هومن ملک؛ دانشجوی دکترای اقتصاد

مسکن ‌مهر تورم‌زا بود؟ هومن ملک

مسکن ‌مهر تورم‌زا بود؟ هومن ملک

صرف افزایش حجم نقدینگی به معنای افزایش سطح قیمت‌ها نبوده، بلکه برای کنترل تورم رشد متناسب حجم نقدینگی و تولید ملی مد نظر اقتصاددانان می‌باشد که اجرای سیاست تولید مسکن انبوه بر همین پایه صورت گرفته است.

 همواره با تغییر دولت‌ها که معمولاً با تغییر دیدگاه‌ها و سیاستگذاری‌ها همراه است، عملکرد دولت قبلی در حوزه‌های مختلف در فضایی عاری از تکلّف و تعارف مورد بازبینی و نقد قرار می‌گیرد. در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم مهمترین مسأله کشور اقتصاد و مشکلات پیرامون آن بود که بالطبع پیکان نقدها را به سوی عملکرد دولت قبل در این حوزه متمایل ساخت. از جمله اقدامات مهمی که دولت دهم در طول سال‌های فعالیت خود انجام داد طرح تولید مسکن انبوه تحت عنوان طرح مهر بود که اگر از کنار نقش سیاسی- اجتماعی آن بدون هیچگونه تفسیری بگذریم، اثرگذاری ویژه آن بر اقتصاد و متغیرهای کلان آن قابل بحث و تعمق است.

 از یک طرف مسکن در زمرۀ نیازهای اساسی خانواده‌ها طبقه‌بندی می‌شود که تسهیل راه دستیابی به آن از طرق مختلف در هر کشوری از وظایف مهم دولت‌ها محسوب می‌شود. از طرف دیگر از بخش مسکن به عنوان بخش پیشرو در اقتصاد نام برده می‌شود که بر این اساس هرگونه سیاستگذاری در این بخش بر سایر بخش‌ها اثرگذار است. آنچه که در این مجال قرار است، مورد بررسی قرار بگیرد، در کنار چرایی و چگونگی اثرگذاری طرح مسکن مهر بر حجم نقدینگی، بررسی میزان و ماندگاری این اثرگذاری بر نقدینگی جامعه می‌باشد، لذا هدف نفی یا اثبات نقش مسکن مهر بر متغیرهای اقتصادی از جمله حجم نقدینگی نیست، بلکه به بیانی بهتر، در این بررسی، شناسایی ماهیت اثرگذاری مذکور مدنظر است. پیش از ورود به بحث به لحاظ اهمیّت ادبیات موضوع در هم فهمی بهتر مطالب، شرح مختصری درخصوص اصطلاحات اقتصادی مطرح شده در این مقاله ضروری می‌نماید.

  • پایه پولی[i]:

 در یک تعریف کلی، هر پولی که از بانک مرکزی به بیرون انتشار یابد و در جریان فعالیت‌های بانکی و خلق اعتبار قرار گیرد، پایه پولی یا پول پرقدرت نامیده می‌شود. از این جهت به پایه پولی، پول پرقدرت اطلاق می‌شود که از طریق ضریب فزاینده به چند برابر خود تبدیل می‌شود.

 پایه پولی دو طرف منابع و مصارف دارد. در طرف منابع پایه پولی، ذخایر طلا، خالص دارایی‌های خارجی، خالص بدهی بخش دولتی و بدهی بانک‌ها و در طرف مصارف آن، اسکناس و مسکوک، ذخایر قانونی و ذخایر اضافی بانک‌ها قرار دارد. اصولاً تغییرات در مصارف پایه پولی به دنبال تغییر در منابع پایه پولی ایجاد می‌شود. البته این امکان هم وجود دارد که بدون تغییر در منابع پایۀ پولی، ترکیب مصارف پایه پولی تغییر کند.

  • ضریب فزاینده پول:

 معمولاً با افزایش پایه پولی( مثلاً با انتشار اسکناس) توسط بانک مرکزی به مقدار 1 ریال بر اثر فعالیت قبول سپرده و اعطای وام توسط بانک‌های تجاری، بیش از یک ریال پول ایجاد خواهد شد. بنابراین برای خلق پول در اقتصاد ضریب تکاثری تحت عنوان ضریب فزاینده پولی تعریف می‌گردد.

  •  حجم نقدینگی[ii]

 در تعریف پول معمولاً گفته می‌شود که پول عبارت است از چیزی که در داد و ستد مورد قبول عموم افراد جامعه می‌باشد. بر این اساس تعریف رایج پول در اقتصاد به صورت رابطه M=CU+DD بیان می‌شود که در آن M بیانگر پول،CU مجموع اسکناس و مسکوک در دست مردم و DD بیانگر سپرده‌های دیداری است( سپرده‌‌هایی که با صدور چک قابل برداشت یا قابل انتقال به دیگران می‌باشد).

