پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان هفته آینده در ایران

پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان ماه آینده

طلا،این فلز گران بها که مدت هاست سر تیتر و بحث مهم اکثر خبرگذاری های جهان است.از طرفی هم مردم نگران که چشم به اعداد و ارقام وتحلیل ها دوخته اند تاببینند عاقبت طلا چه میشود. طلا از جمله کالاهایی است که در شرایطی که سرمایه گذاری در حالت عدم اطمینان به سر می برد، وسیله مناسبی برای حفظ دارایی های افراد است...

سه شنبه 27 آذر 1397 ساعت 12:28
امین فتحی

تهیه و گردآوری: شبکه خبری بانک و بیمه "بینا"

پس از کمی جستجو درباره طلا به این نتیجه میرسیم که در ایران و شاید بازارهای جهانی، پیشبینی قیمت طلا در آینده کار بسیار دشواری است چرا که کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا و سکه تاثیر مستقیمی از قیمت دلار در بازارهای جهانی میگیرد. با  نگاهی به قیمت طلا از سال گذشته تا امروز میتوان شاهد افت خیز بازار طلا در داخل کشور بود.با استفاده و نگاهی دقیق به این اعداد و ارقام در روزهای مختلف بهتر میتوان آینده این طلا در سال آینده را پیشبینی کرد.

 

به دنبال افزایش قیمت ها در ابتدای سال جاری در بازار ارز و نوسانات هیجانی در این بازار، جو روانی میان مردم برای خرید و سرمایه گذاری ارز، طلا و سکه ایجاد شد به گونه ای که هر سکه تمام بهار آزادی حباب قیمتی چند صد هزار تومانی داشت و مردم مشتاقانه اقدام به خرید و فروش در بازار می کردند و این خود عاملی برای برهم خوردن آرامش و ثبات بازار و افزایش قیمت ها بود.

اما با اقدامات کنترلی دولت و بانک مرکزی واجرای سیاست های مدیریت بازارقیمت ها آرام روند کاهش را طی کرد، و به گفته فعالان در این بازار اکنون آرامش نسبی در بازار موجود است همین موضوع عاملی شده تا جو روانی چند ماه قبل و خریدهای هیجانی به مانند گذشته وجود نداشته باشد. مسعود یزدانی نایب رییس اتحادییه طلا و سکه و جواهر در نشست خبری درباره قیمت طلا درسال98 و در جواب به این سوال که چرا علیرغم افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت این کالا در بازار داخلی تقریبا ثابت بوده است؟ اظهارداشت:در بازار داخلی تقاضا برای طلا کاهش یافته است وی با اشاره به کاهش نرخ ارز و احتمال ادامه این روند در داخل کشور، اضافه کرد:با این شرایط مردم رغبتی برای خرید طلا ندارند نایب رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه با بیان اینکه رویکرد فعلی بانک مرکزی بسیار رویکرد مناسبی است، گفت: اگر این رویکرد ادامه یابد و مسئولان بانک مرکزی بتوانند عرضه و تقاضا را کنترل کنند احتمال کاهش قیمت طلا وجود دارد. و اما شاید روند سیر طلا از آغاز سال97 تا امروز و نگاهی به اوج و فرود ها به پیشبینی هفته های آینده کمک کنند.

پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان هفته آینده

محمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در خصوص چرایی ارزان شدن طلا در بازار امروز و همین‌طور آینده بازار سکه و طلا گفت: تحولات سیاسی وهمچنین بگومگوهای سیاسی مقامات کشور تأثیر بسزایی روی مسائل اقتصادی و قیمت ارز می‌گذارد. بنابراین با توجه به اینکه این صحبت‌ها، تحولات قابل پیش‌بینی نیست.

