سرقت نوظهور پولی به روش اسکیمر

سرقت نوظهور پولی به روش اسکیمر

کرج- ایرنا- استفاده فراگیر از کارت بانک و دستگاه های کارتخوان طی سال های اخیر با اینکه روش سنتی حمل پول را تا حدود زیادی به حاشیه برده است اما در صورت بی توجهی عام وخاص، تله های سرقت را این بار به سبک «اسکیمر» با خساراتی به مراتب بیشتر از شیوه جیب زنی در پی دارد.

یکشنبه 19 اسفند 1397 ساعت 11:5

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش ایرنا، امروز استفاده از فناوری در جهان و ایران به سرعت در حال افزایش است لیکن سارقان و کلاهبرداران هم با سبک وسیاق جدید به سراغ طعمه ها می روند و در واقع سهل انگاری و بی توجهی ها سبب می شود تا این افراد به راحتی از سد فناوری بگذرند.
اکنون که فناوری نقل و انتقال الکترونیکی پول در کشور ما نیز به سرعت رواج پیدا کرده و حجم بالایی از معاملات به شکل اعتباری و به وسیله کارت های بانکی و در بسیاری از موارد توسط دستگاه های کارت خوان صورت می گیرد، باید به فراخور این وضعیت نکات ایمنی را رعایت کرد تا دستبرد به حساب های بانکی سهل و آسان نباشد.
نصب دستگاه های کارتخوان «پوز» در مکان های مختلف خرید و مراکز خدماتی در مناطق مختلف شهری و روستایی این امکان را به وجود آورده که مردم خریدها و هزینه خدمات را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.
تجارب این بخش نشان می دهد که دنیای مجازی یا سیستم های خدمات الکترونیکی با پدیده های دیگری مانند کلاهبرداری به سبک جدید همزاد شده و شناسایی طعمه ها، پیشنهادهای وسوسه آمیز و فریب مردم با روش های خاص بخشی از فعالیت هایی است که مجرمین و کلاهبرداران برای به جیب زدن وجوه میلیاردی به آن متوسل می شوند.
عدم آگاهی از نحوه صحیح استفاده از کارتخوان های الکترونیکی سبب شده تا افشای رمز کارت بانک به سادگی در مکان های عمومی صورت گیرد و همین امر سبب شود تا تهدیدهایی مانند کپی کردن کارت بانکی به سبک «اسکیمر » در این حوزه متوجه مردم شود.
اگر چه بارها این موضوع از طریق پلیس و رسانه های جمعی اطلاع رسانی شده اما بسیاری بی توجه به این هشدارها در دام کلاهبرداران دارایی خود را از دست می دهند.
«اسکیمر نوعی سخت افزار الکترونیکی است که از آن برای کپی کردن اطلاعات کارت‌های بانکی توسط کلاهبرداران مورد استفاده قرار می گیرد.»
رئیس پلیس فتا استان البرز در این زمینه می گوید: یکی از شایع ترین کلاهبرداری های مجازی توسط مجرمان سایبری کپی اطلاعات عابر بانک ها است .
سرهنگ محمد اقبالی افزود: در آستانه سال نو و خریدهای شب عید، مردم مراقب برداشت های غیرمجاز از حساب هایشان باشند.
وی اضافه کرد: برای این نوع سرقت‌های الکترونیکی، کاربران مهمترین نقش را ایفا می‌کنند که با رعایت یک‌ سری نکات امنیتی ساده می توان ضمن حفظ اطلاعات کارت بانکی خود، مانع از برداشت غیر مجاز مجرمان سایبری شوند.
اقبالی بیان داشت: کاربران موقع وارد کردن رمز عبور باید به اطراف و اطرافیان خود توجه داشته باشند، دست خود را حائل قرار داده و پس از اتمام عملیات رسید آن را به دقت بررسی کرده و نزد خود نگه دارند.
وی از مسافران نوروزی هم خواست برای خرید، از فروشگاه‌های معتبر استفاده کرده و از تحویل کارت بانک به فروشندگان سیار و کیوسک های میان راهی بپرهیزند ضمن آنکه برای خرید از این محل ها از پول نقد استفاده شود.
اقبالی افزود: در چنین شرایطی که فراوانی جرائم برداشت غیرمجاز رو به افزایش است، هوشیاری شهروندان در این زمینه ضروری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به خریدهای مجازی اشاره کرد و گفت که هموطنان برای خریدهای مجازی قبل از هر اقدام، از اصلی بودن صفحه سایت و آدرس اینترنتی مطمئن شوند تا گرفتار سایت های جعلی وکلاهبرداری و یا بعضا برداشت های غیرمجاز نشوند.
رئیس پلیس فتا البرز گفت: از سپردن کارت های بانکی به افراد غیر برای خرید و تراکنش در فضای مجازی خودداری شود چرا که کارت عابر بانک و رمز یک حریم خصوصی محسوب می شود.
وی یادآورشد: برخی افراد به دلیل ناآگاهی از برخی جرائم اینترنتی رمزکارت بانکی خود را دراختیار دیگران قرار می دهند که این موضوع باعث سواستفاده های متعدد می شود.
وی افزود: چنانچه در موقع خرید مجازی درخواست مبلغ به عنوان بیعانه شود باید ازهرگونه پرداخت خودداری شود.