 حال اگر علاوه بر اسکناس و مسکوک و سپرده‌های دیداری، سپرده‌های مدت‌دار و پس‌انداز (که به آنها شبه پول گفته می‌شود) در تعریف پول درنظر بگیریم، تعریف گسترده‌تر پول به صورت =CU+DD+T=M+T  بدست می‌آید که به آن حجم نقدینگی گفته می‌شود. T در رابطه فوق بیانگر مجموع سپرده‌های مدت‌دار و پس‌انداز است.

با توجه به تعریف پول و ضریب فزاینده پولی، عرضه پول را ضریبی از پایه پولی در نظر می‌گیریم، این به این معنی است که همواره بیش از پایه پولی، عرضه پول وجود خواهد داشت.

  •  نظریه مقداری پول

 نظریه پولی تورم، معادله مبادله یا نظریه مکتب کمبریج[iii] به طور کلی فرضیه‌ای‌ است در مورد علت تغییرات قدرت خرید پول و بیانگر این است که قدرت خرید عمدتاً تحت تأثیر تغییرات حجم پول در جریان است، به طوری که وقتی پول زیاد می‌شود، قدرت خرید آن کاهش یافته و بنابراین قیمت‌ها افزایش می‌یابد. M.V=P.Y که در آن حجم نقدینگی،Vسرعت گردش پول،P شاخص سطح عمومی قیمت‌ها و Y سطح تولید یا درآمد ملی حقیقی است.

یک قاعده سیاستی مهم در اقتصاد که مورد نظر طرفداران سیاست‌های پولی( پولیون[iv]) می باشد این است که برای آنکه تورم بروز نکند باید سالیانه به اندازه رشد تولید، حجم پول رشد نماید، در این صورت با ثابت در نظر گرفتن سرعت گردش پول، تورم بروز نمی‌کند.

 

  • مسیریابی مسکن مهر و حجم نقدینگی

  استدلالی که در زمینه اثرگذاری و نقش حدوداً 40 درصدی طرح مسکن مهر بر افزایش نقدینگی و به تبع آن ایجاد تورم در جامعه مطرح می‌شود، عموماً بر این مبنا استوار است که با پرداخت تسهیلات از محل خطوط اعتباری بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها که یکی از اجزای پایه پولی می‌باشد، افزایش یافته و از آنجا که هر گونه افزایشی در پایه پولی منجر به افزایش چندین برابری (معادل ضریب فزاینده نقدینگی) در حجم نقدینگی می‌گردد، با درنظر گرفتن ضریب فزاینده پولی برابر 4.8 و با توجه به اینکه بانک مسکن قریب به 48000 میلیارد تومان بابت طرح مسکن مهر تسهیلات پرداخت کرده است، سبب تولید نقدینگی در جامعه به میزان حدود 230هزار میلیارد تومان شده که با لحاظ اینکه میزان حجم نقدینگی کل حدوداً 500 هزار میلیارد تومان می‌باشد، پس نتیجه گرفته می‌شود، حداقل 42 درصد از حجم نقدینگی ایجاد شده در اقتصاد ایران مربوط به تسهیلات پرداختی در حوزه طرح مسکن مهر می‌باشد. به این ترتیب مسیر اثرگذاری طرح مسکن مهر بر رشد نقدینگی در اقتصاد ایران تبیین
 می‌شود. موضوع نقش مسکن مهر بر حجم پول تا آنجا مقبولیت یافته که حتی مقامات و مسئولین اقتصادی کشور نیز طی ماه‌های گذشته، بر این موضوع صحه گذاشته و بار‌ها در فرصت‌های مختلف بر این مطلب تأکید کرده‌اند.

  •  حلقه‌های گمشده

 این استدلال اگرچه در ابتدا منطقی و منبعث از مبنای اقتصادی جلوه نمی‌کند، امّا بنظر می‌رسد که حلقه‌هایی در این ارتباط‌یابی‌ها مفقود شده که لحاظ آنها ممکن است مسیر ارتباطات را تغییر دهد. به عبارت دیگر با لحاظ جنبه‌های دیگر موضوع، مشاهده می‌شود که استدلال فوق تنها در صورت ثبات سایر شرایط می‌تواند صحیح باشد، حال آنکه در دنیای واقعی به هیچ وجه سایر شرایط ثابت نیست!

 به طور مثال به تناسب پرداخت تسهیلات، فرآیند بازپرداخت تسهیلات هم آغاز می‌شود و افزایش بدهی بانک‌ها و متعاقب آن افزایش پایه پولی با بازپرداخت تسهیلات جبران می‌شود و این مسأله در استدلال فوق‌الذکر دیده نشده که بر اساس آخرین اطلاعات از مجری تأمین مالی طرح یعنی بانک مسکن، فرآیند فروش اقساطی وام‌ها آغاز شده است که این گردش مالی در میان‌مدت، بخش قابل توجهی از افزایش در پایه پولی را جبران خواهد کرد.

