کاهش یک‌درصدی رشد اقتصادی

کاهش یک‌درصدی رشد اقتصادی

هیویلنگ تان سی ان بی سی برخی اقتصاددان‌ها مدتی است در حال تجدیدنظر درباره نرخ رشد اقتصاد چین در سال‌جاری میلادی هستند و علت این اقدام، شیوع ویروس کروناست. طی چهار هفته اخیر فعالیت‌های اقتصادی در تعداد زیادی از شهرهای بزرگ چین متوقف شده زیرا کارخانه‌ها برای تعطیلات تمدید شده سال نو قمری این کشور فعالیت نمی‌کردند و تعطیلات در برخی مناطق ادامه دارد. این یک عامل مهم اختلال در زنجیره عرضه بین‌المللی است. از سوی دیگر بخش خدمات لطمه دیده است زیرا مردم تشویق شده‌اند در خانه بمانند. تعطیلات سال جدید اوج مصرف بسیاری از کالاها و خدمات است. در این میان برخی از اقتصاددان‌ها معتقدند سیاست‌های حمایتی جدید که از سوی دولت و بانک مرکزی چین اتخاذ شده می‌تواند اثر منفی شیوع ویروس کرونا را جبران کند.

پنجشنبه 24 بهمن 1398 ساعت 14:58

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

کاهش یک‌درصدی رشد اقتصادی

سال گذشته میلادی نرخ رشد اقتصاد چین ۱/ ۶ درصد بود که ۵/ ۰ درصد کمتر از رقم مربوط به سال ۲۰۱۸ است. موسسه رتبه‌سنجی مودیز در گزارشی آورده است: فوری‌ترین و بزرگ‌ترین اثر اقتصادی در چین مشاهده می‌شود اما به تدریج این اثر در دیگر کشورها نیز دیده خواهد شد؛ زیرا چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و با تمامی کشورهای جهان روابط تجاری گسترده دارد. اقتصاددانان دولت چین گفته‌اند: «ممکن است در سه ماهه کنونی نرخ رشد اقتصادی این کشور به ۵ درصد یا پایین‌تر کاهش یابد.» بانک‌های سرمایه‌گذاری هر‌یک به تخمین اثرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد چین پرداخته‌اند. در ادامه به دیدگاه تعدادی از این بانک‌ها اشاره می‌کنیم.

گروه بانکی نیوزیلند و استرالیا معتقد است سال‌جاری میلادی نرخ رشد اقتصاد چین ۸/ ۵ درصد و در سه ماهه کنونی ۵ درصد است. کاهش روزهای فعالیت کارخانه‌ها به افت تولید صنعتی و صادرات منجر می‌شود. همچنین از آنجا که ووهان یک مرکز بزرگ صنعتی در چین است قرنطینه آن سبب اختلال در زنجیره عرضه می‌شود. سیتی گروپ معتقد است امسال رشد اقتصاد چین ۵/ ۵ درصد خواهد بود. این بانک قبلا نرخ رشد اقتصاد چین را ۸/ ۵ درصد پیش‌بینی کرده بود. اثرات منفی شیوع ویروس کرونا در سه ماه نخست امسال بیشترین میزان است. برای کاستن از اثرات این عامل منفی باید سیاست‌های حمایتی به‌طور دقیق تدوین شود.

مرکز اطلاعات اکونومیست نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماه کنونی را از ۹/ ۵ درصد به ۴/ ۵ تا ۹/ ۴ درصد کاهش داده است یعنی شیوع این ویروس می‌تواند نرخ رشد را نیم تا یک درصد کاهش دهد. دولت چین محدودیت‌های شدید در حوزه مسافرت‌ها و حمل‌و‌نقل به شکل‌های مختلف در نظر گرفته و این اقدام برای فعالیت‌های تجاری اختلال‌هایی پدید می‌آورد. اگر شاهد یک اپیدمی باشیم و هزینه‌های بهداشتی و درمانی دولت افزایش پیدا کند امکان تخصیص بودجه به حوزه‌های دیگر کم می‌شود و این احتمال وجود دارد که دولت نتواند برای تحقق نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال‌جاری، بودجه کافی اختصاص دهد. با آنکه بخش‌هایی نظیر مسافرت، گردشگری و تولید بیشترین لطمه را می‌بیند برخی بخش‌ها نظیر تولید دارو، سرگرمی‌های آنلاین و تجارت الکترونیک رونق پیدا کرده‌اند، همچنین فروش خودرو ممکن است افزایش یابد؛ زیرا مردم از وسایل نقلیه عمومی دوری می‌کنند.

موسسه مک کواری نسبت به اثرات ویروس کرونا بسیار بدبین است. این موسسه پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی را از ۹/ ۵ درصد به ۴ درصد کاهش داده و معتقد است در سال‌جاری نرخ رشد ۶/ ۵ درصد خواهد بود البته اگر در سه ماه دوم امسال ویروس کرونا مهار شود. اقتصاددان این موسسه می‌گوید اوضاع قبل از آنکه بهتر شود بدتر خواهد شد و اکنون بسیار زود است که بخواهیم درباره اثرات شیوع این ویروس اظهارنظر کنیم. عامل اصلی نگرانی، اثر این ویروس بر بخش مسکن و ساخت‌وساز و عملکرد شرکت‌هاست. به‌ویژه پس از ۴ سال رونق بخش مسکن، این بخش از پیش در آستانه تغییر مسیر قرار داشته و اکنون ویروس کرونا اثرات منفی بیشتری بر این بخش خواهد گذاشت.

