بازار سرمایه و توسعه اقتصادی

بازار سرمایه و توسعه اقتصادی

دکترحسین عبده تبریزی- میثم رادپور

 جهان امروز بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های همه‌جانبه خود را مرهون بازارهای سرمایه است؛ بازارهایی که امکان تامین مالی کسب‌وکارها را به‌کارآترین شکل ممکن فراهم می‌آورند؛ بازارهایی که کوتاه‌ترین و هموارترین مسیر را برای ملاقات خریداران و فروشندگان سرمایه مهیا می‌سازند.

در این بازارها متقاضیان وجوه، منافع آتی حاصل از کسب‌وکارهای خود را به عرضه‌کنندگان وجوه می‌فروشند. متقاضیان وجوه کسب‌وکارهای خود را ارائه می‌کنند و عرضه‌کنندگان وجوه پس‌اندازهای خود را در اختیار کسب‌وکارهایی قرار می‌دهند که شایسته‌ترند؛ کسب‌وکارهایی که موازنه ریسک-بازده منصفانه‌تری ارائه می‌کنند. سرمایه‌ها بر پایه شایستگی‌ها تخصیص می‌یابند، هر که بهتر باشد، بهره بیشتری می‌برد، هر کسب‌وکاری که جذاب‌تر باشد، سرمایه به‌نسبت ارزان‌تری را در اختیار می‌گیرد. جهان امروز سازوکاری بهتر از این برای تخصیص بهینه سرمایه سراغ ندارد.

 بازارهای سرمایه کسب‌وکارها را بر اساس اصل انتخاب طبیعی برمی‌گزینند: نسل قوی‌ترها برگزیده و نسل ضعیف‌ترها برچیده می‌شوند. نتیجه انتخاب طبیعی بازارهای سرمایه، جهان مدرن امروز است؛ جهانی که در آن موفقیت‌ها نه بر پایه اتفاق‌ها، بلکه بر اساس استحقاق‌ها حاصل می‌شوند.

 جهان امروز برای عارضه عقب‌ماندگی اقتصادی کشورها نسخه‌ای بهتر از توسعه بازار سرمایه تجویز نمی‌کند؛ بازاری که بر پایه نظمی خودجوش منابع کمیاب را به سمت استعدادهای درخشان روانه می‌سازد؛ بازاری که عادلانه برمی‌گزیند و منصفانه تقسیم می‌کند.

 بدون تعارف باید بگوییم بازار سرمایه مبتنی بر هر مکتب اقتصادی که باشد، بهترین نظام تخصیصی است که دنیا تاکنون عرضه داشته است. بازاری که متصدیان اقتصادی دولت نهم و دهم آن را با قمارخانه قیاس کردند، متصدیانی که خرید اجناس تولیدی شرکت‌ها را به‌عنوان گزینه‌ای بهتر از خرید سهام آن شرکت‌ها بارها به مردم پیشنهاد دادند.

 مختصات توسعه اقتصادی کشورها چیزی جز شناسایی نظام‌مند استعدادها و تخصیص بهینه امکانات نیست. کشورهایی همچون کشور ما نه از بابت فقدان منابع، بلکه از جهت فقدان نظام کارآی تخصیص منابع رنج می‌برند.  سال‌هاست در گوش مردم کشورمان خوانده‌ایم که کشورمان لبریز از منابع نفت و گاز است، سرشار از معادن است، مملو از امکانات خدادادی است، اشباع از نیروی کار تحصیل‌کرده است. به راستی خروجی این همه امکانات چه بوده است؟ رتبه سوم بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای جهان، رتبه آخر رشد اقتصادی و نیز رتبه دوم نرخ بیکاری در میان کشورهای در حال توسعه. به‌راستی اگر بخواهیم رتبه جهانی کشورمان را در اتلاف منابع و استعدادها برآورد کنیم، به چه نتیجه‌ای می‌رسیم؟

 ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ظرفیت‌های بیکار بسیار بالایی دارد. چه بسیارند طرح‌های سرمایه‌گذاری که در انتظار تامین مالی‌ هستند، چه بسیارند ایده‌های جذابی که هنوز روی کاغذ نیامده‌اند، چه فراوانند خطوط تولیدی که از کار افتاده‌اند، کارخانه‌هایی که پایین‌تر از ظرفیت تولید خود کار می‌کنند، طرح‌هایی که در انتظار بهبود فضای کسب‌وکار کشور متوقف شده‌اند، استعدادهایی که با بی‌لطفی دیده نشده‌اند، مهارت‌هایی که با بی‌مهری به‌خدمت گرفته نشده‌اند، توانمندی‌هایی که با توسعه رانت‌خواری کم‌ارزش شده‌اند و هنرهایی که در سایه شوم انحصارطلبی فرصت عرض اندام نیافته‌اند.

