نگاهی بر افزایش قیمت خودرو و سرنوشت لایحه FATF

نگاهی بر افزایش قیمت خودرو و سرنوشت لایحه FATF

تهران- ایرنا- هفته گذشته در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحولات بسیاری رخ داده است که از مهم ترین رویدادها افزایش قیمت خودرو و تعویق دوباره رای گیری در ارتباط با لایحه FATF را می توان نام برد، حوادثی که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.

یکشنبه 5 اسفند 1397 ساعت 22:54

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

گروه اطلاع رسانی ایرنا براساس وظایف آگاهی بخشی خود رسانه های مختلف را در هفته گذشته مورد واکاوی قرار داد و برجسته ترین و مهم ترین موضوعات را رصد و بررسی کرده است.

**بازار خودرو سوار بر اسب پیشتاز
رسانه های مختلف، دغدغه مردم را از افزایش قیمت خودرو در هفته گذشته بازتاب دادند و آوردند: در ماه‌های اخیر نابه‌سامانی در بازارهای مختلف، از خودرو گرفته تا مسکن به وضوح دیده می‌شود؛ نابسامانی‌هایی که تاثیر مستقیم بر تقاضای مصرف‌کنندگان می‌گذارد. با این تفاوت که در یک بازار مانند خودرو، باوجود افزایش قیمت روزانه هنوز هم شاهد تقاضا هستیم و برعکس بازار مسکن در خواب زمستانه‌اش فرو رفته است.

در آستانه ورود به ماه پایانی سال، تب و تاب افراد برای خرید خودرو افزایش یافته است؛ اتفاقی که این بازار در ماه آخر هر سال شاهدش می‌شود. اما در نقطه مقابل بازار مسکن وجود دارد که ماها است در رکود به سر می‌برد و افراد تمایل چندانی به فعالیت در این حوزه ندارند و دلیل اصلی آن‌هم می‌توانیم کاهش قدرت خرید افراد در حال‌حاضر بدانیم.

بسیاری از افراد بر این باورند که در شرایط حساس اقتصادی، حرکت نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازار مسکن می‌تواند برای کشور موثر باشد و از طرفی دیگر حرکت سرمایه ‌ها به سوی بازار خودرو می‌تواند پیامدهای منفی را برای اقتصاد به دنبال داشته باشد؛ جریانی که اخیرا شاهد آن بودیم کاملا برخلاف این مسئله است.

** عوامل سه‌گانه تلاطم ارزی
افزایش قیمت ارز، موضوع مهمی است که در بیشتر رسانه ها بازتاب داشت. آهسته و پیوسته بالا می‌رود. نرخ ارز که چند ماه بود جای خود را در فهرست نگرانی‌های مردم به گوشت و پراید داده بود، حالا با افزایش قیمتی که از ابتدای بهمن ماه شروع شده، بار دیگر این سؤال را به وجود آورده که این روند رو به رشد چه دلایلی دارد و کجا متوقف خواهد شد.

هم‌زمان با افزایش نرخ ارز پلیس تهران نیز در عملیاتی بیش از 20 دلال ارزی را بازداشت کرد تا از التهاب بیشتر در مراکز عمده معاملات زیرزمینی ارز جلوگیری کند. هم‌زمان با این دستگیری‌ها کارشناسان نیز دلایل گوناگونی مانند آغاز تأمین ارز سفرهای خارجی نوروزی، نگرانی درباره تصویب لوایح مرتبط با FATF، سررسید گواهی‌های سپرده بانک مرکزی و تأثیر افزایش نرخ کالاهای دیگر بر ارز را به عنوان دلایل افزایش نرخ ارز مطرح می‌کنند.

** افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس
افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از خبرهای مهم در هفته گذشته بود که رسانه ها به آن پرداختند. سفر 2 روزه رئیس جمهوری به استان هرمزگان عصر دیروز با برگزاری نشست خبری پایان یافت. در این سفر 28 طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی با اعتباری بالغ بر 44 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از 19 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم و همزمان با دستور رئیس جمهوری در استان هرمزگان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. روحانی هم گفت که در مجموع 595 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های استان در نظر گرفته شده است. بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها بود.

