شورش بانک‌های مرکزی علیه دلار

شورش بانک‌های مرکزی علیه دلار

دنیای اقتصاد : «مارک کارنی»، رئیس‌کل بانک مرکزی انگلیس، خواستار تشکیل سیستم بین‌المللی پولی برای جایگزینی با دلار آمریکا شد. بانک مرکزی اروپا و بروکسل نیز در همین راستا برنامه‌ریزی‌های خود را برای رواج یورو به‌عنوان ارز مرجع بین‌المللی آغاز کرده‌اند. اروپا و بروکسل برای هدف مهم و استراتژیک؛ دست اتحاد داده و کلونی جدیدی تشکیل داده‌اند و آن هدف چیزی جز ارتقای یورو به‌عنوان یک ارز بین‌المللی نیست. تلاش این نهاد برای مقابله با انزوایی است که در پروسه جهانی شدن و بازارهای آزادتر تحت رهبری آمریکا به آن سمت در حال حرکت هستند. در واقع آمریکا خواسته نسل‌های گذشته را با بی‌اعتنایی به بازارهای باز، جهانی‌شدن، نهادهای بین‌المللی و زیر پا گذاشتن معاهده‌های چندطرفه، به راحتی مسیر دلخواه خود را پیش می‌برد؛ مانند بازی گلف دونالد ترامپ که تنها گودال و توپ خود را می‌بیند.

سه شنبه 5 شهریور 1398 ساعت 1:50

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

شورش بانک‌های مرکزی علیه دلار مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس در کنار جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا

کارنی وابستگی شدید دنیا به دلار آمریکا را پایدار نمی‌داند و از همین‌رو نیاز به جایگزین از طریق مکانیزم پولی بین‌المللی جدیدی که بر پایه ارزهای گوناگون دنیا بنا شده باشد، الزامی به‌نظر می‌رسد. کارنی در سخنرانی خود در مراسم سالانه جکسون‌هول آمریکا، فراخوانی به صندوق بین‌المللی پول داد که مسوولیت برنامه‌ریزی و تشکیل چنین ساختاری را بر عهده گیرد. به این ترتیب، خروج سرمایه ‌های هنگفت در بازارهای نوظهور به دلیل هژمونی دلار از بین خواهد رفت. در بلندمدت صندوق باید روال بازی را با ساخت یک سیستم چند‌قطبی تغییر دهد. در حالی که ایالات‌متحده تنها ۱۰ درصد از کل تجارت جهان و ۱۵ درصد از کل تولید ناخالص آن را در دست دارد، اما نیمی از تراکنش‌های تجاری و بیش از دو‌سوم چاپ اوراق بهادار در دنیا را به خود اختصاص داده است. کارنی بر این اساس نتیجه‌گیری کرد با اینکه اقتصاد جهانی دچار دگردیسی شده، اما همچنان دلار اهمیت خود را همانطور که در زمان لغو «برتون وودز» در اختیار داشت، نگه داشته است.

  سیستم پولی چند قطبی

رئیس‌کل بانک مرکزی انگلیس با بیان اینکه دنیا باید وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهد خواستار یک سیستم پولی‌مالی چند قطبی شد. مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس با تاکید بر نقش بی‌ثبات‌کننده دلار آمریکا در اقتصاد جهان گفت بانک‌های مرکزی باید به یکدیگر بپیوندند و ارز ذخیره جایگزین خود را بسازند. کارنی در جمع روسای بانک‌مرکزی سراسر جهان که در «جکسون‌هول» آمریکا گرد هم آمده بودند، گفت: سلطه دلار بر سیستم مالی جهان خطر دام نقدینگی نرخ‌های بسیار پایین بهره و رشد ضعیف اقتصاد جهان را افزایش داده است. وی با اشاره به پایان تبدیل دلار به طلا در اوایل دهه ۱۹۷۰ گفت: «در حالی که اقتصاد جهان دارای تنظیم جدیدی شده است، دلار آمریکا درست به اندازه زمان فروپاشی سیستم برتون وودز اهمیت دارد». کارنی گفت اقتصادهای نوظهور سهم خود را در فعالیت‌های جهانی از ۴۵ درصد قبل از بحران مالی دهه گذشته، تا ۶۰ درصد افزایش داده‌اند. وی ادامه داد: «ولی دلار هنوز هم برای حداقل نیمی از مبادلات تجاری بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پنج برابر بیشتر از سهم واردات آمریکا است و باعث افزایش تقاضا برای سرمایه‌های آمریکا می‌شود و بسیاری از کشورها را در معرض پیامدهای مخرب نوسانات اقتصادی آمریکا قرار می‌دهد».  کارنی یکی از کاندیداهای ریاست صندوق بین‌المللی پول بود ولی به خاطر عدم حمایت دولت‌های اروپایی موفق نشد. دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد به شرکت‌های آمریکایی دستور داده فعالیت‌های خود را در چین متوقف کنند که باعث افزایش بیش از پیش درگیری‌های تجاری بین واشنگتن و پکن شده است. کارنی هشدار داد نرخ بهره بسیار پایین در گذشته همواره با جنگ، بحران مالی و تغییرات شدید در سیستم بانکی همراه بوده است.

  ارز دیجیتالی نه یوآن!

