جزئیات انتشار اسامی متخلفان ارزی/ وزرا را خواب برد؛ ارزها را آب

جزئیات انتشار اسامی متخلفان ارزی/ وزرا را خواب برد؛ ارزها را آب

رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اسامی ۲۰ شرکت وارد کننده کالا و دارو به عنوان متخلفان ارزی اعلام کرده است.

دوشنبه 7 مرداد 1398 ساعت 9:32

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

خبر کوتاه بود، اما حاشیه‌هایش تمامی نداشت؛ «اسامی متخلفان ارزی اعلام شد؛ روحانی از چهار وزیر کابینه‌اش پاسخ خواست». همین دیروز بود که ماجرای نامه‌نگاری روسای بانک مرکزی و دولت دوازدهم در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گفت تا از فضای مجازی گرفته تا دنیای واقعی پر از بحث‌های حاشیه‌ساز درباره تخلفات ارزی و گرانی‌های بی‌سابقه که از یکسال و چند ماه پیش بر سر اقتصاد سایه انداخته، باشد. ماجرا از این قرار بود که عبدالناصر همتی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، اسامی متخلفان ارزی را اعلام کرد؛ اسامی ۲۰شرکتی که گفته می‌شد به تعهدات ارزی خود در پروسه واردات کالای اساسی و دارو عمل نکرده‌اند.

حسن روحانی هم فورا به سراغ چهار وزیر کابینه‌اش از وزارت جهاد کشاورزی و صمت گرفته تا سکانداران وزارتخانه‌های بهداشت و کار رفت تا به این موضوع رسیدگی کند و توضیح دهند چرا چنین تخلفی اتفاق افتاده است؟ یکی از خبرهای مهمی که در این زمینه منتشر شد این بود که در جریان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، یک میلیارد یورو گم شده است.

ماجرای گم شدن این یک میلیارد یورو با ارسال نامه رئیس دفتر حسن روحانی مبنی بر اینکه ۱۰شرکت در حوزه دارو و ۱۰شرکت در امور کالاهای اساسی، با وجود آنکه متعهد شده‌اند تا کالا را بر اساس ارز تخصیص داده شده، وارد کشور کنند اما بخشی از آن را وارد کشور نکرده‌اند، قوت گرفت. اما علی ربیعی، سخنگوی دولت، خیلی زود گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی برای دارو و کالاهای اساسی را تکذیب کرد و به مردم اطمینان خاطر داد که چنین چیزی نبوده و این پول تخصیص پیدا کرده است. این در حالی مطرح بود که از یکسال گذشته تاکنون که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی روی کار آمد، بسیاری از گزارش‌ها حکایت از این داشت که ریشه اصلی گرانی اجناس مورد نیاز مردم، تخلفات شرکت‌ها یا افرادی است که در زمینه استفاده از ارز دولتی تخلف کرده و از دو نرخی بودن ارز سوء‌استفاده کردند.

اما وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این زمینه سکوت نکرد و این طور گفت: «گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی به هیچ وجه صحت ندارد. ارز که گم نمی‌شود، به یک وارد‌کننده ارزی تخصیص داده شده که فلان کالا را وارد کند که برخی از این کالاها وارد شده، اما ثبت نشده و برخی دیگر در مسیر واردات است. بر اساس قانون هر وارد کننده‌ای پس از تخصیص ارز ۴ ماه فرصت دارد کالا را وارد کشور کند».

این اظهارنظر فرهاد دژپسند نیز در حالی مطرح شد که حالا یک سال و چند ماهی از باز شدن پرونده ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد و در آرشیو رسانه‌ها گزارش‌های مختلفی درباره گرانی‌ها با وجود اختصاص ارز دولتی منتشر شده است و معلوم نیست سکاندار اقتصادی از کدام چهار ماه صحبت می‌کرد که قرار است نتیجه استفاده از ارز دولتی برای واردات کالاها در سفره مردم احساس شود؟ بعد از این موضوع بود حاشیه دیگری با این بحث روی کار آمد.

در برخی از رسانه‌ها این طور گفته شد که بر اساس اسنادی که منتشر شده، معلوم شد که پشت پرده واقعی یک میلیارد یورویی که اعلام شده، گم شده است، چیست.