روحانی در مراسم بهره‌برداری از همین پروژه و همچنین در نشست شورای اداری استان بحث‌هایی را مطرح کرد که بیانگر توجه دولت به مشکلات موجود و تلاش بنیادین برای عبور از آنهاست. رئیس جمهوری در خلال سخنان خود با استفاده از نمونه‌هایی از پیشرفت‌ها و بخصوص مشکلات دوران جنگ، این پیام را به مردم و مسئولان داد که با اراده جزم شده و همکاری و وحدت می‌توان از پس مشکلات برآمد. البته که در مواجهه با این جنگ اقتصادی که دشمنان به راه انداخته‌اند، هزینه‌هایی هم باید متحمل شد.

**«سوچی» در برابر نمایش «ورشو»
یکی از مهمترین خبرهایی که در هفته گذشته در رسانه ها انعکاس داشت، نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برای آینده سوریه بود. در همان ساعاتی که آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش در حال رایزنی برای اقدامات ضدایرانی خود به بهانه بازگرداندن امنیت در سوریه بودند، 1500 کیلومتر آنسوتر در سوچی روسیه، روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه نشستی را بدون حضور تمامی کشورهای حاضر در نشست ورشو برگزار کردند تا درباره حل بحران سوریه گفت‌وگو و رایزنی کنند. همزمانی این دو نشست از دید بسیاری از رسانه‌ها مخفی نماند و آنان با بی‌حاصل توصیف کردن نشست ورشو، نشست اصلی درباره خاورمیانه را نشست سه‌جانبه سوچی دانستند. بر اساس این گزارش، روز دوم نشست ورشو، روز پنجشنبه برگزار شد.

** نیاز پایتخت به بیداری
شاید مهمترین خبر اجتماعی که در روزهای اخیر در سطح جامعه مطرح بود به زیست شبانه پایتخت مربوط می شد. با موافقت اعضای شورای شهر تهران با اجرای پایلوت زیست شبانه پایتخت، قرار است از ابتدای اردیبهشت دیگر پایتخت حول و حوش ساعت 12 شب به خواب اجباری نرود و مغازه ‌ها، رستوران‌ ها و حتی سینماها کرکره ‌هایشان را پایین نکشند تا اگر کسی هوس گشت و گذارهای شبانه به سرش زد شهر پذیرای آن باشد.

نبض زندگی در پایتخت درندشت ایران همیشه در ساعات مشخصی از شب از حرکت باز می‌ایستد و شهر بیدار و پرهیاهو ظرف یک چشم برهم زدنی از هر جنبنده‌ای خالی می‌شود و به خواب می‌رود. کارشناسان می گویند خواب شبانه تهران باعث شده شهر در ساعاتی از شب زندگی را کم بیاورد، آنان معتقدند تهران نباید شب ‌ها بخوابد حتی اگر روز پر جنب و جوشی داشته باشد.

** استقبال سرد اروپا از نشست ورشو
نشست ورشو خبر دیگری بود که در رسانه ها انعکاس وسیعی پیدا کرد. در میان هیاهو و پروپاگاندای رسانه‌ای آمریکایی‌ها برای برگزاری نشست ورشو؛ استقبال سرد اروپایی ‌ها و برخی کشورهای عرب خاورمیانه از این نشست موجب شد تا آمریکایی‌ ها بیش از پیش نسبت به عدم حضور برخی کشورهای همپیمان خود در این نشست واکنش نشان دهند. انتظارها بسر رسید و موعد برگزاری نشست ضد ایرانی ورشو فرا رسید، اما همان‌طور که از پیش نیز انتظار می‌رفت این نشست با استقبال سرد اروپایی ‌ها همراه شد. از طرف دیگر در حالی که قرار است «تروریسم و امنیت» در خاورمیانه یکی از محورهای اصلی این کنفرانس باشد با بایکوت کردن این نشست توسط ایران، سوریه، ترکیه، عراق، لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش مهمی از خاورمیانه را تشکیل می‌دهند واکنش معناداری را نسبت به این محور از نشست شاهدیم.

تحلیل شرایط این طور نشان می‌دهد که مسائل آنطور که مدنظر آمریکایی‌ها بود پیش نرفته؛ چرا که پیش از این قرار بود آنها در سطح وزیر امورخارجه در این نشست شرکت کنند، اما در اقدامی عجیب، اما جالب مایک پنس، معاون ترامپ را نیز به همراه پمپئو روانه ورشو لهستان کرده‌اند تا با این بازی رسانه‌ای دست خالی خود در جهت حضور حداکثری کشورهای همراه بیش از پیش نشان دهند.

