میزان رضایت مردم از «بیمه سلامت»

میزان رضایت مردم از «بیمه سلامت»

نقش سازمان‌های بیمه‌گر در افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، نقشی مهم و حیاتی است. اما چنین سازمان‌هایی برای نیل به این هدف، لازم است که رویکردهای مشخصی برای ارزیابی پزشکان و مراکز درمانی تحت پوشش خود داشته باشند.

شنبه 20 بهمن 1397 ساعت 22:50

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایسنا 

، سازمان‌های بیمه‌گر در صورت عدم توجه کافی به کیفیت خدمات مراکز طرف قرارداد و اکتفا کردن به بررسی نسخ ارسالی از مراکز (بررسی گذشته‌نگر)، نمی‌توانند هیچ‌گونه رقابت یا انگیزه‌ای برای ارتقا کیفیت خدمات ایجاد نمایند. درصورتی‌که اگر میزان پرداخت بیمه‌ها بر اساس کیفیت خدمات ارائه‌شده سطح‌بندی گردد، ضمن ارتقای کیفیت خدمات برای بیمه‌شدگان و کاهش بار مراجعات آنان، هزینه‌های تحمیل‌شده به سازمان، ناشی از مراجعات تکراری کاهش می‌یابند.

به گفته صاحب‌نظران، سازمان‌های بیمه‌گر در قبال خدمات ارائه‌شده از سوی پزشکان عمومی طرف قرارداد، پرداخت یکسانی دارند. این بدان معنی است که به خدمات متفاوت، در زمان واحد، پرداخت یکسانی صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه رتبه‌بندی و تمایزی در قبال کیفیت خدمات و خدمات توأم با رضایت‌مندی بیمه‌شده در سازمان‌های بیمه‌گر وجود ندارد. برای مثال در سازمان بیمه سلامت به تمام درخواست‌های عقد قرارداد از سوی پزشکان عمومی، رسیدگی شده و اغلب در صورت دارا بودن شرایط عمومی، قرارداد منعقد می‌گردد. حال‌آنکه می‌توان با انجام ارزیابی کیفیت، منابع محدود را در اختیار خدمات باکیفیت قرارداد.

در رابطه با این موضوع حیاتی و مهم حوزه سلامت، محققین کشور دست به انجام پژوهشی زده‌اند که در آن کیفیت خدمات مطب‌های پزشکان عمومی طرف قرارداد بیمه سلامت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این مطالعه مقطعی در طی سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ در شهر تهران اجرا گردیده و درمجموع، ۳۹۴ نفر از بیماران مراجعه‌کننده به مطب پزشکان عمومی در آن مشارکت داشته‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش نیز، پرسشنامه‌ای بوده که توسط محققان ساخته شده بود.

براساس یافته‌های جالب این پژوهش که در نشریه «بیمه سلامت ایران» به چاپ رسیده‌، بیماران و مراجعه‌کنندگان به مطب‌های پزشکان عمومی، سطح کیفیت خدمات دریافت شده را خوب و بالا ارزیابی کرده‌اند.

به گفته اعظم‌السادات ریوندی، پژوهشگر اداره کل بیمه سلامت استان تهران و همکارش در این پژوهش: «بر اساس نتایج حاصله، نمره کیفیت مطب‌ها، ۱۲۵ از ۱۶۰ و در محدوده بالا بوده و اهمیت ابعاد کیفیت از دیدگاه بیماران ۱۳۱ از ۱۶۰ نیز در محدوده بالا قرارگرفته است. در بررسی ابعاد کیفیت خدمات، بعد دسترسی (۵/۸۵ درصد) و سپس اثربخشی (۳/۸۵ درصد) بیشترین امتیاز را کسب کردند. در بررسی ابعاد ازلحاظ اهمیت نیز، بعد اثربخشی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است».

آن‌ها این‌چنین ادامه می‌دهند: «به نظر می‌رسد افراد برحسب درآمد، اهمیت مربوط به آیتم‌های کیفیت را متفاوت دانسته‌اند. با توجه به این‌که در این مطالعه، ارزیابی رضایت کلی از بیماران مراجعه‌کننده به مطب پزشکان عمومی زیاد بوده است و کیفیت کلی مطب‌های این پزشکان نیز در حد بالا اندازه‌گیری شده است، می‌توان رابطه کیفیت و رضایت بیماران را معنادار ارزیابی کرد. ازآنجایی‌که هزینه‌ها و منافع ادراک‌شده، دو عامل تعیین‌کننده مهم ارزش ادراک‌شده هستند، افزایش منافع یا کاهش هزینه‌ها می‌توانند ارزش ادراک‌شده را بهبود بخشند. لذا بایستی اطلاعات درستی به افراد جامعه در این خصوص داد و منابع سازمان را در روند صحیحی جهت بهره‌گیری آحاد بیمه‌شدگان در سطوح اولیه خدمات و نه‌فقط در بخش بستری به کار گرفت».

ریوندی و همکار پژوهشگرش اعتقاد دارند: «مطمئناً توجه به ارائه خدمت در سطوح اولیه، همگام با پوشش بیمه همگانی (بیمه سلامت) و ارتقا کیفیت، از مراجعات تکراری برای بیماران و افزایش هزینه‌ها می‌کاهد. همچنین سازوکار پرداخت به ارائه‌دهندگان خدمات و به‌طورکلی هزینه‌کرد در بخش سلامت، بی‌تردید تأثیر زیادی بر عملکرد آن دارد. به‌علاوه ارائه الگوی مناسب پرداخت می‌تواند کارایی، کیفیت و دسترسی به خدمات را به‌طور مستقیم متأثر کند. در این میان جایگاه کیفیت را در ترسیم یک الگوی مناسب پرداخت نمی‌توان نادیده گرفت».

