Fa En جمعه 2 فروردین 1398 ساعت 20 و 15 دقیقه

تجهیزمنابع پولی دربانکداری نوین

تجهیزمنابع پولی از همان ابتدا که بشر به زندگی اجتماعی روی آورد و داد وستد ومبادله کالا را شروع کرد آغاز شد وهمواره اصلی ترین وظیفه سیستم بانکی بوده است. بدین ترتیب بانک‌ها سپرده های مازاد در دسترس مردم را جمع آوری می‌کردند و با دادن وام به افراد نیازمند وظیفه سنتی خود یعنی واسطه گری رامیان سپرده گذاران و وام گیرندگان ایفا می‌کردند. درعصرحاضرمؤسسات مالی و بانک‌ها برای تجهیز منابع مالی نیازبه تغییرات اساسی درمحصوالت وخدمات خود دارند وبا خدمات ساده وساختار سنتی بانکداری واسطه گری نمیتوانند درعرصه های جهانی به تجهیز منابع بپردازند. دربانکداری نوین، بانک‌ها در زمینه های مالی غیر بانکی خدمات متعددی به مشتریان ارائه می دهند و ارائه خدمات نوین مانند بانکداری سرمایه گذاری، انجام اموربیمه ومسکن وتولید باعث شده منابع جدیدی به بانک‌ها سرازیر شود ودر واقع دربانکداری نوین، بخش عمدهای ازمنابع ازطریق فعالیت های غیربانکی به دست میآید )زریباف، 1382،ص 8 .) درنظام بانکی ایران تجهیز منابع با توجه قوانین بانکداری اسالمی از دو طریق انجام میشود: 1 -ازطریق جذب سپرده های قرض الحسنه جاری وپس انداز، که منابع مالکانه نامیده میشوند. 2 -از طریق جذب سپرده های مدتدار،که منابع وکالتی نامیده میشوند ) هدایتی، 1383 ،ص 7 .) دربانکداری نوین ) عالوه برانجام فعالیت های واسطه گری ( عملیات تجهیز منابع مالی ازطریق فعالیت های در پی آمده انجام میگیرد: 1 -جذب منابع مالی ازطریق ایجاد شعبات و واحدهای فرعی درکشورهای خارجی 2 -انجام فعالیت های غیربانکی با خرید سازمان های کارگزاری مانند شرکت های بیمه وبنگاه های معامالت ملکی 3 -ارائه خدمات مالی غیربانکی مانند کارگزاری، بیمه، صندوق بازنشستگی، مدیریت دارایی ها، امور ساختمان و... به مشتریان 4 -ارائه خدمات به مشتریان خرده پا که نیازبه خدمات مشخصی دارند 5 -ارئه خدمات به شرکتهای بزرگ و سازمان های دولتی 6 -ارائه خدمات مشاورهای درسرمایهگذاری، خرید و فروش سهام ومبادله ابزارهای مالی، ارز و مشتقات آن 7 -تجهیز منابع پولی ازطریق ابزارهای غیر ترازنام های مانند اعتبارات اسنادی واوراق بهادار مشتقی )هفرنان، 1382 ،صص .)43 -53 مؤلفه های تأثیر گذار برتجهیزمنابع پولی در بانکداری نوین در این بخش به اختصار به معرفی مؤلفههایی که موجب افزایش قدرت بانک‌ها درجذب منابع مالی میشوند میپردازیم. هرچند درایران بعضی ازپارامترها به دلیل ضعف دربازاریابی بانکی ناشناخته باقی ماندهاند، ولی با بازاریابی بانکی وازطریق تحقیق ونظر خواهی علمی ازکارکنان و مدیران با تجربه درسیستم بانکی ومشتریان بانک‌ها، عوامل مؤثر حتی برای هرشعبه ازیک بانک نیز قابل شناسایی است.

ثبت نظر

ارسال