کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت

کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت

کنفرانس ملی فرهنگ ‌سازمانی با رویکرد توسعه و جایزه مسئولیت‌اجتماعی، با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی‌اتمی‌ایران در دانشگاه خاتم برگزار شد.

یکشنبه 1 اسفند 1395

به گزارش بینا و به نقل از روابط‌ عمومی بانک‌ پاسارگاد ، در این کنفرانس که در روزهای 26 و 27 بهمن 1395 برگزار شد، ضمن  اهدای جایزه‌ مسئولیت‌های اجتماعی به سازمان‌های برتر، از خانواده گرانقدر شهدای آتشنشان که در حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو جانفشانی کردند، تقدیر شد.

 همچنین پنل‌های تخصصی و سخنرانی‌های علمی در خصوص جنبه‌های مختلف فرهنگ سازمانی و مسئولیت‌های اجتماعی برگزار شد.

 رییس انجمن مدیریت ایران: سازمان بی‌فرهنگ، سازمانی گسسته، متزلزل، نابودکننده و مخرب است

 مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس ضمن تأکید بر اهمیت بسزای فرهنگ در سازمان‌ها گفت: خداوند را شاکرم که توانستیم کنفرانس فرهنگ سازمانی را برگزار کنیم. کنفرانسی که بتواند توجه استادان و مدیران اجرایی را به این واقعیت جلب کند که فرهنگ سازمانی چه غوغایی در سازمان می‌کند. رییس دانشگاه خاتم تصریح کرد: محور اصلی و شاخص این کنفرانس که به همت انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم سامان یافته، پرداختن به مفهوم فرهنگ با تأکید بر نقش انسان و هویت فردی بر فرهنگ سازمانی و فرهنگ اجتماعی است.

از این روی، دست‌یابی به ارزش‌ها و الگوهای مناسب رفتار حرفه‌ای در توسعه پایدار در سه حوزه فردی، سازمانی و اجتماعی، اشاعه مهارت‌های نوین فرهنگی با تکیه بر ضرورت‌های آینده‌نگرانه، بررسی نقش تعلق، تعهد و وفاداری سازمانی و کارگروهی در توسعه فرهنگ کسب و کار، اثرات فرهنگ ملی بر فرهنگ سازمانی و بالندگی اجتماعی و عشق به میهن، به عنوان هدف‌ها و محورهای این همایش علمی انتخاب و تعیین شده‌اند.

همکاری و مشارکت ارزشمند قریب به 30 نفر از استادان برجسته

رییس کنفرانس فرهنگ سازمانی افزود: کنفرانس برای پیشبرد این هدف‌ها، از همکاری و مشارکت ارزشمند قریب به 30 نفر از استادان برجسته و صاحبنظران عرصه مدیریت کشور که سال‌های طولانی، بعضاً به درازای یک عمر، در این عرصه به پژوهش و آموزش اشتغال داشته‌اند، به‌عنوان اعضای هیأت‌علمی بهره جسته‌است. دکتر قاسمی تصریح کرد: سخنرانی پروفسور دانیل دنیسون به‌عنوان یکی از صاحبنظران برجسته بین‌المللی در حوزه فرهنگ سازمانی به‌صورت ویدئو کنفرانس، رونمایی از نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی در نظام اداری کشور برای نخستین بار و معرفی سه کتاب تخصصی جدیدالانتشار در حوزه مدیریت، از دیگر رخدادهای این کنفرانس است.

مدیرعامل بانک‌پاسارگاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همزمان با این رویداد علمی، کوشش شده‌است با پرداختن به مفهوم مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی، این نکته ظریف تبیین شود که این مفهوم گران‌سنگ بسیار فراتر از انجام امور عام‌المنفعه و خیریه، از آن پایه از کفایت برخوردار است که در جایگاه یک رویکرد مدیریتی ارزشمند، همه ابعاد اصلی سازمانی را در برگیرد.

وی در ادامه افزود: در همین زمینه، با هدف ایجاد رقابتی سازنده میان سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، چارچوبی بدیع و نوآورانه برای ارزیابی عملکرد سازمان‌ها با عنوان جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت طراحی و معرفی شده که هدف آن از یک سو تبیین هر چه بیشتر این رویکرد مدیریتی در سطح سازمان‌های ایرانی و از سوی دیگر شناسایی سازمان‌های برتر و معرفی و قدردانی از آنها و نیز تشویق دیگر سازمان‌ها برای گام نهادن در این مسیر پر خیر و برکت بوده‌است.