علی‌رغم اینکه هفته گذشته بازار ارز با کاهش قیمت مواجه بود و به تبعیت از آن بازار سکه و طلا افت قیمت داشت، از اوایل هفته جاری در پی افزایش قیمت دوباره ارز شاهد بالا رفتن قیمت‌ها در بازار طلا بودیم و امروز هم این بازار با کاهشی نه‌چندان قابل‌توجه روبه‌رو بود التهابات و تحولات این بازار همچنان ادامه دارد و کماکان نمی‌شود با طیب خاطر به آینده این بازار نگریست و از سرمایه‌گذاری در این بازار آسوده‌خاطر بود. محمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف تحلیلی داشته راجع به بازار امروز که می‌خوانیم و می‌شنویم.وی در خصوص چرایی ارزان شدن طلا در بازار امروز و همین‌طور آینده بازار سکه و طلا گفت: بازارهای جهانی، طلا با کاهش 3 دلاری مواجه شد و همین کاهش قیمت جهانی طلا و تعدیل نرخ ارز تأثیر عمده‌ای بر کاهش قیمت طلا در داخل کشور گذاشت،این کاهش قیمت باعث شد تا سکه با افت قیمت 100 هزارتومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شود و آخرین نرخی که امروز معامله شد 4 میلیون و 250 هزار تومان در هر قطعه سکه بهار آزادی بود. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هم به 2 میلیون و 150 هزار تومان و ربع‌سکه هم به 1 میلیون و 220 هزار تومان کاهش پیداکرده است. سکه 1 گرمی هم بدون تغییر با قیمت 665 هزار تومان معامله شد.

کشتی‌آرای گفت: در چند روز گذشته با توجه به دادوستدهایی که روی طلا انجام شده و قیمت طلا بدون حباب شده است، قیمت هر مثقال طلای 18 عیار 1 میلیون و 770 هزار تومان و قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم با 10 هزار تومان کاهش نسبت به دیروز به قیمت 387 هزار تومان رسید.رئیس کمیسیون تخصصی طلا گفت: با توجه به کاهش قیمت طلا و سکه، روال عادی بازار به‌صورت دادوستدهای معمول در حال انجام است و تقاضایی در بازار مشاهده نمی‌شود.

محمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصنافمحمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف

 پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان هفته آینده

کشتی‌آرای در خصوص پیش‌بینی آینده بازار طلا هم گفت: تحولات سیاسی وهمچنین بگومگوهای سیاسی مقامات کشور تأثیر بسزایی روی مسائل اقتصادی و قیمت ارز می‌گذارد. بنابراین با توجه به اینکه این صحبت‌ها، تحولات قابل پیش‌بینی نیست. قیمت سکه و طلا هم به همین دلیل قابل پیش‌بینی نیست، چراکه این نوع صحبت‌ها بلافاصله روی قیمت ارز اثر می‌گذارد و اثر قیمت ارز هم تأثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا دارد، بر همین اساس مدت‌هاست که قیمت و تحلیل بازار سکه و طلا قابل پیش‌بینی نیست.

 

او ادامه داد: در چند ماه گذشته بسیاری از پول‌های خانگی و سرمایه‌هایی که از بانک‌ها خارج‌شده تبدیل به طلا و سکه و ارز شده است. این‌ها تا زمان مشخصی قابل نگهداری است و به نظر من تا پایان سال باید این ارزهای خانگی و طلاها و سکه‌هایی که توسط مردم نگهداری می‌شود باید به بازار برگردد که می‌تواند تأثیری بر کاهش تقاضا داشته باشد، چون منبع عرضه سکه بانک مرکزی است و جایگزین آن می‌تواند همین سکه‌هایی باشد که قبلاً ثبت‌نام و تحویل گرفته‌شده و به منازل و گاوصندوق‌ها برده شده است.

 

کشتی‌آرای درباره میزان سکه و طلایی که در اختیار مردم است، گفت: آمار سکهٔ مردمی در اختیار دولت است که می‌داند چه مقدار سکه توزیع کرده است؛ اما برآورد ما این است که حدود 250 تن طلا اعم از سکه و طلای خانگی در اختیار مردم قرار دارد.

 

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص این سؤال که آیا تحریم‌ها روی قیمت و سکه و طلا تأثیر خواهد گذاشت یا خیر؟ گفت: در هیچ زمانی تحریم بر روی قیمت طلا تأثیری نداشته است. تحریم‌ها تنها بر روی قیمت ارز تأثیرگذار است که متعاقباً این تأثیر تحریم روی ارز نیز بر روی طلا منتقل خواهد شد. تحریم فی‌نفسه روی طلا و داد و ستد،آن تأثیری ندارد.

