حجاریان: خودروها قبل از بیمه شدن باید معاینه فنی شوند

حجاریان: خودروها قبل از بیمه شدن باید معاینه فنی شوند

بینا: مدیر عامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با اشاره به تصادف مرگ‌بار جاده تهران – قم گفت: ضعف در قوانین و مقررات بیمه کشورمان موجب شده تا صنعت بیمه نتواند نقش بازدارنده خود از خطرات را ایفا کند. مسعود حجاریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: درواقع با این قانون ضعیف بیمه، بخش زیادی از مسوولیت کشتار جاده‌ای به عهده نمایندگان مجلس است.وی افزود: متاسفانه مردم بیمه را بعد از حادثه می‌شناسند و فکر می‌کنند نقش بیمه آن است که خسارت پرداخت کند و یک حادثه باید اتفاق بیفتد تا بیمه نقش خود را ایفا کند.

وی با بیان اینکه نقش بیمه بسیار بیشتر و مهمتر از این موارد است، گفت: متأسفانه به خاطر ضعف مقررات و قوانین در کشور نقش اساسی شرکت‌های بیمه در جایگاه خود اعمال نمی‌شود و موجب می‌شود مردم خسارت و ضربه را متحمل شده و سپس به دنبال جبران آن باشند، در حالی که نقش شرکت‌های بیمه باید برای کاهش دادن خطرات و جلوگیری از وقایع ناگوار باشد.وی افزود: درواقع پوشش خطر به معنای برقراری شرایطی است که احتمال بروز حوادث کاهش یابد و در صورت وقوع حادثه خسارت آن جبران شود.

حجاریان یادآور شد: وقتی سرپرست یک خانواده در حادثه فوت می‌کند اگر دیه آن فرد به خانواده‌اش پرداخت هم بشود، آن خانواده تا حدودی از هم پاشیده و به سادگی دیگر دور هم جمع نمی‌شوند و مسائل فرهنگی و اجتماعی این موضوع مشکلات ایجاد خواهد کرد،‌ همچنین فرزندان آن خانواده آن‌طور که باید رشد اجتماعی نمی‌کنند که ما در آینده متخصصان و کارآفرینان جامعه داشته باشیم.وی با بیان اینکه « نقش پدر و مادر در زندگی فرزندان نقش کمی نیست که بخواهیم با پرداخت دیه جبران کنیم»، تاکید کرد: بیمه باید نقشی داشته باشد که خطرات کاهش یابد اما متأسفانه قانون بیمه شخص ثالث این نقش را از شرکت‌های بیمه و این صنعت گرفته است.

این مدیر عامل بیمه ملت افزود: در واقع شرکت‌های بیمه‌ مجبورند با یک عدد ثابت که قانون تعیین کرده است، همه خودروها را بیمه کنند و جایی از قانون عنوان نشده که اگر لاستیک اتوبوس و یا خودرویی ضعیف بود باید بیمه‌نامه‌ی گرانتری به آن خودرو تعلق گیرد و یا حتی از بیمه این خودرو جلوگیری شود تا فرد مجبور شود که لاستیک خود را تعویض کند.

بیمه کردن خودروها با ضعف فنی غلط است

حجاریان با بیان این‌که طبق قانون شرکت‌های بیمه موظف شدند هر خودرویی را با هرگونه ضعف فنی بیمه کنند، گفت: این قانون غلط است و ظلم به مردم محسوب می‌شود و موجب کشتار خواهد شد، لذا مجلس باید درک کند که قوانین در اینگونه مسایل اجتماعی بسیار اثر دارد.

مدیر عامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان این‌که سلامت فنی خودرو یکی از پارامتر‌های اصلی تعیین میزان خطر است، ادامه داد: تکلیف شرکت‌های بیمه برای پوشش خطر است لذا لازم است که خودروها قبل از آنکه بیمه شخص ثالث شوند به این مراکز مراجعه کرده و سلامت فنی آنها مشخص شود، البته باید واحد‌هایی که سلامت فنی خودروها را تست می‌کنند استاندارد‌های کافی را داشته باشند.

حجاریان تاکید کرد: خودرویی که به موقع کنترل فنی نشده و قطعات آن به موقع عوض نشده است، باید به نسبت خودرویی که صاحب آن صادقانه و عالمانه هزینه‌های ضروری تعمیر خودرو و انجام معاینه فنی را انجام ‌داده، حق بیمه متفاوتی داشته باشد.