حضور خانواده های گرامی آتش نشانان دلاور و فداکار کشورمان

رییس انجمن مدیریت ایران ادامه داد: در نخستین دوره از این جایزه با سپاس از حضور خانواده‌های گرامی آتشنشانان دلاور و فداکار کشورمان که در راه حفظ مال و جان هموطنانمان در حادثه پلاسکو بی‌پروا به قلب آتش زده و ققنوس‌وار آسمانی شدند و به شهیدان پیوستند، به‌عنوان میهمانان ویژه، شایسته است با یادآوری خاطره از خودگذشتگی‌ها و جانفشانی‌های این رادمردان، بار دیگر از سوی همه فرهیختگان، مدیران عالی و حاضران در این نشست و هم‌چنین از سوی آحاد جامعه، از مجاهدت‌ها و ایثارهای وصف‌ناشدنی این قهرمانان قدردانی نماییم.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت فرهنگ در سازمان‌ها تصریح کرد: فرهنگ پدیده‌ی شگرف و پیچیده‌ای است که همیشه و در همه حال و از همه سو ما را در احاطه دارد و به‌عنوان مجموعه‌ای به‌هم آمیخته و متعامل از باورها، هنجارها و ارزش‌های مشترک، مبنای اندیشیدن و چگونگی رفتار شده تا جایی که موجودیت ما را وابسته به خود کرده‌است.

وی ادامه داد: به باور بسیاری از پژوهشگران، نسبت فرهنگ به سازمان مانند نسبت شخصیت است به فرد و لذا اعتقاد بر آن است که ایجاد بالندگی سازمانی و بالندگی جامعه، مستلزم پرداختن مطلوب و مستحکمی برای حرکت و پویایی سازمان ایفای نقش نماید و یا به مانعی در راه هرگونه پیشرفت و تعالی تبدیل شود.

« سازمان بی‌فرهنگ، سازمانی بی‌هویت است »

وی با تأکید بر این موضوع که صحنه اجرا، به آنچه که ما در خصوص تئوری‌های مدیریت در کتا‌ب‌ها مطالعه کرده‌ایم، عمق داده و آن را تکمیل می‌کند ادامه داد: سازمان بی‌فرهنگ، سازمانی بی‌هویت است. سازمان بی‌فرهنگ، سازمانی گسسته، متزلزل، نابودکننده و مخرب است. سازمانی که یک فرهنگ غنی نداشته‌باشد، نمی‌تواند به اهداف خود برسد. وی تصریح کرد: هر کاری که با کلام «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم» آغاز نشود، ابتر است.

تصور می‌کنیم که به اهداف خود رسیده‌ایم اما در حقیقت اگر با این کلام آغاز می‌کردیم، خدا می‌داند که به چه اهداف والاتری نایل می‌شدیم. این مهم، نقطه آغاز فرهنگ سازمانی بانک‌پاسارگاد است. پس از آن «عشق» است. عشق است که سبب شده بانک‌پاسارگاد در مدت 11 سال موفق شود رتبه 175 را در بین 500 برند برتر بانکی دنیا کسب کند. در شرایط تحریم، عشق است که باعث شده‌، برترین‌های بیوتکنولوژی توسط گروه مالی پاسارگاد، از قلب غرب دنیا به کشورمان منتقل شود. پایه فرهنگ، «عشق» است و «فرهنگ» پایه و تار و پود هر سازمانی است. وی در ادامه تأکید کرد: باورها، اعتقادات و ارزش‌ها از مقوله‌های بسیار مهم در فرهنگ است. اعتقاد و باورهاست که باعث شده جوانان ما از جان خود بگذرند تا از آب و خاک کشورشان محافظت کند.

همین اعتقادات است که باعث شد بدترین شرایط تحریم را با سربلندی بگذرانیم. وی ادامه داد: به فرهنگ سازمانی توجه ویژه‌ای کنید؛ نه تنها توجه کلی، بلکه به جزئیات آن نیز توجه کنید. روزی ما در حال تبیین نقشه راه بانک‌پاسارگاد بودیم، خود را روی فرهنگ سازمانی متمرکز کردیم. این بحث بسیار مهمی بود که تا سال 1384 حداقل بنده ندیده بودم که جایی تعریف و تبیین شده‌باشد. عنوان شغلی ما بر اساس فرهنگ سازمانی تبیین شده‌است.

