عملکرد بانک مرکزی صدها شرکت را به آستانه ورشکستگی رسانده است

عملکرد بانک مرکزی صدها شرکت را به آستانه ورشکستگی رسانده است

«بی اعتنایی و پاسخگونبودن بانک مرکزی علاوه‌ بر این‌که چند شرکت تجهیزات پزشکی را ورشکسته کرده بالغ بر یک‌صدوبیست شرکت را به‌صورت جدی در معرض ورشکستگی قرارداده سلامت بیماران را هم به خطر انداخته است. حقیردانستن این مشکل درمحدوده این‌که چندین شرکت ارز می‌خواهند سهل‌انگاری عزیزان در بانک مرکزی است.»

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 0:46

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از قدس آنلاین 

به گزارش قدس آنلاین ابوالفتح صانعی رییس‌هیات‌مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی این مطلب پس از نشست هم‌اندیشی درباره بدهی‌های رازی در جمع خبرنگاران گفت.

او به نتایج این ساده‌انگاری ازسوی بانک مرکزی که فاجعه‌ای به‌بار خواهد آورد اشاره کرد و با اشاره به فاجعه‌ای که برای بیماران در پی خواهد داشت افزود: «یکم: اگر کمپانی خارجی که بیش از یک‌سال‌ونیم از مطالبات پرداخت‌نشده‌اش گذشته، به‌علت ناامیدی در وصول طلب خود، کالایی را که در ایران تولید نمی‌شود و برای حیات و سلامتی بیمار سرنوشت‌ساز است ارسال نکند، بیماری که از دسترسی به‌موقع به اقلام حیاتی همچون کلیپس مغزی، شنت مغزی، استنت مغزی، استنت قلبی و ملزومات مورد نیاز درمان کلیه  محروم مانده، اگر شانس بیاورد و نگوییم نبود تجهیزات درمانی موجب فوت او می‌شود احتمال فلج‌شدن بیمار بسیار جدی است.»

او فلج‌شدن چرخه تامین کالای پزشکی را دومین نتیجه فاجعه‌بار رفتار بانک مرکزی خواند و گفت:-« آیا ورشکستگی حداقل یک‌صد شرکت از یکصدوپنجاه شرکت بدهکار فاجعه نیست که در پی بی‌اعتنایی در تامین ارز، تامین‌کنندگان اصلی نیاز مراکز درمانی را از چرخه تامین خارج شوند؟ به‌عبارت دیگر شما بیش از هشتاد درصد از بازوی تامین اقلام پزشکی مراکز درمانی را نابود می‌کنید.»

صانعی بلوکه‌شدن  ارز شرکت‌ها توسط شرکت‌های خارجی را سومین نتیجه فاجعه‌بار این موضوع خواند و گفت: « درصورتی‌که ارز دریافتی این شرکت‌های بازرگان ایرانی در رابطه با کالای جدید توسط کمپانی‌های خارجی بابت بدهی گذشته برداشت شود، این شرکت‌ها به‌صورت ناخواسته از اجرای تعهدات ورود کالا در برابر ارز دریافتی باز می مانند و همگی هم گرفتار سازمان‌های نظارتی و درنهایت دارای پرونده قضایی خواهند شد درحالی‌که اصالتا" تخلفی نکرده‌اند و کوتاهی عزیزان بانک مرکزی موجب بروز این فاجعه شده است.»

او با یادآوری این نکته معاون اول رییس‌جمهوری راسا نسبت به پرداخت این بدهی‌ها و ایمن نگه‌داشتن چرخه تامین کالاهای پزشکی دستور داده است، گفت: «مگر خواسته ما از بانک مرکزی زیادخواهی است، خواسته ما این است که به ابلاغ معاون‌اول ریاست‌جمهوری و امری که همه زمینه‌های قانونی آن فراهم شده بعد از یک‌سال‌و ژنیم عمل شود.»

رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در پاسخ به این پرسش؛ « باتوجه این‌که به گفته شما، تمامی مراحل قانونی کار صورت گرفته چرا بانک مرکزی همکاری نمی‌کند؟» گفت: «نمیدانم! شاید عزیزان در بانک مرکزی فکر می‌کنند ما با وجوه این کالاها کالای دیگر را جایگزین کرده‌ایم یا با این وجوه ارز یا اتومبیل خریده‌ایم، بنابراین زیان نکرده‌ایم. درحالی‌که وجوه این کالاها نزد مراکز درمانی بوده و از سوی دیگر توسط وزارت بهداشت قیمت‌گذاری و باشرایط رقابتی عرضه شده‌اند. شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی باتوجه به بیم و هراسی که از نتایج تسویه‌نشدن این بدهی‌ها داشتند از هیأت‌مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی خواسته‌اند به نمایندگی آن‌ها ضمن استمداد از وزیر بهداشت و رفع مسئولیت در تامین‌نشدن احتمالی کالا از سوی شرکت‌ها ناشی از تسویه‌نشدن این بدهی‌ها، در پیگیری این معضل موضوع را در محاکم قضایی مطرح کنند.»