 تحلیل بازار طلا در ماه های اخر سال 97 

به دنبال افزایش قیمت ها در ابتدای سال جاری در بازار ارز و نوسانات هیجانی در این بازار، جو روانی میان مردم برای خرید و سرمایه گذاری ارز، طلا و سکه ایجاد شد به گونه ای که هر سکه تمام بهار آزادی حباب قیمتی چند صد هزار تومانی داشت و مردم مشتاقانه اقدام به خرید و فروش در بازار می کردند و این خود عاملی برای برهم خوردن آرامش و ثبات بازار و افزایش قیمت ها بود.

اما با اقدامات کنترلی دولت و بانک مرکزی واجرای سیاست های مدیریت بازارقیمت ها آرام روند کاهش را طی کرد، و به گفته فعالان در این بازار اکنون آرامش نسبی در بازار موجود است همین موضوع عاملی شده تا جو روانی چند ماه قبل و خریدهای هیجانی به مانند گذشته وجود نداشته باشد. مسعود یزدانی نایب رییس اتحادییه طلا و سکه و جواهر در نشست خبری درباره قیمت طلا درسال98 و در جواب به این سوال که چرا علیرغم افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت این کالا در بازار داخلی تقریبا ثابت بوده است؟ اظهارداشت:در بازار داخلی تقاضا برای طلا کاهش یافته است وی با اشاره به کاهش نرخ ارز و احتمال ادامه این روند در داخل کشور، اضافه کرد:با این شرایط مردم رغبتی برای خرید طلا ندارند نایب رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه با بیان اینکه رویکرد فعلی بانک مرکزی بسیار رویکرد مناسبی است، گفت: اگر این رویکرد ادامه یابد و مسئولان بانک مرکزی بتوانند عرضه و تقاضا را کنترل کنند احتمال کاهش قیمت طلا وجود دارد. و اما شاید روند سیر طلا از آغاز سال97 تا امروز و نگاهی به اوج و فرود ها به پیشبینی هفته های آینده کمک کنند.

تحلیل بازار جهانی طلا در 2018 و چگونگی قیمت ها در2019 طبق پیش بینی موسسات سرمایه گذاری جهان

  • موسسه سرمایه گذاری سیتی پیش بینی کرده:قیمت جهانی طلا تا پایان امسال افزایش پیدا میکند،ولی طی سال 2018میلادی کاهش پیدا میکند. طبق این گزارش سیتی بانک پیش بینی کرده است که قیمت جهانی طلا تا پایان سال2017 به1220دلار هم میرسد.

این موسسه سرمایه گذاری افزود:تشدید تنش های سیاسی در عرصه بین المللی،کاهش احتمال برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو وتا پایان 2017 و سیاست های نگران کننده دولت ترامپ می تواند موجب افزایش قیمت جهانی طلا تا پایان امسال باشد.

این موسسه پیش بینی کرد که قیمت طلا در سه ماه آینده به 1300 دلار خواهد رسید،ولی در 6الی12 ماه آینده به 1200 دلار در هر انس خواهد رسید.

در حالی که ترامپ تلاش زیادی را برای کاهش ارزش  دلار آمریکا آغاز کرده و بارها از دلار قوی انتقاد نموده است، این عامل نیز می تواند در شرایط کنونی به نفع قیمت جهانی طلا باشد.گرچه پیش بینی بازار جهانی طلا به موارد زیادی بستگی دارد و این عوامل تایین کننده بخشی از این رقم هاست اما موسسات مالی قدرتمند حوزه ی جهانی با تحلیل اوضاع طلا در جهان به پیش بینی تقریبی بازار در سال آینده پرداختند:

  • افشین نبوی تحلیلگر ارشد موسسه ام کی اس سوییس نیز تاکید کرد: اخبار مربوط به تحولات کره شمالی و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می تواند در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی طلا داشته باشد.
  • موسسه سرمایه گذاری تی دی اس در آخرین گزارشات خود اعلام کرد:ممکن است قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر تنش های بین المللی به خصوص کره شمالی با افزایش روبه رو شود وسطح مقاومتی 1300 دلاری را بشکند. اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1300 دلاری را بشکند به زودی تا سطح 1308 دلار افزایش خواهد یافت. 
  • موسسه سرمایه گذاری بی ام او هم اینطور ارزیابی کرد: قیمت جهانی طلا در 30 گذشته بیش از 50 دلار افزایش داشته تنش های سیاسی بین الملل و کاهش قیمت دلار تاثیر زیادی بر قمت طلا داشته این موسسه پیش بینی کرده قیمت دلار به طور میانگین در اوایل سال جدید به 1215دلار خواهد رسید. 