بیمه‌ها نباید افراد پرریسک را بیمه نکنند

وی با بیان اینکه طبق قانون فعلی بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه موظفند رانندگان پرریسک و کم‌ریسک را با یک قیمت بیمه کنند، گفت: در صورتی که در دنیا این اختیار به شرکت‌های بیمه داده شده که ریسک رانندگی افراد و هم‌چنین سلامت خودروها را اندازه‌گیری و اگر خودرویی ریسک بالایی داشت از بیمه‌کردن آن جلوگیری کنند و پلیس نیز از خودروهای بدون بیمه‌نامه جلوگیری به عمل آورد.مدیر عامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه تصریح کرد: در حال حاضر این قانون غلط که مجلس تصویب کرده، به صورت دستوری اجرا می‌شود و شرکت‌های بیمه را موظف می‌کند همه ریسک‌ها را با یک عدد ثابت بیمه کند، در حالی که باید « ریسک راننده، خودرو، رانندگی در جاده‌ها و میزان رانندگی فرد در طول روز» اندازه‌گیری و بیمه متناسب صادر شود.

این کارشناس صنعت بیمه «شدت تصادفات، تعداد تصادفات جاده‌ای و کشتار بیش از ۲۰ هزار نفر در سال و چندصد هزار زخمی در کشور» را عمدتا به ضعف قانون بیمه شخص ثالث مرتبط دانست و گفت: از مجلس و نمایندگان آن تقاضا دارم که هرچه سریع‌تر این قانون که پنج سال به صورت آزمایشی اجرایی شده است را اصلاح کند نه این‌که بخواهد آن را به مدت یکسال دیگر تمدید کند.وی با بیان این‌که ضعف‌های این قانون کاملا مشخص شده است، تاکید کرد: نباید این قانون را تمدید کرد، بلکه باید از تجربیات جهانی بهره‌برداری شده و آن را اصلاح کرد، چرا که تجربیات اداره اجتماع از طریق بیمه، تجربه‌ی بسیار پیشرفته‌ای است و اگر قانون درست نوشته شود بخش قابل توجهی از این خطرات کاهش پیدا می‌کند.

حجاریان در ادامه درباره رانندگان متخلف و پرخطر نیز اظهار کرد: افرادی که ریسک عدم توانمندی خودشان را به جامعه تحمیل می‌کنند، باید از ارائه‌ی خدمات به جامعه محروم شوند، چرا که خدمات آنها به جامعه ریسک اضافه می‌کند، بنابراین باید به کنار رفته و افراد شایسته و دارای ریسک کمتر به اجتماع خدمت کنند.وی تاکید کرد: شرکتهای بیمه باید اجازه داشته باشند که افراد پر ریسک را بیمه نکنند، این درحالی است که قانون فعلی « قانون بیمه خودرو» است درصورتیکه بخش عمده خطر مربوط به راننده است.

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان این‌که « قانون پنج‌ساله آزمایشی بیمه شخص ثالث به هیچ عنوان پیشگیری از خطر نمی‌کند»، گفت: این قانون باید دگرگون شود، چرا که مبنای آن پیشگیری از خطر نیست و متأسفانه تنها موجب آزاد‌سازی افراد پرخطر در زندان‌ها شده است.وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس بدون اشراف بر مفاهیم بیمه‌ای و شناخت این صنعت، پیشنهاد کرده بود همین قانون فعلی غلط، دائمی شود که خوشبختانه مجلس با آن موافقت نکرد و مهلتی را برای اصلاح قانون قرار داد که لازم است با هماهنگی افراد خبره و با تحقیق از نتیجه‌ی قوانین پیشرفت جهانی انجام شود.

حجاریان با بیان این‌که طرح اصلاحی که نمایندگان مجلس در دستور کار دارند توسط بیمه مرکزی تهیه و از طریق تعدادی از نمایندگان به مجلس ارائه شده است، گفت: این طرح پشتوانه‌ی حرفه‌ای و تحقیقاتی ندارد و تغییر اساسی ایجاد نمی‌کند، بلکه تغییرات جزیی را در همان قانون قبلی اعمال می‌کند که اثر‌بخشی لازم را به همراه نخواهد داشت. مدیر عامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان این‌که فرآیند تدوین مقررات بیمه در کشورمان اشتباه است، گفت: محصول این فرآیند که مقررات است از کیفیت لازم برخوردار نیست و باید اصلاح شود نه این‌که دولت مقررات را نوشته و با پیاده‌سازی روند دولتی آن را به نفع خود تدوین کند.

وی افزود: تدوین مقررات باید با هماهنگی نهادهای حرفه‌ای انجام شود و با استاندارد‌های جهانی تطبیق داشته باشد اما متأسفانه فرآیندی را که ما امروز در تدوین مقررات داریم بدون در نظر گرفتن تخصص‌های حرفه‌ای است و نتیجه‌ی آن رخداد این کشتار در جامعه است بدون این‌که کسی متوجه شود همه به دنبال اشکال آن راننده یا خودروساز هستند البته این اشکالات به قوت خود باقی است، اما نقش بیمه فراموش شده است.وی در پایان گفت: قانون نباید به مسایل فنی بیمه‌گری وارد شود و صرفا باید بیمه شخص ثالث را برای رانندگان اجباری و بازار را رقابتی کند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361