 حلقه دیگری که در این مسیریابی مغفول مانده، اثر تغییرات سایر اجزاء پایه پولی می‌باشد، ضمن اینکه هرکدام از این اجزاء نسبت به شرایط اقتصادی داخلی و خارجی به شدت حساس هستند. مسلماً همه رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی به دلیل پرداخت تسهیلات مسکن مهر نبوده و اگر با استدلال فوق پیش رفته و بخواهیم توجیهی برای تأثیر 42 درصدی مسکن مهر بر رشد نقدینگی در جامعه بیاوریم، درصورت تجمیع آثار افزایش سایر اجزاء پایه پولی، باید به دنبال توجیهی برای اثرگذاری بیش از 100 درصدی اجزاء پایه پولی بر رشد نقدینگی در جامعه باشیم که این مسأله خود نقض غرض می‌باشد.

بر اساس نظریه مقداری پول، درصورتی که حجم نقدینگی متناسب با رشد تولید افزایش یابد، سطح قیمت‌ها ثابت می‌ماند، حال آنکه با تولید مسکن انبوه و فعال شدن حدود 400 شغل و حرفه مرتبط در کشور، به موازات افزایش حجم نقدینگی تولید رونق گرفته و شاهد رشد تولید ناخالص ملی بودیم. پس می‌توان گفت بر اساس نظریه فوق صرف افزایش حجم نقدینگی به معنای افزایش سطح قیمت‌ها نبوده، بلکه برای کنترل تورم رشد متناسب حجم نقدینگی و تولید ملی مد نظر اقتصاددانان
می‌باشد که اجرای سیاست تولید مسکن انبوه بر همین پایه صورت گرفته است. لازم به ذکر است تجربه اکثر کشورهای پیشرفته حاکی از این نکته می‌باشد که بخش مسکن به عنوان بخش پیشرو در مسیر رشد و توسعه اقتصادی به مثابۀ موتور محرکه سایر بخش‌ها بوده و چرخ‌های پیشرفت اقتصادی آن کشورها را به حرکت درآورده است.

 از منظری دیگر، در کنار طرح مسکن مهر، طرح‌های اقتصادی مهم دیگری نیز طی چندسال اخیر و تقریباً به صورت همزمان در کشور به اجرا درآمد که نباید از نقش آنها در رقم زدن وضعیت فعلی اقتصاد و تأثیرگذاری بر متغیرهای مهم اقتصادی غافل شد، بطور مثال طرح هدفمندی یارانه‌ها که با تزریق پول داغ به چرخه اقتصادی کشور بصورت مستقیم در افزایش حجم نقدینگی مؤثر بود. همچنین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و همینطور دامن زدن به چند نرخی شدن ارز در کشور از طریق فروش ارز با نرخ‌های متفاوت از جمله مواردی بود که به رشد نقدینگی طی این سال‌ها دامن زد.

 

  • چشم انداز مسیر

 همچنانکه ذکر شد، مقصود نگارنده از بیان مطالب فوق انکار اثرگذاری طرح مسکن مهر بر افزایش حجم نقدینگی نبوده بلکه ارائه دیدگاهی است که بر اساس آن بتوان نقدی منصفانه بر میزان اثرگذاری طرح مذکور بر رشد نقدینگی و تورم ایجاد شده طی سال‌های اخیر داشت.

اما در خصوص چشم انداز مسیر تورم‌زایی مسکن مهر، با توجه به تأکید مسئولین دولت یازدهم بر ایفای کامل تعهدات و ایجاد زیرساخت‌های شهری لازم برای به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها و همچنین توافقاتی که بر سر بدهی‌های بخش دولتی به بانک مرکزی بین مقامات ارشد اقتصادی کشور صورت گرفته، در کنار به مرحله فروش اقساطی رسیدن تسهیلات پرداختی و باز پرداخت تسهیلات، به نظر
می‌رسد طی سال‌های آینده این بخش از علل وجود تورم بالا در اقتصاد ایران حذف و در نتیجه موجب کاهش چشمگیری در نرخ تورم شود. البته باید امیدوار بود که در طول این فرآیند، عوامل دیگر تورم‌زا در اقتصاد فعال نشوند. چراکه بخش اعظم تورم ایران علت ساختاری دارد.

 پانوشت:

 [i] شاکری، عباس،نظریه ها و سیاست های اقتصاد کلان- جلد دوم، نشر رافع، چاپ دوم(1392).

[ii] رحمانی، تیمور، اقتصاد کلان، جلد دوم، نشر برادران،چاپ ششم ( 1383)

[iii] چون در اویل قرن بیستم بطور همزمان چند اقتصاد دان دانشگاه کمبریج انگلستان گامهایی اساسی در زمینه تبیین معادله مبادله فیشر برداشتند، نظریه مقداری پول به نظریه مکتب کمبریج هم شناخته می شود.

[iv] Monitarists

 

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1804

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1770

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361