استراتژی ارتباطی در چارچوب هدفگذاری تورم

استراتژی ارتباطی در چارچوب هدفگذاری تورم

طراحی یک برنامه راهبردی جامع برای تعامل با ذینفعان یکی از کلیدی‌ترین پیش‌نیازها و الزامات اتخاذ چارچوب هدفگذاری تورمی است.

چهارشنبه 18 تیر 1399 ساعت 9:37

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

شفافیت و تعامل کارا با عموم مردم عامل مهمی در موفقیت چارچوب هدفگذاری تورم است. درجه بالای شفافیت و تعامل بانک مرکزی با کارگزاران اقتصادی شرط لازم برای لنگر شدن انتظارات تورمی است. مطالعات نشان داده‌اند که بانک‌های مرکزی با چارچوب هدفگذاری تورم در مهار انتظارات تورمی موفق بوده‌اند. در مجموع، شواهد تجربی بیانگر این واقعیت هستند که در کشورهایی که چارچوب هدفگذاری تورمی را اتخاذ کرده‌اند، انتظارات تورمی به خوبی مهار شده و خطاهای پیش‌بینی کوچک هستند. در رابطه با پویایی‌های تورم، نیز شواهد نشان می‌دهند که اتخاذ چارچوب هدفگذاری تورم منافعی به صورت کاهش نرخ تورم و پایداری تورم دارد.

در چارچوب هدفگذاری تورم، استراتژی‌های ارتباطی بانک مرکزی بر تبیین دو هدف اصلی متمرکز می‌شود: ۱) کسب حمایت و پشتیبانی گسترده عموم از چارچوب سیاست پولی و ۲) تقویت اعتبار و کارایی سیاست‌ پولی. حمایت مردم از چارچوب هدفگذاری تورم به بانک مرکزی کمک می‌کند تا در برابر فشارها در دنبال کردن سایر اهداف بالاخص رشد اقتصادی مقاومت کرده و مأموریت کنترل تورم را با توان بیشتری دنبال کند. در مجموع، کارایی سیاست پولی به میزان اعتبار تعهد بانک مرکزی به تورم هدف و همچنین درک عموم از سازگاری اقدامات مقام پولی با هدف اعلام شده بستگی دارد.

ماهیت سیاست ارتباطی بانک مرکزی به چارچوب سیاست پولی بستگی دارد. در کشورهایی که چارچوب هدفگذاری تورمی را اتخاذ کرده‌اند، استراتژی ارتباطی بازتری نسبت به دیگر چارچوب‌ها وجود دارد. این در حالی است که درجه­ی شفافیت در بین بانک‌های مرکزی هدفگذار نرخ ارز و کل‌های پولی در مقایسه با سایر چارچوب­های سیاست پولی کمتر است. به عبارت دیگر، تعامل با ذینفعان جزء کلیدی در چارچوب‌های هدفگذاری تورم است. بانک‌های مرکزی هدفگذار تورم در مقایسه با سایر چارچوب‌های پولی، نوعاً تلاش زیادی در زمینه ارائه توضیحات در رابطه با تصمیمات و عملکردشان به عموم انجام می‌دهند. تقویت سطح شفافیت و تعامل بانک مرکزی با عموم و بازارها در راستای ارائه توضیحات در مورد برنامه ها، اهداف و تصمیمات یکی از الزامات و پیش‌نیازهای هدفگذاری تورم است.

چارچوب هدفگذاری تورمی تنها یک قاعده سیاستی نیست بلکه یک چارچوب تصمیم گیری است که شدیداً بر یک استراتژی ارتباطی با ساختار مناسب استوار است. برقراری ارتباطات بهتر و آشکارتر یکی از مزیت های مهم چارچوب هدفگذاری تورم است و به همین دلیل مباحث مربوط به پاسخگویی و لنگر کردن انتظارات به طور برجسته‌ای در این چارچوب مطرح گردیده است.