همکاران ما بر اساس فرهنگ سازمان نام برده‌می‌شوند. ما عباراتی مانند شماره پرسنلی و شماره کاربری نداریم. همکاران ما هر یک، دو شناسه همکاری و سهامداری دارند. نام بانک‌پاسارگاد نیز مهم‌ترین بخش فرهنگ سازمانی ما است. نامی که مملو از معنویت، افتخار و تاریخ ایران است. نامی که همه ایرانیان از سراسر دنیا از ما درخواست می‌کنند تا لوگو و نشان آن را به سینه بزنند؛ همین به فرهنگ جهت می‌دهد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مسئولیت اجتماعی، قبل از هر چیز یک مقوله فرهنگی است


 صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: انگیزه‌ حضور ما، ارزش و منزلتی است که حوزه مسئولیت‌اجتماعی برای توسعه‌ ایران عزیز خواهد داشت و صمیمانه از شخصیت علمی، فرهیخته و فهیم جناب آقای دکتر مجید قاسمی تقدیر می‌کنم که جز اولین نهادها و بنگاه‌های اقتصادی بودند که در ایران پرچم مسئولیت‌اجتماعی را برافراشتند. اتفاقاً از حوزه فرهنگ آغاز کردند و همه اصحاب فرهنگ و هنر، با ایشان رابطه بسیار صمیمی و عاطفی دارند.

وی با اشاره به رهیافت‌هایی از بحث مسئولیت‌های اجتماعی افزود: مشکل امروز جامعه ایران ناشی از عدم پذیرش مسئولیت بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی است. اگر جامعه امروز با حجم وسیعی از آسیب‌های اجتماعی مواجه می‌شود، به عملکرد ما در گذشته نزدیک و دور برمی‌گردد. نبود چالش‌های اجتماعی یک پیام روشن دارد و آن این است که ما از مسئولیت اجتماعی فرار کردیم و این متوجه نهادها، بنگاه‌ها و اشخاص در جامعه است. ما نیازمند یک رویکرد جدید برای احیای مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اجتماعی و اقتصادی و احیای فرهنگ مسئولیت‌پذیری در جامعه هستیم.

وی ادامه داد: عالی‌ترین سطح ایثار شهادت است اما کسی که در یک بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کند و همزمان با ایجاد منافع برای بنگاه، به فکر جامعه‌ خودش است، او ایثارگر است. کسی که علاوه بر منافع خودش، برای جامعه قدمی بر میدارد، او ایثارگر است.

نمونه‌ زنده مسئولیت اجتماعی را در وقف می‌بینیم

صالحی امیری با تأکید بر وجود تحولات گسترده‌ جامعه‌ ایران و ضرورت بازنگری و بازشناسی این تحولات در راستای مسئولیت اجتماعی، تصریح کرد: این جامعه هر لحظه در مسیر تغییرات قرار دارد. علاوه بر سرعت تغییرات، حجم تغییرات در ایران جدی است. عمق، گستره و شدت تغییرات به حدی است که بعضی از جامعه‌شناسان آن‌ را به زلزله تشبیه می‌کنند. نتیجه، این است که ما نیازمند ارائه مدل‌های جدیدی برای مدیریت مسئولیت‌های اجتماعی متناسب با این تغییرات هستیم.

وی با اشاره به پیشینه مسئولیت اجتماعی در ایران، تصریح کرد: نمونه‌ زنده مسئولیت اجتماعی را در وقف می‌بینیم؛ در گذشته فضیلت وقف آن‌چنان بود که در شهر‌ها و روستاها، بناها و منابع را وقف می‌کردند و بسیاری از انسان‌های مردمدار، فهیم و مسئولیت‌پذیر در شهرها و روستاها، اموال خود را در متعالی‌ترین سطوح اجتماعی وقف می‌کردند. مفهوم مسئولیت‌ اجتماعی در گذشته ایران، تبار بسیار با ارزشی دارد که نیازمند کار مطالعاتی بنیادی است. امروز باید یک نوع بازسازی مفهوم وقف را با رویکرد مسئولیت اجتماعی در جامعه ایران داشته باشیم. در گذشته رویکرد فردی بود و امروز، رویکرد نهادی مطرح می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبیین رابطه بین اخلاق، فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی تأیید کرد: اساساً مسئولیت اجتماعی قبل از هر چیز یک مقوله فرهنگی است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و نقطه آغازش مدرسه و بعد سطوح بعدی است.