هر اونس طلا پس از اینکه در ساعات اولیه معاملات به 1295.42 دلار، بالاترین قیمت از اوایل نوامبر، رسید، اکنون با 4.51 دلار افزایش نسبت به آخرین قیمت در روز جمعه 15 آذر97  1290.20 دلار فروخته شد. ادوارد میر، تحلیلگر اف‌سی استون گفت: <<احتمالا طلا در آستانه انتخابات فرانسه به افزایش ادامه خواهد داد همچنین تنش درباره کره شمالی هم میتواند بازار را عصبی نگه دارد>>

احساس افزایشی حاکم بر بازار با آمارها تایید شد. این آمار نشان می‌دهد که سفته بازار برای چهارمین هفته متوالی و منتهی به 11 آوریل معاملات خود را افزایش داده‌اند.ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان بیش از 6 تن در روز پنج شنبه افزایش یافته است که بیشترین میزان در یک ماه و یک روز در گذشته به شمار میرود.

  • وانگ تائو، تحلیلگر بازار در این‌رابطه گفت :انتظار میرود که قیمت طلا تا1303دلار در هر انس بالا رود چراکه سطح مقاومتی 1282 دلار را شکسته است. 

قیمت طلا در 2 روز گذشته اندکی رو به کاهش بوده است. پیش بینی ها حاکی از آن بوده است که که این روند نزولی موقت است و در هفته آینده به روال سابق صعودی خود باز می گردد.اصلی ترین فاکتور سوددهی طلا، کاهش نرخ دلار آمریکا می باشد که سرمایه گذاران در چند ماه گذشته تظاهراتی را مبنی بر پیش بینی بانک مرکزی آمریکا حاکی از افزایش نرخ دلار، انجام دادند و البته همانند قبل واضح نبود.در بیشتر بازارها این باور وجود دارد که بانک مرکزی می تواند نرخ دلار را در 13 ماه آینده، 4 برابر افزایش دهد، که یک پیشرفت در ماه دسامبر پیش رو اتفاق می افتد و 3 تای دیگر در سال آینده اتفاق می افتد.

با توجه به اینکه آمریکا به اشتغال کامل می رسد و کسب اعتماد در بیزینس خود به منظور کاهش مالیات در سال آینده جزؤ اهداف آن بشمار می رود.

بعضی از تحلیل ها بر این باورند که 2 پیشرفت دیگر توسط بانک مرکزی در سال آینده ارائه خواهد شد که برای حمایت از دلار آمریکا به منظور یک سرمایه بهره دار کافی نخواهد بود و سرمایه گذاران به جستجوی مورد های دیگری هستند ودر اینجا طلا با سود مواجه می شود.

جورجیت بوئل Georgette Boele مسئول استراتژی کالا در ABN AMRO در آمستردام، بر این باور است که شاید ضعف در دلار آمریکا، طلا را به سطح 1.300$ در هفته آینه و یا هفته بعدی برساند.

همچنان فاصله ای در بازارهست که با حرکات تکنیکی همراه است و این حرکات ممکن است دلار را باز با افزایش رو به رو کند، تا ببینیم چه اتفاقی در هفته آخر سال می افتد.

بانک مشهور مریل لینچ آمریکا در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ میلادی یک روند صعودی خواهد داشت.، بانک مریل لینچ اعلام کرد: سرمایه گذاران بین المللی به دنبال یک کالا برای سرمایه گذاری در سال 2019 هستند که یک روند کاملا صعودی داشته باشد و این کالا به نظر ما طلا خواهد بود.
بر اساس این گزارش مایکل ویدمر تحلیلگر ارشد بانک مریل لینچ گفت: کاهش ارزش دلار آمریکا، افزایش تورم و پایین آمدن نرخ بهره واقعی می تواند عوامل مهم افزایش قیمت طلا در سال 2019 باشد.
وی افزود: میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2019 به بیش از 1296 دلار خواهد رسید و قیمت طلا می تواند طی سال آینده تا 1400 دلار نیز افزایش پیدا کند.
به نوشته طلا،ویدمر اظهار داشت: در سال 2018 میلادی 3 عامل دست به دست هم دادند تا قیمت طلا با کاهش روبرو شود: افزایش نرخ بهره واقعی، مثبت بودن رشد اقتصادی آمریکا و تقویت ارزش دلار . به نظر می رسد در سال پیش رو هر 3 عامل روند معکوسی را در پیش خواهند گرفت.
این تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: با توجه به شرایط بازارهای مالی جهان، به نظر می رسد بانک های مرکزی به زودی تدابیر خاصی را برای حمایت از بازار اتخاذ خواهند کرد. کاهش رشد اقتصادی چین نیز یک عامل مثبت برای قیمت طلا خواهد بود چرا که بانک مرکزی چین مجبور خواهد شد سیاست های انبساطی پولی را اجرا کند.
پس از یک سال ناامیدکننده، طلا بدنبال بهبود و رشد قیمت در سال ۲۰۱۹ است و توقف روند افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به این فلز ارزشمند کمک خواهد کرد.
 