موسسه رتبه‌سنجی مودیز معتقد است شیوع ویروس کرونا تاثیری بر نرخ رشد اقتصادی چین در کل سال‌جاری ندارد و نرخ رشد اقتصاد این کشور امسال ۸/ ۵ درصد خواهد بود. البته ترکیب رشد اقتصاد به‌دلیل اثرگذاری ویروس کرونا بر مصرف در سه ماه نخست سال‌جاری، تغییر می‌کند. در سه فصل آینده تدابیر حمایتی دولت و بانک مرکزی چین ضعف سه ماه کنونی را جبران خواهد کرد. اگرچه مصرف به حالت طبیعی باز خواهد گشت اما بهبود شرایط به سرعت بهبود پس از شیوع ویروس سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ نخواهد بود. علت آن است که این بار بخشی از تقاضا از میان رفته است. امسال مسافرت‌ها به شدت کاهش یافته و مصرفی که در این دوره انجام می‌شد تحقق نیافته است. این زیان با رشد مصرف در ماه‌های آینده قابل جبران نیست؛ زیرا مصرف دوره تعطیلات سال نو قمری مختص به همین دوره است و امسال انجام نشده است.

بانک یو‌بی‌اس معتقد است امسال نرخ رشد اقتصاد چین به‌دلیل ویروس کرونا نیم درصد کاهش می‌یابد و به ۵/ ۵ درصد می‌رسد. از دید اقتصاددان‌های این بانک، تدابیر فراگیر دولت چین برای مهار ویروس کرونا از جمله قرنطینه چندین شهر، اقدامات پیشگیرانه دیگر کشورها نظیر لغو مسافرت‌های هوایی و کنترل‌های فراگیر، موثر خواهد بود. اما همین تدابیر، اثرات کوتاه‌مدت منفی بر اقتصاد چین و جهان خواهد داشت. مصرف کاهش یافته و زنجیره عرضه دچار اختلال شده است. اگر مهار ویروس با موفقیت انجام شود رشد اقتصاد در فصل‌های آینده بالا خواهد رفت. انتظار می‌رود دولت چین تدابیر حمایتی خود را ادامه دهد. در نتیجه شاهد سقوط نرخ رشد اقتصاد این کشور نخواهیم بود. تحلیلگران موسسه مشاوره سرمایه‌گذاری ونگارد معتقدند مهم‌ترین اثر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد چین حاصل تاثیر آن بر جو بازارهاست. خبر خوب این است که دولت اقدامات سریع و جدی برای حفظ ثبات اقتصاد انجام داده است. از دید این موسسه امسال اقتصاد چین ۸/ ۵ درصد رشد می‌کند اگرچه ممکن است مهار ویروس، زمان بیشتری طول بکشد. در این حالت نرخ رشد پایین‌تر از این رقم خواهد بود. شیوع ویروس کرونا رشد اقتصاد چین را در کوتاه‌مدت تهدید می‌کند؛ اما در نیمه دوم سال‌جاری، تدابیر حمایتی دولت و بانک مرکزی چین می‌تواند زیان‌های ایجاد شده را جبران کند. هلدینگ مالی نومورا پیش‌بینی کرده نرخ رشد اقتصاد چین امسال بسیار پایین‌تر از ۱/ ۶ درصد خواهد بود؛ زیرا هنوز ریسک ویروس کرونا به اوج خود نرسیده و اثرات آن نیز به‌طور کامل مشخص نشده است. در حال حاضر دولت چین در تمامی حوزه‌ها مشغول فعالیت برای مهار ویروس کروناست. اثرات اقتصادی ممکن است شدیدتر از اثرات شیوع ویروس سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ باشد.

بانک سرمایه‌گذاری ناتیکسیس فرانسه معتقد است امسال اقتصاد چین ۵/ ۵ درصد رشد خواهد کرد. این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی این بانک ۲/ ۰ درصد پایین‌تر است. از دید تحلیلگران این بانک، اثرات فوری ویروس کرونا شدیدتر از اثرات شیوع ویروس سارس است؛ زیرا در حال حاضر بخش خدمات در اقتصاد چین اهمیت و سهم بالاتری نسبت به سال ۲۰۰۲ دارد. بر مبنای تجربه‌ای که از اثرات شیوع ویروس سارس کسب شده بخش خدمات چین بسیار بیشتر از بخش تولید کارخانه‌ای لطمه خواهد دید، به‌ویژه بخش حمل‌و‌نقل و گردشگری که مولفه‌های مهم بخش خدمات هستند، تاثیرات منفی بیشتری را تحمل خواهند کرد.

 

این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361