ایجاد یک نظام قانونمند و سیستمی در کشور برای پذیرش مسئولیت اجتماعی

وی به رویکرد انسجامی در بحث مسئولیت اجتماعی پرداخت و ادامه داد: ما باید برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، یک نظام قانونمند و سیستمی در کشور ایجاد کنیم. امروزه کاری که نهادها و بنگاه‌ها در این حوزه انجام می‌دهند، فاقد انسجام است و ما نمی‌دانیم در کشور، چه میزان رویکرد مسئولیت اجتماعی و در چه سطوحی وجود دارد.

ما نیازمند انسجام تقویمی، انسجام مدیریتی، انسجام ساختاری و انسجام برنامه‌ای برای توزیع مسئولیت در سطح ملی هستیم، به‌ویژه در نقاط دور و نابرخوردار. در بین بنگاه‌ها و نهادهای خصوصی بانک پاسارگاد سرآمد عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است و از این جهت شایسته تقدیر است. واقعیت این است که همه بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی باید یک مسئولیت اجتماعی را در کشور قبول کنند. اگر این اتفاق در کشور شکل بگیرد، فقر و نابرابری و تبعیض به شدت کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین راه برای عبور از شرایط سخت گسترش مسئولیت اجتماعی در کشور است ادامه داد: زیر ساخت‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی باید از مدارس آغاز شوند. ما باید در منابع درسی و واحدهای دانشگاهی و در سطح رسانه‌های اجتماعی به ویژه صدا و سیما، در جهت تأمین این زیرساخت‌ها اقدام کنیم و مفهوم مسئولیت‌اجتماعی را نهادینه‌ کنیم. ما باید قبل از هر چیز به ساخت انسان فکر کنیم. اگر انسان ساخته شود، اقتصاد، جامعه و سیاست‌ هم ساخته می‌شود.

 رییس سازمان انرژی اتمی ایران: یک مدیر شایسته باید آشنا به علم مدیریت باشد

علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، در کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه با بیان اینکه ما به مدیران شجاعی نیاز داریم که پای در میدان بگذارند و از سوی مراجع ذی‌صلاح و افکار عمومی مورد حمایت قرار گیرند، گفت: در میان خصایص مدیران باید به تخصص فردی حوزه مدیریت توجهی ویژه داشت تا بتوان از میان افراد مختلف، مدیر اصلح را برگزید. یک مدیر شایسته باید همواره نظارت الهی را در انجام امور خود مورد توجه قرار دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مدیر شایسته باید آشنا به علم مدیریت باشد، تصریح کرد: مدیریت پیش از آنکه علم باشد نوعی هنر است و به نوعی استعداد ذاتی به‌شمار می‌آید. اگر فردی فاقد استعداد مدیریتی باشد قادر نخواهد بود در حوزه وظایف خود موفق عمل کند.

وی افزود: فاکتور تعامل بخشی دیگر از مدیریت است که حائز اهمیت است. چه بسا کسانی که در عملکرد خود این مهم را مورد توجه قرار نداده‌اند و نتوانسته‌اند زیر مجموعه خود را به حرکت در بیاورند. لذا زمانی می‌توان مدیری شایسته و موفق بود که بتوان عنصر تعامل را به خوبی اجرا کرد.

صالحی با اشاره به پیش‌شرط‌های لازم در انتخاب مدیر شایسته افزود: یکی از شرط‌های ضروری برای اعمال مدیریت تدوین قوانینی است که ما را به سوی اهداف مورد نظر هدایت کند. متأسفانه گاهی تدوین مقررات در زمینه تعیین مدیران به‌طوری بوده که آنها از دستیابی به هدف اصلی خود بازماندند و در مجموعه‌ای از بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها محصور شدند که البته باید گفت این موضوع چشم‌پوشی از قوانین و مقررات نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: مدیران شایسته باید احساس کنند اقدامات آنها از سوی نهادهای نظارتی و مقامات نظام مورد توجه قرار می‌گیرد تا زمینه سوق آنان به سمت اهداف بلند و والا فراهم شود.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد :‌ امیدوارم شاهد حضور نسل جدید مدیران در سطوح مختلف ملی کشور باشیم .