 در کشوری زندگی می‌کنیم که حجم نقدینگی طی هشت سال گذشته بیش از شش و نیم برابر شده است، نرخ تورم رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است، نرخ بیکاری با وجود تعریف مضحک موجود از اشتغال، سر به فلک کشیده است و نرخ رشد اقتصادی پایین‌ترین مرزهای رشد را لمس کرده است.

 باید بپذیریم که از وضعیت اشتغال کامل بسیار فاصله داریم. ما مانند ژاپن نیستیم که فرصت‌های جدید کسب‌وکار با ایجاد سوانح طبیعی مانند زلزله و سونامی فراهم می‌شوند، مانند کشورهای توسعه‌یافته نیستیم که در آن‌ها راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکارها در گرو ارائه ایده‌های ناب کارآفرینان است، در کشوری زندگی می‌کنیم که ظرفیت‌های تولید زیاد است و بیکاری زیادتر، ایده‌ها فراوانند و ایده‌کش‌ها فراوان‌تر، ضوابط فزون است و روابط فزون‌تر. در کشوری زندگی می‌کنیم که نتوانسته‌ایم از امکانات و استعدادهایمان در جهت افزایش رشد اقتصادی و تامین رفاه آحاد مردمانمان بهره‌برداری کنیم.

 اما، گذشته‌ها گذشته‌اند. به قول امیر مومنان آنچه بود و رفت مثل آنچه نبود و آنچه به‌دست نیامد، مثل آنچه بود و رفت. حال و آینده پیش رویمان است و گذشته به مثابه درس عبرتمان. حال در نقطه‌ای هستیم که حق انتخاب داریم: می‌توانیم اقتصاد کشور را مانند گذشته اداره کنیم که در این‌صورت در خوشبینانه‌ترین حالت‌ها نتیجه‌ای  بهتر از گذشته نصیبمان نخواهد شد یا اینکه باید رویکرد خود را در مواجهه با مسائل اقتصادی کشور تغییر دهیم.

 آینده اقتصادی کشور به‌شکل عمده‌ای از سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه اقتصاد تاثیر می‌پذیرد. کار دولت دهم به پایان رسید و اکنون دولت یازدهم قوه‌مجریه را به دست گرفته است. رویکرد اقتصادی دولت منتخب مسیر آتی اقتصاد کشور را رقم خواهد زد.

 فرصت‌ها برای بازسازی اقتصاد کشور فراهم است. با سرمایه اجتماعی عظیمی که در پی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایجاد شده، دولت منتخب از این امکان برخوردار است که تهدیدها را به فرصت‌ها مبدل سازد. این فرصت فراهم است که نرخ بالای بیکاری را به شکل نرخ بالای نیروی کار بازتعریف کنیم، حجم بالای نقدینگی را به‌صورت حجم بالای منابع ریالی بازتفسیر کنیم و نرخ پایین رشد اقتصادی را به‌معنی پتانسیل رشد بالای آتی بازتعبیر کنیم. این فرصت فراهم است که بر پایه اصول و مبانی علم اقتصاد، آینده اقتصادی کشور را بازمهندسی کنیم. آری، این فرصت‌ها فراهم است.

 همه این‌ها منوط به آن است که دولت تدبیر و امید تا چه حد آمادگی دارد از دستاوردهای علم اقتصاد و نیز تجارب دیگر کشورها در جهت بهره‌برداری از امکانات و استعدادهایمان استفاده کند. بازار سرمایه، از جمله دستاوردهای ارزشمند علم اقتصاد است که بدون شک توسعه اقتصادی کشور بدون توسعه آن بازار امکان‌پذیر نیست. بازاری که از مصداق‌های عدالت توزیعی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است، بازاری که سرمایه‌ها را به جایگا‌ه‌های شایسته خود راهنمایی می‌کند، بازاری که منابع مالی را به کانون‌های اصلی خلق ارزش سرازیر می‌کند، بازاری که در توسعه شایسته‌سالاری و انتخاب بهترین‌های عرصه اقتصاد کشور یاری می‌رساند.  اگر دولت تدبیر و امید بنا دارد در جهت بهبود فضای کسب‌وکار کشورگام مهمی بردارد، می‌تواند توسعه کمی و کیفی بازار سرمایه را هدف قرار دهد، بازاری که ضمن تسریع خصوصی‌سازی، فرصت جذب نقدینگی‌های سرگردان و در نتیجه مهار تورم را فراهم می‌آورد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1790

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1948

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1756

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361