 
شروع مثبتی در سال ۲۰۱۸ داشت و بهای معاملات این فلز در ژانویه به مرز ۱۴۰۰ دلار در هر اونس نزدیک شد و تا رکورد ۱۳۸۵ دلار پیش رفت. اما چند ماه بعد، این فلز ارزشمند روند کاهشی طولانی را آغاز کرد و حدود ۱۴ درصد از اوج خود عقب نشست. با این حال پایان سال برای طلا خوشایند بوده و هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات جمعه بازار نیویورک تا مرز ۱۲۵۰ دلار معامله شد اما همچنان هفت درصد نسبت به ابتدای سال کاهش نشان می‌دهد.
بزرگترین مانع برای قیمت طلا در سال میلادی جاری، قوی بودن دلار آمریکا بوده که جایگاه فلزات ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن را از آن خود کرده است. اما آن طور که تحلیلگران می‌گویند خبر خوب برای طلا این است که اوضاع در سال آینده بسیار متفاوت به نظر می‌رسد و دلار آمریکا در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسیده است و انتظار می‌رود طلا بالای مرز ۱۳۰۰ دلار معامله شود.

سناریوهای مختلف برای طلا
در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی‌های مختلفی برای طلا دارند اما اکثریت می‌گویند طلا در سال آینده عملکرد بهتری خواهد داشت.
از نقطه نظر خوش بینانه، طلا تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل شامل دلار ضعیف‌تر، بازده پایین‌تر اوراق قرضه و نوسان فضای سهام، فراتر از ۱۳۰۰ دلار صعود خواهد کرد.

بانک مرکزی آمریکا و دلار آمریکا
به نوشته ایسنا،بخش زیادی از روند آتی دلار به موضع بانک مرکزی آمریکا برای افزایش یا کاهش نرخ‌های بهره بستگی دارد. پس از اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا که اواخر نوامبر از رسیدن افزایش نرخ‌های بهره به سطح خنثی خبر داد، بازار در انتظارات خود در این زمینه تجدیدنظر کرد.
طبق ابزار دیده بان فدرال CME، انتظار می‌رود نرخ‌های بهره در دسامبر ۲۵ واحد افزایش پیدا کند و به محدوده ۲.۲۵ تا ۲.۵ درصد برسد. با این حال تحلیلگران انتظار دارند روند افزایش نرخ‌های بهره آهسته شود.
خود بانک مرکزی آمریکا حداقل سه دور افزایش نرخ‌های بهره را در سال آینده پیش‌بینی کرده است که بازارها با توجه به ضعیف شدن پیش‌بینی درباره رشد اقتصاد آمریکا، در این باره به تردید افتاده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد آمریکا تا اواسط سال آینده آهسته شود که احتمالا باعث خواهد شد بانک مرکزی آمریکا در مواضع خود برای تحکیم سیاست پولی تجدیدنظر کند.
از آنجا که تصمیم بانک مرکزی آمریکا به آمار اقتصادی در سال آینده بستگی دارد، پیش‌بینی شمار دقیق افزایش نرخ‌های بهره دشوارتر خواهد شد. نرخ خنثی که بانک مرکزی آمریکا هدف گرفته حدود ۲.۷۵ تا ۳.۲۵ درصد است و در این محدوده روند افزایش نرخ‌ها متوقف خواهد شد.

