بانک‌های قرض‌الحسنه وام ازدواج می‌دهند

بانک‌های قرض‌الحسنه وام ازدواج می‌دهند

بینا: سامانه دریافت تسهیلات ازدواج از سال 87 راه‌اندازی شده و تا سوم آذر سال 93 حدود 6 میلیون و 320 هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند.

به گزارش بینا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، با بیان اینکه در سال جاری با توجه به تاکیدات دولت و مجلس شورای اسلامی درخصوص تسهیلات ازدواج تلاش‌های گسترده‌ای از سوی بانک‌مرکزی شروع شده افزود: در تیرماه امسال افراد در صف ما حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بود و الان این آمار به 650 هزار نفر رسیده و تعداد افرا‌د در صف به نصف رسیده است.
میرمحمدصادقی در خصوص پرداختی‌های تسهیلات ازدواج از سوی سیستم بانکی از اول سال 93 تا سوم آذر امسال گفت: طی سال جاری حدود 860  فقره مورد وام ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته‌است، به‌طوری‌ که ما در کل سال 92، برای 940 هزارنفر تسهیلات پرداخت کردیم و امسال طی 8 ماه حدود 900 هزار نفر وام پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه افراد منتظر در سامانه کاهش چشمگیری داشته اند،عنوان کرد: در سامانه قبل از سال 91 صرفاً 50 هزار نفر ، سال های 91 و 92 تعداد 200 هزار نفر و امسال 400 هزار نفر برای دریافت تسهیلات باقی مانده اند و در کل 650  هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هستند.
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد: اولویت با کسانی است که در سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و از یک میلیون و 200 هزار نفری که کم شده، اکثراً مربوط به سال‌های قبل بوده‌است.
وی با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا قابل پیش‌بینی نیست افزود: امیدواریم صف انتظار را به زیر شش ماه برسانیم و تا پایان سال پاسخگوی اکثر متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج باشیم.
 میرمحمدصادقی ضمن بیان اینکه تعداد شکایات در زمینه وام ازدواج کم‌ شده ‌است ادامه داد: برخی‌ها اظهار می نمایند بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج سلیقه‌ای عمل می‌کنند، ولی باید گفت فرآیند ثبت‌نام اینترنتی است و از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده بانک‌مرکزی به ‌طرف این سامانه حرکت کند فراهم آوردن شرایط لازم برای پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای و به دور از عدالت بود.
 وی خاطر نشان ساخت: از سال 87  این سامانه راه‌اندازی شده و تا سوم آذر امسال حدود 6 میلیون و 320 هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند. بنابراین اینکه می گویند بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند صرفاً ممکن است مربوط به بانک‌هایی باشد که در سامانه ما حضور ندارند.
وی با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته تعداد بانک‌های متصل به سامانه حدود 12 بانک بوده است، اظهار داشت: با تلاش‌هایی که بانک‌مرکزی انجام داد، امروز 19 بانک در سامانه وجود دارد؛ در طول دو سال گذشته بانک‌های پارسیان، سامان، انصار، دی،قرض‌الحسنه رسالت، توسعه ‌تعاون و ایران‌زمین هم به سامانه اضافه شده اند و دوم آذر نیز حکمت ایرانیان به این سامانه افزوده شد.
 بنابراین زوج‌های عزیز کشورمان که درخواست ثبت‌نام در این سامانه را دارند مطمئن باشند به هیچ عنوان سلیقه‌ای عمل نمی‌شود و پرداخت تسهیلات صرفا" براساس نوبت صورت می‌گیرد.
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص صف انتظار متقاضیان تسهیلات ازدواج در استان‌ها گفت: در استان‌ها ممکن است باتوجه به میزان متقاضیان، تعداد در صف متفاوت باشد، زیرا در یک استان ممکن است در یک ماه تعداد افراد بیشتری وارد سامانه بشوند و وقتی تراکم صف داشته‌باشیم مهلت بیشتری برای اعطای وام صرف می شود ولی تلاش خواهیم کرد تا این فاصله را کم کنیم.
