گزیده اخبار علمی ایرنا در آخرین هفته آبان ماه

گزیده اخبار علمی ایرنا در آخرین هفته آبان ماه

تهران- ایرنا- در واپسین روزهای آبان ماه درحالیکه نفس تهران از شدت آلودگی به تنگ آمده بود، خبرنگاران ایرنا اخبار ارتقای 19 پله ای رتبه کیفیت تولیدات علمی کشور، امضای قرارداد ساخت بیمارستان بین المللی علوم اعصاب در تهران، گشایش هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در کیش و دهها رویداد علمی دیگر را منتشر کردند.

جمعه 28 آبان 1395 ساعت 23:54
راه‌اندازی شبکه تجاری‌سازی تحقیقات کشاورزی، آغاز به کار نخستین کنفرانس سرطان غرب آسیا در ایران، موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیوستن ایران به موافقتنامه پاریس ( تغییرات آب و هوایی) و هشدارهای کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران از اهم رویدادهایی بود که در آخرین هفته آبان ماه روی خروجی اخبار ایرنا قرار گرفت.

***ارتقای 19 پله ای رتبه کیفیت تولیدات علمی کشور
به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایران در سال 2016 از لحاظ تولید علم برتر رتبه 20 جهان را کسب کرده که در قیاس با سال 2011 میلادی 19 پله رشد داشته است.
محمدجواد دهقانی اعلام کرد: به دنبال به روز رسانی اخیر اطلاعات پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) در سال 2016 میلادی، جمهوری اسلامی ایران از لحاظ تولید علم برتر رتبه 20 دنیا را کسب کرد.
دهقانی با یادآوری اینکه در سال 2011 میلادی، ایران رتبه 39 دنیا را در اختیار داشت، ادامه داد: تولید علم برتر شامل مقالات پراستناد و داغ می شود که این تولیدات در دسته مقالات یک درصد برتر دنیا قرار می گیرند و در واقع موثرترین بخش از تولید علم دنیا را تشکیل می دهند.
سرپرست ISC خاطرنشان کرد: در سال 2016 میلادی، سهم مقالات پراستناد و داغ کشور که به عنوان کیفی ترین مقالات دنیا شناخته می شوند از کل دنیا به 2.2 درصد رسید درحالیکه سهم ایران از تولید علم برتر دنیا در سال 2007 میلادی، 0.5 درصد (نیم درصد) بود تا اینکه این رقم در سال 2013 میلادی به یک درصد رسید و در سال 2015 میلادی برای اولین بار سهم ایران از مقالات برتر دنیا از سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا پیشی گرفت و به 1.6 افزایش یافت و از ابتدای سال 2016 تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا 1.8 درصد (یک ممیز هشت دهم درصد) است.
دهقانی اظهار داشت: با وجود این که سال 2016 میلادی هنوز به پایان نرسیده است، اما مقایسه تعداد مقالات کیفی در این سال در مقایسه با سال 2007 نشان از چهار برابر شدن تعداد این مقالات دارد.
وی افزود: ایران در خلال سال های 2007 تا 2016 به ترتیب 56، 42، 52، 86، 74، 105، 147، 186، 246 و 223 مقاله پراستناد و داغ تولید کرده و میزان کل تولید علم دنیا در همین دوره زمانی به ترتیب 10495، 11222، 11728، 12128، 12925، 13648، 14344، 14767، 15322 و 10083 بوده است.

