیب‌ها شده‌اند.

او با بیان اینکه این آسیب‌ها دلایل متعددی دارند اذعان داشت: زمانی که شرایط اقتصادی مشخص نبوده و ما هر روز شاهد افزایش فقر، وضعیت بد اشتغال، حاشیه نشینی، مهاجرت افرادی باشیم که بر اساس انتخاب این کار را انجام نمی‌دهند و همچنین نشاط اجتماعی و شادی کم است همه این مسائل در کنار هم باعث می‌شود؛ آسیب های اجتماعی افزایش پیدا کند.

 

خشونت همچون موج در حرکت است

لیلا ارشد افزود: آنچه ما باید به آن بپردازیم؛ مهارت آموزی‌هایی است که بارها فعالان اجتماعی و همچنین بهداشت جهانی بر آموزش ده مهارت در زندگی دشوار قرن 21 به آن پرداخته است؛ توان آن نیز وجود دارد تا بتوانیم آن را کنترل کنیم اما در کشور ما این اتفاق رخ نمی‌دهد چرا که ما هنوز فرزندان خود را به ابزار مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجهز نکرده‌ایم؛ بنابر این شاهد آن هستیم، فرزندان ما مهارت اینکه حل مسئله کرده و توانایی‌ها، محدودیت‌ها خود را بشناسند، ندارند؛ باید قبول کرد، خشونت به نوعی مثل یک موج حرکت می‌کند و کودکانی که در خانواده خود شاهد خشونت‌های خانوادگی هستند نیز طی آن سال‌ها از والدین خود این رفتارها را می آموزند.

 

مدارس مددکار اجتماعی ندارند

وی با اشاره به اینکه ما پیشگیری سطح 1 و 2 را نداریم، گفت: در مدارس مددکار اجتماعی وجود ندارد و کودکانی که در خانواده‌هایی با مشکلات زیاد زندگی ‌می‌کنند، کودکانی منزوی، پرخاشگر هستند که همه این مسائل درون او مانده و در بزرگسالی  آسیب‌هایی را که در کودکی تجربه کرده است را از خود بروز می‌دهد؛ آن زمان (وقتی که تعداد زندانیان افزایش پیدا می‌کند زندانی‌هایی که به خاطر خشونت‌های خیابانی و سایر خشونت‌ها در زندان هستند) ما تازه به دنبال مداوای این افراد می‌رویم؛ وجود همه این مسائل در کنار هم، طبیعتا شرایط را دشوارتر و سخت‌تر خواهد کرد.

 

ازدواج دختر 13 ساله خشونت است

این مددکار اجتماعی، جای خالی قوانین حمایتی را بسیار پررنگ دانست و در ادامه بیان کرد: نبود این قوانین به نوعی خشونت را ترویج می‌دهد؛ زمانی که 9 سالگی دختر، سن مسئولیت کیفری آن است و همان دختر در 13 سالگی ازدواج می‌کند جز معنی خشونت کلمه دیگری برای آن نمی‌توان به کار برد؛ حال ما سال‌هاست که تکرار می‌کنیم، باید سن مسئولیت فرایض دینی و مذهبی را از سن مسئولیت کیفری و اجتماعی جدا بدانیم؛ یک دختر یا پسر موظف است، فرایض دینی خود را انجام دهد اما قبول کنیم همان آدم از نظر اجتماعی به رشد کافی نرسیده است.

 

بانک اطلاعاتی مجرمان نداریم

ارشد در ادامه با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک در سال 72 خاطرنشان کرد: در آن کنوانسیون، کشورها متعهد می‌شوند که قوانین داخلی خود را به قوانین کنوانسیون‌های بین‌المللی نزدیک کنند؛ چقدر قوانین به نفع کودکان تدوین و تصویب شد؟ وقتی قوانین حمایتی به کار برده نمی‌شود، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیز رشد خواهد کرد؛ ما هنوز در کشورمان یک بانک اطلاعاتی نداریم تا افرادی که کودک آزاری، همسر آزاری یا هرگونه آزار مربوط به سایرین را دارند نام آنها در یک بانک اطلاعاتی ثبت شود و تحت نظارت باشند؛ همچنین از مشاغلی مثل کار با کودکان و زنان که ممکن است به آنها آسیب برسانند، منع شوند؛ این خواسته زیادی نیست و ما نمی‌خواهیم که آن‌ها را اعدام کنیم بلکه تنها خواسته ما کنترل این افراد است.

 

چرا معلمان خشن دوباره به کار گرفته می شوند؟

وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که در مدارس با کودکان رفتار خشونت‌آمیز داشته‌اند، در گذشته، پرونده مربوط به آن را نیز داشته‌اند پس چرا باید دوباره به کار گرفته شوند؟ ساعت‌ها می‌توانیم از کاستی‌هایی بگوییم که موجب شده خشونت ترویج داده شود و یا اینکه این اتفاقات چرا رخ می‌دهند یا اینکه چگونه از بروز این مسائل جلوگیری کنیم.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه اگر نمایندگان، نماینده واقعی ملت هستند پس باید از درون این ملت آمده باشند اظهار کرد: اگر نمایندگان تمام این آسیب‌های اجتماعی را دیده و با تمام وجود شنیده باشند؛ چطور می‌توانند ازدواج دختر 13 ساله‌ای که نمی‌تواند رانندگی کند، نمی‌تواند به کاندیدای محله‌اش رای بدهد و حتی نمی‌تواند حساب بانکی برای خودش باز کند تا مهریه‌اش را داخل آن بریزد قبول کنند.

لیلا ارشد اذعان کرد: آنچه که امروز  شاهد آن هستیم، تنها مربوط به یک دولت نیست بلکه حاصل دوره‌های مختلف است و نمی‌دانم چرا دغدغه‌ها را در مسائل اجتماعی کم و یا اصلا نمی‌بینیم.

 

هنوز شورای عالی کودک نداریم

موسس خانه خورشید در پایان تصریح کرد: در کشور شورای عالی‌های زیادی تشکیل شده است اما ما هنوز شورای عالی کودک نداریم؛ آیا سرمایه ‌ای مهم‌تر از کودک وجود دارد؟ بنابراین با تشکیل شورای عالی کودکان این امکان مهیا خواهد شد تا سازمان‌ها دولتی و سیاستگذاران با کمک نهادهای مدنی و فعالان حوزه کودکان یکسری برنامه‌های همه جانبه برای کودکان تدوین کنند. زمانی که ما از دوران کودکی به مسائل آموزشی توجه نمی‌کنیم آن فرد رشد کرده اما آن توانایی که باید داشته باشد را ندارد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1782

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1921

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1732

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361