آنطور که پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی، گزارش کرده است، نامه‌ای از رئیس کل بانک مرکزی به رئیس جمهور نوشته شده که در آن قید شده است: علی رغم تمام تلاش‌های به‌عمل آمده و تخصیص و تامین ارز برای واردکنندگان مورد تایید (دارای ثبت سفارش) دستگاه‌های یاد شده متاسفانه حسب اطلاعات سامانه رفع تعهدات ارزی این بانک، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تعهدات ارزی موید ورود کالا به کشور علی‌رغم تامین ارز و انقضای مهلت‌های قانونی، به‌صورت رفع تعهد نشده بوده و اسناد و مدارک مثبته مبنی بر ورود و ترخیص قطعی کالاهای مورد اشاره در سامانه به ثبت نرسیده است. این درحالی است که وزیر اقتصاد مدعی شده، برخی از این کالاها وارد شده اما ثبت نشده و برخی دیگر در مسیر واردات است. ولی سامانه ارزی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نه تعهدات ارزی این شرکت‌ها پرداخت شده و نه کالایی وارد کشور شده است.

با توجه به نامه همتی به روحانی مشخص است که پولی گم نشده و مشخص است که کدام شرکت‌ها و با چه منظوری ارز دولتی را دریافت کرده‌اند، ولی نکته مهم اینجاست که ۲۰ شرکتی که در نامه به رئیس جمهور اسامی‎شان قید شده، با وجود دریافت ارز و اتمام مهلت قانونی در ایفای تعهد ارزی و واردات تاخیر دارند و بخشی از تعهدات‌شان را هنوز ایفا نکرده‌اند.

خلاصه اینکه برخی از حاشیه‌ها از این قرار بود که با روی کار آمدن ارز ۴۲۰۰ تومانی، در نهایت یک میلیارد یورو گم شده است، این در حالی بود که با انتشار اسامی شرکت‌هایی که با ارز دولتی کالا وارد کرده بودند اما این ارز تاثیری در کاهش قیمت‌ها ایجاد نکرده است، بسیاری از اظهارنظرها حکایت از این داشت که این یک میلیارد یورو گم نشده است، بلکه در دست شرکت‌هایی دولتی و خصوصی است که از یکسال گذشته از این سوبسید دولتی سوء‌استفاده کرده‌اند.

حاشیه‌ها ادامه داشت 

یک سال و چند ماهی از باز شدن پرونده ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد. طی همین مدت زمان طولانی، به قدری حافظه رسانه‌ها پر شده از خبر گرانی‌ها و تخلفات ارزی که به نظر می‌رسد حتی افرادی که اخبار اقتصادی را دنبال نمی‌کنند، با ارز ۴۲۰۰ تومانی و حاشیه‌هایش در بازار کالاهای اساسی به خوبی آشنا هستند. دیروز یکی از همین خبرهای مهم در این زمینه دوباره در رسانه‌ها داغ شده بود و ماجرای تخلفات ارزی در صدر اخبار بود.

نکته اصلی اینجا بود که گفته می‌شد عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در اواسط خرداد ماه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری گفته است که علی‌رغم تمام تلاش‌های به‌عمل‌آمده و تخصیص و تامین ارز برای واردکنندگان مورد تایید (دارای ثبت سفارش) دستگاه‌های یادشده متاسفانه حسب اطلاعات سامانه رفع تعهدات ارزی این بانک، به‌ نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تعهدات ارزی موید ورود کالا به کشور علی‌رغم تامین ارز و انقضای مهلت‌های قانونی، به‌صورت رفع‌تعهد نشده بوده و اسناد و مدارک مثبته مبنی بر ورود و ترخیص قطعی کالاهای مورد اشاره در سامانه به ثبت نرسیده است.

پاسخ دولتی‌ها و خصوصی‌ها به تعهداتی که عملیاتی نشد

آنطور که ایسنا در این زمینه نوشت، از نهادهای مربوطه حاکی از آن است که نامه همتی پیش از آنکه واعظی به چهار عضو کابینه نامه بزند نوشته شده و اساسا این موضوع با بررسی بانک مرکزی و ارسال نامه به رئیس‌جمهوری آغاز شده تا با پیگیری از طریق دولت، رفع تعهد ارزی شرکت‌های مذکور هر چه سریع‌تر انجام شود.

اظهار بی‌اطلاعی وزیر کار از نامه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این نامه به ایسنا گفت که نامه را هنوز ندیده و پس از آنکه نامه را دید می‌تواند درباره آن پاسخ بدهد.

