کدام تولیدکنندگان نفت غیراوپک ممکن است تولیدخود را کاهش دهند؟

کدام تولیدکنندگان نفت غیراوپک ممکن است تولیدخود را کاهش دهند؟

تهران- ایرنا- پایگاه خبری اویل پرایس امریکا در تحلیلی به قلم «زینب کالکوتاوالا» به این مساله پرداخت که کدام کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک ممکن است با حمایت از برنامه فریز نفتی اوپک، تولید خود را محدود کنند.

چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 15:11
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، اویل پرایس نوشت، در روزهای 28 و 29 اکتبر (هفتم و هشتم آبان)، «الوخیو دل پینو» وزیر نفت ونزوئلا فهرست کشورهای دعوت شده به نشست 30 نوامبر (10 آذر) اوپک را منتشر کرد.
روسیه، مصر و 10 کشور دیگر جزو این فهرست هستند، هر چند گوناگونی موقعیت های اقتصادی و سیاسی این کشورها به پیچیدگی و حساسیت تنظیم برنامه کاهش تولید افزوده است، البته اگر توافقی در کار باشد.
چند کشور غیراوپکی در هفتم و هشتم آبان ماه جاری به نشستی در وین دعوت شدند تا با توجه به شرایط بالقوه توافق فریز تولید نفت، در مذاکرات شرکت کنند.
اویل پرایس افزود: هیچ جزییات اجرایی در این نشست نهایی نشد، اما کشورهای شرکت کننده با برگزاری یک نشست دیگر پیش از نشست 30 نوامبر (10 آذر)موافقت کردند.
«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «الکساندر نواک» وزیر انرژی این کشور به تازگی با فریز تولید نفت خود در همکاری با اوپک موافقت کرده اند، به شرطی که اعضای اوپک بتوانند در مورد جزییات این برنامه ابتدا با یکدیگر به توافق برسند.
به گفته «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک، این گروه نفتی در مسیر رسیدن به توافق در نشست 30 نوامبر هستند.
بارکیندو تاکید کرد: روسیه با شرکت در نشست رسمی اوپک موافقت کرده است.
همانگونه که بنیاد تحقیقاتی جیمزتاون آمریکا ماه گذشته اعلام کرد، قزاقستان به توافق فریز نفت نیاز دارد تا نرخ رشد اقتصادی آن دوباره به 6 الی هفت درصدی که این کشور در زمان قیمت بیش از 100 دلار در هر بشکه نفت داشت، بازگردد.
اما این مساله به این معنی نیست که قزاقستان در برنامه فریز تولید شرکت خواهد کرد.
«کانات بوزومبایف» وزیر انرژی قزاقستان دیروز (سه شنبه) گفت: این کشور خودش اقدام به کاهش تولید نمی کند، زیرا سطح تولید آن در مقایسه با برخی کشورهای شرکت کننده در این نشست مانند روسیه، عربستان سعودی، برزیل، ایران و مکزیک کم است.
اویل پرایس افزود، امسال قزاقستان رشد اقتصادی خود را کمتر از 0.1 درصد پیش بینی کرده است، در حالی که بر اساس پیش بینی بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 یک درصد رشد خواهد کرد.
قزاقستان که به تازگی میدان نفتی قزاقستان خود را بازگشایی کرده ، بیش از 60 درصد درآمد و یک چهارم تولید ناخالص داخلی آن وابسته به صادرات نفت است.
نرسیدن به توافق درباره محدودسازی تولید نفت می تواند به معنی از سرگیری حملات تروریستی و بی ثباتی سیاسی برای قزاقستان باشد، زیرا اقتصاد این کشور همچنان درگیر مارپیچ رکود است.
یک مقام رسمی قزاقستان در نشست شنبه گذشته (هشتم آبان ماه ) اوپک در وین در پاسخ به این سوال که نتیجه گفت و گوها چه خواهد بود، با ناامیدی گفت: ما فقط امیدواریم قیمت ها واکنش نشان دهند و افزایش یابند.
اویل پرایس افزود: دیگر کشورهای متکی به صادرات نفت نیز ناامید هستند، و این ناامیدی به این نکته نیز اشاره می کند که این کشورها برای به دست آوردن درآمد بیشتر، برنامه ای برای کاهش تولید ندارند.
آذربایجان نیز در مذاکرات اوپک شرکت می کند. در نیمه اکتبر 2016(هفته آخر مهر) آذربایجان از کاهش تولید کشورهای اوپک و غیراوپک حمایت کرد.
آذربایجان در نیمه نخست سال 2016 به طور متوسط روزانه 870 هزار بشکه نفت تولید کرده است.
آذربایجان با کاهش تولید مشکلی ندارد زیرا تولید نفت ماه سپتامبر 2016 آن 10.2 درصد کمتر از ماه اوت (تیر-مرداد) بود.
ونزوئلا و آذربایجان با این مساله موافقند که برخی برنامه ها برای تثبیت بازار اجرا شود.
«ناطق علی اف» وزیر انرژی آذربایجان آخر هفته گذشته گفت: موافقیم که قیمت نفت می تواند در حدود 60 دلار در هر بشکه باشد.
با این حال اظهارنظر در مورد قیمت، اطلاعاتی در مورد اینکه چه کشوری آماده مشارکت در کاهش تولید است به دست نمی دهد. همچنین به کاهش نگرانی های بازار نیز کمکی نمی کند. فعالان بازار پیش بینی می کنند، کاهش تولید در راه است اما زیاد نیست.
