سیف به پیمانکاری بانک مرکزی پایان دهد

سیف به پیمانکاری بانک مرکزی پایان دهد

بینا- رضا کربلایی: رشد اقتصادی منهای ۵درصد، خیز تورم به سمت ۴۰ درصد، شکاف حدود ۷۰۰ تومانی نرخ دلار در بازار رسمی و آزاد ایران و البته رسیدن لشکر بیکاران واقعی به حدود ۵میلیون نفر کافی است تا سکاندار جدید بانک مرکزی ایران بداند با چه فهرست بلندی از موانع، دشواری‌ها و انتظارات مواجه است و در این شرایط رکود سنگین توأم با تورم کم‌سابقه و تنگنای شدید ارزی، استقلال و آزادی عمل‌خواستن از دولت و مجلس البته بی‌دردسر نخواهد بود. و

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، دیگر یک مدیر بانک تجاری نیست و حالا یکی از 3 ضلع مثلث فرماندهی اقتصاد ایران به شمار می‌رود. اما سؤال جدی پیش روی این است که آیا او و تیم اقتصادی دولت یازدهم، تصویری مشترک از ریشه مشکلات و چالش‌های به ارث رسیده از اقتصاد پس از احمدی‌نژاد دارند؟

و درصورت در اختیار داشتن تصویری مشترک از دردها و دردسرها، به درک واحد برای تجویز نسخه شفابخش رسیده‌اند؟ تردیدی وجود ندارد که نخستین رئیس‌کل بانک مرکزی دولت تدبیر و امید، روی وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور حسن روحانی، مبنی بر استقلال بخشیدن به این نهاد حساب باز کرده اما بدیهی است که به حرف و شعار نیست و استقلال به شرط آزادی مفهوم پیدا می‌کند؛ آزادی عمل در انتخاب روش‌ها و راه‌ها برای عبوردادن قطار از ریل خارج‌شده اقتصاد ایران به مسیر اصلی. حالا همه منتظرند تا روزهای خوشامدگویی به سیف پایان یابد تا مشخص شود او برای بدرقه‌کردن دشواری‌ها و موانع چه تدابیری ارائه خواهد کرد.

اظهارنظر صریح و بی‌پرده 4رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی ایران در حضور رئیس‌کل جدید و تفسیر آنها از علت لرزان‌بودن استقلال بانک مرکزی به وضوح نشان داد که سیف اگر دنبال استقلال عمل بیشتر است باید راهی برای کمرنگ‌‌کردن نفوذ دولتی‌ها و کاهش تعداد وزرای بخشی‌نگر در شورای پول و اعتبار پیدا کند؛

به‌ویژه اینکه خواسته یا ناخواسته، افزون بر وزرای عضو شورای پول و اعتبار، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در قامت نماینده بخش خصوصی و ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این شورا هم عضویت دارد و رئیس‌کل بانک مرکزی از یک حق رأی در این شورای ترسیم‌کننده راه پیش روی بازار پولی و فرایند اعطای اعتبارات و تسهیلات ندارد. واقعیت این است که افراط دولت‌های نهم و دهم در دخالت مستقیم و دستوری در سیاست‌های پولی که نهایتا به سرکوب پولی انجامید، باعث شده تا در عمل بانک مرکزی به پیمانکاری تن دهد و این شورای پول و اعتبار است که نقش کارفرما را بازی می‌کند و در این شرایط نه شورای پول و اعتبار کارفرما که بانک مرکزی پیمانکار باید هم نقش پاسخگو را ایفا کند و هم نقش ناظر را!

آبان‌ماه امسال نخستین رویارویی سیف در مقام نماینده رسمی پیمانکار در برابر اعضای شورای پول و اعتبار، به‌عنوان نمایندگان کارفرما خواهد بود و باید درباره نقشه راه سیاست‌های پولی و اعتباری سال آینده تصمیم‌گیری شود. ناگفته پیداست که سیف از کاهش نرخ تورم به‌عنوان اولویت نخست دفاع خواهد کرد و برخی وزرای اقتصادی به‌ویژه آنها که در عضویت شورای پول و اعتبارند، با تأکید بر ضرورت مهار تورم، بر خروج اقتصاد از شرایط رکود دفاع خواهند کرد.