 یوآن چین محتمل‌ترین کاندیدا برای تبدیل شدن به یک ارز ذخیره در برابر دلار است ولی به‌نظر می‌رسد راه زیادی برای رسیدن به این هدف در پیش داشته باشد. از طرفی یک ارز واحد مرجع جز دلار تفاوتی ایجاد نمی‌کند. بهترین راه‌حل یک سیستم مالی متنوع چند قطبی است، چیزی که با فناوری ممکن خواهد شد. ارز مجازی «لیبرا» فیس‌بوک بهترین ارز دیجیتالی بود که تا به حال معرفی شده ولی اول باید مشکلات زیرساختی خود را حل کند. او در ادامه درخصوص مشکلات سیستم کنونی گفت: این سیستم مالی باعث تشویق سیاست‌های عوام‌گرایانه و حمایت‌گرایانه شده است.

  تلاش اروپا برای غلبه یورو بر دلار

در نشست سالانه بانک ناحیه یورو، مساله نقش این ارز در اقتصاد جهان مطرح شد. «بنوا کیوره»، عضو هیات‌مدیره این بانک در طول نشست با یک جمله موضع سیاست‌گذاران پولی اتحادیه اروپا را روشن کرد: «در حال‌حاضر برای ناحیه فواید بسیاری از داشتن یک ارز بین‌المللی در قیاس با سال ۱۹۹۱ وجود دارد». (اشاره به تاریخ رونمایی از یورو). کمیسیون اروپا درخصوص پررنگ‌تر شدن نقش یورو در جهان مباحثی را مطرح کرده بود که از نگرانی‌های مربوط به المان‌های سیاست خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، از جمله شعار «نخست آمریکا» و تحریم‌های ایران تولید شده بود. با این سیستم مالی دنیا و تا زمانی که بخش عمده‌ای از تجارت جهانی و تراکنش‌های مالی بر اساس دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، این تحریم‌های یک‌جانبه قادر به دورزدن نیست. یورو دومین ارز مهم جهان در میان سایر ارزهای معتبر است. اما عقب ماندن از تاثیر دلار که در دنیای تجارت بسیار فراگیر است و راه سایر ارز‌ها را به وسیله نقدشوندگی اوراق آمریکایی در بازارهای جهانی و رواج آنها برای سرمایه‌گذاران، فلج کرده است.

در حال حاضر، اندکی از محبوبیت دلار آمریکا کاهش یافته و این کاهش تحت‌تاثیر رکود مالی سال ۲۰۰۸ رقم خورد. همچنین صندوق بین‌المللی پول داده‌هایی دارد که نشانگر رفتار جدیدی در مدیران ذخایر ارزی در بازارهای نوظهور و بانک‌های مرکزی‌شان است؛ آنها آغاز به نگهداری دارایی‌هایی که می‌توانند به سادگی خرید و فروش شوند کرده‌اند و برای مقابله با نوسانات ارزی دست به حذف تدریجی دلار از ذخایر ارزی و جایگزین کردن گزینه‌های دیگر از جمله یورو و طلا کرده‌اند. داشتن یک ارز موثر با سهم بیشتر در تجارت جهانی می‌تواند اتحادیه اروپا را برای مقابله با تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قدرتمند سازد. حالا که اتحادیه اروپا چنین قدرتی ندارد آمریکایی‌ها با دلاریزه کردن تجارت جهانی قادر به تحریم سایر کشورها هستند.     کیوره در ادامه اضافه کرد که رواج یک ارز باید به‌طور کامل از طریق نیروهای فعال در بازار انجام شود و نباید یک سیاسست پولی فعال نقش کاتالیزگر را برای افزایش سهم ارز در فعالیت‌های مالی و تجاری جهان داشته باشد.

  اقتصاد انگلیس دچار رکود می‌شود

رئیس بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرد اقتصاد این کشور دچار رکود شود. به گزارش «ایسنا» مارک کارنی گفت که سه ماه دوم سال برای اقتصاد انگلیس فصل سختی خواهد بود و در صورتی که خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی مشخص باشد باید انتظار تشدید مشکلات کنونی را داشت. برای نخستین بار از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸، اقتصاد انگلیس در سه ماه دوم امسال کوچک شد که بخش بزرگی از این منفی شدن رشد اقتصادی مربوط به کاهش فعالیت شرکت‌های انگلیسی در نتیجه نزدیک شدن به مهلت مقرر برگزیت بود. پیش‌تر بانک مرکزی انگلیس در گزارش جدید خود از اقتصاد انگلیس پیش‌بینی کرده بود رشد سه ماه سوم سال مجددا مثبت شود و به ۳/ ۰درصد برسد.  مارک کارنی افزود: اقتصاد انگلیس فصل گذشته کوچک شد و با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از برگزیت، احتمال رکود در سه ماه سوم سال نیز بسیار بالا است. وی افزود که با وجود اتخاذ رویکردهای محرک و انبساطی توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، انتظارات از بازگشت سریع اقتصاد جهانی به ریل مناسب نباید زیاد باشد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس وعده داده است که در ماه اکتبر انگلیس تحت هر شرایطی چه با توافق و چه بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. این در حالی است که بانک مرکزی انگلیس نسبت به خروج بدون توافق نگرانی جدی دارد و نشریه ساندی تایمز گزارش کرده بانک مرکزی انگلیس به دولت درخصوص بروز کمبود جدی مواد غذایی و سوخت در این کشور در صورت خروج بدون توافق هشدار داده است. به گفته مارک کارنی، مهم‌ترین پیامد مشخص نبودن چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کاهش تمایل فعالان تجاری برای راه‌اندازی کسب وکار و سرمایه‌گذاری در انگلیس بوده است.

 

این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1795

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1955

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1762

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361