***سهم تولید علم کشورهای اسلامی در 15 سال اخیر چهار برابر شده است
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) همچنین از افزایش چهار برابری سهم تولید علم کشورهای اسلامی از سال 2000 تا 2015 خبر داد.
محمدجواد دهقانی با اعلام این مطلب در هشتمین اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در پایتخت کشور آفریقایی مالی، گزارش عملکرد 15 ساله (2000-2015) کشورهای اسلامی در تولید علم را به صورت مکتوب ارائه کرد.
بر اساس این گزارش، میزان رشد تولید علم کشورهای اسلامی 638 درصد بوده که در مقایسه با رشد 87 درصد تولید علم دنیا معنادار است و از خیزش و حرکت علمی کشورهای اسلامی نشان دارد.
همچنین سهم تولید علم کشورهای اسلامی از 1.8 درصد از سال 2000 به 7.2 درصد در سال 2015 افزایش یافته است و بر این اساس، سهم کشورهای اسلامی در این دوره چهار برابر شده است.
در هشتمین اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی که 24 و 25 آبان در 'باماکو' برگزار شد، همچنین لزوم هدایت و توجه کشورهای اسلامی به شاخص های تاثیرگذار تولید علم به منظور کسب مرجعیت علمی و نیز تولید فناوری و ثروت مورد تاکید سرپرست ISC قرار گرفت.

***امضای قرارداد ساخت ساخت بیمارستان بین المللی علوم اعصاب در تهران
قرارداد ساخت بیمارستان بین المللی علوم اعصاب در تهران با مشارکت شرکت سرمایه گذاری «جی جی» از کشور کره جنوبی، روز 23 آبان در سازمان برنامه و بودجه استان تهران امضا شد.
قرار است این بیمارستان در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع با زیربنای 40 هزار متر مربع در منطقه نارمک واقع در شرق تهران احداث شود.
مدت زمان پیش بینی شده برای ساخت این بیمارستان 300 تختخوابی، سه سال و هزینه مورد نیاز نیز حدود300 میلیون دلار برآورد شده است.
انتظار می رود با احداث این مرکز آموزشی و درمانی فوق تخصصی، بسیاری از تکنولوژی هایی که پیش از این در ایران وجود نداشته از قبیل فناوری تصویر برداری میکروسکوپی یا مولکولی وارد کشور شود و امید برای نجات افراد از مرگ به دلیل سکته های مغزی افزایش یابد.
براساس آمارهای موجود، سالانه حدود 40 هزار ایرانی به دلیل سکته مغزی، جان خود را از دست می دهند درصورتیکه با درمان به موقع و در ساعتهای اولیه سکته، می توان شمار این تلفات را به میزان زیادی کاهش داد.

***گشایش هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در کیش
هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی و هوانوردی ایران با هدف ارائه توانمندی‌های صنایع هوایی و هوانوردی و معرفی آخرین دستاوردها و فناوری‌های هوایی صبح چهارشنبه در جزیره کیش آغاز به کار کرد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سفیران روسیه و سنگال و جمعی از مدیران ملی و منطقه ای از جمله شخصیت های حاضر در این رویداد بودند.
این نمایشگاه در فضایی به وسعت یک هزار و 700 متر مربع برپا شد و بیش از 100 شرکت داخلی از سازمان ها و موسسات هوائی، هوافضائی، هوانوردی، مراکز تحقیقاتی و ساخت، موسسه های پژوهشی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، شرکت های تولیدی، صنعتی و بازرگانی و همچنین شرکت های خارجی از کشورهای آلمان، روسیه، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، لهستان، لتونی، سنگاپور، مالزی، ترکیه، فرانسه و اوکراین در مرکز نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش حضور دارند.
این رویداد در دو بخش نمایشگاهی و نمایش هوایی برگزار می شود که در بخش نمایشگاهی توانمندی های صنایع هوایی کشور ، شرکت های دانش بنیان و سازندگان و طراحان قطعات هوایی به نمایش در می آید و در بخش نمایش هوایی یا ' airshow ' علاقمندان شاهد پرواز پرنده ها خواهند بود.
تجهیزات انواع هواپیما، بالگردها و پهپاد، تجهیزات صنعت هوایی ساخت داخل و خارج، تجهیزات فرودگاهی و ساخت پله و صندلی هواپیما، طرح های دانش بنیان هوایی، شبیه ساز پروازی از محصولات و تجهیزاتی است که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
این نمایشگاه فناورانه تا فردا (29 آبان ماه) با اجرای برنامه های مختلف همچون رونمایی از تعدادی از طرح های نوآورانه و دانش بنیان، برگزاری نشست همکاری های ایران و روسیه، برگزاری روز ملی فضایی و کارگاه آموزشی ادامه خواهد یافت.

