بازگشت

بازگشت تهرانفر به نظارت بانک مرکزی پس از یکسال

بازگشت تهرانفر به نظارت بانک مرکزی پس از یکسال

بینا: حمید تهرانفر پس از مدتی دوباره به بانک مرکزی برگشت و جانشین ابراهیم درویشی شد تا سکاندار جدید نظارتی بانک مرکزی، برای ساماندهی بازار پولی ایران گام‌های ناتمام گذشته را تکمیل کند، چرا که او معتقد است ادغام‌های انجام شده برای ساماندهی صندوق‌ها و موسساات اعتباری فاقد مجوز، کافی نیست. ولی‌اله سیف رییس کل بانک مرکزی در واقع حکم بازگشت تهرانفر به ادامه مسوولیت و خدمت را در بانک مرکزی امضا کرده است. حالا مسوولیت تهرانفر ساماندادن به کارتن‌خوابهای بازار پولی ایران است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی؛ «حمید تهران‌فر» طی حکمی از سوی رییس کل بانک مرکزی به سمت معاونت نظارتی بانک مرکزی منصوب و مشغول به کار شد. در بخش دیگری از این حکم، دکتر سیف از درگاه الهی برای معاون نظارتی جدید بانک در انجام وظایف محوله و پیشبرد اهداف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آرزوی توفیق نموده است. تهرانفر وی از این نیز مدیر کل سابق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بود. گفته می‌شود او پس از اختلاف نظر با ابراهیم درویشی معاون نظارتی پیشین بانک مرکزی، از مسوولیت کنار گذاشته شده بود.

