تلاش بیمه مرکزی برای جبران بی‌کفایتی‌ها از جیب مردم!

تلاش بیمه مرکزی برای جبران بی‌کفایتی‌ها از جیب مردم!

بینا: درواقع این یک اصل مهم در صنعت بیمه است و در همه جای دنیا هم تجربه شده است. شرکت‌های بیمه قرار نیست از محل دریافت حق بیمه سود کنند، بلکه آنها به عنوان یک ضلع از مثلث مالی باید با حق بیمه‌های دریافتی سرمایه‌گذاری‌های پربازده انجام دهند و از این محل، هم کسب سود کنند و هم بتوانند خسارت‌ها را جبران کنند. اما ظاهرا شرکت‌های بیمه از این توانایی محرومند و می‌خواهند همه بار را بر شانه بیمه‌گذاران بیاندازند.

اقتصاد ایران آنلاین:  چند سالی مدیران شرکت‌های بیمه‌ای از ضررده بودن بیمه‌نامه شخص ثالث گله می‌کردند و در مقابل مدیران بیمه مرکزی به غیرواقعی بودن این مدعا تاکید و می‌گفتند هر شرکتی فکر می‌کند از محل بیمه شخص ثالث ضرر می‌دهد این بیمه‌نامه را صادر نکند. رئیس‌کل سابق بیمه مرکزی بارها این جمله را تکرار کرد، اما هیچ شرکت بیمه‌ای هم حاضر نشد دست از صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بکشد که هیچ، مدام رقابت شرکت‌های بیمه در این حوزه افزایش یافت. چراکه بیمه شخص ثالث اجباری است و نیازی به طراحی سیستم‌های بازاریابی مدرن برای فروش ندارد.
قانون 5 ساله بیمه شخص ثالث سال قبل موعدش به پایان رسید. مجلس چون فرصت کافی برای اصلاح آن نداشت همان قانون قبلی را یک سال دیگر (تا پایان شهریور سال93) تمدید کرد. با نزدیک شدن به پایان این مهلت بحث بیمه شخص ثالث در مجلس داغ شده است. البته این‌بار با تفاوت‌های عمده در موضع‌گیری بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه. این‌بار بیمه مرکزی هم با شرکت‌های بیمه همنوا شده و همه از ضررده بودن این بیمه‌نامه می‌گویند و این‌که این قانون کلا اشکال دارد و باید به صورت جدی تغییر کند. روندی که نشان می‌دهد بیمه مرکزی می‌خواهد بی‌کفایتی مدیران بیمه در سرمایه‌گذاری و کسب سود از این محل را از جیب بیمه‌گذاران جبران کند.
محمدابراهیم امین رئیس‌کل بیمه مرکزی از ناعادلانه بودن بیمه شخص ثالث گله‌مند است. او می‌گوید: باید این قانون به نحوی اصلاح شود که رانندگان پرخطر هزینه بیشتری نسبت به رانندگان کم‌خطر برای بیمه‌نامه بپردازند و ثابت بودن نرخ به ضرر مردم و شرکت‌های بیمه است. درواقع بیمه مرکزی به دنبال این است که ریسک ناشی از بیمه‌نامه را در سمت پرداخت خسارت کم کند و آن را به سمت بیمه‌گذار انتقال دهد. البته آنها «عدالت» را هم چاشنی صحبت‌هایشان می‌کنند و می‌خواهند با تاکید بر پرخطر و کم‌خطر بودن رانندگان، به بیمه‌گذاران بقبولانند که به فکر رانندگان سربه‌راه هم بوده‌اند. یکی دیگر از توجیهات آنها تشویق رانندگان به رعایت بیشتر قوانین و احتیاط در رانندگی است. این موضوع هم برای بخش‌هایی از جامعه و نهادهای دولتی وسوسه‌کننده است. همین موضوع باعث شده نمایندگان مجلس از جمله رئیس جدید کمیسیون برنامه و بودجه که خود از فعالان و صاحبنظران صنعت بیمه هم هست از مواضع بیمه‌گران و بیمه مرکزی حمایت کنند و به احتمال زیاد باید منتظر تغییرات جدی در قانون بیمه شخص ثالث باشیم.
غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که اتفاقا دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران هم هست با بیان این‌که بیمه شخص ثالث زیانده است، گفت: «بیمه شخص ثالث تقریبا 50درصد پرتفوی شرکت‌های بیمه را به خودش اختصاص می‌دهد، ضررهای شرکت‌های بیمه‌ای به دو دلیل است یکی نرخ بیمه شخص ثالث است و این نرخ متناسب با دیه در سنوات گذشته افزایش پیدا نکرده است و سپس عوارض سنگینی است که بخش‌های دولتی از شخص ثالث می‌گیرند مثل عوارض 10درصد بخش بهداشت و درمان و 5درصد صندوق تامین خسارت‌های بدنی، 8درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین عوارض نیروی انتظامی.» این حمایت جدی این نماینده مجلس از موضع شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد لابی‌های بیمه مرکزی برای تغییر این قانون براساس خواست خود موفق عمل کرده است. 
  پیشنهاداتی برای اصلاح
در حال حاضر از جمله پیشنهاداتی که برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث داده شده است حذف عوارض مختلف از بیمه شخص ثالث است و از آن مهم‌تر این‌که با توجه به ریسک، مقدار حق بیمه تغییر کند؛ یعنی افراد پرریسک حق بیمه‌شان نسبت به افراد کم‌ریسک بیشتر شود و درواقع این قانون از خودرومحور بودن به سمت راننده‌محور بودن تغییر کند. همه این پیشنهادات به گونه‌ای است که منافع شرکت‌های بیمه را تامین می‌کند. اما هنوز به این سوال که بیمه‌گذاران چه به دست می‌آورند پاسخ جدی داده نشده است. 
  وظایف شرکت‌های بیمه چه؟
مسئولان قبلی بیمه مرکزی در پاسخ به انتقادات شرکت‌های بیمه از ضررده بودن بیمه شخص ثالث که همان‌طور که تاجگردون هم اشاره کرده 50درصد پرتفو این صنعت را شکل می‌دهد، این بود که برای جبران کسری خسارت نسبت به حق بیمه تولیدی؛ آنها باید با حق بیمه‌های دریافت‌شده سرمایه‌گذاری مناسب انجام دهند تا ضررشان را جبران کنند.
درواقع این یک اصل مهم در صنعت بیمه است و در همه جای دنیا هم تجربه شده است. شرکت‌های بیمه قرار نیست از محل دریافت حق بیمه سود کنند، بلکه آنها به عنوان یک ضلع از مثلث مالی باید با حق بیمه‌های دریافتی سرمایه‌گذاری‌های پربازده انجام دهند و از این محل، هم کسب سود کنند و هم بتوانند خسارت‌ها را جبران کنند. اما ظاهرا شرکت‌های بیمه از این توانایی محرومند و می‌خواهند همه بار را بر شانه بیمه‌گذاران بیاندازند. یکی از دلایل این امر هم شاید ورود افراد غیرحرفه‌ای به صنعت بیمه است.
موضوعی که مورد تایید علی رفعتی، رئیس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایی کارگزاران رسمی بیمه هم قرار می‌گیرد و می‌گوید: «در صنعت بیمه حرکت رو به جلو نداشته‌ایم، فرهنگ‌سازی، تعامل و همفکری جدی بین سندیکای بیمه، شبکه فروش و بیمه مرکزی می‌تواند صنعت بیمه را متحول کند. متاسفانه در ادامه راه به دلیل قرار نداشتن کار‌شناسان خبره و باتجربه در مرکز تصمیم‌گیری‌ها این صنعت رو به تنزل گذاشته است. درحال حاضر عرضه‌کننده بیمه بیش از نیاز جامعه است درصورتی‌که شرکت‌های بیمه و شبکه فروش باید به تناسب رشد اقتصادی و نیاز جامعه شکل گیرد و تعدیل و پالایش در صنعت بیمه، علاوه بر استانداردسازی روز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با انتقاد از وضعیت موجود و ورود افراد غیرحرفه‌ای و کاسبکار می‌گوید: «باید به سمت‌وسوی اصلاح زیرساخت‌ها گام برداریم، درحال حاضر هر کسی که پتانسیل مالی دارد وارد این صنف می‌شود به همین جهت صنعت بیمه از رسالت اصلی خود که ارائه خدمات است فاصله گرفته است و به سمت نگرش درآمدزایی حرکت می‌کند.» اما ظاهرا فعلا این بیمه‌گذاران هستند که باید هزینه غیرحرفه‌ای بودن مدیران بیمه‌ای را بدهند حداقل درخصوص بیمه شخص ثالث برآیند نظارت این است.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

