میزان رضایت مردم از «بیمه سلامت»

میزان رضایت مردم از «بیمه سلامت»

نقش سازمان‌های بیمه‌گر در افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، نقشی مهم و حیاتی است. اما چنین سازمان‌هایی برای نیل به این هدف، لازم است که رویکردهای مشخصی برای ارزیابی پزشکان و مراکز درمانی تحت پوشش خود داشته باشند.

شنبه 20 بهمن 1397 ساعت 22:50

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایسنا 

، سازمان‌های بیمه‌گر در صورت عدم توجه کافی به کیفیت خدمات مراکز طرف قرارداد و اکتفا کردن به بررسی نسخ ارسالی از مراکز (بررسی گذشته‌نگر)، نمی‌توانند هیچ‌گونه رقابت یا انگیزه‌ای برای ارتقا کیفیت خدمات ایجاد نمایند. درصورتی‌که اگر میزان پرداخت بیمه‌ها بر اساس کیفیت خدمات ارائه‌شده سطح‌بندی گردد، ضمن ارتقای کیفیت خدمات برای بیمه‌شدگان و کاهش بار مراجعات آنان، هزینه‌های تحمیل‌شده به سازمان، ناشی از مراجعات تکراری کاهش می‌یابند.

به گفته صاحب‌نظران، سازمان‌های بیمه‌گر در قبال خدمات ارائه‌شده از سوی پزشکان عمومی طرف قرارداد، پرداخت یکسانی دارند. این بدان معنی است که به خدمات متفاوت، در زمان واحد، پرداخت یکسانی صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه رتبه‌بندی و تمایزی در قبال کیفیت خدمات و خدمات توأم با رضایت‌مندی بیمه‌شده در سازمان‌های بیمه‌گر وجود ندارد. برای مثال در سازمان بیمه سلامت به تمام درخواست‌های عقد قرارداد از سوی پزشکان عمومی، رسیدگی شده و اغلب در صورت دارا بودن شرایط عمومی، قرارداد منعقد می‌گردد. حال‌آنکه می‌توان با انجام ارزیابی کیفیت، منابع محدود را در اختیار خدمات باکیفیت قرارداد.

در رابطه با این موضوع حیاتی و مهم حوزه سلامت، محققین کشور دست به انجام پژوهشی زده‌اند که در آن کیفیت خدمات مطب‌های پزشکان عمومی طرف قرارداد بیمه سلامت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این مطالعه مقطعی در طی سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ در شهر تهران اجرا گردیده و درمجموع، ۳۹۴ نفر از بیماران مراجعه‌کننده به مطب پزشکان عمومی در آن مشارکت داشته‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش نیز، پرسشنامه‌ای بوده که توسط محققان ساخته شده بود.

براساس یافته‌های جالب این پژوهش که در نشریه «بیمه سلامت ایران» به چاپ رسیده‌، بیماران و مراجعه‌کنندگان به مطب‌های پزشکان عمومی، سطح کیفیت خدمات دریافت شده را خوب و بالا ارزیابی کرده‌اند.

به گفته اعظم‌السادات ریوندی، پژوهشگر اداره کل بیمه سلامت استان تهران و همکارش در این پژوهش: «بر اساس نتایج حاصله، نمره کیفیت مطب‌ها، ۱۲۵ از ۱۶۰ و در محدوده بالا بوده و اهمیت ابعاد کیفیت از دیدگاه بیماران ۱۳۱ از ۱۶۰ نیز در محدوده بالا قرارگرفته است. در بررسی ابعاد کیفیت خدمات، بعد دسترسی (۵/۸۵ درصد) و سپس اثربخشی (۳/۸۵ درصد) بیشترین امتیاز را کسب کردند. در بررسی ابعاد ازلحاظ اهمیت نیز، بعد اثربخشی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است».

