نامه بانك دارها به اسحق جهانگيري

اين ابلاغیه تکاپویی شدید را میان بانکی‌ها ایجاد کرد و لبخندی را که ناشی از آمدن دولت روحانی و بهبود اوضاع بر صورت مدیران بانکی نشسته بود را محو کرده و آنها را نگران سود مجموعه تحت مدیریت‌شان کرد؛ تا آنجا که سید احمد طاهری‌بهبهانی، رییس شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی طی نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، این ابلاغیه را کاملا غیرکارشناسی دانست.

به گزارش پارس؛ این روزها ابلاغ آیین‌نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده‌ها شده است نقره‌داغی بر دل بانکی‌ها. براساس این تصمیم حق عضویت اولیه موسسات اعتباری معادل دو درصد سرمایه پرداخت شده و شعب بانک خارجی معادل دو درصد سرمایه اعطایی برای تاسیس شعبه است که باید طی مدت 30 روز کاری پس از ثبت سرمایه در مرجع ثبت شرکت‌ها نسبت به پرداخت آن یا مابه‌التفاوت در صورت افزایش سرمایه اقدام کنند. همچنین در این مصوبه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف به پرداخت حق عضویتی سالانه به صندوق مذکور شده‌اند تا جایی که باید فقط برای سال اول فعالیت صندوق، معادل 5/1 درصد از میانگین مانده روزانه، تمامی سپرده‌های خود در سال مالی گذشته را به‌عنوان حق عضویت سالانه پرداخت کنند.

این ابلاغیه تکاپویی شدید را میان بانکی‌ها ایجاد کرد و لبخندی را که ناشی از آمدن دولت روحانی و بهبود اوضاع بر صورت مدیران بانکی نشسته بود را محو کرد و آنها را نگران سود مجموعه تحت مدیریت‌شان؛ تا آنجا که سید احمد طاهری‌بهبهانی، رییس شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی طی نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، این ابلاغیه را کاملا غیرکارشناسی دانست و افزود: نادیده انگاشتن سپرده قانونی تودیع شده از سوی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و یا در نظر گرفتن حق عضویت سالانه این صندوق به عنوان هزینه بانک‌ها و تاثیر این موضوع بر نقدینگی نظام بانکی که صرفا برای بانک‌های پذیرفته شده در بورس است، حدود 40 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود و تاثیری منفی بر ای‌پی‌اس آنها می‌گذارد. او در خواست متوقف شدن اجرای این آیین‌نامه را مطرح کرده و خواستار بررسی دقیق و موشکافانه این موضوع از سوی کارشناسان خبره نظام بانکی شده است.

دکتر علی‌اصغر عارفی که از کارشناسان‌ارشد نظام بانکی محسوب شده، در این باره به خبرنگار اقتصاد ايران آنلاين  گفت: براساس قانون پولی و بانکی کشور بانک‌ها اختیار دارند سپرده‌های مردم نزد خود را بیمه کنند و یا این‌که نکنند. وی اضافه کرد: اگرچه همه مردم فکر می‌کنند که سپرده‌هایشان نزد بانک‌ها هر وقت اراده کنند، در اختیار آنها قرار می‌گیرد، اما در باطن این‌طور نیست. قانون پولی و بانکی این را نمی‌گوید و دلالت دارد بر این‌که بانک‌ها می‌توانند بازپرداخت سپرده‌ها را تضمین کرده یا نه، اصلا نکنند. این در حالی است که مردم فکر می‌کنند پول آنها همیشه نزد بانک‌ها بیمه است.  عارفی متذکر شد: در این راستا بانک مرکزی تصمیم گرفته صندوق بیمه‌ای را راه‌اندازی کند برای سپرده‌گذاران مثل تمام دنیا که متاسفانه در بعضی از جهات با تمام دنیا تفاوت اساسی دارد. به گفته این کارشناس پولی و بانکی، نقطه اصلی این اختلاف میزان هزینه بیمه در مصوبات هیات دولت است.

عارفی با تاکید بر این‌که اساس کار درست است، اما رقم دو درصد بسیار بالاست، تصریح کرد: اگر این رقم مثلا 6 در هزار یا 7 در هزار سپرده‌ها مورد تصویب قرار می‌گرفت، بسیار منطقی‌تر بود، زیرا این دو درصد تقریبا نیمی از EPS یک بانک را می‌خورد.