انتقاد تهرانفر از ادغام‌های صوری 
 
 
حمید تهرانفر معاون جدید نظارتی بانک مرکزی که خود زمانی مدیر کل نظارت بر بانکها در بانک مرکزی بود،سال گذشته در یک اظهار نظر با انتقاد از نحوه ادغام بانک‌ها، این رویه را به «جمع کردن چند موسسه زیر یک عنوان با رعایت‌‌ همان ترتیبات قبلی شرکت‌ها» توصیف کرد.
 به گزارش فارس، وی در این اظهار نظر که خواندن آن اکنون هم جالب است منتشر شده بود با زیر سوال بردن عنوان «صندوق‌های قرض‌الحسنه» برای برخی بنگاه‌های بازار پول گفت: این نهاد‌ها تمام فعالیت‌های بانکی را انجام می‌دادند، اما خود را صندوق قرض‌الحسنه، تعاونی اعتبار یا موسسه اعتباری معرفی می‌کردند. وی همچنین با اشاره به بانک محور بودن اقتصاد کشور ظهور بحران در یک بانک را باعث بروز اختلال در کل نظام بانکی دانست. حمید تهرانفر ساماندهی موسسات اعتباری، تعاونی‌های آزاد و صندوق‌های قرض‌الحسنه را بیش از هر چیز نیازمند یک مدل و برنامه جامع کار‌شناسی دانست.
حمید تهرانفر گفت: در اقتصاد امروز برای نامگذاری بنگاه‌های اعتباری به عملکرد این بنگاه‌ها نظر می‌کنند نه شیوه تاسیس یا عنوان و نظایر آن‌ها. به عبارت دیگر اگر یک بنگاه اعتباری با هر نام و عنوانی اقدام به عملیات بانکی و خلق پول کرد، از آن بنگاه تعبیر به بانک می‌شود.
وی ادامه داد: از این رو قویا معتقدم که تقسیم‌بندی بنگاه‌های اعتباری به صندوق قرض‌الحسنه، تعاونی اعتبار آزاد، موسسه اعتباری و غیره تنها بازی با الفاظ است؛ چرا که تمامی این بنگاه‌ها، کار یک بانک را می‌کنند تنها ذیل اسامی مختلف، بنابراین اگر بنگاهی وجوه مردم را دریافت می‌کند و از محل این منابع به دیگران تسهیلات می‌پردازد، این بنگاه با هر عنوان و نام و گستره‌ای از فعالیت، باید یک بانک تلقی شود.
موسسه مالی اعتباری یا بانک؟
وی افزود: متاسفانه عدم توجه به این واقعیت و با سوءاستفاده از الفاظ در مقاطع مختلف زمانی، عده‌ای با پنهان کردن فعالیت‌های بانکی خود تحت پوشش نام‌هایی غیر از بانک و در فضای سکوت قوانین مرتبط، بانک مرکزی را فریب داده‌اند. به این ترتیب موسسات و بنگاه‌هایی به‌وجود آمدند و رشد کردند که تمام فعالیت‌های بانکی را انجام می‌دادند اما خود را صندوق قرض‌الحسنه، تعاونی اعتبار یا موسسه اعتباری معرفی می‌کردند.
این کار‌شناس بانکی تاکید کرد: جالب این است که با همین ترفند، این بنگاه‌ها که بعضا از برخی بانک‌های خصوصی یا حتی بانک‌های دولتی کوچک، بزرگ‌تر شده بودند اساسا تحت نظارت تخصصی هیچ نهاد متخصصی نبودند و هر کدام مشروعیت و مجوز فعالیت خود را از نهادهای غیرتخصصی مختلف مانند نیروی انتظامی و وزارت تعاون اخذ کرده بودند.
به گفته وی، این در حالی است که یک بنگاه اعتباری یا‌‌ همان بانک علاوه بر اینکه در بدو تاسیس باید استانداردهای خاصی را دارا باشد که تشخیص برخورداری از این استاندارد‌ها تنها در حیطه صلاحیت بانک مرکزی است، این نظارت باید در تمام دوران فعالیت این بنگاه‌ها هم ادامه داشته باشد؛ چرا که رعایت نسبت‌های مالی، مدیریت ریسک و…. مواردی هستند که ضامن ادامه فعالیت سالم یک بانک و حفاظت از دارایی‌ها و منافع سپرده گذاران و سهامداران آن بنگاه است.
مشکلات بانک محور بودن اقتصاد کشور
وی ادامه داد: کار‌شناسان توضیح می‌دادند که در اقتصادی مانند اقتصاد ایران که بار عمده تامین وجوه مالی در حوزه‌های مختلف بر دوش نظام بانکی است، سقوط احتمالی یکی از این بنگاه‌ها به وقوع حالت «هجوم بانکی» می‌انجامد که طی آن تمامی سپرده‌گذاران برای دریافت وجوه خود به یک بانک ضعیف هجوم می‌آورند و از آنجایی که بانک‌ها تنها بخش اندکی از منابع جذب شده را نگه می‌دارند و در صورت مطالبه تمامی سپرده‌ها دچار مشکل می‌شوند و عملا نظام بانکی کشور دچار اختلال می‌شود.
به گفته وی، ادامه این وضعیت هم می‌تواند به حالت «سلب اعتماد کلی از بانک‌ها» منجر شود که در آن صورت اصلا هیچ پولی در بانک‌ها به ودیعه گذاشته نمی‌شود و عملا گردش پول مختل خواهد شد. با وجود تمامی این هشدار‌ها، انگار لازم بود تجربه تلخ صندوق‌های قرض‌الحسنه اصفهان را شاهد باشیم تا واقعا باورمان شود که خطر در کمین اقتصادمان است.
۳۰ درصد بازار پول خارج از کنترل بانک مرکزی
تهرانفر ادامه داد: در دورانی حدود ۳۰ درصد این بازار از کنترل و مدیریت نهاد ناظر بر بازار پول و حافظ ارزش پول ملی خارج بود. وی با اشاره به نقشی که سپرده قانونی بانک‌ها در مدیریت بازار پول دارد، گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه، تعاونی‌های اعتبار آزاد و…. با عدم تودیع سپرده قانونی، عملا بدون هیچ محدویتی رقابت ناعادلانه‌ای را با بانک‌ها آغاز کرده و در خلق پول و افزایش ضریب فزاینده پولی اثرگذار شده بودند و برای فریب اذهان عمومی حتی واژه‌سازی‌های عجیبی هم می‌کردند در یک مورد یکی از این موسسات غیرمجاز حتی در نام خود به جای بانک، از عنوان بانگ استفاده می‌برد.