*** شبکه تجاری‌سازی تحقیقات کشاورزی راه‌اندازی شد
در هفته گذشته، شبکه تجاری‌سازی تحقیقات کشاورزی به همت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و به منظور مرکزیت بخشیدن مناسب برای جمع‌آوری و اعلام نیازهای کاربردی صنایع و اطلاع‌رسانی مناسب به سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی راه اندازی شد.
کلیات طرح ایجاد شبکه تجاری سازی تحقیقات کشاورزی در شهریورماه امسال به تصویب هیات رئیسه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی رسید و بر اساس آن یک شورای مرکزی برای این شبکه در نظر گرفته شد که اعضای آن را سازمان ها و نهادهای مرتبط با تحقیقات و آموزش کشاورزی، دست اندرکاران اجرایی و بخش سرمایه گذاران دولتی، خصوصی و تشکل های مردم نهاد تشکیل می دهند.
شورای مرکزی شبکه تجاری‌سازی تحقیقات کشاورزی در چارچوب کلی این طرح و بر اساس آئین نامه های مصوب تجاری سازی در حیطه و تحت نظر معاونت تجاری سازی و نوآوری سازمان انجام وظیفه خواهد کرد که به‌زودی برای اعضای پیشنهادی در این طرح دعوت نامه ارسال می‌شود تا نمایندگان خود را معرفی کنند.
تاکنون پیشنهاداتی برای عضویت نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، اجلاس روسای دانشکده ها و مراکز آموزشی کشاورزی کشور، تشکل خبرگان کشاورزی، بخش کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی (ره) در این شبکه ارائه شده است.

***گشایش نخستین کنفرانس سرطان غرب آسیا در تهران
نخستین کنفرانس سرطان غرب آسیا روز پنجشنبه 27 آبان ماه با حضور صاحبنظران و متخصصانی از 16 کشور آسیایی، آمریکایی، اروپایی و آفریقایی و همچنین سازمان جهانی بهداشت آغاز به کار کرد.
حاضران در این گردهمایی تا روز شنبه 29 آبان ماه با ارائه مقاله، سخنرانی و کارگاه آموزشی به بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای پیشگیری، تشخیص، تسکین و درمان انواع سرطان خواهند پرداخت.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه این کنفرانس از ابتلای سالانه 92 هزار نفر به سرطان در ایران خبر داد و بالا رفتن سن جمعیت را یکی از دلایل افزایش این بیماری در کشور اعلام کرد.
ایرج حریرچی تصریح کرد: در ایران 72 درصد از مرگ ها به دلیل بیماری های غیرواگیر است که 40 درصد از این مرگ ها به صورت زودرس یعنی قبل از 70 سالگی اتفاق می افتد.
وی رفتارهایی نظیر کم تحرکی، چاقی، استعمال دخانیات و مواد مخدر، مصرف غذاهای پرچرب و شور و کم استفاده کردن از سبزیجات در رژیم غذایی را از عوامل شیوع سرطان در کشور برشمرد.
حریرچی، مصرف بالای سوخت در ایران را از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در شیوع سرطان عنوان کرد و گفت: مصرف سوخت در ایران از میانگین جهانی بالاتر است و ذرات معلق در هوا از عوامل دیگر شیوع سرطان هستند.
وی در خصوص وضعیت بیماری های غیرواگیر در جهان گفت: چهار بیماری غیرواگیر شامل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت بزرگترین تهدید کننده های زندگی انسان محسوب می‌شوند به طوریکه 68 درصد یا 38 میلیون از 56 میلیون مرگ در سال 2012 را از کل مرگ های غیرواگیر پیش از موعد در جهان تشکیل داد و 27 درصد این مرگ ها به سرطان مرتبط است.
حریرچی درباره آمار بروز سالیانه سرطان در جهان گفت: شیوع سرطان از 10 میلیون نفر در سال 2000 میلادی به 14 میلیون نفر در سال 2012 رسیده است و تا سال 2030 به 25 میلیون نفر خواهد رسید.
وی یادآور شد: سرطان های پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ، بیشترین شیوع را در مردان، سرطان های پستان، پوست، روده بزرگ، معده و سرطان خون، بیشترین شیوع را در زنان و سرطان های پوست، پستان، معده، روده بزرگ و مثانه، بیشترین شیوع را در میان دو جنس دارا هستند.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، سرطان به طور مستقیم (مرگ) و غیر مستقیم (ناتوانی) موجب از دست رفتن 450 هزار سال عمر در ایران می شود و متوسط سال های از دست رفته در اثر سرطان به ازای هر نفر در ایران 21 سال است.
وی افزود: هزینه مستقیم و غیر مستقیم سرطان حدود 10هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده که سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به درمان است و هزینه دارو درمانی سرطان در ایران، حدود هزار و 500 میلیارد تومان است که معادل 15 درصد کل هزینه های داروی کشور یعنی بیش از هشت هزار میلیارد تومان خواهد شد.
حریرچی اعلام کرد: از کل هزینه دارو درمانی سرطان در ایران، 83 درصد یا حدود هزار میلیارد تومان توسط دولت پرداخت می شود که 63 درصد سهم بیمه و20 درصد سهم یارانه وزارت بهداشت است که با سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان، می توان حدود هزار و 200 میلیارد تومان در سال ذخیره کرد.

