خبرهایی خوب از میوه‌شب عید، صادرات نفت به کره‌ و تسهیلات صادراتی

خبرهایی خوب از میوه‌شب عید، صادرات نفت به کره‌ و تسهیلات صادراتی

ذخیره‌سازی میوه شب عید، شکسته شدن طلسم واردات از ایران توسط کره‌ای‌ها، تشریح جزئیات تسهیلات صادراتی توسط بانک مرکزی و لزوم حل مشکلات داخلی در کنار تحریم مهم‌ترین عناوین خبری امروز اداره اقتصادی ایسنا بود.

جمعه 26 بهمن 1397 ساعت 17:55

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایسنا 

و به گفته رئیس اتحادیه دارندگان کالاهای تجارتی و سردخانه‌ها ذخیره‌سازی پرتقال، موز و سیب درختی برای ایام عید سال نو انجام شده است. وی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت سردخانه‌های تهران و نگهداری میوه‌های مورد نیاز در ایام عید سال نو، اظهار کرد که در حال حاضر سردخانه‌ها با ظرفیت کامل پرتقال، موز و سیب درختی شب سال نو را دریافت و ذخیره‌سازی کرده‌اند و این در حالی است که به دلیل کمبود در عرضه نارنگی، این محصول برای عرضه در ایام عید سال آینده در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی نشده است.

افزایش دستمزد کارگران پلکانی شود

یک کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد که به جای منطقه‌ای شدن دستمزد باید به سمت پلکانی شدن حداقل دستمزد کارگران در سال آینده رفت. وی در عین حال درباره پیشنهاد منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران، اظهار کرد که منطقه‌ای شدن دستمزد را به صلاح نمی‌دانم و معتقدم هر چه به سمت یکسان سازی دستمزدها و برقراری توازن و عدالت در مناطق برویم بهتر است و اگر در مناطق محروم و روستاها دستمزد را کمتر و در کلان‌شهرها و مناطق شهرنشین بیشتر افزایش دهیم باعث مهاجرت از روستاها به شهرها می‌شود.

شکسته شدن طلسم واردات از ایران توسط کره‌ای‌ها

یکی دیگر از اخبار مهم امروز این بود که کره جنوبی واردات نفت ایران را در ژانویه پس از چهار ماه وقفه از سر گرفت و بنا بر آمار گمرکی واردات این کشور ۷۶ درصد نسبت به ژانویه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت. کره‌ای‌ها که پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان هستند در نوامبر از آمریکا یک معافیت شش ماهه برای ادامه واردات از ایران دریافت کردند، اما به دلیل مسائل پرداخت و بیمه، نتوانستند فوراً وارداتش را از سر گیرند.

جزئیات تسهیلات صادراتی

بانک مرکزی در روزهای گذشته شرایط جدیدی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در نظر گرفته که بر اساس آن، صادرکنندگانی که ارز بیشتری را به چرخه اقتصاد بازگردانند، بیشتر می‌توانند از مزایایی که توسط بانک مرکزی در نظر گرفته شده استفاده کنند. این در حالی است که مقامات بانک مرکزی پیش‌بینی کرده‌اند با اجرای این دستورالعمل جدید، ۱.۷ میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. گفتنی است بر اساس بخش‌نامه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان به چهار دسته مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند که بر اساس آن، صادرکنندگان با عملکرد بازگشت ارز بیش از ۶۰ درصد، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد منوط به تفاهم با بانک مرکزی، کمتر از ۴۰ درصد و صادرکنندگان بدون بازگشت ارز حاصل از صادرات تقسیم‌بندی شده‌اند.

تقاضای خریداران بورسی از وزارت نفت

ششم و بیستم آبان‌ماه، نخستین و دومین عرضه نفت خام در بورس بود که نسبتاً با موفقیت انجام شد و نفت خام به فروش رسید. اتفاقی که پای بخش خصوصی را به فروش نفت باز کرد و نفتی‌ها رضایت خود را از این اتفاق ابراز و اعلام کردند که این فرآیند ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر، بورسی‌ها نیز اعلام کردند این عرضه‌ها به‌طور منظم انجام می‌شود که با این کار، بخش خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود. این در حالی است که عرضه سوم و چهارم که در روزهای یکم و بیست و پنجم بهمن‌ماه صورت گرفت، روند دیگری را طی کردند و با این که در این عرضه‌ها، تسهیلاتی برای خریداران در نظر گرفته شد، نفت بی‌مشتری ماند. گفتنی است خریداران در این راستا، پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند که باید در وزارت نفت بررسی شود.