پیشنهاداتی برای بهبود سیاست ارتباطی بانک مرکزی

در بیشتر بانک‌های مرکزی هدف‌گذار تورم، ارائه پیش‌بینی از متغیرهای کلیدی کلان اقتصادی بالاخص نرخ تورم نقش کلیدی در طراحی استراتژی‌های ارتباطی  بانک‌های مرکزی ایفا می‌نماید. در رابطه با این ابزار ارتباطی، یکی از مهم‌ترین مسائل نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص ریسک‌ها و نااطمینانی حول پیش‌بینی‌ها است. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از نمودارهای بادبزنی (فن چارت) است که قادر است نااطمینانی برآوردها را به خوبی نمایش دهد (بانک مرکزی انگلستان و سوئد از این روش استفاده می‌کنند). روش دیگری که بانک های مرکزی (مانند فد و بانک مرکزی کانادا) استفاده می کنند توضیح تمامی ریسک‌های موجود به صورت کیفی است. بسیاری از بانک‌های مرکزی صورتجلسات شورای سیاست پولی را به منظور کمک به اطلاع رسانی در خصوص نااطمینانی‌های پیش‌روی سیاستگذار پولی منتشر می‌کنند. بانک‌های مرکزی همچنین در گزارش تورم یا گزارش سیاست پولی در رابطه با ریسک‌ها و نااطمینانی‌های موجود به طور مفصل مباحثی را مطرح می‌کنند. در حالی که نمودارهای بادبزنی ابزار مناسبی برای نمایش نااطمینانی حول پیش‌بینی‌های بانک مرکزی است اما توضیح شفاهی در مورد این ریسک‌ها و اینکه بانک مرکزی به چه نحو به آنها پاسخ خواهد داد می‌تواند در انتقال پیام و تعامل کاراتر با عموم نقش بسزایی داشته باشد.

بررسی تجارب بانک‌های مرکزی هدف‌گذار تورم دلالت بر این دارد که مهمترین ابزار ارتباطی در این چارچوب، انتشار «گزارش تورم» به صورت فصلی است. محتوای گزارش تورم شامل ارزیابی بانک مرکزی از شرایط اقتصادی و پیش‌بینی این نهاد از تورم و رشد اقتصادی و سایر متغیرهای کلیدی در افق‌های زمانی مختلف است. همچنین، در این گزارش ریسک‌های مترتب بر افزایش و کاهش نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی از مقادیر پیش‌بینی شده، تحت سناریوهای مختلف بررسی می‌شود. یکی از اهداف اصلی انتشار این گزارش، توضیح منطق اتخاذ تصمیمات سیاست پولی است. اهمیت این گزارش در انتقال اطلاعات و تعامل با ذینفعان به حدی است که بسیاری از بانک‌های مرکزی پس از انتشار این گزارش مبادرت به برگزاری یک کنفرانس خبری با پوشش تلویزیونی می‌نمایند تا از دریافت پیام به طور صحیح توسط ذینفعان اطمینان یابند.

اعلام برنامه زمانی انتشار داده‌های مختلف و اعلام عمومی آن نقش بسزایی در ارتقای سطح اطلاع‌رسانی دارد. بررسی درگاه بانک‌های مرکزی با درجه شفافیت بالا نشان می‌دهد که این بانک‌ها علاوه بر روز انتشار داده‌ها حتی ساعت دقیق آن را نیز از قبل اعلام می‌کنند. ارائه تقویم تنها به اعلام برنامه زمانی انتشار داده‌ها ختم نمی شود و می‌تواند زمان بندی طیف وسیعی از رویدادها نظیر کنفرانس‌ها و جلسات شورای سیاست پولی را نیز شامل شود. همچنین به منظور تسهیل دسترسی به محتوای این برنامه اجرایی می توان یک موتور جستجو تعبیه نمود تا بتوان به طرق مختلف (نوع رویداد یا بازه زمانی) به جستجو پرداخت. لذا پیشنهاد می‌شود در سایت بانک مرکزی بخشی با عنوان برنامه یا تقویم انتشارات بانک مرکزی قرار داده شود.

مریم همتی (مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی)

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

حدنصاب جدید تصویب تسهیلات وام بانک کشاورزی

بانک کشاورزی به منظور تسریع و سهولت دسترسی مشتریان به خدمات اعتباری و دریافت تسهیلات، حدنصاب و اختیارات استان ها در زمینه تصویب طرح ها و پرداخت تسهیلات را در سال ۱۴۰۰ افزایش داد.

  • 92

رونمایی از کیف اعتباری دیجیتال مشترک بانک پارسیان و همراه اول

همزمان با اعیاد شعبانیه، بانک پارسیان و همراه اول در نشستی مشترک در محل بانک پارسیان و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد از کیف اعتباری دیجیتال " همپا " رونمایی کردند.

  • 86

رعایت اصول بانکداری اسلامی در سیاست های اعتباری بانک توسعه تعاون

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در خصوص نقش اساسی اصول بانکداری اسلامی در سیاست های اعتباری بانک توسعه تعاون توضیحاتی ارائه داد.

