ذخایر طلای ایران؛ 95 تن یا 500 تن؟

ذخایر طلای ایران؛ 95 تن یا 500 تن؟

بینا- دنیای اقتصاد: در حالی که مسوولان قبلی در اواخر 90 از ذخایر 500 تنی طلا بانک مرکزی سخن می‌گفتند، آمار رسمی منتشر شده حکایت از آن دارد که موجودی طلای آزاد بانک مرکزی در پایان سال 1389 حدود 95 تن بوده است. در واقع رقم رسمی 19 درصد میزان اعلام شده از سوی دولتمردان سابق است. البته اگر ذخایر 500 تنی اعلام شده قرین به صحت فرض شود، نتیجه این است که بانک مرکزی در سال 90 نزدیک به 405 تن به ذخایر طلای کشور افزوده است، اتفاقی که تقریبا از سوی کارشناسان و فعالان بازار نشدنی توصیف می‌شود.
ترازنامه و ذخایر طلا
تنها گزارش قابل استناد درخصوص ذخایر خارجی بانک مرکزی، ترازنامه این بانک است. این ترازنامه همانند دیگر ترازنامه‌ها روشن‌کننده دارایی و بدهی‌های بانک مرکزی است. از جمله دارایی‌های بانک مرکزی طلای آزاد این بانک است. طلا، ارز و سهام پشتوانه اسکناس منتشرشده، موجودی اسکناس و پول فلزی، وام‌ها و اعتبار پرداختی و. . . بخش دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد. از جمله اقلامی که جزو دارایی بانک مرکزی به حساب می‌آید «طلای آزاد» است. طلای آزاد نشان‌دهنده آن بخش از دارایی‌های بانک مرکزی است که در ازای آن در بخش بدهی‌ها هیچ نوع تعهدی درج نشده است. به زبان ساده‌تر طلای آزاد بخش خالص دارایی‌های بانک پس از کسر آن میزانی است که برای پشتوانه اسکناس منتشرشده بلوکه شده است. معمولا بانک‌های مرکزی به نسبتی از ذخایر ارزی، طلا یا سهام اقدام به انتشار اسکناس می‌کنند؛ بنابراین آنچه به‌عنوان طلای آزاد در ترازنامه درج می‌شود، موجودی است که بانک مرکزی می‌تواند از آن به‌عنوان ذخایر خود یاد کند.
موجودی طلا در ترازنامه 89
در آخرین گزارش ترازنامه بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده، میزان ذخایر طلای آزاد این بانک در پایان سال 1389 معادل 4 هزار و 65 میلیارد تومان درج شده‌است. بر اساس گزارش‌های پیوست ترازنامه که بهای اونس و نرخ دلار را در پایان این سال مشخص کرده است، موجودی طلای آزاد کشور تقریبا 95 تن است. این اطلاعات نشان می‌دهد در صورتی که آمار رییس‌کل بانک مرکزی درخصوص موجودی 500 تنی ذخایر طلای بانک مرکزی در اواخر سال 1390 درست باشد، بانک مرکزی طی سال 1390 باید به میزان حدودا 405 تن طلا با ارزش تقریبی 4/20 میلیارد دلار یا 4/22 هزار میلیارد تومان طلا به‌طور خالص (خرید منهای فروش) خریداری کرده باشد. این در حالی است که ترازنامه بانک تغییرات حجم طلا در پایان سال 89 نسبت به سال 88 را اندک نشان می‌دهد.
تغییرات طلا در سال 89