** همه‌پرسی درباره FATF
مهم ترین چالش سیاسی که در هفته گذشته که در رسانه ها بازتاب داشت، سرنوشت لوایح FATF بود. زمزمه‌های برگزاری همه‌پرسی درباره لوایح مرتبط بلند شده و دلیل آن هم تعویق تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ درحالی‌که دو لایحه پالرمو و CFT در انتظار تعیین تکلیف در مجمع است، بررسی‌های اعضا درباره پالرمو بعد از گذشت چهار ماه هنوز ادامه دارد. در این شرایط برخی نمایندگان و فعالان سیاسی معتقد هستند که اگر هم مجمع امکان تصمیم‌گیری در فرصت اندک باقی‌مانده را ندارد، تصمیم نهایی طبق اصل 59 قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شود.

بهرام پارسایی نماینده امیدی مجلس در ارتباط با این موضوع می‌گوید که این اصل مصرح قانون اساسی آن‌قدر بی‌استفاده مانده که تبدیل به تابو شده بود. لوایح مرتبط با FATF یعنی پالرمو و CFT می‌تواند نقطه آغازی برای استفاده از اصل همه‌پرسی و رجوع به آرای مردم باشد. در‌حالی‌که مسائل لاینحل زیاد دیگری هم وجود دارد که می‌توان به گفته رئیس‌جمهوری از ظرفیت‌های اصل 59 برای آنها استفاده کرد. هرچند نماینده شیراز تأکید می‌کند که سعی ما در ابتدا بر شکستن این تابو بوده تا بتوان طرح همه‌پرسی را به طور جدی پیگیری و اجرائی کرد.‌

** فرش قرمز پاکستان برای ولیعهد سعودی
سیاست های سردمداران عربستان و به خصوص سیاست های ولیعهد این کشور موضوعی است که خبر سفر محمد بن‌سلمان به کشورهای غرب آسیا در این هفته در رسانه ها بازتاب داشت. ولیعهد عربستان برای مقابله با انزوای کشورش در منطقه، تور آسیایی خود را آغاز کرد، پاکستان نخستین ایستگاه از سفر او بود‌. این اقدام از سوی ولیعهد جوان عربستان بیانگر یک تغییر استراتژیک است که می‌تواند باعث کاهش انزوای بین‌المللی او شود و به او اجازه دهد تا تاثیرش بر یک مقیاس بین‌المللی را مجددا بررسی کند‌.

محمد بن سلمان با وعده پرداخت میلیاردها دلار کمک به پاکستان به این کشور سفر کرد و در روز نخست تور آسایی‌اش قراردادهای مختلفی به ارزش 20 میلیارد دلار امضا کرد‌. پاکستان اولین مقصد ولیعهد عربستان از چهارکشور آسیایی از جمله مالزی، اندونزی و هند است، اما کمک مالی تنها یک جنبه از رابطه پاکستان و عربستان سعودی را دربرمی‌گیرد‌. رابطه این دو کشور ریشه عمیقی دارد‌.

پاکستان با مشکلات جدی در زمینه پرداخت‌های خود روبه‌رو است و امیدوار است که با امضای این قراردادها- شامل هفت توافقنامه و یک یادداشت تفاهم- بتواند به اقتصاد لرزان خود سامان دهد‌. دو کشور قرارداد سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در حوزه‌های پتروشیمی، انرژی، معدن، پالایشگاه، انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش خدمات و ورزش را امضا کردند‌. بن‌سلمان در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه عربستان و پاکستان در حوزه گردشگری نیز تفاهمنامه امضا خواهند کرد، گفت که دو کشور قصد دارند شمار گردشگران را تا سال 2030 به 50 میلیون نفر برسانند‌.

** جدال چالش ظریف با یک‌جانبه گرایی
سخنان محمد جواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ از دیگر موضوع های مورد توجه رسانه ها به شمار می رود. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نطق خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به مسائل مختلفی از جمله به موضوع برجام، سیاست‌های آمریکا در منطقه و فعالیت‌های تروریستی در اروپا پرداخت. موضوع توافق هسته‌ای قدرت ‌های جهانی با ایران یکی از رئوس اصلی سخنرانی ظریف و همچنین بخش پرسش و پاسخ را تشکیل می‌داد.

ظریف بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرد و مدعی شد که هنوز 51 درصد مردم ایران از پایبندی به برجام دفاع می‌کنند، اما در عین حال تهدید کرد که این موضوع هر لحظه می‌تواند تغییر کند. در ادامه رفتار اروپا در جریان موضوع برجام را مورد نقد قرار داد و گفت اروپا به‌رغم پذیرش توافق هسته‌ای و دفاع از آن، حاضر به پرداخت هزینه‌های آن نیست.