خبری از ناپدیدشدن تنش‌های ژئوپلیتیکی نیست
تنش‌های ژئوپلیتیکی رو به رشد در جهان همچنان از قیمت طلا در سال آینده پشتیبانی خواهند کرد و در این میان تنش‌های جنگ تجاری آمریکا و چین، بریگزیت، بحران مالی ایتالیا و خاورمیانه تا پایان سال ۲۰۱۹ نقش کلیدی ایفا خواهند کرد.
سال آینده با تحولات تجاری آمریکا و چین آغاز خواهد شد زیرا دو کشور در اول دسامبر با آتش بس ۹۰ روزه موافقت کردند تا در طول این مدت به یک توافق تجاری دست پیدا کنند.
بعضی از تحلیلگران مطمئن هستند که سال آینده خبری از توافق آمریکا و چین نیست و آمریکا همچنان به جنگ تجاری با چین ادامه خواهد داد و آنچه که در نشست گروه ۲۰ مشاهده شد، تنها یک دوره مذاکره است.
از میان مسائل اروپایی، بریگزیت در سال ۲۰۱۹ همچنان یک مشکل برای بازارها خواهد بود اما مانند سال ۲۰۱۶ عامل تاثیرگذار مهمی در بازار طلا نخواهد بود.

تقاضا برای طلا در سال ۲۰۱۹
تحلیلگران درباره تقاضا برای طلا در سال ۲۰۱۹ تا حدود زیادی خوش بین هستند و به این نکته اشاره می‌کنند که توجه سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های مطمئن مانند این فلز زرد بیشتر جلب خواهد شد. طلا در دسامبر قیمت بالاتری پیدا کرده که تا حدودی به دلیل اقدام سرمایه‌گذاران برای ارزیابی سرمایه‌هایشان بوده است.
تحلیلگران انتظار دارند از نظر تقاضای فیزیکی برای طلا، بهبود ملایمی در چین که بزرگترین مصرف کننده این فلز در جهان است، روی دهد اما تقاضا برای طلا در هند همچنان تحت فشار خواهد ماند.
بر اساس گزارش کیتکونیوز، خرید طلا از سوی دولت‌ها در سال آینده همچنان افزایش خواهد یافت که نشان دهنده تمایل برای متنوع کردن دارایی‌ها از دلار آمریکا است. روسیه بازیگر بزرگی در این عرصه بوده و تلاش می‌کند ذخایرش را متنوع سازد.  طبق آمار شورای جهانی طلا، بازیگران بزرگی مانند روسیه، ترکیه و قزاقستان مجموعا ۱۴۸.۴ تن طلا در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ خریداری کردند.
 
 

                                                

 مروری بر قیمت طلا از سال 96تا امروز     

شروع سال در تاریخ 96/1/1 قیمت هرمثقال طلا در بازار با افزایش بسیارنسبت به پایان سال قبل به مبلغ 5/008/000 به اطلاع مردم رسید.

در تابستان در تاریخ21/5/96 با افزایش کم به نرخ 5/156/000 رسید.

در آن زمان که با شروع بالا رفتن قیمت دلار مصادف شد و همچنین عدم فعالیت های مناسب موسسات مالی اعتباری مانند ثامن الائمه و هجوم مردم به موسسات و برخی بانک ها برای دریافت سپرده های خود، باعث شد مردم سپرده های خود را در خرید طلا صرف کنند.

نشست مشترک نمایندگان مجلس و دولت برای حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و بررسی سوال از رئیس جمهور در این باره که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، شامگاه سه شنبه13 تیرماه با حضور رئیس کل بانک مرکزی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس دفتر رئیس جمهور و تنی چند از اعضای هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان سوال کننده در محل مجلس برگزار شد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم با کاهش این جو روانی و التهابی که در میان سپرده گذاران وجود دارد و ایجاد آرامش، فرصت به بانک مرکزی داده شود و شناسایی دارایی ها به مرور انجام خواهد شد.همین حجوم مردم از سمتی به باز پس گیری سپرده ها و از سمتی اشتیاق به خرید طلا اولین قدم برای افزایش قیمت طلا شد.