***رمز کارت های بانکی شاه کلید برداشت های غیرمجاز
رئیس پلیس فتا استان البرز خاطرنشان کرد: اگر در مکانی حتی اگر کارت کشیده و کپی هم برداشته شود، اما رمز کارت را نداشته باشند هیچ اتفاقی نمی افتد، چرا که این رمز شاه کلید برداشت غیر مجاز است.
وی تاکید کرد: مردم برای خرید، کارت عابر بانک مجزا ویژه خرید داشته باشند، مبلغ محدود یک میلیون الی 20 میلیون ریال شارژ کنند که اگر اتفاقی رخ داد، بیشتر زیان نبینند.
رئیس پلیس فتا البرز گفت: امروزه استفاده از دستگاه های زیادی در انجام فعالیت های مالی و استفاده از حساب های بانکی دارد اما رعایت نکات ایمنی و ارتقاء آگاهی درخصوص تمام تکنولوژی های روز، امری لازم و غیرقابل اجتناب است.

***کلاهبرداران در کمین صاحبان کارت های بانکی
اقبالی بیان داشت: کاربران در انتخاب کلمه عبور برای کارت های بانکی خود دقت و ازگذر واژه های پرکاربرد و متداول استفاده نکنند.
وی افزود: تراکنش های مالی خود را با دقت و به طور کامل انجام داده و اگر قطعه ای از دستگاه خودپرداز مورد استفاده، مشکوک به نظر می رسد به اپراتور دستگاه در بانک گزارش دهند.
رئیس پلیس فتا البرز گفت: مشتریان پس از انجام تراکنش های مالی، رسید خود را دریافت و آن را بررسی و چنانچه انجام تراکنش مالی ناموفق بود، رسید مربوطه را نزد خود نگه دارند تا از بازگشت پول به حساب بانکی خود مطمئن شوند.
وی یادآورشد که به زبان آوردن رمز کارت بانکی یا انتقال وجوه از طریق پوز این زمینه به وجود آورده تا شیادان با استفاده از روش های خاص ، دست به کلاهبرداری بزنند که در این شرایط خاص می بایست توصیه های پلیس را جدی گرفت و سد راه نفوذ شیادان و کلاهبرداران شد.
اقبالی افزود: آنچه می تواند در این وضعیت بیش از هر چیز تاثیر گذار واقع شود، رعایت جانب احتیاط توام با هوشیاری در فضای مجازی و خرید های الکترونیکی است تا به صف طولانی مالباختگان راه پیدا نکنیم که دراین میان برخی افراد سالخورده به دلیل عدم تمرکز فکری ، رمز کارت های خود پشت نویس کارت می کنند که بخشی از سوء استفاده های کلاهبرداران متوجه این افراد است.

***ضرورت تغییر دوره ای رمز کارت بانکی
اقبالی تاکید کرد که مردم نسبت به تعویض دوره ای رمز اول و دوم در عابر بانک ها اقدام کنند.
وی به نمونه ای از کلاهبرداری ها در این بخش اشاره کرد و گفت: به تازگی پرونده ای روی میز پلیس قرار گرفت که بیش از 40 میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری شده و تاکنون 300 نفر مالباخته دراین زمینه شناسایی شده اند.
به گفته وی، عمده جرائم شایع دربرداشت های غیر مجاز کپی برداری ازکارت عابر بانک است که معمولا کلاهبرداران برداشت غیر مجاز را از یک تراشه های الکترونیکی و شبیه دستگاه پوز انجام می دهند و چنانچه کاربر رمز را دراختیار آن ها قرار ندهد، با کپی برداری هیج اقدامی نمی توانند بکنند.
وی تاکید کرد که باید فرهنگ سازی لازم درخصوص نحوه استفاده از کارت های عابر بانک، انجام تمهیدات امنیتی در خصوص استفاده از عابر بانک برای پیشگیری را در اولویت قرار داده و همه دستگاه ها باید در این خصوص هم افزایی داشته باشند و برای اعتلا و فرهنگ سازی این موضوع مهم تلاش کنند.
رئیس پلیس فتا استان البرزیادآورشد که مردم می‌توانند از طریق راه ارتباطی سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir از روش‌های پیشگیری از جرایم سایبری مطلع شوند.
2098/ 6155

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1746

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1886

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1697

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361