***آغاز به کار اولین کنگره بین المللی ناباروری و باروری مردان
اولین کنگره بین المللی ناباروری و باروری مردان و نهمین کنگره مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری از روز چهارشنبه در دانشگاه شهید بهشتی گشایش یافت.
رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری ایران در افتتاحیه این کنگره چهار روزه با اشاره به ویژگی های شخصیتی مردان که اغلب توجه چندانی به سلامتی و مسائل درمانی ندارند، گفت: باید سیاست های کلی درمانی به سمت توجه بیشتر به سلامت مردان برود و مسئولان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
سیدجلیل حسینی افزود: مردان در حوزه سلامت و امید به زندگی در وضعیت خوبی نیستند، به همین دلیل بیماری های قلبی عروقی، حوادث شغلی، بی تحرکی و فشار خون بالا و مصرف مواد دخانی در مردان بیشتر است و همه این موارد، از جمله عوامل ناباروری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی گفت: از سوی دیگر مردان به دلیل حس مردسالاری و ویژگی استمدادطلبی کمتر، توجه چندانی به درمان خود نمی کنند و به همین دلیل بیماری های آنها دیرتر تشخیص داده می شود اما زنان بیشتر به سلامت خود توجه دارند و همین مساله سبب تشخیص زودتر بیماری در آنها می شود.
حسینی با بیان این که 50 درصد ناباروری های مردان قابل پیشگیری است، افزود: میزان ناباروری مردان در کشورهای مختلف دنیا بین 40 تا 60 درصد جمعیت کشورها است.
وی تاکید کرد: با توجه به این حقیقت که 50 درصد ناباروری ها علت مردانه دارد، زوجین در مساله ناباروری همزمان باید بررسی پزشکی شوند.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این همایش به مغفول ماندن سلامت مردان اشاره کرد و گفت: اگرچه در کشورهای جهان سوم هنوز هم سلامت زنان به خوبی مورد توجه قرار نمی گیرد، اما سلامت مردان به شدت مورد غفلت واقع شده است.
به گفته دکتر سعید نمکی، همواره زنان محور سلامت در جوامع متعدد بودند که البته این مساله صحیح است اما این روند سبب بی توجهی به سلامت مردان شده که با توجه به مشکلاتی که این مساله ایجاد کرده است باید نگرش ها تغییر یابد.
نمکی به برخی چالش های موجود در نظام سلامت در حوزه سلامت مردان در کشورهای جهان سوم اشاره کرد و گفت: مردان به عنوان نان آوران خانواده همواره کارهای زمخت و سختی را متقبل می شوند و به دلیل شرایط نادرست کاری دچار بیماری های ناشی از کار می شوند و همین مساله در کنار چالش های اقتصادی جامعه مردان را تهدید می کند.
وی ادامه داد: مصرف سیگار و اعتیاد به مواد مخدر نیز چالش دیگر حوزه سلامت مردان است که گرچه گرایش زنان به مصرف این مواد اخیرا زیاد شده است اما هنوز این مردان هستند که بیشترین میزان مصرف مواددخانی را دارند.
نمکی اظهار کرد: همچنین بیماری ایدز به دلیل روابط نامتعارف جنسی، افزایش سرطان ها به ویژه سرطان ریه و پروستات و بروز عوارض بیماری های غیرواگیر مانند دیابت از دیگر چالش های حوزه سلامت مردان به شمار می روند.