ابزارهای پولی در دست سیف برای مهار تورم در شرایط حاضر البته کارایی لازم را نخواهد داشت و او با تداوم سیاست‌های کنونی موفق به کنترل نقدینگی در دست مردم و مدیریت نقدینه‌خواهی وزرای اقتصادی دولت نخواهد شد، مگر آنکه بتواند و موفق شود تا همه را به یک درک واحد برای تجویز نسخه درمان‌کننده و نه تسکین‌دهنده برساند و در این میان به‌نظر می‌رسد که همراهی وزیر اقتصاد و دارایی را با خود خواهد داشت. چه اینکه دیگر نرخ سود فعلی سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت به‌عنوان 2 ابزار دم‌دستی و دارای کارکرد جذب سریع نقدینگی توان مقابله با تورم را ندارد و تردیدی نباید داشت که اصلاح نرخ سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت ضرورتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشید؛ هرچند در کوتاه‌مدت سیف به مصلحت از مواضع خود عقب‌نشینی کرده باشد.

تنبیه مردم سپرده‌گذار و تحمل تسهیلات تحمیلی

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی خودش اعتقاد دارد نباید با پایین نگه‌داشتن نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به تورم، مردم سپرده‌گذار را تنبیه کرد، حال آنکه هم از حیث قانون و هم از منظر رسالت و فلسفه وجودی بانک‌های مرکزی در تمامی جهان، یکی از وظایف انکارناشدنی بانک مرکزی این است که از منافع سپرده‌گذاران هم دفاع کند و اینگونه نباشد که سود ناشی از اعطای تسهیلات به حساب‌ بانک‌ها یا وام‌گیرندگان برود و سپرده‌گذاران تنها به سود‌های علی‌الحساب پایین‌تر از نرخ تورم دل خوش کنند. واقعیت تلخ این است که در سال‌های پس از انقلاب بانک‌های ایران مگر در موارد معدود آن‌هم به‌عنوان یک ابزار تبلیغی برای جذب سپرده‌گذاران، هیچ‌گاه نرخ سود واقعی محاسبه‌شده را پرداخت نکرده‌ و تنها به پرداخت سود‌های علی‌الحساب اکتفا کرده‌اند.

حال باید دید آیا سیف می‌تواند پاشنه آشیل فرایند تجهیز منابع بانک‌ها را از بین ببرد و افزایش اعتماد و پایداری حقوق سپرده‌گذاران در شبکه بانکی را تضمین کند؟ از سوی دیگر در بخش تخصیص منابع بانکی هم آشکارا انحراف و عدم‌توجیه اقتصادی پروژه‌ها و طرح‌های معرفی‌شده به بانک‌ها مشاهده می‌شود که ریشه بسیاری از این انحراف در تخصیص منابع به تسهیلات تکلیفی یا به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی تسهیلات تحمیلی برمی‌گردد که در قوانین موضوعه کشور، به‌ویژه قوانین بودجه کشور به شبکه بانکی تحمیل می‌شود. اما واقعیت تلخ این است که دولت‌ها با اتکا به سیاست تسهیلات تکلیفی و وجوه اداره شده خود نزد بانک‌ها آشکارا در فرایند اعطای تسهیلات و اعتبارات، اصل بدیهی و مسلم توجیه اقتصادی را نادیده می‌گیرند و بانک‌ها را متعهد به اجرای تصمیم‌ها و دستوراتی می‌کنند که کمترین نقش کارشناسی و نظارتی بر این فرایند وجود ندارد.

ولی‌الله سیف حالا 2 راه دارد؛ نخست اصلاح قوانین و مقررات به‌ویژه قوانینی چون قانون عملیات بانکداری بدون ربا و... که بدیهی است به بن‌بست‌های بسیاری در کوتاه‌مدت برخورد خواهد کرد و بخش زیادی از زمان و توان بانک مرکزی در مواجهه با وزرای اقتصادی بخشی‌نگر و البته نمایندگان مجلس به تحلیل خواهد رفت یا اینکه راه کوتاه‌مدت را انتخاب و صریح و شفاف حمایت شخص رئیس‌جمهور را از بانک مرکزی طلب کند؛ نظیر آنچه محسن نوربخش رئیس‌کل فقید بانک مرکزی از آن بهره برد و توانست جلوی بسیاری از انحراف‌ها و تقاضاهای فاقد توجیه اقتصادی را بگیرد.

