Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 15 و 54 دقیقه

چشم اندازی بر خصوصی سازی صنعت بیمه در ایران

صنعت بیمه در سطح دنیا یکی از صنایع گسترده، پیچیده و حیاتی می باشد. در قرن حاضر فعالیتهای اقتصادی به نحوی شکل گرفته که تداوم آن بدون پشتوانه بیمه ای سخت تحت تاثیر قرار می گیرد. صنعت مذکور سالانه حجم ارزشی قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد. حجم مذکور در سال 2000 به 2444 میلیارد دلار می رسد که در مقایسه با حجم سایر فعالیتهای اقتصادی حجم بسیار قابل توجهی می باشد. 

صنایع نفت و گاز فلات قاره جهان در راستای پذیرش خطرات احتمالی و مسئولیت بیمه در مرحله اکتشاف ، روش های مشخص و یکنواختی در پیش می گیرند. این یکنواختی و هماهنگی ناشی از موقعیتی است که در اکثر مناطق جهان به عنوان ظرفیت مناسبی برای تولید نفت به شمار آمده و شرکت هایی که مجوز اکتشاف نفت را دریافت کرده اند از سوی مقامات اعطا کننده مجوز مسئول ایجاد محیط ایمن و حفاظت شده در مقابل حوادث ناشی از فعالیت های اکتشاف و فعالیت های دیگر شناخته می شوند.  

بازار بیمه ایران نیز که پس از دو دهه وارد عصر آزادسازی و خصوصی سازی فعالیت های بیمه ای شده است. با ورود شرکت های بیمه خصوصی متعدد با توانمندی های مختلف مالی و فنی، مسئله سرمایه و سرمایه گذاری و چگونگی هدایت و راهبری وجوه، بیش از پیش معنی دار می شود.

33باتوجه به اهمیت افزایش ضریب ایمنی پرواز هواپیماها، جلوگیری از بروز سوانح مختلف، مدیریت کارآمد بر فضای پرواز، بررسی عوامل موثر بر سوانح، کاهش خسارات مالی و جانی و ........ در کشور می بایست با همکاری و معاضدت های فی مابین سازمان ها و دستگاه های عهده دار مسئولیت کاری کرد تا با ایمنی بیشتر و همچنین از طریق مدیریت کارآمد بر فضا، رضایتمندی مشتریان و مسافران را به دست آورد.

در این مقاله با بررسی نقش پوشش های بیمه ای و سرمایه گذاری صنعت بیمه کشور در افزایش ایمنی و کیفیت ساختمانهای شهری در برابر بلایای طبیعی بخصوص زلزله و آتش سوزیهای احتمالی گسترده شهری، به ارائه پوشش جدید بنام " بیمه پوشش ساخت تا استهلاک کامل ساختمان (بیمه تعمیم یافته اموال مهندسی) " خواهد پرداخت که در سایه این پوشش ضریب ایمنی و کیفیت ساختمانها از ابتدای ساخت تا پایان عمر مفید ساختمان تحت پوشش بیمه گر قرار خواهد گرفت و سپس برآوردی از منافع اقتصادی این امر برای جامعه ، برای فعالان بخش ساختمان خصوصا برای مهندسین از باب افزایش درآمد و سود حرفه ای و چه از باب پوشش بیمه تکمیلی مسئولیت حرفه ایشان ارائه خواهد شد. از محسنات دیگری که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد نقش این پوشش در توسعه بیمه های ساختمان ، بخصوص بیمه های زلزله به گونه ای خارج از بیمه آتش سوزی فعلی است. 

این مقاله بیان می دارد که وجود افراد با انگیزه، مطلع، با نفوذ و قوی از جهات اجرایی و علمی که دغدغه توسعه مسئولیت را داشته باشند و از سوی دیگر وجود شرایط مناسب اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی از شروط اساسی توسعه و توسعه یافتگی مقوله مسئولیت و بیمه آن است.

تمایز بین اثرات مطلوب و نامطلوب بیمه بیکاری مشکل و در عین حال مهم می باشند. به هنگام طرح ریزی طرح های بهینه این اثرات از اهمیت یکسانی برخوردارند. بطور کلی بیمه بیکاری با فراهم ساختن ذخیره دستمزدی باعث افزایش دائمی نرخ بیکاری ناخواسته می شود. لذا این مقاله با استفاده از یافته های تحلیل تجربی صورت گرفته بر روی داده های Panel سالانه نرخ های جایگزینی بیمه بیکاری، از نرخهای بیکاری و نرخهای رشد.