وی در اشاره به یکی از این موارد گفت: خاطرم هست که در مقطعی اعضای شورای پول و اعتبار به شدت نسبت به رشد این قبیل بنگاه‌ها حساس و نگران شده بودند و بانک مرکزی را مکلف کردند که آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی آن وضعیت تدوین کند. آیین‌نامه تدوین و تصویب شد، اما به فاصله کمی بعد از اجرایی شدن آن تحت تاثیر عوامل مختلفی، لغو شد و مقررات ناظر بر فعالیت بنگاه‌های اعتباری به حالت قبل بازگشت.
مشکلات برخورد با صندوق‌ها
تهرانفر در مورد مشکلات کنترل و برخورد با صندوق‌های اعتباری گفت: واقعیت این است که با وجود تاثیری که خلأ نظارتی و قانونی در ایجاد و گسترش این قبیل بنگاه‌ها داشت اما ایجاد و گسترش بنگاه‌هایی با بیش از ۲۰۰ شعبه در سراسر کشور، قطعا بدون وابستگی به برخی نهاد‌ها و… امکان‌پذیر نبود که همین مساله‌ تحت نظارت درآوردن این بنگاه‌ها را بسیار مشکل می‌کرد. وی ادامه داد: از سوی دیگر در روند ساماندهی این بنگاه‌ها ما با انبوهی از سپرده‌گذاران روبه‌رو بودیم که تمام دارایی و دسترنج مختصر خود را در این بنگاه‌ها سپرده‌گذاری کرده بودند و به اعتبار اینکه دولت و حاکمیت تا آن روز هیچ برخوردی با این بنگاه‌ها نکرده است، بعضا تمام پس انداز خود را در این بنگاه‌ها ودیعه گذاشته بودند بنا بر این حساسیت کار بسیار بالا بود.
تهرانفر افزود: مجموعه این عوامل روند برخورد را بسیار کند و دشوار کرده بود؛ ولی با تمام این دشواری‌ها کار را دنبال می‌کردیم تا اینکه در یکی از مواردی که رییس کل وقت بانک مرکزی به مجلس رفته بود، تحت تاثیر و فشار نمایندگان مجلس راضی شد که به برخی از این صندوق‌ها و تعاونی‌های فاقد مجوز و متخلف که فاقد مقدمات اولیه از قبیل رعایت حداقل مقررات و ضوابط بانکی بودند، برگه‌ای تحت عنوان موافقت اصولی بدهد.
وی ادامه داد: به عقیده من این اتفاق در واقع آغاز پایان موفقیت‌های بانک مرکزی در روند ساماندهی بازار غیرمتشکل بود؛ چرا که در واقع ما خاکریر نخست را از دست داده بودیم و راه را برای کانال زدن‌های مختلف و متعدد به بانک مرکزی برای دریافت مجوز نشان داده بودیم.
تهرانفر افزود: در حقیقت به جای اینکه بانک مرکزی این موسسات را با خود همراه کند، این بنگاه‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف، بانک مرکزی را با خود همراه کردند و همین اتفاق شیرازه کار را از هم گسست. فشار‌ها آن قدر در آن مقطع زیاد بود که حتی برخی از مدیران بانک مرکزی مجبور به ترک پست‌های خود شدند.
صندوق اعتباری با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه
وی در تشریح راهکارهایی که برای ساماندهی موسسات پولی در پیش گرفته می‌شد، گفت: در برخی موارد ما با صندوق‌های بزرگی مواجه بودیم که نمی‌توانستیم آن‌ها را منحل کنیم و نه اجازه بدهیم به‌‌ همان شکل ادامه دهند؛ چرا که به عنوان مثال یکی از این صندوق‌ها با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی، حدود ۸ هزار میلیارد تومان سپرده جذب کرده بود. وی ادامه داد: از این رو تلاش کردیم برخی از صندوق‌ها را به موسسه اعتباری تبدیل کنیم ولی معمولا سرمایه لازم وجود نداشت و شورای پول و اعتبار هم اجازه نداد که این‌ها را با هر سرمایه‌ای بپذیریم پس ناگزیر به سمت روش‌هایی همچون ادغام سوق پیدا کردیم.
ادغام یا جمع کردن؟
تهرانفر افزود: شرایط در آن مقطع البته بسیار متفاوت بود و اگرچه در آن زمان نیز ایده ادغام در ذهن بانک مرکزی وجود داشت لیکن این مسیر صعب‌العبور و رعایت کلیه جوانب حقوقی، حسابرسی، مالی و ثبتی و از همه مهم‌تر غبطه سهامداران باعث شده بود که امکان ورود به این عرصه بسیار دشوار و توام با تردید جلوه کند. وی یادآور شد: تصدیق می‌کنید امر ادغام با ایجاد یک موسسه یا شرکت جدید از طریق حذف یا انحلال چند موسسه یا شرکت دیگر روی می‌دهد، از سوی دیگر انحلال یا حذف یک شخصیت حقوقی عملا به معنی مرگ آن شخص می‌باشد لذا ورود در این حیطه یا دقت و حساسیت بالا باید توأم باشد. شرکت جدید در واقع نماینده شرکت‌های قبلی است، در کشور ما تجربه ادغام موسسات بسیار کم بوده است یا در این ابعاد و به این شکل اصولا نداشته‌ایم.
به گفته وی، باید در اینجا به این نکته هم اشاره کنم که به نظر بنده اتفاقی که در حال حاضر در حال رخ دادن است اصولا ادغام نیست، بلکه جمع کردن چند موسسه زیر یک عنوان با رعایت‌‌ همان ترتیبات قبلی‌‌ همان شرکت‌ها می‌باشد. حتما همکاران بانک مرکزی به این نکته توجه داشته در گام بعدی تصمیم به ادغام واقعی و تمام عیار این موسسات دارند.
تهرانفر افزود: در درون یکی از این موسسات اعتباری جدید که با عنوان ادغام پا به عرصه حیات گذارده اگر دقت بیشتری مبذول فرمایید، هیچ اتفاق خاصی برای شرکت‌های تحت ادغام رخ نداده بلکه آن‌ها در کنار هم در داخل یک بسته‌‌ همان فعالیت قبل را با‌‌ همان ترکیب سابق از نظر هیات مدیره و سهامداران صورت‌های مالی و… ادامه می‌دهند و تنها از نظر شهرت و ارزش سرقفلی خود دچار آسیب شده‌اند. البته‌‌ همان طور که عرض کردم یقین دارم کار‌شناسان بانک مرکزی به این نکات حساس توجه کرده و برای حل آن قطعا برنامه‌های مناسبی طراحی کرده‌اند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361