بر اساس گزارش ترازنامه بانک مرکزی، موجودی طلای آزاد بانک مرکزی در پایان سال 1388، به میزان 2 هزار و 952 میلیارد تومان بوده که در پایان سال 89 به 4 هزار 65 میلیارد تومان رسیده است. با توجه به این آمار و با استفاده از ارقام برابری هر اونس طلا با دلار، نرخ برابری دلار با ریال و نیز معادل گرمی هر اونس طلا، می‌توان میزان این موجودی را بر حسب دلار و نیز برحسب گرم (یا تن) مشخص کرد. گزارش ترازنامه در بخش «تحولات بازار ارز و طلا» آن، تصریح کرده میزان برابری هر اونس طلا در سال 1389 با 2/26 درصد افزایش نسبت به میزان سال قبل، به 9/1283 دلار به ازای هر اونس رسید. از طرف دیگر در بخش «نرخ ارزهای عمده در بازار رسمی ارز (بازار بین بانکی)» این گزارش، متوسط نرخ دلار در این سال معادل 1034 تومان مشخص شده‌است. همچنین مطابق استانداردهای فعلی، هر اونس تقریبا معادل با 1/31 گرم در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب با توجه به این متغیرهای تعیین‌کننده ارزش طلا می‌توان مقدار طلای آزاد ذخیره شده در بانک مرکزی در پایان سال 1389 را محاسبه کرد. با استفاده از نرخ برابری در نظر گرفته شده برای دلار به ریال «نرخ 1034 تومان برای هر دلار به‌صورت رسمی» مشخص می‌شود که رقم 4 هزار و 65 میلیارد تومانی اعلام شده، برابر با 3 میلیارد و 931 میلیون دلار می‌شود. با توجه به نرخ گفته شده برای تبدیل اونس به دلار (1283/9 دلار) در این سال، میزان این موجودی در حدود 3 میلیون و 62 هزار اونس یا با در نظر گرفتن تبدیل اونس به گرم، معادل تقریبا 23/95 تن خواهد شد. این روند برای آمار سال 88 نیز قابل تعمیم است. متوسط نرخ دلار در سال 88 معادل 992 تومان بوده است. ارزش هر اونس نیز در پایان این سال 1018 دلار ثبت شده است. موجودی طلای آزاد در سال 89 معادل 2 هزار و 952 میلیارد تومان گزارش شده که با توجه به نرخ دلار این موجودی معادل 2 میلیارد و 975 میلیون دلار بوده است. رقم دلاری موجودی طلا اگر بر مبنای نرخ سال 88 تبدیل به اونس شود (1018 دلار) نتیجه رقمی معادل 2 میلیون و 923 هزار اونس یا تقریبا 9/90 تن خواهد بود که نشان می‌دهد مقدار این موجودی، در پایان سال 1389 نسبت به پایان سال قبل از آن در حدود 33/4 تن افزایش پیدا کرده است. البته اگر ارزش ریالی طلا در سال 88 بر اساس متغیرهای سال 89 محاسبه شود تغییرات موجودی طلا آزاد در حدود 26 تن خواهد بود. اما تبدیل هر دو رقم بر اساس سال‌های 88 و 89 حجم تغییرات را به حدود 4 تن محدود می‌کند؛ بنابراین با در نظر گرفتن تغییرات سال 89 نسبت به سال 88، افزایش400 تنی ذخایر طلا در سال 90 نسبت به سال 89 تغییر بسیار بزرگی به نظر می‌رسد.
ذخایر طلا در ابهام