کارمزدهای جدید برخی خدمات بانک رفاه کارگران اعلام شد

بانک رفاه کارگران بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، کارمزد های جدید برخی خدمات بانکی را اعلام کرد.

  • 12

خدمات جدید بانک رفاه کارگران در دوران کرونا اعلام شد

بانک رفاه کارگران به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تمرکز بر ارائه هر چه بیشتر خدمات غیر حضوری و الکترونیکی به مشتریان، خدمات جدید خود را اعلام کرد.

  • 8

پیام تبریک مدیر عامل بانک رفاه به مناسبت روز جهانی معلولان

اسماعیل لله گانی مدیر عامل بانک رفاه کارگران با صدور پیامی فرا رسیدن ۱۳ آذر ماه، روز جهانی معلولان را تبریک گفت.

  • 8

خدمت جدید بانک رفاه کارگران برای رفاه و سلامتی مشتریان

آیا می‌دانید با همراه بانک یا همان موبایل بانک رفاه کارگران می‌توانید بانک را در دستان بگیرید و با خیالی راحت هم کارهای بانکی‌تان را انجام دهید و هم به سلامتی خود، خانواده و مردم ایران کمک کنید.

  • 8

جزئیات بیمه کرونا برای اصناف متضرر از تعطیلی

رییس کل بیمه مرکزی گفت: صاحبان مشاغل و اصناف می‌توانند کسب و کارهای خود را در مقابل تعطیلی‌های کرونایی، بیمه کنند.

  • 11

نوبخت: در بودجه ۱۴۰۰ هیچ پولی از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم

معاون رئیس‌جمهور درباره کسری بودجه گفت: آنچه درباره کسری بودجه نگران کننده است، استقراض از بانک مرکزی است اما در بودجه ارائه شده هیچ پولی از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم.

  • 8

پرداخت ۴۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک ملی به بنگاه های کوچک

بانک ملی ایران به منظور حمایت از گردش چرخ بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه صنعت کشور، بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به این بخش ها اعطا کرده است.

  • 167

یک گام مثبت برای مهار نقدینگی/ اثر ضدتورمی انتشار اوراق قرضه

یک کارشناس بانکی گام اول بانک مرکزی در راستای کاهش نقدینگی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: انتشار اوراق بدهی با مداخله بانک مرکزی در جهت تامین کسری بودجه دولت اثرگذاری بیشتر از استقراض دولت و چاپ پول دارد.

  • 172

اطلاعیه بانک سرمایه در خصوص تغییر ساعت کار شعبه ایلام

بانک سرمایه در اطلاعیه‌ای تغییر ساعت کار شعبه ایلام این بانک را اعلام نمود.

  • 149

احراز هویت غیرحضوری سجام در شعب منتخب بانک کارآفرین شهر تهران

احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام در ده شعبه منتخب بانک کارآفرین در شهر تهران عملیاتی شد.

  • 163

آمادگی بانک توسعه تعاون به منظور حمایت از تعاونی‌های مسکن

جلسه‌ای با حضور اعضای هیات مدیره و تعدادی از مدیران بانک توسعه تعاون و مقامات مسئولی از سازمان بورس کالا به منظور هم‌اندیشی و بررسی راهکارهای ارائه تأمین مالی مسکن بر مبنای انتشار اوراق سلف برگزار شد.

  • 48

ارتباط مستقیم تلفنی معاون اجرایی بانک رفاه کارگران با مشتریان

به منظور تکریم، افزایش رضایتمندی و پاسخگویی به سوالات مشتریان، ارتباط مستقیم تلفنی معاون مدیرعامل در امور اجرایی بانک رفاه کارگران با مشتریان فراهم شده است.

  • 46

ارائه خدمات مطلوب به کارگران جزو برنامه های اصلی بانک رفاه

بانک رفاه کارگران همواره تلاش می کند تا خدمات مطلوب تری به جامعه کارگری کشور ارائه دهد و امضای این تفاهم نامه زمینه خدمات رسانی بهتر را فراهم می کند.

  • 42

حمایت بانک توسعه تعاون از فعالان گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز

بانک توسعه تعاون در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری، تفاهم‌نامه‌ای با اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز منعقد کرد.

  • 27

واریز ماهانه مبالغ خرد و دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران این امکان را فراهم کرده تا با واریزهای مستمر ماهانه، پس از مدت مشخصی بتوانید تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنید.

  • 41

روز سبز شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۲۰۰

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار با افزایش ۹۷۱۷ واحدی معادل ۰.۷۸ درصد به رقم یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۳۶۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۴۴ واحدی به رقم ۱۶ هزار و ۳۹ واحد رسید.

  • 32

بازدید معاون اعتبارات و راهبری شعب بانک صنعت و معدن استان فارس

عبدالرضا ولی الهی عضو هیأت عامل و معاون اعتبارات و راهبری شعب به همراه سید مهدی صدری رییس اداره بازاریابی و بانکداری شرکتی بانک صنعت و معدن از سه واحد تولیدی بزرگ در استان فارس بازدید نمود.

  • 38

افزایش تولید و صادرات فولاد بناب در سال ۹۹

با حمایت گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری، افزایش تولید و صادرات فولاد بناب در سال ۹۹ محقق شد.

  • 20

ابراز رضایت برندگان یکصدمیلیون ریالی جشنواره همراه بانک پارسیان

طی مراسمی با حضور مدیران روابط عمومی و سیستم های نرم افزاری و اطلاعاتی بانک پارسیان، دو برنده یکصدمیلیون ریالی جشنواره همراه بانک پارسیان، جوایز خود را دریافت کردند.

  • 30

صورت‌های مالی سال ۹۸ بانک سپه با حضور وزیر اقتصاد تصویب شد

مدیذعامل بانک سپه با اشاره به اینکه سال گذشته سال ماموریت‌های بزرگ برای بانک سپه بود، افزود: بانک سپه با ظرفیت‌های قوی تر نقش آفرین در عرصه کلان اقتصادی خواهد بود.

  • 30