وزارت جهاد کشاورزی: تنها مشکلمان انتقال ارز است

وزارت جهاد کشاورزی نیز پیش از این اعلام کرده بود که هیچ مشکلی در تامین و واردات کالاهای اساسی مورد نیاز در بخش کشاورزی و صنایع غذایی وجود ندارد و تنها مسئله‌ای که با آن دست به گریبان هستیم موضوع انتقال ارز است که امیدواریم به زودی از سوی دستگاه‌های متولی حل و فصل شود.

این وزارتخانه اعلام کرد: پروسه سفارش، خرید، ثبت سفارش، گشایش اعتبار (حواله)، انتقال ارز، حمل کالا، ترخیص و سپس رفع تعهد ارزی مراحلی است که در نظام تجارت خارجی از گذشته نیز موجود بوده و هر واردکننده‌ای ارز گرفته است می‌بایست مطابق ارز خریداری‌شده از نظام بانکی نسبت به واردات کالا و سپس رفع تعهد اقدام نماید که این امر علیرغم واردات کالا و در بسیاری از موارد ترخیص به دلیل روال اداری، بانکی و مشکلات ناشی از ارتباطات سیستمی گمرک، بانک‌های عامل و بانک‌ مرکزی بسیار طولانی شده که در شرایط حاضر با عنایت به تحریم‌های ظالمانه نظام بین‌المللی و مشکلات پیش‌روی این امر، مطول‌تر می‌شود.

سکوت وزارت صنعت، معدن و تجارت

همچنین هنوز وزارت صمت در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

وزارت بهداشت: با تخلفات برخورد می‌کنیم

در پی اعلام تخلفات ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز گفت: کل گردش ارزی که برای حوزه تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۹۷ دریافت و تامین شده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و از این مبلغ، حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلارش ترخیص و وارد چرخه درمان شده است.

وی با بیان اینکه کل تجهیزات و ملزومات پزشکی که ارز رسمی دریافت می‌کنند شامل قیمت‌گذاری هستند و توزیع آنها تحت نظر یک سامانه توزیعی است که باید از ابتدای فرآیند تا زمان توزیع در بین مصرف‌کننده نهایی، در آن درج شود، ادامه داد: بر اساس این سامانه موجودی انبارهای شرکت‌ها مشخص است، کالایی که توزیع شده مشخص است و می‌دانیم که این کالا با چه قیمتی توزیع شده است و این موارد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و با موارد تخلف هم با جدیت برخورد و به آنها رسیدگی می‌شود.

بخش خصوصی: نظارت‌ها کافی نیست

یک عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در این باره گفت که وقتی رئیس کل بانک مرکزی، در کنار تاکید بر لزوم بازگشت ارز غیر دولتی‌ها، به دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها نیز تاکید می‌کند که باید تعهد ارزی خود را اجرا کنند، این پیام مخابره می‌شود که بانک در این زمینه جدی است و نمی‌خواهد تفاوتی در دیدگاه داشته باشد.

آقا میری، در پاسخ به این سوال که چند نرخی بودن ارز چه تاثیری در به وجود آمدن این فضا و شکل گیری فساد و عدم شفافیت داشته است، گفت: ما از ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که چند نرخی شدن ارز، می‌تواند بستر دور زدن قوانین و شکل‌گیری سودجویی‌های شخصی را فراهم کند. چند ماه پس از آغاز این روند مشخص شد که نظارت‌ها کافی نبوده و سرنوشت برخی ارزها مشخص نیست و حالا دولت به دنبال ایجاد تغییر در این روند است.

وی ادامه داد: شاید بخشی از این برخوردها با کسانی که ارز ارزان قیمت دریافت کرده‌اند اما به موقع تعهداتشان را اجرایی نکرده‌اند همین موضوع باشد که ارز دولتی حذف شده یا تغییری جدید را در روند اجرا تجربه کند. امروز که نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد نیز به یکدیگر نزدیک شده، شاید حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز آسان‌تر از گذشته باشد.

این عضو اتاق تهران با بیان اینکه نرخ ارز در اقتصاد ایران هنوز واقعی نیست، خاطرنشان کرد:‌ تمام این صحبت‌ها درباره نرخ ارز در حالی مطرح می‌شود که واردات با محدودیت‌های جدی و نیاز به ثبت سفارش انجام می‌شود و دولت عملا به دنبال مدیریت بازار تقاضاست. این نوع مدیریت به معنای آن است که نرخی که در بازار تعیین می‌شود، نرخ واقعی نیست و تنها پس از آزاد بودن واردات و صادرات و رصد عرضه و تقاضا می‌توان درباره این نرخ اظهارنظر دقیق کرد.

