موانع رشد اقتصادی از دوران دفاع مقدس تا امروز

موانع رشد اقتصادی از دوران دفاع مقدس تا امروز

یک اقتصاددان با اشاره به موفقیت‌های مدیریت اقتصادی در دوران دفاع مقدس گفت: راه‌حل برون رفت از وضعیت کنونی هم جایگزین کردن اقتصاد تعاونی به جای اقتصاد سرمایه‌داری است.

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

دکتر ابراهیم رزاقی، اقتصاددان با بیان اینکه ریشه پایین بودن رشد اقتصادی را باید در عملکرد دولت‌ها دید، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: همچنین در ادوار مختلف، بانک مرکزی معمولا از استقلال کافی برخوردار نبوده‌ و از طرف دیگر، بین منافع ملی و منافع دولت، منافع ملی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: بعد از دفاع مقدس، مهم‌ترین امری که مانع رشد و توسعه شده، این است که حداکثر سود و منفعت در نظر گرفته شود که این امر از چارچوب‌های نظام سرمایه‌داری و خلاف قانون اساسی هم بوده است.

رزاقی با اشاره به اینکه وقتی چارچوب بر این اساس باشد، بانک مرکزی هم مجبور می‌شود که در این راستا گام بردارد، خاطرنشان کرد: برای مثال، در اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی کردن بانک‌ها به این معنی وجود نداشته و ندارد چون قدرت استقلال‌طلبی از بین می‌رود. چرا که در یکی از بندهای اصل دوم قانون اساسی گفته شده که دولت باید استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد و بند ج اصل دوم قانون اساسی نفی هرگونه ستمگری و ستم‌کشی و سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامین می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: همچنین در قانون اساسی ذکر شده که دولت باید برای همه، خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و کار مناسب فراهم کند که این بحث یک الگوی داخلی نیست بلکه یک الگوی جهانی است که صرف نظر از اینکه چه دینی داشته باشیم، به عنوان یک اصل در همه جای دنیا پذیرفته شده است.

وی تاکید کرد:‌ بنابراین، اقتصاد سرمایه‌داری نباید غالب شود و نباید وضع طوری پیش برود که منافع ملی رعایت نشود. برای مثال، خام‌فروشی یکی از مواردی است که ما را از توسعه عقب می‌راند. به این صورت که کشورهای صنعتی پیشرفته‌ای وجود دارند که ۲۰۰ سال است حاکم دنیا هستند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که نگذارند هیچ کشور دیگری صنعتی شود و خودشان مواد خام را از کشورهای جهان سوم گرفته و تبدیل می‌کنند و به قیمتی که دلشان می‌خواهد می‌فروشند و بازار جهانی را هم تحت سلطه خود دارند.

تثبیت حقوق یا افزایش حقوق؟

رزاقی در پاسخ به این سوال که در شرایط امروز اقتصاد ایران، تثبیت دستمزدها سیاست درستی است یا خیر، اظهار کرد: تثبیت حقوق‌ و دستمزدها فکر درستی است اما به شرطی که در کشور تورم نباشد. مثل تمام کشورهای جهان که قبل از این دوران کرونا بسیار راهکار خوبی بود. اما این موضوع در ایران متفاوت است. در زمان دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی، ۴۹ تا ۵۰ درصد تورم وجود داشت؛ مثل همین سال‌ها که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تورم داریم. بنابراین، وقتی شما در شرایط رکود تورمی، حقوق و دستمزدها را تثبیت می‌کنید، همه فقیر می‌شوند و مسئولان هم کارهایی که نیاز است، انجام نمی‌دهند. در کشورهای اروپایی هم اینگونه است، اما تشکل‌هایی وجود دارد که آن تشکل‌ها منافع مردم را حفظ می‌کند.