نشست مشترک نمایندگان مجلس و دولت برای حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز

نشست مشترک نمایندگان مجلس و دولت برای حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز

 

در پاییز96 قیمت هر مثقال طلا در ایران با ثبت رکورد در 6ماهه اول سال در تاریخ96/6/12 به نرخ 5/480/000 رسید. در همین تاریخ رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر طی نشست خبری اعلام کرد: افزایش قیمت ارز و طلای جهانی در روز جاری،تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا داشته و شاهد افزایش قیمت ها در بازار هستیم. وی با تاکید بر اینکه سطح داد و ستدها در بازار به شدت کاهش یافته است، گفت:عامل اصلی رشد قیمت طلا در بازار،افزایش قیمت دلار بوده و همچنین با کاهش تقاضا در بازار نیز شاهد کاهش حباب سکه در بازار هستیم.همچنان محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری بیان کرد: بیش از 60 درصد دارایی های بانک ها فریز شده است، افزود: مجموعه بانک های ما به علت بنگاه هایی که نگه داشته اند عملاً قدرت وام دهی ندارند و نظام بانکی ما در سال های گذشته به علت وجود تورم در اقتصاد کشور برای حفظ ارزش پولی و سودآوری خود در بخشی از املاک و مستغلات سرمایه گذاری کرده است.

با ورود به 6ماهه دوم سال و زمستان افزایش استقبال به خرید طلا و افزایش قیمت دلار در بازار جهانی و پیشبینی قیمت طلا در ایران از سمت کارشناسان و محققان اقتصادی وارد کانال جدید شد و در تاریخ 96/11/24 تابلوی قیمت در بازارهای طلا رقم 6/573/000 را ثبت کرد. تولید نفت ایران را حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز اعلام شد و میانگین صادرات هم یک میلیون ۷۰۰ یا ۷۵۰ هزار بشکه.

         (هرمثقال معادل با 4/680 گرم میباشد)

متوسط قیمت سکه و دلار از سال 1390 تا 1396

متوسط قیمت طلا و دلار از سال 1390تا 1397

 مروری بر قیمت طلا از سال 96تا امروز     

 

سال 97 اینگونه آغاز شد که مردم همچنان افزایش قیمت ها از قبیل  نفت خام،دلار،طلا را اتفاقی جهانی و غیرقابل پایدار میدانستند

درتاریخ 97/1/97و شروع بکار مردم بعد از تعطیلات نوروزی آنها را با افزایش کم قیمت طلا روبه رو کرد و نرخ 6/620/000روی تابلوهای بازار طلا نقش بست.اما این تمام ماجرا نبود و بهت مردم از افزایش ناگهانی قیمت طلا و ارز در ایران برخلاف پیشبینی ها، تمام نشد.تنها و فقط با گذشت دوماه از سال تیتر خبرها رقمی را نشان داد که کمتر کسی به درست چاپ شدن آن اعتماد کرد

یکشنبه 97/2/16 مردم روز خود را با این خبر شروع کردند. نرخ هر مثقال طلا 8/604/000 بعد از این خبر کمتر کسی از افزایش نرخ طلا درایران تعجب میکرد دلیل این هم افزایش روز به روز این قیمتها در کنار قیمت دلار و کالاهای اساسی در موضع تحریم های اقتصادی از سمت آمریکا بود...

رکودی بی مانند دیگر در بازار نرخ روز طلا در تاریخ یکشنبه97/4/3 در ساعت 12:30 ظهرهر مثقال طلا به رقم 11/170/000 رسید.مردم در هیچ دوره ای از تاریخ این مقدار و درصد افزایش قیمت ها را تجربه نکرده بوده اند.

سرمایه گذاران و کارشناسان وال استریت روند کاهش قیمت طلا را تا 50% در هفته جاری پیش بینی کردند.

در نظر سنجی طلای هفتگی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت 18نفر شرکت کردند که از میان آنها 9نفر یا 50درصد کاهش قیمت طلا و 6نفر یا 33درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیشبینی کردند،درحالی که 3نفر یا 17 درصد نظری نداشتند

در تاریخ دوشنبه97/5/8 نرخ هر مثقال طلا در ایران به قیمت 14/020/000رسید.

خروج توتال از میدان نفتی پارس: توتال در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه درباره آینده و شرایط شرکت چینی سینوپک درباره آینده به ما اطلاعی نداده‌اند اما همچنانکه قبلاً هم گفته بودیم این شرکت دولتی چین در صورت تمایل حق ادامه این پروژه را دارد.

زنگنه وزیر نفت ایران هم درباره آخرین وضعیت قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را ترک کرده است. 