به گفته او، این شرکت ها روز یکشنبه هشتم دی‌ماه در اتاق بازرگانی ایران گرد هم آمدند و به اتفاق نظر تاکید و اصرار داشتند باتوجه به این‌که اراده‌ای در بانک مرکزی وجود دارد که مایل نیست این امرقانونی و به‌حق اجرایی شود، بنابراین ضرورت دارد موضوع از طریق مراجع بالادستی ازجمله دستگاه قضایی مورد پیگیری قرار گیرد و باتوجه به انجام تمامی تشریفات قانونی و حتی صدور بخش‌نامه ٩٨/٦٣٢٥٩ مورخ 29/2/98 درخصوص تسویه بدهی‌های واردکنندگان تجهیزات پزشکی با کمپانی های خارجی که تاکنون بانک مرکزی اقدام به تخصیص ارز نکرده است و هم‌چنین پیامدهای منفی و ناخواسته بعدی موضوع از طریق رسانه‌های ملی به‌صورت گسترده به نظر مسئولین برسد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اشاره کرد: «این مشکلات به‌دنبال ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار از طریق صرافی‌ها و تصویب ارز تک‌نرخی آغاز شد. زیرا پیش از تصویب این تصمیمات از سوی دولت، شرکت‌های تجهیزات پزشکی ایرانی به‌دلیل خوش‌حسابی بیش از 70 درصد از واردات خود را از طریق خرید اعتباری انجام می‌دادند و کالاها را با اعتبار بین دو ماه تا یک سال می‌خریدند و به ایران وارد می‌کردند.»

به‌گفته او،  به دلیل تأخیر بخش اجرائی بانک مرکزی بالغ بر 150 شرکت اصلی تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور نتوانسته‌اند در موعد مقرر تعهدات خود را نسبت به طرف‌های خارجی انجام دهد.

صانعی به نامه مورخه سوم اردیبهشت 1397  وزیر وقت وزارت بهداشت به معاون رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «در نامه مذکور آمده که «قبل از تصمیم‌گیری هیأت‌وزیران مبنی بر قاچاق‌شدن ارز خارج از سیستم بانکی، بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت اعتباری از طرف‌های خارجی کالا خریداری کرده‌اند.  بنابراین ضرورت دارد تا از طریقی این بدهی به میزان 287.000.000 یورو تسویه شود».  آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در خرداد 1397 با درخواست وزیر موافقت کردند و این دستور به بانک مرکزی ابلاغ شد که محل تامین ارز ارتباطی به سهمیه وزارت بهداشت نداشته است و عزیزان دربانک مرکزی نمی‌دانم چرا اصرار بر استفاده از سهمیه وزارت بهداشت دارند.»

رییس هیات‌مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی تاکید کرد: «تمامی مجوزهای لازم برای رفع این مشکل دریافت شده است و وزارت بهداشت برای راستی‌آزمایی‌ این بدهی‌ها حداکثر سخت‌گیری و بیش از الزامات قانونی موضوع مورد توجه و بررسی قرار داد.»

او اظهار تعجب کرد که موضوع حساسی که مدت‌هاست مقامات بلندپایه و مدیران‌ عالی نظر بر تاًیید و اجرای آن دارند، چرا در اجرا مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و شبکه بهداشت و درمان کشور و  فعالان اقتصادی حوزه تاًمین  کالاهای حیاتی اتاق عمل و بخش‌هایی حساس مراکز درمانی و بیماران از این طریق دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیر می‌شوند.

صانعی تاکید کرد: «همان‌طوری که اشاره شد بسیاری از این کالاهای پزشکی مشابه تولید داخل ندارند و اگر واردات آن‌ها دچار مشکل شود سلامت بخشی از مردم به خطر می‌افتد.»

 صراحتا حق با بازرگانان تجهیزات پزشکی است

احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی، حمایت‌های قضایی و مقرراتی اتاق ایران درباره بررسی اسناد بدهی‌های ارزی گفت: «تمام بخشنامه‌های بانک مرکزی درباره تخصیص ارز در موضوع بدهی‌های ارزی شرکت‌های تجهیزات پزشکی صراحت دارد و نمی‌تواند منکر آن بشود. کمیسیون قضایی اتاق ایران آمادگی پیگیری این پرونده را همراه شرکت‌ها دارد.»

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1802

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1963

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1769

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361