وی ادامه داد: در بانک‌هایی که سپرده زیادی نزد خود دارند، 60 تا 70 درصد از سود آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بر همین اساس، به نظر ما این رقم مطابق با اصول بانکداری دنیا نیست.

این چالش حل می‌شود

در همین حال، افشین کریمی، کارشناس دیگر پولی و بانکی در این باره گفت: در جلسه کانون بانک‌های خصوصی این موضوع مطرح شد که به نظر بانکی‌ها اصلا این مصوبه کارشناسی نیست. به همین دلیل اعضای کانون برای مهندس جهانگیری نامه‌ای را ارسال کرده و از وی خواستار استمداد و تجدیدنظر در آیین‌نامه شده‌اند و خوشبختانه پس از این نامه‌نگاری، ظاهرا دولت جدید برای حل این چالش چراغ سبز نشان داده که البته ما از جزییات آن اطلاعی نداریم، اما گفته می‌شود که این آیین‌نامه با اصلاحاتی بنیادین و اساسی مواجه خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این آیین‌نامه سپرده قانونی که بانک‌ها نزد بانک مرکزی تودیع می‌کنند، در نظر گرفته نشده است، افزود: در کشورهای دیگر وقتی صندوق ضمانت سپرده‌ها وجود دارد، مبلغ سپرده قانونی ناچیز بوده و تقریبا یک تا 5/0 بوده و یا اصلا وجود ندارد.

به گفته کریمی، برخورد دوگانه‌ای که در این‌جا دیده می‌شود، بسیار مشکل‌آفرین می‌شود، زیرا این مبلغ تحت عنوان هزینه دوره حساب است؛ در صورتی که مبالغی که ما به عنوان سپرده قانونی به بانک مرکزی می‌پردازیم، در حقیقت طلب بانک‌هاست از بانک مرکزی.

وی تاکید کرد که بانک‌ها برای توقف این مصوبه تقاضا کرده و این مصوبه با مفاد آن را بسیار غیرکارشناسی عنوان کرده‌اند، چراکه اگر قرار است این اتفاق بیفتد، مبالغی که در قالب سپرده‌ها نزد بانک مرکزی گذاشته می‌شود، باید در مبالغی که بانک‌ها می‌خواهند هزینه کنند، دیده شود و این همان برخورد دوگانه‌ای است که در آیین‌نامه دیده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: این مبلغ باعث خروج نقدینگی بسیاری بانک‌های بورسی می‌شود؛ آن‌چنان که 40 هزار میلیارد تومان از نقدینگی آنها را در بر می‌گیرد و این امر موجب کاهش وام‌دهی بانک‌ها می‌شود.

تحلیل بازار

در این میان، واحد تحقیقات و مطالعات اقتصادی یکی از شرکت‌های کارگزاری درباره آثار و تبعات اجرای این آیین‌نامه دو سناریو را پیش‌بینی کرده است. اول این‌که مبلغ دریافتی توسط صندوق ضمانت سپرده بانک‌ها، ماهیت سرمایه‌گذاری داشته باشد که در این صورت تاثیر چندانی بر سود هر سهم بانک‌ها نخواهد داشت.

دوم این‌که مبلغ دریافتی توسط صندوق ضمانت سپرده بانک‌ها ماهیت سود و زیانی داشته باشد. در این صورت مبلغی معادل سود حاصل از ارائه تسهیلات مبلغ پرداختی به این صندوق متوجه بانک‌ها خواهد شد. به این معنا که اگر موسسات این مبلغ را به جای پرداخت به صندوق صرف ارائه تسهیلات کنند، سودی که از بابت ارائه این تسهیلات کسب خواهند کرد، هزینه فرصت از دست رفته موسسات خواهد بود. در نهایت می‌توان گفت اجرای این آیین‌نامه در صورت دارا بودن ماهیت سود و زیانی تاثیری منفی معادل 45 هزار و 800 میلیارد ریالی بر روی سپرده‌های بانک‌ها خواهد داشت که موجب تعدیل منفی در EPS بانک‌های بورسی می‌شود.

 

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361