عمان نیز به امکان کاهش تولید نفت توسط اوپک به دیده تردید نگاه می کند. این کشور قبل از نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) اوپک در الجزایر، اعلام کرده بود: با توجه به چند تلاش ناموفق برای فریز تولید در سال گذشته، اوپک توانایی حل بحران قیمت گذاری را ندارد.
گزارش های اخیر عمان نشان می دهد، آنها به طور رسمی از فریز تولید و یک کاهش کلی حمایت می کنند با این انتظار که اقدام مشابهی نیز توسط کشورهای دیگر انجام شود.
اویل پرایس افزود، هنوز مشخص نیست که آیا عراق درگیر جنگ داخلی و ایران تازه رها شده از چنگال تحریم نیز جزو «دیگر کشورها» که عمان به آن اشاره کرده است، هستند یا خیر.
مصر به عنوان کشوری که به طور خالص واردکننده نفت است، قدرت چندانی برای شتاب بخشیدن به برنامه فریز تولید نفت ندارد.
کشمکش اخیر این کشور واقع در شمال آفریقا با عربستان سعودی که در عمل رهبر اوپک است (در مورد تعلیق صادرات نفت) نیز منافع مصر را در برنامه فریز تولید اوپک محدود می کند.
منابعی از پارلمان مصر می گویند از وزیر انرژی این کشور خواسته خواهد شد تا قرارداد پنج ساله با شرکت آرامکو عربستان سعودی در مورد تامین مشتقات نفتی مصر را ظرف هفته های آینده بازنگری کند.
بر اساس آمار دولت های کانادا و آمریکا، 99 درصد صادرات نفت کانادا مستقیم به آمریکا می رود. هیچ یک از این 2 کشور واقع در شمال قاره آمریکا عضو اوپک نیستند و برای عرضه انرژی قراردادهای خودشان را دارند.
اویل پرایس افزود، بنابراین با وجود اینکه کانادا برای شرکت در گفت و گوهای فریز تولید دعوت شده است، این کشور انگیزه اقتصادی یا سیاسی برای کاهش تولید نفت ندارد.
برزیل در حالی که خود را برای افزایش تولید نفت در چند سال آینده آماده می کند، در نشست گذشته اوپک حضور داشت. با توجه به برنامه برزیل برای افزایش تولید، احتمال اینکه این کشور در یک برنامه کاهش تولید شرکت کند، خیلی کم است.
یکی دیگر از کشورهایی که در نشست گذشته اوپک شرکت کرد، مکزیک بود که تابستان گذشته با انجام اقدام هایی خود را در مقابل ارزانی قیمت نفت بیمه کرد.
تولیدکنندگان کوچک نفت خام مانند بولیوی، ترینیدا و توباگو تولید نفت خود را در 2 سال گذشته کاهش داده اند که البته این کاهش تاثیر چندانی بر بازار نفت نداشت.
نروژ که روزانه 1.6 میلیون بشکه نفت تولید می کرد، در سال 2014 تولید نفت خود را 2.1 درصد و در سال 2015 به میزان 3.08 درصد افزایش داد و در نشست اخیر اوپک نیز شرکت نکرد.
مسائل ژئوپلیتیکی که کشورهای عضو اوپک درگیر آن هستند تا کنون مانع اجرای توافق اولیه این سازمان در مورد کاهش تولید شده است.
اوپک با دعوت از کشورهای غیر اوپک برای شرکت در مذاکرات نفتی، در عمل تنها شرط های روی میز مذاکره را اضافه کرده و تخته سنگ های جدیدی در بن بست های دیپلماتیک موجود خود قرار داده است.
به گزارش ایرنا، اعضای اوپک در نشست بیست و ششم سپتامبر 2016(پنجم مهر) در الجزایر با کاهش تولید نفت این سازمان به 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کردند.
اوپک در ماه سپتامبر 2016(شهریور- مهر) 33 میلیون و 600 هزار بشکه نفت در روز تولید کرد.
کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان مهم غیراوپک مانند روسیه و برزیل در روزهای 28 و 29 اکتبر 2016 (هفتم و هشتم آبان ماه) در مورد امکان فریز تولید نفت در وین گفت و گو کردند که بدون نتیجه پایان یافت.
قرار است این گفت و گوها بیست و پنجم نوامبر (پنجم آذر) از سر گرفته شود و سپس اوپک توافق ماه سپتامبر (مهر) خود را نهایی کند.
عراق اوایل آبان ماه جاری تاکید کرد، این کشور قصد کاهش تولید نفت ندارد. ایران نیز پیش از عراق اعلام کرده بود تا رسیدن تولیدش به سطح پیش از تحریم، تولید خود را متوقف نمی کند.
بانک آمریکایی گلدمن ساچز دیروز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کرد، نبود پیشرفت در اجرای سهمیه های تولید و افزایش مخالفت ها میان اعضای اوپک نشانه کاهش احتمال دستیابی به توافق در نشست این سازمان در سی ام نوامبر (دهم آذر) است.
اقتصام**1063**1561**مترجم:رفعت کرمی مهر**انتشار دهنده:مژگان توانا

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361