از سوی دیگر مدت زمان قانونی برای رفع تعهد ارزی این شرکت‌ها به پایان رسیده و هنوز پاسخی از سوی چهار وزیر مربوطه درباره چرایی عدم ورود بخشی از کالا به کشور، رسانه‌ای نشده است.

با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های مذکور در نامه واعظی، از شرکت‌های دولتی هستند، به نظر می‌رسد که تلاش‌های بانک مرکزی از کانال‌های دیگر برای رفع تعهد ارزی این شرکت‌ها به نتیجه نرسیده و رئیس‌کل تصمیم گرفته موضوع را از طریق دولت و شخص رئیس‌جمهوری پیگیری کند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات که سبب ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود، می‌تواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده و یارانه خود را از طریق شرکت‌های بیمه و شرکت‌های توزیع‌کننده کالاهای اساسی توزیع کند.

حال باید دید که با رسانه‌ای شدن این موضوع، شرکت‌های مذکور اقدام به رفع تعهد ارزی و ثبت کالاهای واردشده خود می‌کنند یا بانک مرکزی این بار از کانالی دیگر وارد خواهد شد؟

مجلس پیگیری می‌کند 

یکی از نکات مهمی که در توییت‌های بسیاری از کاربران دیده می‌شد این سوال بود که دستور روحانی برای پیگیری این موضوع زمان‌بر خواهد بود و در نهایت نتیجه این موضوع نیز اعلام نخواهد شد. «ما نماینده‌ها از اعلام لیست متخلفان ارزی استقبال می‌کنیم و اگر دولت با شرکت‌هایی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده، اما کالایی را وارد نکرده‌اند برخورد نکند مجلس به این موضوع رسیدگی می‌کند».

این واکنش یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی، به ماجرای نامه‌نگاری رئیس بانک مرکزی و رئیس جمهور است. علی اکبر کریمی در حالی از موضع مجلس درباره برخورد با متخلفان ارزی به «همدلی»، حکایت می‌کند که دیروز نامه مهمی به دست حسن روحانی از سوی بانک مرکزی رسیده بود و حاشیه‌های بسیاری درباره گرانی کالاهای اساسی با وجود استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، در رسانه‌ها مطرح بود.

او در ادامه گفت:«مدت‌هاست مجلس به دنبال این است تا اسامی همه افراد یا شرکت‌هایی که با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد کردند، اما در این زمینه دچار تخلف شدند، اعلام شود. این متخلفان شامل همه افرادی هستند که ارز دولتی دریافت کردند اما یا کالایی را وارد نکردند یا حتی کالای دیگری را وارد کردند. دولت در سال گذشته ۱۸هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی کنار گذاشته بود، اما با این همه یک سری شرکت‌هایی بودند که در این زمینه تخلف کردند. مجلس مدت‌ها بود که این موضوع را پیگیری می‌کرد و از دولت می‌خواست تا با افرادی که حتی کالایی را که با ارز دولتی وارد کرده بودند اما با این همه هنوز قیمت آن‌ها در بازار بالا بود برخورد کند و در این زمینه شفاف‌سازی نیز کند.»

به گفته کریمی:«انتظار می‌رفت این موضوع توسط دولت بررسی شود و با شفافیت اسامی متخلفان اعلام شود تا با آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد و حتی جلوی رانت نیز گرفته شود. چرا که میزان رانتی که با این ارز دولتی گزارش شده است به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و باید منتظر اقدامات دولت در این زمینه بود. اگر دولت موضوع را پیگیری نکند، مجلس به ماجرا ورود خواهد کرد تا بر اساس چهارچوب به تخلفات موجود رسیدگی شود». باید دید ماجرای برخورد با متخلفان ارزی در ماه‌های آینده منجر به کاهش قیمت کالاهایی خواهد شد که از ارز دولتی برای واردات آن‌ها استفاده شده بود، یا این موضوع محدود به همین سر و صداها خواهد شد و اتفاقی در بازارها نخواهد افتاد؟

فاطمه آقایی‌فرد

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361