 گفتنی است در این کنفرانس کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی و پنل‌های تخصصی و علمی در خصوص حوزه‌های فرهنگ سازمانی و مسئولیت‌اجتماعی و با حضور پژوهشگران‌ و اندیشمندان مطرح در این عرصه برگزار شد.

از آن جمله می‌توان به سخنرانی دکتر ناصر میرسپاسی در خصوص مدیریت راهبردی فرهنگ سازمانی، دکتر کزازی در خصوص منش و فرهنگ ایرانی در مدیریت اقتضائی، دکتر فیروزه خلعتبری در خصوص مسئولیت اجتماعی نگاهی نو از منظر توسعه پایدار، دکتر علی صفدری در زمینه هم‌اندیشی در خصوص نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی در نظام اداری کشور، دکتر منوچهر منطقی در مورد نقش فرهنگ سازمانی در سازمان‌های با فناوری پیشرفته، دکتر عباسعلی حاجی‌کریمی در زمینه یادگیری سازمانی و نقش آن در بهبود فرهنگ ،

دکتر سید احمد طباطبایی در مورد موبینگ و فرهنگ سازمانی، جناب آقای دکتر ایرج سلطانی در مورد نقش اخلاق در بهبود فرهنگ سازمانی، پروفسور بیژن خرم در خصوص نقش فرهنگ در مدیریت فرا صنعتی (رویکرد سیستمی( و دکتر محسن قدمی در مورد مدیریت فرهنگی اشاره کرد. همچنین پنل‌های تخصصی با حضور پژوهشگرانی مانند دکتر کامبیز باغبان، دکتر آذر صائمیان، دکتر اباصلت خراسانی، دکتر نوید ادهم، دکتر عباس سقایی، دکتر مسعود طالبیان و دکتر علی شاه حسینی برگزار شد.

روز اول کنفرانس و برگزاری چند کارگاه آموزشی

در روز اول کنفرانس نیز که به برگزاری چند کارگاه آموزشی اختصاص یافت پنلی در خصوص فرهنگ سازمانی با مطالعه موردی بانک‌پاسارگاد با سخنرانی کلیدی دکتر مجید قاسمی مدیرعامل این بانک برگزار شد. همچنین دکتر محسن قدمی و دکتر آذر صائمیان در مورد مربیگری و نقش آن در توسعه فرهنگی و دکتر عباس سقایی در خصوص توسعه فرهنگ تعالی سازمانی از طریق ارزیابی واحدهای کار سخنانی را ایراد کردند.

نخستین دوره جایزه مسئولیت‌ اجتماعی مدیریت نیز همزمان با این کنفرانس برگزار شد. در این مراسم از خانواده گرانقدر شهدای آتشنشان در حادثه ساختمان پلاسکو و همچنین سازمان‌های برتر و برخی از استادان و فعالان این حوزه تقدیر شد. در این راستا دکتر جلال‌الدین کزازی، دکتر رضا ملک‌زاده، دکتر رضا نیازمند و دکتر رسول خادم و همچنین موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)، موسسه محب، بانک مسکن، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، موسسه خیریه نوآوران سلامت، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگادآریان (فناپ)، سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، شرکت بیمه پاسارگاد، شرکت هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد و شرکت پرداخت الکترونیک بانک‌پاسارگاد مورد تقدیر قرار گرفتند.

 بیانیه کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه

 خداوند قادر متعال را حمد و سپاس که توفیق برگزاری "کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه" را با الهام گرفتن از ارزش‌های متعالی ایرانی - اسلامی و در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" به ما عطا فرمود. این کنفرانس، با حضور جمع کثیری از شخصیت های علمی، اندیشمندان، صاحب نظران، مدیران ارشد، استادان و دانش پژوهان کشور توسط انجمن مدیریت ایران و با همکاری ارزشمند دانشگاه خاتم برگزار گردید. مهم ترین اهداف این کنفرانس، ارائه آخرین دست آوردهای علمی و کاربردی در فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه، اشاعه مهارت های نوین فرهنگی با تکیه بر ضرورت های آینده نگرانه، توسعه، ترویج و اشاعه فرهنگ سازمانی در نظام فکری فراسازمانی، سازمانی و اجتماعی و دست یابی به ارزش ها و الگوهای مناسب رفتار حرفه ای در مدیریت توسعه پایدار بوده است.