سخنان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در متن و حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. پوشش گسترده محتوای سخنان ظریف در اغلب رسانه های خبری و شبکه‌های فضای مجازی در حالی صورت گرفته که کاربران توئیتر بر جنبه‌های حمایتی از مواضع ایران در منطقه خاورمیانه و همچنین در روابط بین المللی صحه گذاشته و موضع انتقادی جمهوری اسلامی علیه سیاست های امریکا و اسراییل و اتحادیه اروپا را برجسته کردند.

** هزینه‌های بیهوده از خانه ملت
اقدام برخی از نمایندگان مجلس برای جمع آوری امضا به منظور عدم کفایت رییس جمهوری، خبر دیگر سیاسی است که در این هفته در صدر اخبار رسانه ها قرار داشت. در شرایطی که کشور در تنگنای اقتصادی و فشار تحریمی دشمنان قرار دارد و توقع همدلی و همراهی از همه جریانات فکری و جناح‏های سیاسی وجود دارد، برخی نمایندگان و رقبای دولت با وجود تاکیدات و توصیه‏های رهبری، به جای اقدامات وحدت آفرین که بتواند بخشی از فشارهای تحریمی را از دوش دولت بردارد، اقدام به جمع آوری امضا برای عدم کفایت رئیس جمهوری کرده‏اند.

این دومین بار است که برخی تندروهای مجلس و مخالفان و رقبای انتخاباتی روحانی با جمع آوری امضا اقدام به سوال از رئیس‌جمهوری یا تلاش برای عدم کفایت او دارند. در نوبت اول شاهد اقدامی فراکسیونی از سوی ولایی‏های مجلس بودیم که رئیس جمهوری را برای سوال به مجلس کشاندند، ولی این بار حتی اصولگرایان ولایی هم شرایط خاص فعلی کشور را تشخیص دادند و موافقت نکردند که به صورت فراکسیونی این فشار را به دولت اعمال کنند.

پس تعداد انگشت شماری از آنها از جمله مجتبی ذوالنوری، نوروزی، کوچکی نژاد، خادمی، ملک‌شاهی، کریمی قدوسی، اعزازی، چنارانی، حاجی دلیگانی، پورمختار و علی اکبر کریمی با امضای طرح عدم کفایت رئیس جمهوری سعی کردند خودی نشان دهند و در قالب شویی انتخاباتی، به جامعه بگویند همه تقصیرها و مشکلات موجود بر گردن روحانی است؛ شاید به این واسطه از خود و جریان فکری متبوع‏شان سلب مسئولیت کنند. گویی که سایر قوا، نهادها، ارگان‏ها و حتی تحریم‏های موجود در این باره اثری نداشته ‏اند.

** FATF در تقاطع مصلحت و دلواپسی
تعویق دوباره رای گیری در ارتباط با لایحه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر دیگری بود که در رسانه ها مطرح شد. تصمیم‌گیری درباره پیوستن به کنوانسیون‌های مورد تأکید گروه ویژه اقدام مالی (اف‌اِی‌تی‌اف)، در مجمع تشخیص مصلحت نظام به آینده موکول شد. این تأخیرها، اقتصاد ایران را به سوی فضای مبهمی هدایت می‌کند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که پیوستن ایران به FATF در راستای منافع ملی کشور است و اگر به این پیمان نپیوندیم، علاوه بر اینکه احتمال ایجاد بروز مشکل برای تداوم فعالیت کانال مالی اتحادیه اروپا (SPV) به‌وجود خواهد آمد، ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالا رفته و مسیر سرمایه در کشور محدود می‌شود. با کاهش ارزش ریال در برابر دلار، نرخ تورم افزایش می‌یابد. در شرایطی که امکان تعامل با کشورها از مسیرهای قانونی را نداریم، برای دورزدن تحریم‌ها باید از مسیرهایی غیرشفاف حرکت کنیم که احتمال بروز تخلف و رانت را تشدید می‌کند.

با پایان‌یافتن مهلت تعیین‌شده از سوی این اتحادیه، با وجود آنکه لوایح مورد نظر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، هنوز مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه نظر نهایی خود را اعلام نکرده است. با توجه به اینکه این گروه ایران را به نشست آتی خود که از 28 بهمن تا سوم اسفند برگزار خواهد شد، دعوت نکرده است، نپیوستن ایران به FATF می‌تواند به مفهوم پیوستن ایران به لیست سیاه مالی باشد.

پژوهشم**2059**9131

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361