  • 157

معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام نوروز

شعب کشیک بانک که از تاریخ دوم تا چهارم فروردین سال ۱۴۰۰ آماده ارائه خدمت به مردم شریف ایران هستند معرفی شد.

  • 193

تاریخ و ترکیب نهایی جوایز قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بانک رفاه

بانک رفاه کارگران تاریخ و ترکیب نهایی جوایز قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز ریالی و ارزی در سال ۱۳۹۹را اعلام کرد.

  • 174

مدیر روابط عمومی بیمه رازی منصوب شد

مدیرعامل بیمه رازی، طی حکمی ناصرالدین اسلامی فرد را به سمت مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بیمه رازی منصوب کرد.

  • 102

شاخص کل بورس در روزهای آخر سال سبز شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۷ هزار و ۱۸۲ واحدی معادل ۱.۳۳ درصد به یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۱۶۲ واحدی به ۱۷ هزار و ۹۹۰ واحد رسید.

  • 97

اعلام اسامی برندگان خوش شانس سومین دوره طرح "امید رفاه" بانک رفاه

اسامی برندگان سومین قرعه کشی طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد.

  • 99

اعلام شعب کشیک بانک سرمایه در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰

فهرست شعب کشیک بانک سرمایه در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ اعلام شد.

  • 78

سه عامل ایجاد نوسان شدید در بازار بورس تشریح شد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید دارد: سه عامل بر نوسان بازار بورس تاثیرگذار بوده و این عوامل را تشریح کرد.

  • 48

بانک مرکزی جلوی سقوط آزاد بورس را گرفت

یک کارشناس اقتصادی معتقد است هرچند سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی از بازار سرمایه ناگزیر بود اما توانست جلوی سقوط آزاد بازار سرمایه را تا حد زیادی بگیرد.

  • 66

اعلام نرخ حق‌الوکاله سپرده‌های مدت‌دار بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۰

نرخ حق‌الوکاله سپرده‌های مدت دار بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳ درصد اعلام شد.

  • 57

فرایندهای چک صیاد را در «ایوا» انجام دهید

اپلیکیشن «ایوا» به فهرست برنامک‌های موبایلی مورد تایید «شاپرک» به منظور انجام فرایندهای مرتبط با چک های صیادی افزوده شد.

  • 26

اصلاح مصوبه تسویه اعتبارات اسنادی مدت‌دار و بازتامین به نرخ رسمی

با ابلاغ دولت، تصویب‌نامه موضوع تسویه اعتبارات اسنادی مدت‌دار (یوزانس) و بازتامین (ریفاینانس) به نرخ رسمی اصلاح شد.

  • 149

افزایش سرمایه دولت در بانک توسعه تعاون تایید شد

هیات وزیران با هدف کمک به منظور اعطای تسهیلات به طرح‌های پیشران بخش تعاونی و کمک برای بهبود وضعیت بانک توسعه تعاون، با افزایش سرمایه دولت در این بانک موافقت کرد.

  • 24

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بانک آینده و انجمن صنفی دفاتر هوایی

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بانک آینده و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران منعقد شد.

  • 24

در ایام نوروز پاسخگوی مشتریان هستیم

پاسخگویی به مشتریان در بانک قرض الحسنه رسالت از ساعت ۱۲ روز پنج شنبه ۲۸اسفند تا ساعت شش صبح پنجم فروردین ۱۴۰۰ توسط واحد اجرایی مقیم مرکز ارتباط با اعضا و اطلاع رسانی انجام می گیرد.

  • 23

کسب رتبه نخست سرمایه ثبتی در بین بانک‌های کشور

ارتقای سرمایه ثبتی بانک ملی ایران در سال جاری موجب شده که این بانک در مقایسه با سایر بانک های رقیب، رتبه اول سرمایه ثبتی را در بین کلیه بانک­ های کشور کسب کند.

  • 19

مراقب کلاهبرداری‌ها باشید

بانک ملی ایران از مشتریان و کاربران سامانه های اینترنتی خود خواست نسبت به کلاهبرداری های تلفنی و آنلاین احتمالی هوشیار باشند و از افشای هرگونه اطلاعات بانکی شان به عناوین مختلف اجتناب کنند.

  • 24

شاخص کل بورس بیش از ۳۶ هزار واحد افزایش یافت

شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۶ هزار و ۳۰۹ واحدی معادل ۲.۹۰ درصد به یک میلیون و ۲۹۰ هزار و ۵۲۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۳۵۷ واحدی به ۱۷ هزار و ۸۲۷ واحد رسید.

  • 32