***رویدادهای محیط زیستی در خاکستری ترین هفته پایتخت
اولین واکنش مسوولان نسبت به سکون نسبی هوا و روند افزایشی چگالی آلاینده های جوی در هفته گذشته، اعلام تعطیلی زنگ ورزش مدارس شهر تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه بود و سازمان هواشناسی کشور نیز در اطلاعیه ای نسبت به افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای پرجمعیت تهران، کرج و اصفهان در این دو روز هشدار داد و از شهروندان به ویژه سالمندان، کودکان و بیماران تنفسی نیز توصیه شد از تردد غیرضروری و فعالیت در فضای آزاد خودداری کنند.
کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران با تشکیل جلسه در اولین روز هفته، فروش روزانه آرم ورود به محدوده طرح ترافیک و فعالیت معادن شن و ماسه تهران را برای روزهای یکشنبه و دوشنبه ممنوع اعلام کرد.
توقف فعالیت معادن شن و ماسه آبرفتی غرب تهران تا عادی شدن وضعیت هوا، لغو ورزش های همگانی در پارک ها و مجموعه های ورزشی شهر تهران، تشدید برخورد با خودروهای دودزا شامل خودروهای دولتی و غیردولتی، تشدید برخورد با موتورسواران دودزا و آلوده کننده شهر تهران از دیگر مصوبات جلسه کمیته اضطرار بود.
هرچند سازمان هواشناسی اعلام کرد که بعد از ظهر روز دوشنبه (پس فردا) با افزایش نسبی سرعت باد، از چگالی آلاینده های جوی در تهران و البرز کاسته خواهد شد، اما این پیش بینی درست از آب درنیامد و شاخص آلودگی هوا از 150 فراتر رفت و تهران، آلوده ترین هوای سال را تجربه کرد.
تداوم شدت آلودگی هوا در روزهای دوشنبه و سه شنبه (24و 25 آبان ماه)، مهدکودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس ابتدایی شهر تهران و تمامی شهرستان های استان بجز دماوند، فیروزکوه و پردیس را به تعطیلی کشاند.
کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران برای چندمین بار در هفته گذشته تشکیل جلسه داد و روز چهارشنبه 26 آبان ماه را برای تمام مدارس تهران در مقاطع تحصیلی مختلف تعطیل اعلام کرد.
آلودگی هوا در هفته گذشته علاوه بر تهران، گریبانگیر دیگر کلانشهرها همچون مشهد، اصفهان و اهواز بود و فعالیت تمامی مدارس سه مقطع شهرستان های اهواز، باوی و کارون به دلیل آلودگی هوا در روز سه شنبه تعطیل اعلام شد.
با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران و وزش باد در روزهای ابتدایی هفته جدید، شهروندان پایتخت و دیگر کلانشهرها برای تنفسی آرام، چشم به بخشش آسمان دوخته اند.

