Fa En یکشنبه 24 شهریور 1398 ساعت 13 و 12 دقیقه

دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری

4-1-هدف:

 

تسهیل و تسریع دسترسی مردم، بنگاه­ها و دستگا­ه­های اجرایی به خدمات دولتی فارغ از زمان و مکان.

 

4-2-سیاست‌های کلی نظام اداری*

توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی(بند 15)        

توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روش‌های اداری به‌منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری(بند 12)

 

4-3-اهم چالش های اساسی

-         رتبه پایین کشور در بین سایر کشورها در استقرار دولت الکترونیک.

-         فقدان نقشه راه و برنامه منسجم و مصوب برای تحقق دولت الکترونیک.

-         فقدان مدیریت یکپارچه برای استقرار دولت الکترونیک.

-   عدم استفاده از استانداردهای واحد برای تبادل داده و اطلاعات بین دستگاه­ها و مردم.

-   طولانی و غیر مستند بودن فرایندهای انجام خدمات در دستگاه­های اجرایی.

-    آشنایی ناکافی مدیران، کارکنان و مردم با مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات.

-    ضعف در زیرساخت­های نرم افزاری و سخت افزاری.

 

4-4-موضوعات استراتژیک

1- نقشه راه دولت الکترونیک.

2- راهبری و استقرار دولت الکترونیک.

3- اصلاح سیستم‌ها و روش‌ها.

4- تعامل الکترونیکی بین دستگاهی.

5- آموزش و توانمندسازی کارکنان دولت و مردم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.

6- پایش، سنجش و ارزیابی توسعه دولت الکترونیک در کشور.

 

4-5-اقدامات اساسی متناسب با موضوعات استراتژیک]5[

4-5-1-موضوع استراتژیک 4-5-2- نقشه راه دولت الکترونیک

-            طراحی و تدوین نقشه راه دولت الکترونیک.

 

4-5-3- موضوع استراتژیک4-5-4- راهبری و استقرار دولت الکترونیک

2-1- تدوین استانداردهای لازم حقوقی، فنی و مدیریتی.

2-2- توسعه پرتال ملی، پرتال‌های دستگاهی، استانی و محلی.

2-3- ارائه خدمات اطلاع‌رسانی، تعاملی و تراکنشی از طریق پرتال‌ها.



* سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری، فروردین 1389.

ثبت نظر

ارسال