آن‌ها این‌چنین ادامه می‌دهند: «به نظر می‌رسد افراد برحسب درآمد، اهمیت مربوط به آیتم‌های کیفیت را متفاوت دانسته‌اند. با توجه به این‌که در این مطالعه، ارزیابی رضایت کلی از بیماران مراجعه‌کننده به مطب پزشکان عمومی زیاد بوده است و کیفیت کلی مطب‌های این پزشکان نیز در حد بالا اندازه‌گیری شده است، می‌توان رابطه کیفیت و رضایت بیماران را معنادار ارزیابی کرد. ازآنجایی‌که هزینه‌ها و منافع ادراک‌شده، دو عامل تعیین‌کننده مهم ارزش ادراک‌شده هستند، افزایش منافع یا کاهش هزینه‌ها می‌توانند ارزش ادراک‌شده را بهبود بخشند. لذا بایستی اطلاعات درستی به افراد جامعه در این خصوص داد و منابع سازمان را در روند صحیحی جهت بهره‌گیری آحاد بیمه‌شدگان در سطوح اولیه خدمات و نه‌فقط در بخش بستری به کار گرفت».

ریوندی و همکار پژوهشگرش اعتقاد دارند: «مطمئناً توجه به ارائه خدمت در سطوح اولیه، همگام با پوشش بیمه همگانی (بیمه سلامت) و ارتقا کیفیت، از مراجعات تکراری برای بیماران و افزایش هزینه‌ها می‌کاهد. همچنین سازوکار پرداخت به ارائه‌دهندگان خدمات و به‌طورکلی هزینه‌کرد در بخش سلامت، بی‌تردید تأثیر زیادی بر عملکرد آن دارد. به‌علاوه ارائه الگوی مناسب پرداخت می‌تواند کارایی، کیفیت و دسترسی به خدمات را به‌طور مستقیم متأثر کند. در این میان جایگاه کیفیت را در ترسیم یک الگوی مناسب پرداخت نمی‌توان نادیده گرفت».

نتایج این ارزیابی‌ها می‌توانند ضمن تأکید بر ارتقا کیفیت خدمات برای بیمه‌شدگان و کاهش بار مراجعات آنان و هزینه‌های تحمیل‌شده از محل مراجعات تکراری، سازمان بیمه سلامت را به سمت خرید راهبردی خدمات سوق دهند.

شایان ذکر است که نشریه بیمه سلامت ایران، متعلق به سازمان بیمه سلامت ایران است و با دوره انتشار فصلی، با بهره‌مندی از نتایج پژوهش‌های اندیشمندان، پژوهشگران و دانش‌پژوهان حوزه بیمه سلامت در راستای توسعه دانش بیمه سلامت فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال

تبلیغات‌

کارت های بانکی 4 برابر جمعیت ایران

بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، شمار کارت‌های بانکی در تیرماه به بیش از ۳۴۱ میلیون کارت رسید که حدود ۹۲ میلیون و ۷۶۰ هزار عدد کارت متعلق به تهران و ۲۴۸ میلیون و ۲۴۳ هزار عدد کارت متعلق به استانها بوده است.

  • 3

ترامپ: تعرفه کالاهای چینی به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه در چند رشته توئیت به اقدام روز جمعه چین در اعمال تعرفه بر 75 میلیارد دلار کالاهای آمریکایی پاسخ داد.

  • 5

آمادگی بانک‌ها برای عملیات تبدیل ریال به پارسه

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: روند تبدیل ریال به پارسه دستکم به ٦ ماه زمان نیاز خواهد داشت، اما با این حال بانک‌ها آمادگی دارند به سرعت بیشتر این فرآیند کمک کنند.

  • 3

آغاز ثبت نام جشنواره عکس «نمای ملی» بانک ملی ایران

ثبت نام جشنواره عکس «نمای ملی» بانک ملی ایران از امروز دوم شهریورماه در دو بخش معماری و مستند اجتماعی آغاز شد.

  • 3

رئیس بانک مرکزی انگلیس خواستار پایان دادن به سلطه دلار شد

رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت جهان باید به وابستگی پر ریسک خود به دلار خاتمه دهد.

  • 3

روز سیاه و کم‌سابقه بازارهای مالی پس از مناقشه جدید چین و آمریکا

آخرین روز از معاملات هفتگی بورس‌های جهان به شکلی کابوس‌وار به پایان رسید.