تا کنون آمارهای متفاوتی از میزان ذخایر طلای بانک مرکزی اعلام شده است. با وجود اینکه در ماه‌های گذشته، محمود بهمنی رییس‌کل پیشین بانک مرکزی آخرین آماری را که در خصوص میزان ذخایر طلای این نهاد ذکر کرد 500 تن بود. البته این آمار مربوط به حجم ذخایر تا اواخر سال 1390 می‌شد و از آن زمان به بعد رقم مشخصی از سوی مسوولان این نهاد اعلام نشده است. هرچند در این بین آمارهای متفاوتی اعلام شده است. به عنوان مثال زمانی رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از ذخیره 900 تنی طلای کشور سخن گفت. در دوره‌ای دیگر، رییس پیشین دولت از رکورد ذخایر طلای کشور و رسیدن آن به سطوح بی‌سابقه خبر داد و افزود: ذخایر فعلی تا 15 سال مصرف را نیز جوابگو خواهد بود. رییس‌کل پیشین بانک مرکزی نیز در اظهار‌نظر دیگری میزان «مصرف» طلای کشور را معادل 30 تن در سال عنوان کرده‌بود که با توجه بازه 15 ساله اعلام شده آمار 450 تنی را برای موجودی ذخایر طلا به دست می‌دهد. از آنجا که بانک مرکزی تنها مرجع رسمی‌ انتشار آمار در کشور است، اگر آخرین گزارش رییس‌کل پیشین این بانک ملاک قرار داده شود رقم 500 تن باید مبنا گرفته شود.
طلا از سال 89 به بعد
با توجه به موارد ابهام آور گفته شده، در صورتی که به آمارهای بانک مرکزی، یعنی آمار رسمی از ذخایر طلای آزاد این نهاد در پایان سال 1389 (معادل 2/95 تن) و آمار شفاهی رییس‌کل پیشین این بانک از موجودی طلای کشور برای اواخر سال 1390 استناد شود، باید گفت تغییرات قابل ملاحظه‌ای در ذخایر طلای بانک مرکزی در سال 1390 رخ داده است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد متوسط قیمت طلا در سال 2011 (تقریبا معادل سال‌1390) 1572 دلار بوده است. از طرفی آمارهای بانک مرکزی نرخ برابری هر دلار را در بازار بین بانکی به طور متوسط معادل 1096 تومان درنظر گرفته که نشان می‌دهد برای اینکه حجم طلای آزاد بانک مرکزی از رقم حدودا 94 تن در پایان سال 89 به رقم 500 تن گفته شده از سوی رییس‌کل بانک مرکزی در پایان سال 90 برسد، در حدود 400 تن یا 63/12 میلیون اونس به ذخایر طلای بانک مرکزی اضافه شود. این میزان افزایش به معنای خرید حدود 20 میلیارد دلار طلا از سوی بانک مرکزی ایران است. معادل ریالی این خرید نیز با توجه به نرخ تبدیل در نظر گرفته شده، در حدود 22 هزار میلیارد تومان خواهد بود. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، در سال 2012 میلادی بانک‌های مرکزی جهان بیش از 534 تن طلا خریداری کردند. این رقم در 49 سال گذشته بی‌سابقه بوده و بالاترین رکورد از سال 1964 میلادی به حساب می‌آید. در سال 2011 نیز که معادل سال 90 است، کل خرید‌ها توسط بخش‌های رسمی در جهان 457 تن بوده است.
(منبع شورای جهانی طلا)
با توجه به این آمار، چگونگی افزایش 400 تن طلا در سال 90 به ذخایر بانک مرکزی می‌تواند محل سوال باشد؟ اما مهم‌ترین سوال با استناد به ترازنامه منتشر شده، حجم «ذخایر طلای آزاد» بانک مرکزی است: آیا رقم 94 تن رسمی قابل استناد است یا آمار 500 تن ادعایی؟