مستأجر جدید بانک مرکزی راهی جز این ندارد که نشان دهد او وزیر دولت نیست اما در کنار دولت است به شرط اینکه «چارچوب همکاری» روشن شود و به گفته علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی به‌عنوان ضلع دیگر مثلث فرماندهی اقتصاد، همه به «درک واحد» از گرفتاری‌های فعلی و راه بهتر برای رسیدن به نقطه ثبات دست یابند. شاید نشستن وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در دست راست و چپ رئیس‌جمهور هنگام تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و هدفگذاری‌های آینده دست‌کم به‌صورت نمادین بتواند تصویری بهتر از بازگشت اعتماد و عقلانیت اقتصادی و احیای استقلال بانک مرکزی نزد افکار عمومی ارائه کند.

هدفگذاری دقیق و پایداری دولت

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در گام نخست باید اعضای هیأت عامل و دیگر مدیران ارشد بانک مرکزی را با استقلال و آزادی عمل کامل برگزیند و از پذیرش افراد توصیه‌شده غیرهمسو با وظایف و اختیارات بانک مرکزی پرهیز کند و مهم‌تر اینکه پیش از افتادن دولتمردان به روزمرگی و تن‌دادن آنها به تعلقات و تعهدات سازمانی و وزارتخانه‌ای خویش، در همان ماه‌های نخست، دولت را مجاب سازد تا اهداف شفاف، قابل دسترس و غیرمتضاد را به‌صورت کمی اعلام و مصوب کند؛

ازجمله اینکه نرخ تورم هدفگذاری شده در 4سال آینده چه خواهد بود؟ سازوکار تعیین نرخ ارز را باید به بازار سپرد یا قرار است دوباره شاهد بازگشت به دوران دلارفروشی دولت و بانک مرکزی باشیم؟ اختیار تنظیم سیاست‌های تجهیز منابع بانک‌ها و تخصیص اعتبارات و تسهیلات باید چگونه باشد؟ اولویت دولت مهار تورم است یا کنترل نرخ بیکاری؟ برای چه نرخی رشد از اقتصاد به چه میزان تزریق نقدینگی نیاز است ؟و... . درواقع سیف و تیم همکار او در بانک مرکزی باید برای پرسش‌های شفاف پیش روی اقتصاد ایران، از دولت پاسخ‌های شفاف و غیرمتناقض طلب کنند تا براساس آن رابطه دولت و بانک مرکزی دوباره تعریف شود.

کمتر سخن‌گفتن اما به موقع و بجا گفتن

ولی‌الله سیف باید سنت به جا مانده از ریاست کلی محمود بهمنی بر بانک مرکزی مبنی بر زیاد سخن گفتن را کنار بگذارد و البته باید بداند که نتیجه قرار گرفتن بانک مرکزی در صدر خبرهای اقتصادی رسانه‌ها چه خواهد بود. امروزه هر سخن، خبر یا نقل قولی از رئیس‌کل بانک مرکزی، تفسیر و تأثیری مشخص بر بازار و تغییر رفتارهای اقتصادی خواهد داشت.

یکی از جدی‌ترین آسیب‌های واردشده بر اعتماد افکار عمومی به دولتمردان ناشی از همین زیاده سخن‌گفتن و بی‌موقع حرف زدن‌هاست و شوربختانه باید تأکید کرد که تکرار و واگویه‌کردن برخی اظهارنظرها بدون قید زمان و مکان آن در خبرها و رسانه‌ها به یک بلیه‌ رسانه‌ای در اقتصاد ایران تبدیل شده است. بنابراین صریح باید گفت که اگر رئیس‌کل بانک مرکزی می‌خواهد با رسانه‌ها سخن بگوید باید شفاف و صریح و بی‌ابهام و ایهام اظهار نظر کند و اینگونه نباشد که بتوان هر خبر و نقل قولی را به او نسبت داد؛

به بیان شفاف‌تر باید آقای سیف بداند که انتشار سخنان او در جمع خبرنگاران آن هم در مقام مدیرعامل یک بانک خصوصی درباره نرخ ارز و قیمت واقعی دلار پس از رسانه‌ای‌شدن خبر انتصابش به ریاست بانک مرکزی، چه تأثیر و واکنشی بر بازار و اقتصاد گذاشت. حال سیف باید خودش تصمیم بگیرد که تصمیم‌گیری برای بانک مرکزی در ساختمان شیشه‌ای خیابان میرداماد صورت خواهد گرفت یا چند کیلومتر پایین‌تر در خیابان پاستور؟ حالا این ولی‌الله سیف است که باید مرز استقلال را تعیین کنند.

                                                                                                                                                                                           "منبع: همشهری"

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361