***نمایندگان مجلس با پیوستن ایران به موافقتنامه پاریس موافقت کردند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیوستن ایران به لایحه موافقتنامه پاریس که درباره تغییرات آب و هوایی است، موافقت کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه با کلیات و جزییات لایحه موافقتنامه پاریس با 149 رای موافق، 6 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر موافقت خود را اعلام داشتند.
براساس ماده واحده این لایحه، موافقتنامه پاریس مشتمل بر یک مقدمه و 29 ماده است که به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد اسناد تصویب را نزد امین اسناد تودیع کند.
همچنین براساس تبصره ذیل این ماده واحده رعایت اصل 77 قانون اساسی در مورد هرگونه اصلاح موافقتنامه و پیوست های آن موضوع مواد 22 و 23 موافقتنامه و اصل 139 قانون اساسی در مورد حل و فصل اختلاف‌ها موضوع ماده 24 آن الزامی است.
در مقدمه این لایحه نیز آمده است که با توجه به لزوم واکنش موثر و تدریجی نسبت به تهدید فوری تغییرات آب و هوایی براساس بهترین دانش علمی موجود و با عنایت به نیازهای خاص و شرایط ویژه کشورهای عضو کنوانسیون چارچوب ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا بخصوص کشورهایی که به طور ویژه در برابر عوارض نامطلوب تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند و ضرورت تامین مالی و انتقال فناوری در این زمینه وجود دارد این لایحه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده دولت از تصویب آن در صحن مجلس دفاع کرد.

**تاکید ایران بر همکاری های منطقه ای و جهانی برای رفع مشکلات زیست محیطی
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اواخر هفته گذشته به منظور شرکت در بیست و دومین کنفرانس کنوانسیون تغییر اقلیم (COP22)، دوازدهمین نشست متعاهدین پروتکل کیوتو (CMP12) و نخستین نشست معاهدین توافقنامه پاریس (CMA1) راهی کشور مغرب (مراکش) شد.
کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی با نام COP۲۲ از ۷ نوامبر (۱۷ آبان ) تا ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان ماه) با هدف بررسی راهکارهای مختلف برای اجرای قوانین بین المللی موافقتنامه پاریس به میزبانی کشور مغرب برگزار شد.
رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهوری در حاشیه این کنفرانس بین المللی دیدارها و گفت وگو های متعددی با سران و وزیران محیط زیست کشورهای مختلف دنیا داشته و در این دیدارها در زمینه همکاری منطقه ای و بین المللی در زمینه حفظ و مبارزه با عوامل تهدید کننده طبیعی و انسانی محیط زیست بحث و گفت وگو کرد.
ابتکار در نشست مشترک برنامه محیط زیست (UNEP) و برنامه عمران (UNDP) سازمان ملل متحد که با همکاری ایران با عنوان 'گرد و غبار و توفان های شن' برگزار شد، اعلام کرد که علاوه بر خوزستان که به شدت از همجواری با کانون های ریزگرد عراق در رنج است، استان هایی مانند ایلام، کردستان و کرمانشاه هم از این کانون های خارجی متاثر هستند و 8 میلیون هکتار اراضی گرد و غبارخیز آن کشور، ریزگردهایی با ارتفاع 7 کیلومتری زمین را راهی ایران می کند که برای مدت طولاتی در هوا پراکنده باقی می مانند.
وی بر ضرورت ورود تمامی مجموعه های بین المللی خاص زیست محیطی مانند صندوق تسهیلات زیست محیطی موسوم به جف (Global Environmental Facility) و علاوه بر آن صندوق های سازگاری با تغییر اقلیم (Adaptation Fund) و صندوق اقلیم سبز (green climate fund) تاکید کرد و خواستار ایفای نقش آنها در فعالیت های منطقه ای شد تا بتوانند ماموریت های خود را جامه عمل بپوشانند.
دیدار با 'فواد معصوم' رئیس جمهوری عراق از دیگر برنامه های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این سفر بود که با محوریت چاره اندیشی و مقابله با پدیده گرد و غبار صورت گرفت.