وی با بیان اینکه حدود 650 هزار نفر در صف داریم و این تعداد هم با تلاش‌های بانک‌مرکزی و بانک‌هایی که در سامانه حضور دارند، قطعاً کاهش خواهد یافت، عنوان کرد: هر بانکی که سپرده ‌قرض‌الحسنه از مردم اخذ می‌کند قطعاً در این سامانه وارد خواهد شد، ضمن اینکه ما در شش‌ماه گذشته حدود 7 بانک خصوصی را وارد این سامانه کرده‌ایم و تا آخر سال بقیه بانک هایی که سپرده‌‌گیری می‌کنند نیز وارد این سامانه خواهند شد.
میرمحمد صادقی درخصوص مدت زمان درخواست وام ازدواج گفت : متقاضیان می‌توانند در سالی که عقدنامه صادر شده یا سال بعد از آن برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه کنند و بعد از پذیرش در سامانه و اعلام تعیین شعبه 12روز کاری وقت دارند برای تکمیل مدارک به شعبه مراجعه کنند و چنانچه ظرف 12روز به شعبه مراجعه نکنند اسم‌شان از فهرست سامانه حذف خواهدشد؛ بنابراین از متقاضیانی که در سال های 92 و 93 عقدنامه‌شان صادر شده‌است درخواست می نماییم هرچه سریع‌تر به سامانه مراجعه نمایند تا بتوانند از مهلت تعیین شده برای بهره مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده نمایند.
وی با بیان اینکه یک ضامن معتبر برای دریافت این تسهیلات کافی است، عنوان کرد:از بانک‌ها درخواست کرده‌ایم برای وام ازدواج به مردم سخت نگیرند و حتماً با یک ضامن معتبر و با تشخیص خودشان این‌کار را برای مراجعین انجام بدهند.
البته مطالبات معوق در این زمینه بسیار کم بوده چون مردم به تعهدات خودشان عمل می‌کنند به همین خاطر از بانک‌ها درخواست می‌کنیم مساعدت لازم را انجام دهند.
مدیرکل اعتبارات درخصوص تسهیلات 5 میلیون تومانی وام ازدواج اظهار داشت: حسب تصمیات متخذه در شورای پول و اعتبار مقرر گردید صرفاً جهت حمایت از مزدوجین واجد شرایط خاص، سقف تسهیلات قرض الحسنه ازدواج 2 میلیون تومان افزایش یابد که مراتب از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ شده است
وی شرایط اخذ وام 5 میلیون تومانی ازدواج را دارا بودن یکی از موارد ذیل برشمرد:
1- برای دخترانی که مهریه آنان تا 110 سکه بهر آزادی می باشد.
2- برای پسرانی که قبل از 25 سالگی ازدواج می کنند.
3- برای هریک از دختران و پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر می باشند.
4- هریک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه ها یا طلبه حوزه های علمیه و در حال تحصیل می باشند.
در این راستا شایان ذکر است با توجه به کاهش فرهنگ عمومی سنت پسندیده پس انداز قرض الحسنه و جاذبه کمتر سپرده های پس انداز قرض الحسنه برای سپرده گذاران (به دلیل جذابیت بیشتری سپرده گذاری با نرخ سود بالاتر) از یک سو، و تعداد متقاضیان در صف دریافت تسهیلات مزبور از سوی دیگر و در نتیجه محدودیت وعدم تکافوی منابع قرض الحسنه شبکه بانکی جهت اعطای سقف افزایش یافته تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، حسب مصوبات شورای پول و اعتبار مقرر گردید بانک های عامل در صورت وجود منابع قرض الحسنه، نسبت به اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با سقف فردی افزایش یافته (تا 5 میلیون تومان) به واجدین شرایط یادشده اقدام نمایند و سایر مزدوجین صرفا" تا سقف3 میلیون تومان از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند خواهند شد.
در هر حال بدیهی است در صورت بهبود وضعیت منابع قرض الحسنه شبکه بانکی، امکان اعطای سقف فردی افزایش یافته 2 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای مزدوجین دارای شرایط فوق نیز فراهم خواهد گردید.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1801

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1962

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1766

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361