در این میان مردم به خرید طلای ذوب شده اشتیاق نشان داده اند و محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر با هشداری به شهروندان گفت: مردم در این زمینه تخصصی ندارند و ممکن است مشکلاتی برای آنها به وجود بیاید و در هنگام فروش زیان کنند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر از مردم خواست بجای طلای ذوب شده به سمت خرید مصنوعات طلا هدایت شوند و از واحدهایی که پروانه کسب دارند، خریداری کنند.

در پاییز هم با شروع دور دوم تحریم ها از سمت آمریکا این رقم به22/670/000 در تاریخ چهارشنبه 97/4/7 رسید.

اما در دومین ماه از پاییز 97 با ارام تر شدن بازار و کمتر شدن تقاضا در بازار جهانی و تدابیر دولت در جمع کردن سرمایه های سرگردان در بین مردم نرخ ارز و طلا با کاهشی کم اما دلگرم کننده برای مردم در تاریخ چهارشنبه 14 آذر97  به قیمت 19/150/000رسید.

نمودار طراحی شده خبرگزاری بینا برای شفاف سازی قیمتهای جهانی از تاریخ 96/1/1 تا 97/1/1

نمودار نرخ انس طلا در بازار جهانی از سال 1396 تا 1397

نرخ نفت در بازار جهانی از سال 1396 تا 1397

نرخ نفت در بازار جهانی از سال 1396 تا 1397

نرخ دلاردر بازار جهانی از سال 1396 تا 1397

نرخ دلاردر بازار جهانی از سال 1396 تا 1397

بازار طلا دارای ۱۵ اصطلاح اصلی است که معامله گران باید با آن آشنایی داشته باشند.  .

 

  • یک اونس طلا برابر با ۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم باعیار(۹۹۹.۹) که عیار (۲۴) هم خوانده می شود
  • یک مثقال طلا برابر با ۴.۶۰۸ گرم است
  • مظنه طلا درایران(که بر سر زبان ها است) یعنی قیمت ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار
  • سکه تمام بهار قدیمی یا امامی عیار 21.6یا همان عیار 900 که عیار 22 هم خوانده میشود،وزن هر سکه 8.133گرم است.
  • سکه نیم بهار آزادی با وزن 4.0665گرم با عیار 900 است.
  • سکه ربع بهار آزادی با وزن2.03225گرم  که با عیار900است.
  • مظنه به قیمت هر مثقال طلا با عیار (705)17 گفته میشود.
  • مثقال = ۴.۶۰۸۳ گرم است
  • گرم = ۱۰۰۰ سوت است
  • قیراط = ۲۰۰ سوت است
  • گرم = ۵ قیراط گرمی است
  • تفرقه : به کار ساخته مستعمل، متفرقه گفته می شود
  • آبشده : طلایی را که آب کرده و در قالب ریخته شده است، آبشده نام دارد
  • انگ : به شماره قبض ری گیری که بر روی آبشده حک شده است، گفته می شود
  • ری گیری : جایی که عیار طلا را تشخیص می دهند، ری گیری نام دارد.

 

 

نظرات

خانم ناشناس

5 سال و 3 ماه و 6 روز پیش

سلام.منی که در آمدی ندارم برای بچه هام خوردنی بخرم باید به کی بگم بخدا زجرمیکشم.من یک زن هستم

نسرین

5 سال و 1 ماه و 8 روز پیش

ایاطلاگرونترمیشه

a...d..j..k

5 سال و 0 ماه و 4 روز پیش

حرومزاده هااین طلایم که دست مردم میخوایدفلج کنیدمردم که نتونن پیشرفت کنن حروم لقمه ها کوسکشا

a...d..j..k

5 سال و 0 ماه و 4 روز پیش

حرومزاده هااین طلایم که دست مردم میخوایدفلج کنیدمردم که نتونن پیشرفت کنن حروم لقمه ها کوسکشا

ف

4 سال و 10 ماه و 11 روز پیش

عاقبت طلاچه میشود

نرگس

4 سال و 9 ماه و 25 روز پیش

طلا ارزون میشه نخرین به 300 تومان هم می رسد

رضا

4 سال و 9 ماه و 8 روز پیش

به نظر من با توجه به کاهش روز افزون ارزش پول ملی طلا بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است نترسید

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361