نظرات

امروز

5 سال و 6 ماه و 4 روز پیش

سلام. اول اینکه دیگر هیچ شرکت خارجی بعلت تحریم حاضر به استخراج طلا در ایران وسرمایه گذاری در این زمينه نیست. دوم اینکه --- بعلت فرسوده شدن و عدم بروزرسانی تجهیزات در این زمينه شکست خورده است. موفق باشيد

معاد

5 سال و 3 ماه و 7 روز پیش

شفاف سازی راجع به میزان ذخایر طلا ترس ندارد.اگر داشت چرا همه کشور ها اعلام کردند.

رسول

5 سال و 2 ماه و 18 روز پیش

این آمار بالا و پایین به معنای هرکی برد پس نیاورد نیا ورد وبا این اوضاع میخایم اقتصادی پویا درحال پیشرفت داشته باشیم

رسول

5 سال و 2 ماه و 18 روز پیش

این آمار بالا و پایین به معنای هرکی برد پس نیاورد نیا ورد وبا این اوضاع میخایم اقتصادی پویا درحال پیشرفت داشته باشیم

مصطفی

5 سال و 1 ماه و 3 روز پیش

سلام.فرا رسیدن عید باستانی و سال جدید ۱۳۹۸ را تبریک عرض مینمایم با تحقیقات بنده در این تاریخ و با احتساب جمیع جهات همه بردارهای اقتصادی و شواهد و قرائن..با فرض بر صحت ذخایر ۵۰۰ تنی که سال ۱۳۹۰ اعلان شد در سال ۱۳۹۸ حتی همین ذخیره ثابت باشد به عنوان بخشی از پشتوانه اسکناس منتشر شده کشور محسوب میشود منتها بخش کلید اقتصاد مدرن امروز هست و نه همه پشتوانه بایستی عرض کنم با وجود تورم سنگین این حجم از طلا بسیار ناچیز محسوب میشور و چون نقدینگی بسیار بالاست حداقل ذخیره طلا بایستی ۱۱۴۲ تن باشد که نیس و این کسری بایستی جبران شود نهایتا در منازل همه ایران ۳۰۰ تن طلا هم نیس با تشکر

علی کتابی

3 سال و 7 ماه و 27 روز پیش

چرا مقدار واقعی طلای بانک مرکزی اعلام نمیشود این حق ملت ایران است که بدانند. اعلام مقدار طلا از طرف مسئولین صحیح نمی باشد

علی خیزاندیش

3 سال و 6 ماه و 18 روز پیش

با سلام با شرایط موجود امار و ازقام داراییهای ارزی و فلزات با ارزش و دشمنی جهان با ایران تحت هر رژیم و حکومتی دلیلی است که انچه واقعیت دارد مصلحت اعلام ان نباشد. امروز ایرانیان متوجه نگاه به‌درون شده و بخاطر مشکلاتیکه نتیجه دشمنی بخصوص غربیان به ملت شده توجهشان بسوی جایگزین شدن خود بجای خارجیهاییکه فرمان کار را در ۳۰۰ سال گزشته داشته اند شده بطوریکه اکنون که ایران حتی داروی پروانه که متعلق به بچه های ۲-۱۰ ساله هست را هم محافظین حقوق یشر برانها منع کرده اند، هرانچه میگزرد توسط ایرانیان است با اینحال کشورهای کویت و عربستان قادر به پرداخت حقوق کارکنان دولت خود‌را از ماه نوامبر نخواهند داشت و ترکیه ذخایر ارزیش به ۵۲٪ رسیده است ولی ایران بزرگ هرچند بسیار دشوار که ان از عواقب هر انقلاب میباشد بخصوص اگر توسط ملت بزرگی چون ایرانیان انجام شود تا کنون ان شرایط بد را نداشته و بجز ان سرمایه و اندوخته ای نزد اقای خوینی هم وجود‌دارد که از ذخایر‌ارز بیشتر است. به کشورتان و رهبرتان افتخار کنید، فراموش مکنید که چگونه رضا شاه را انگلیس، امریکا و استخبار با بی حرمتی کامل او را بیرون انداخت و حتی تبعیدش کرد. دشمن با تمامیت عرضی ایران مشکل دارد که خوشبختانه اکنون گروهی (نه دزدان نفوذی که همیشه و همه جا بوده و خواهد‌بود) مدیریت میکنند که جراًت جنگ وتجاوز به ما زا از انها گرفته اند اگر اسلام را‌دوست نداری مشکلی نیست ولی وطن خود‌را‌که پدران ما با خون خود‌ از ام پاسداری‌کردند را تنها نگزار

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1805

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1966

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1771

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361