آخرین وضعیت واگذاری املاک علوی

در راستای طرح محرومیت‌زدایی اهدای اسناد واگذاری املاک علوی به عنوان املاکی که قبل از انقلاب در مالکیت شاه مخلوع و طاغوتیان بوده و پس از انقلاب بر اساس دستور امام خمینی (ره) و قوانین کشور در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفته‌اند تاکنون ۷۶ هزار و ۸۴۸ سند طی چهار سال گذشته به مردم واگذار شده است که این روند با همکاری مردم برای تکمیل پرونده‌های کارشناسی ادامه خواهد داشت. باید خاطرنشان کرد که ارزش اسناد واگذار شده تاکنون رقمی معادل ۱,۵۶۰ میلیارد تومان است که بر اساس منویات مقام معظم رهبری و مصوبات اخذ شده از هیأت امنای بنیاد مستضعفان طبق کارشناسی صورت گرفته بیش از ۹۹ درصد آن‌ها به صورت بلاعوض به مردم واگذار شده است.

دلایل لزوم تغییر مالکیت گوشی‌های دست‌دوم

کسانی که به خرید گوشی‌های دست‌دوم اقدام می‌کنند، لازم است با مراجعه به سامانه‌ی همتا، مالکیت دستگاه را به‌نام خود تغییر دهند تا بتوانند از سیم‌کارت جدید استفاده کنند، در غیر این صورت، تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود. گفتنی است با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشی‌های همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفاً گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد شده‌اند، در شبکه اپراتوری ایران فعال خواهند شد. در راستای اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری)، به تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردند، از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، ۳۱ روز مهلت استفاده داده و اعلام شد پس از آن دیگر از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

علت کاهش حجم و ارزش معاملات بورس

در هفته جاری دو تعطیلی رسمی وجود داشت در نتیجه تعداد روزهای فعالیت بازار سرمایه ایران از پنج روز به سه روز کاهش یافت، اما این کاهش ۴۰ درصدیِ تعدادِ روزهایِ فعالیت، تنها یکی از دلایلی بود که سبب شد که ارزش معاملات با روند شدید کاهشی رو به رو شود. در سه روز کاری بورس تهران در هفته جاری ارزش معاملات نسبت به هفته قبل ۵۶ درصد کاهش یافت و حجم داد و ستدها با ۶۰ درصد افت رو به رو شد. همچنین تعداد معاملات نیز بیش از ۵۰ درصد افت را شاهد بود؛ گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها که حاکی از افزایش سود خالص آن‌ها بود نیز نتوانست از کاهش قیمت سهم‌ها در این مدت جلوگیری کند.

دور باطل افزایش تورم و فقر طبقه متوسط

افزایش موج تورم در ماه‌های گذشته باعث شده بسیاری از طبقات جامعه تحت تأثیر این پدیده قرار بگیرند. در این بین طبقات متوسط که عمدتاً از جمله اقشار حقوق بگیر جامعه هستند به دلیل ثابت بودن درآمدهای خود بیش از همه تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند. روند افزایشی تورم علاوه بر اثرگذاری بر شاخص‌های کلان اقتصادی همچنین روی وضعیت فقر طبقات مختلف و افزایش نابرابری‌ها اثر گذاشته است؛ در این باره یک اقتصاددان معتقد است که پ دیده تورم باعث شده طبقات متوسط روز به روز قدرت خرید کمتری داشته باشند و فقر طبقه متوسط رقم بخورد.

لزوم حل مشکلات داخلی در کنار تحریم

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران معتقد است در شرایطی که تحریم‌ها و محدودیت‌های خارجی تلاش می‌کنند شرایط را برای اقتصاد ایران دشوار کنند، می‌توان با بهبود شرایط داخلی لااقل بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی کشور را حل کرد. به گفته وی، امروز در بسیاری از کشورهای توسعه یافته این بخش خصوصی و غیردولتی است که سهم اصلی فعالیت‌ها را در اختیار دارد و این نقش نیز جز با کمک دولت و کاهش نفوذ آن در اقتصاد ممکن نخواهد شد. از این‌رو با وجود تحریم‌ها می‌توان با بهبود شرایط داخلی و از بین بردن محدودیت‌ها و موانع، کار را برای فعالیت تاجران تسهیل کرد.

انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1746

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1886

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1697

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361