  • 3

امضای تفاهم نامه برای اجرای طرح اقدام ملی

مدیر امور اعتباری بانک مسکن از تنظیم چند تفاهم نامه برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.

  • 4

راه‌اندازی اولین سیستم‌های بانکداری متمرکز در بانک مسکن

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن با تشریح عملکرد حوزه IT بانک مسکن در یک سال اخیر، از راه‌اندازی اولین ماژول‌های بانکداری متمرکز در بانک مسکن ظرف چند روز آینده خبر داد.

  • 2

۲۳ شعبه بانک عامل حوزه مسکن منحل شد/ اخذ مالیات از بانک‌های متمرد

یک مقام مسئول در بانک عامل بخش مسکن از انحلال ۲۳ شعبه این بانک تا پایان مرداد و ۲۸ شعبه دیگر تا پایان سال خبر داد.

  • 2

عمل به مسئولیت اجتماعی، نقطه قوت بانک ملی ایران

بانک ملی ایران که ۹۱ سال پیش، خود بر اساس قبول یک مسئولیت مهم در قبال اجتماع، یعنی حفظ اموال و دارایی مردم ایران زمین شکل گرفت، در طول فعالیتش نیز به موضوع مسئولیت اجتماعی به طور ویژه بها داده است.

  • 2

بانک صادرات به دانشجویان پیام نور وام می دهد

بانک صادرات ایران و دانشگاه پیام نور تفاهم نامه مشترکی را برای اعطای تسهیلات به دانشجویان این دانشگاه امضا کردند.

  • 4

بانک مرکزی به راحتی و با برنامه مناسب می‌تواند بازار ارز را کنترل کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست های ارزی در اختیار بانک مرکزی است و می تواند به راحتی و با برنامه مناسب این بازار را کنترل کند و صحبت های رییس جمهور درباره بازار ارز نیازمند این است که به یک ثبات برسیم.

  • 2

ترامپ از شرکت های آمریکایی خواست تا سریعا چین را ترک کنند

به دنبال بالاگرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین، دونالد ترامپ روز جمعه از شرکت های آمریکایی خواست تا هر چه زودتر چین را ترک کنند.

  • 4

گام بزرگ بانک مسکن برای فروش اموال مازاد/ ۲۳ شعبه منحل شد

مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک مسکن با بیان اینکه قدرت اعتباری بانک مسکن از محل درآمد حاصل از فروش اموال مازاد همچون شعب ناکارآمد، تقویت می‌شود، از انحلال ۲۳ شعبه بانک تا پایان مرداد ماه خبر داد.

  • 3

ترامپ به کمپانی‌های آمریکایی دستور داد چین را ترک کنند

رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به تعرفه‌های جدید گمرکی از سوی چین، به کمپانی‌های آمریکایی دستور داد تا این کشور آسیایی را ترک کنند.

  • 2

حمله تند و بی سابقه ترامپ به رئیس بانک مرکزی آمریکا

رئیس جمهور آمریکا تلویحا از رئیس بانک مرکزی این کشور خواست تا استعفا دهد.

  • 2

پاسخ مدیران بانک مسکن به سوالات مردمی

مدیران بانک مسکن در هفته دولت با حضور در مرکز ارتباط با مشتریان بانک(call center) به سوالات مشتریان و عموم مردم پاسخ خواهند داد.

  • 5

اولویت آموزش قالیبافان تولیدکننده و صادرکننده

رییس سابق اداره فرش استان تهران بیان داشت: برای افزایش سهم بازار جهانی باید آموزش صادرکنندگان، فروشندگان و تولیدکنندگان در اولویت قرار گیرد.

  • 4

عبور ارزش معاملات بورس از ۱۲۱۳ هزار میلیارد ریال

از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۹۸ روز معاملاتی، بالغ بر ۳۹۲ میلیارد سهم و حق تقدم به ارزش بیش از ۱۲۱۳ هزار میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار معامله شده است.

  • 4