مهم ترین رخدادها و دست آوردهای این کنفرانس به شرح زیر می باشد:

1. دریافت50 مقاله و ارائه 24 سخنرانی توسط استادان و مدیران برجسته در کنفرانس،

2. رونمایی از نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی در نظام اداری کشور،

3. رونمایی از سه کتاب به شرح زیر که با حمایت علمی و مالی انجمن مدیریت ایران و بانک پاسارگاد منتشر شده است:

 -" مدیریت تحول" تالیف جناب آقای دکتر غلامرضا خاکی.

-" هنر و شیوه مربی گری رهبران" ترجمه ی سرکار خانم دکتر آذر صائمیان، جنابان آقایان دکتر محسن قدمی و مسعود نیازمند.

- "دست نامه ارزیابی اثربخشی برنامه های آموزشی" تالیف جناب آقای دکتر مهرداد پیدایی.

4. اجرای سه کارگاه آموزشی توسط استادان و متخصصان مدیریت و با حضور مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان در روز 95/11/26 .

با توجه به موارد مطرح شده، خواسته های این کنفرانس را در 14 بند به شرح زیر اعلام و اجرای کامل مفاد آن را که زمینه ساز ارتقاء و اعتلای مبانی فرهنگی در سازمان ها می باشد خواستاریم.

 1. برگزار کنندگان کنفرانس، انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم و نقش آفرینان علمی و محتوایی آن تلاش دارند ضمن زمینه سازی برای تحلیل و نقد برنامه های فرهنگی و اشاعه دانش و مهارت های نوین فرهنگی، فضای مناسبی را جهت افزایش بهره وری و کارآفرینی، اعتلای اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی و ... در مدیران، کارشناسان و سازمان ها به وجود آورند تا بتوانند نقش آفرینی علمی و فرهنگی را در سطوح ملی و بین المللی ایفا نمایند.

2. یکی از مولفه های اصلی در توسعه پایدار توجه و تاکید بر ابعاد فرهنگی و اشاعه ی آن در سطح سازمان ها و جامعه می باشد. معتقدیم دست رسی به توسعه پایدار از طریق سرمایه گذاری مستمر در آموزش و در راستای توسعه مبانی فرهنگی و ایجاد زیر ساخت های آن میسر و ممکن خواهد بود.

3. برگزار کنندگان کنفرانس آمادگی کامل دارند تا در کنار سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص تدوین "نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی" در نظام اداری کشور و اجرای آن گام های اساسی بردارند و از تمامی ظرفیت های علمی، تجربی و اجرایی خود جهت توسعه و تعمیق آن احسان و ایثار نمایند.

4. ضروری است برای اطمینان از جاری سازی مطلوب مبانی علمی - کاربردی "نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی" در سطوح سازمان ها و بنگاه ها، شاخص های قابل سنجش و اندازه گیری ابعاد آن نیز تعریف شود تا در دوره های زمانی مشخص، با انجام دادن"حسابرسی فرهنگی" شاهد تعمیق و توسعه ارزش های فرهنگی و نهادینه شدن آن ها در سازمان ها باشیم.

5. با توجه به نقش مرجعیت علمی انجمن مدیریت ایران درکشور و این که انجمن در میان 370 انجمن علمی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره برترین ها و مستظهر به حمایت آن وزارت می باشد، آمادگی دارد تا با کمک صاحب نظران و استادان برجسته، دست آوردهای علمی این رخداد ملی را در سازمان ها پیگیری و اجرا نماید و کمک کند تا هویت فرهنگ ملی بیش از پیش در تحول، پیشرفت و توفیق سازمانی و در نتیجه اقتدار، فلاح و رستگاری ملی تاثیر گذار باشد.