نتایج این ارزیابی‌ها می‌توانند ضمن تأکید بر ارتقا کیفیت خدمات برای بیمه‌شدگان و کاهش بار مراجعات آنان و هزینه‌های تحمیل‌شده از محل مراجعات تکراری، سازمان بیمه سلامت را به سمت خرید راهبردی خدمات سوق دهند.

شایان ذکر است که نشریه بیمه سلامت ایران، متعلق به سازمان بیمه سلامت ایران است و با دوره انتشار فصلی، با بهره‌مندی از نتایج پژوهش‌های اندیشمندان، پژوهشگران و دانش‌پژوهان حوزه بیمه سلامت در راستای توسعه دانش بیمه سلامت فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال

تبلیغات‌

از سامانه پرداخت موبایلی بانک دی رونمایی شد

طی مراسمی از سامانه پرداخت موبایلی بانک دی « دیبا » رونمایی شد.

تسهیلات آنی بانک تجارت؛ بدون ضامن با سود و اقساط انتخابی

با سپرده‌گذاری در بانک تجارت می‌توانید در کمترین زمان ممکن، بدون نیاز به ضامن و با نرخ سود حداقلی وام بگیرید یا اینکه یکی از نزدیکان خود را برای دریافت وام به بانک معرفی کنید.

راهنمای دریافت تسهیلات سودمند بانک رفاه با سود 2 درصد

اگر به دنبال دریافت وام با نرخ سود حداقلی هستید، طرح سودمند بانک رفاه کارگران می‌تواند فرصت مناسبی برای شما باشد تا ضمن دریافت سود سپرده، تا سقف 100 میلیون تومان وام بگیرید.

واردات کالاهای گروه ۴ به مناطق آزاد تا سقف ۱۴۰میلیون دلار مجاز شد

بر اساس مصوبه کارگروهی متشکل از ۴ دستگاه دولتی، مقرر شد تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار ثبت سفارش کالاهای اولویت ۴ در مناطق آزاد تا تاریخ ۳۱ فرودین ماه سال ۹۸ انجام شود.

  • 14

هوک: اروپا با آمریکا درباره ایران اختلاف نظر دارد

تهران- ایرنا- نماینده آمریکا در امور ایران با اعتراف به اختلاف نظر واشگتن با اروپا درباره ایران گفت که کشورش به این دلیل از برجام خارج شده که بتواند فشارهایش علیه تهران را افزایش دهد.

  • 10

بورس بازی بلدید؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این که آشنایی با بورس و فعالیت در آن نقش موثری در زندگی افراد دارد، گفت: متاسفانه همه افراد جامعه بورس و فرصت‌های آن را نمی‌شناسند.

  • 10

همتی: صاحبنظران از تحلیلهای اقتصادی غیرواقعی خودداری کنند

تهران - ایرنا - رئیس کل بانک مرکزی در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: صاحبنظران از تحلیلهای اقتصادی غیرواقعی خودداری کنند.

  • 12

رییس جمهوری چین با هیات آمریکایی دیدار کرد

پکن- ایرنا- رییس جمهوری چین شامگاه جمعه با هیات تجاری ایالات متحده آمریکا که به منظور گفت و گوهای تجاری به این کشور سفر کرده است دیدار و گفت و گو کرد.

  • 12

خبرهایی خوب از میوه‌شب عید، صادرات نفت به کره‌ و تسهیلات صادراتی

ذخیره‌سازی میوه شب عید، شکسته شدن طلسم واردات از ایران توسط کره‌ای‌ها، تشریح جزئیات تسهیلات صادراتی توسط بانک مرکزی و لزوم حل مشکلات داخلی در کنار تحریم مهم‌ترین عناوین خبری امروز اداره اقتصادی ایسنا بود.

  • 11

جزئیات تسهیلات بانک مرکزی برای صادرکنندگان

بانک مرکزی در دستورالعمل جدید خود تسهیلاتی را برای صادرکنندگانی که ارز بیشتری را وارد چرخه اقتصاد کرده‌اند، در نظر گرفته است.

  • 12

قیمت نفت امروز ۶۵ دلار را رد کرد

قیمت نفت امروز از ۶۵ دلار گذشت اما با بروز نشانه هایی از کاهش تقاضا، از میان رشدش کاسته شد و به ۶۴.۷۴ دلار در هر بشکه رسید.

  • 12

بهای نفت به بالاترین حد خود در سال 2019 رسید

تهران - ایرنا - تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ونزوئلا و ایران و همچنین کاهش عرضه نفت اوپک باعث شد تا بهای نفت خام برنت امروز جمعه 26 بهمن ( 15 فوریه ) به بالاترین حد خود در سال 2019 میلادی برسد.

  • 14

مدیران ارشد استان می توانند با گرانی‌های موجود مقابله کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد اظهار داشت: مسئولان استانی باید با تدابیر داخلی نسبت به تنظیم بازار اقدام کنند، طبق برنامه ریزی‌های انجام شده مدیران ارشد استان می توانند با گرانی‌های موجود مقابله کنند.

  • 5

دادوستد ۴۵۹میلیارد سهم در بورس طی ۲۱۷ روز معاملاتی

تعداد ۴۵۹ میلیارد و ۶۵۷ میلیون سهم و حق تقدم از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۱۷ روز معاملاتی به ارزش ۱۳۸۷ هزار و ۳۴۹ میلیارد میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار دادوستد شده است.

  • 13

ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان می‌شود

بزرگی تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف شاخصی است که هر ساله مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد و رده بندی بزرگی اقتصاد کشورها بر مبنای تولید ناخالص داخلی انجام میشود . صندوق بین المللی پول هم هر ساله این شاخص را برای کشورهای مختلف محاسبه می‌کند.

  • 15