*** دیگر رویدادهای علمی فناوری در هفته گذشته
**مبادله تفاهم نامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر و یو.پی.ام مالزی
روسای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و 'یو.پی.ام' مالزی به منظور گسترش همکاری های علمی تحقیقاتی در زمینه تبادل استاد و دانشجو، اجرای برنامه‌های با مدرک آموزشی/پژوهشی دوگانه و مشترک در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، همکاری در اجرای برنامه‌های مشترک نظیر سمپوزیوم‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
دانشگاه یو.پی.ام مالزی از جمله برترین دانشگاه‌های جهان است که براساس نظام رتبه‌بندی QS، رتبه 270 جهان، 133 از منظر دانشکده مهندسی و رتبه 49 آسیا را داراست.

**تفاهم نامه حمایت از طرح های کارآفرینی در دانشگاه علم و صنعت امضا شد
تفاهم نامه همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و مؤسسه قرض الحسنه نورا با هدف حمایت از طرح های کارآفرینی و تجاری‌سازی محصولات فناور دانشجویان این دانشگاه به مبلغ 10 میلیارد ریال امضا شد.
براساس این تفاهم، صندوق قرض‌الحسنه نورا با اعتباری معادل 10 میلیارد ریال در سال، به هر پروژه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران مبلغ 150 میلیون ریال وام بدون بهره و کارمزد اعطا خواهد کرد.

**برگزاری نشست گسترش ارتباط های علمی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نشست تخصصی گسترش ارتباط های علمی روز یکشنبه با حضور هفت دانشمند بین المللی رشته های پزشکی و پیراپزشکی از کشورهای انگلیس، آلمان، آمریکا، اسپانیا و اتریش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
این مهمانان که جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان در رشته های ژنتیک، بیوشیمی، علوم تغذیه، امنیت مواد غذایی، سایکولوژی (خود بیمار انگاری )، علم سنجی و فیزیک بودند که در ادامه حضور خود در تهران به اصفهان و کاشان نیز سفر کردند.
نشست این دانشمندان بین المللی با هدف آشنایی دانشجویان و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با فعالیت این دانشمندان و ایجاد فضا و زمینه مناسب جهت تبادل نظر و گسترش روابط علمی، آموزشی و پژوهشی با آنها صورت گرفت.

**امضای 21 تفاهم نامه تجاری در نمایشگاه فناوری های نو تبریز
چهارمین جشنواره فناوری های نو و پیشرفته تبریز پس از چهار روز فعالیت، یکشنبه شب درحالی به کار خود خاتمه داد که یک هزار و 700 طرح در این جشنواره حضور یافتند که به واسطه آن 21 تفاهم نامه تجاری سازی به ارزش 150 میلیارد ریال بین طراحان و سرمایه‌گذاران در این نمایشگاه امضا شد.
در حاشیه این نمایشگاه، 37 کارگاه آموزشی برای توانمندسازی فناوران تشکیل شد.

** رخ نمایاندن بزرگترین ماه بدر در 70 سال اخیر
در میان اخبار خوش و ناخوش و آلودگی هوا که رمق آسمان تهران و کلانشهرهای کشور را گرفته بود، بزرگترین قرص ماه در 70 سال اخیر، دوشنبه شب در آسمان نمایان شد تا حال و هوای شهروندان را کمی عوض کند.
طبیعت دوستان از سراسر ایران و دنیا، تصاویر زیبایی از این ماه کامل را به ثبت رسانده و منتشر کردند.
علمی**1055**
تنظیم کننده : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361