6. به منظور تحقق اهداف عالیه ی کنفرانس، پیشنهاد می شود شورایی متشکل از سازمان ها، نهادهای دولتی و غیر دولتی، انجمن های علمی، دانشگاه ها و مراجع آموزش عالی تشکیل شود تا با بهره گیری از نقشه راه تدوین شده موضوع بند سه این بیانیه، غنا و تعمیق مدیریت فرهنگی و اثر بخشی اجرای نقشه راه در تحقق اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز 1404، برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی و ... را متجلی نماید.

7. با عنایت به اهمیت توسعه فرهنگ سازمانی در ابعاد مختلف، ضروری است درس هایی با مضمون"مدیریت فرهنگی" در برنامه های تحصیلی سطوح دبیرستانی و دانشگاهی به عنوان دروس پایه برای کلیه رشته های تحصیلی برنامه ریزی و اجرا شود.

8. به منظور تحقق اهداف و محورهای کنفرانس، انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم موظف شدند با راه اندازی گروه علمی و تخصصی "فرهنگ سازمانی" با حضور استادان و مدیران صاحب نظر ضمن حفظ و صیانت از ارزش های اخلاقی و متعالی جامعه، نسبت به بهبود فضای فرهنگ سازمانی برای بهره-مندی نسل های کنونی و آینده همت گمارند.

9. مقرر شد تا دبیرخانه دائمی کنفرانس "فرهنگ سازمانی" در انجمن مدیریت ایران و دبیرخانه دائمی "جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت" در دانشگاه خاتم جهت توسعه همکاری های ملی و بین المللی با هدف ایجاد یکپارچگی بین صاحب نظران و اهتمام آنان نسبت به تولید و انتشار مبانی و ارزش-های علمی و کاربردی فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی به طور مستمر در تلاش و تکاپو باشند و از این طریق بتوانند ضمن ایفاء نقش مرجعیت خود، در ارتقاء فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی بیش از پیش تاثیر گذار باشند.

10. انسان محور و موضوع اصلی هرگونه توسعه است، لذا سلامت فکری، رفتاری و بهره مندی از ارزش-های اخلاقی نیکو و پسندیده، وجوه تمایز جوامع می باشد. معتقدیم باید همگان خود را موظف، معتقد و پای بند به اصول اخلاق حرفه ای مسئولیتی که بر عهده دارند بدانند و با مشارکت عمومی نسبت به سالم سازی محیط اجتماعی گام های اساسی بردارند.

11. با توجه به هم زمانی برگزاری"اولین جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت" با "کنفرانس"، و لزوم توجه جدی به ابعاد مسئولیت اجتماعی (الزامات اقتصادی، قانونی، اخلاقی و اقدامات بشردوستانه) توصیه می شود سازمان ها و بنگاه ها با بازنگری برنامه های خود توجه و دقت بیشتری نسبت به ابعاد و مولفه های مسئولیت اجتماعی معطوف نمایند.

12. ضروری است سازمان ها جهت شناسایی و شکفتن استعدادهای جوانان، با هدف ایجاد تحول و نوآوری، ضمن توجه به شایسته گزینی، شایسته سالاری و جانشین پروری به طراحی نظام هایی بپردازند که با حفاظت و صیانت از این سرمایه ها استمرار پیشرفت و توسعه کشور را تضمین نمایند.

13. سرمایه اجتماعی حاصل فرآیند مدیریت اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است که از طریق تعامل، مشارکت و توسعه خرد جمعی، قادر است بر معضلات اجتماعی فائق آید و حرکت به سوی رشد و پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را میسر کند. بدین منظور لازم است با اصلاح و ارتقاء نظام مدیریت در سطوح مختلف موجبات اعتلای سرمایه اجتماعی و فرهنگی در جامعه فراهم شود.

14. باید توجه داشت فرهنگ فرآیندی است که در بلند مدت با مشارکت و مسئولیت پذیری آحاد جامعه شکل می گیرد، اثر می گذارد و به دلیل پایایی عمیق، در کوتاه مدت قابل تغییر نیست. امید است با استعانت از خداوند متعال، آموزه های غنی فرهنگ ایرانی – اسلامی، همکاری و هم دلی، فضای گفتگو و تعامل بیشتر بین محققان، صاحب نظران، مدیران و استادان این حوزه در عرصه های ملی و بین المللی فراهم آید تا با ارتقاء شرایط زندگی، زمینه های رشد و توسعه انسانی و در نتیجه کمال و تعالی جامعه مهیا شود

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361