از آنجا که در مباحث علمی بیمه در کشور ما آشنایی چندانی با بیمه های حفظ محیط زیست وجود ندارد، همچنین این مقاله سعی خواهد داشت تا با ذکر کلیاتی از مبانی نظری موضوع، الگوی ریاضی چگونگی محاسبه و استفاده از این نوع بیمه را به عنوان یک عامل آلودگی زدا در جوامع بشری بررسی کند. 

این مقاله ، به بررسی ضرورت ها و کارکردهای سیستم های اطلاعاتی بازاریابی در شرکت های بیمه مبنی بر سه محور اطلاعاتی و داده های داخلی (Internal Databases) ، هوش و بصیرت بازاریابی (Marketing Intelligence) و نیز تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) و نقش آنها در تحقق اهداف استراتژیک بازاریابی شرکتهای بیمه می پردازد. در این راستا فناوری عمده ی اطلاعاتی که توسط این شرکت ها بکار گرفته می شود بیان خواهد شد و در ادامه بحث، ضرورت اصلاح ساختاری شرکتهای بیمه، صحبت کنترل و اجرای چنین سیستم هایی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این مقاله با عنایت به تحولات اخیر صنعت بیمه کشور و ضرورت ایجاد بسترسازی های لازم جهت ورود هر چه بیشتر به عرصه های جهانی و ارائه خدمات قابل تر، اهمیت تغییر نگرش مدیران این صنعت را بیش از پیش آشکار می سازد که در این راستا انعطاف پذیری مدیران ارشد و سازمان های حمایتی و نظارتی و کنترلی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در صنعت بیمه به عنوان بخشی از بازارهای مالی، واکنش های سودجویانه در مقابل حرکتهای قیمت در بازار مالی عمدتاً به تخصیص کارایی نسبی منابع موجود منتهی و بدین ترتیب زمینهای حصول به کارایی اقتصادی بیش از پیش مهیا می شود.

ریسک دلیل وجودی بیمه است و بدون خطر بیمه مفهومی ندارد و ریسک احتمال وقوع حادثه ای است که موجب خسارت و زیان می شود و خصوصیت احتمالی و اتفاقی بودن را در خود دارد. لذا کاربرد آمار در چارچوب احتمالات در بیمه این است که بیمه گر نیازمند آمار و اطلاعات است تا بتواند احتمال تحقق خطر و خسارت های احتمالی را پیش بینی و برآورد نماید.

محیط کسب و کار امروز با ویژگی هایی همچون تغییرات پیچیده و غیرخطی ، ظهور پارادایم های جدید و تحولات تکنولوژیک که باعث شکل گیری مولفه های جدید و پیکربندی های موجود می شود، محیطی با درجه عدم قطعیت بالا و آکنده از مکانیزم های تاثیر گذاری پیچیده می باشد که امکان پیش بینی آینده در آن تقریبا ناممکن است. در این میان ، اگر کارکرد برنامه ریزی راهبردی در دنیای پر از تغییر امروز ، توانمندسازی مدیران جهت خلق مزیت رقابتی دانسته شود، ضرورت توجه به بکارگیری فناوری اطلاعات و برنامه ریزی راهبردی اطلاعاتی نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. از اینرو، با توجه به فلسفه با ارزش وجودی صنعت بیمه در جامعه و بازارهای مالی ، اقتصادی و تولیدی در کشور، لزوم بکارگیری فناوری اطلاعات و برنامه ریزی سیستم های اطلاعاتی در شرکتهای بیمه در این دریای مواج و پرتلاطم تحولات عصر جدید، برجسته تر می شود. همچنین ظهور و تکامل فناوری اطلاعاتی زوایای جدیدی را در صنعت بیمه پیش روی توسعه دهندگان آن گشوده است. در این نوشتار تلاش شده است تا با تحلیل جنبه های مختلف فناوری اطلاعات در بیمه و ارائه نمونه های موفق بکارگیری فناوری اطلاعات و برنامه ریزی آن در این صنعت، راهی جدید را در این باب گشوده و دیگر افراد حرفه ای صنعت بیمه را نیز به تفکر و سرمایه گذاری در این مهم فراخواند.

ثبت نظر

ارسال