رسالت بانک مرکزی برای رشد اقتصادی

این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه در همه جای دنیا بانک‌های مرکزی یک سری وظایفی دارند، گفت: مدیریت این امر، وابسته به دولت است و دولت هم چون نمی‌خواهد مالیات بگیرد، به سمت درآمدهای غیرمالیاتی می‌رود که چاپ پول و فروش اوراق قرضه یکی از راه‌های آن است؛ پس در این اوضاع، تا وقتی این نوع تلقی و نگاه به درآمدهای دولت وجود دارد، بانک مرکزی نمی‌تواند کاری که در دفاع از منافع ملی و طبقات پایین باشد انجام دهد.

وی افزود: در این میان، اینگونه خصوصی بودن بانک‌ها خود عاملی برای فقیرتر شدن مردم می‌شود. بنابراین نیروی عظیمی که بانک مرکزی دارد باید به سمت احیای تولید داخلی حرکت کند تا با دادن امکانات ارزان قیمت و نظارت بر اینکه کار تولید درست پیش برود، بتواند به فرایند رشد و توسعه کمک کند.

اقتصاد تعاونی به جای اقتصاد سرمایه‌داری

رزاقی تاکید کرد: حرکت در مسیر رشد و توسعه اقتصادی، کار پیچیده‌ای نیست اما مسئولان خودشان باید بخواهند چرا که امکانات و منابع زیادی در کشور وجود دارد. وی با اشاره به مدیریت اقتصادی کشور در دوران دفاع مقدس یادآور شد: در آن دوران که مدیریت اقتصادی تا حدودی موفقیت‌آمیز بود، به این دلیل بود که بخش تعاونی‌ها فعال شد، بخش خصوصی کنترل شد و نظام دلالی و احتکار کاملا کنترل شد و واردات هم با نظارت ویژه به کمک وزارت بازرگانی انجام پذیرفت.

این اقتصاددان در این‌باره اضافه کرد: یعنی اقتصاد در آن دوره، به طور افسارگسیخته به بخش خصوصی داده نشد و ما کالاهای اساسی را از طریق تعاونی‌ها با قیمت خیلی پایین و حتی با ضرر به مردم می‌دادیم. در نتیجه مردم با مشکلات اولیه و اساسی زندگی درگیر نبودند و همه این‌ها این در حالی بود که ما آن زمان هم مشکلات ارزی فراوانی داشتیم.

زمین خوردن «تولید» با سود ۳۰۰ درصدی واردات

رزاقی با اشاره به ناکارآمدی برخی سیاست‌های کنونی اظهار کرد: متاسفانه الان ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهند که نظارت درستی بر فهرست تخصیص‌ها و عملکردهای آن اصلا صورت نمی‌گیرد. اینگونه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این معناست که بالاترین سود در واردات است. در نتیجه، افراد دلار را می‌گیرند و یا کالایی وارد نمی‌کنند و یا اگر هم کالایی وارد کنند، آن را با قیمت دلاری که در بازار آزاد وجود دارد، می‌فروشند. در این حالت، چرا باید افراد تمایلی برای سرمایه‌گذاری در تولید و واردات اصولی داشته باشند!؟

وی ادامه داد: در وهله دوم، اعتباراتی که به افراد حتی در بخش خصوصی داده می‌شود اصلا نظارتی بر آنها وجود ندارد که در این مورد افراد سود خود را با سود واردات مقایسه می‌کنند. لذا تولید داخل اگر خیلی هم تلاش کند حداکثر سود آن، ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود ولی در واردات تا ۳۰۰ درصد سود وجود دارد و همین پاشنه آشیل ما است.

میلیون‌ها نفر سرمایه‌های انسانی را دریابیم

این اقتصاددان یادآور شد: البته در این میان بخش خصوصی واقعی هم وجود دارد که به صورت جهادی در حال کار هستند. اما آنها چقدر می‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. چون اگر اوضاع همینگونه پیش برود آنها هم بالاخره ورشکست می‌شوند.

رزاقی همچنین به روحیه جهادی نهادهای اقتصادی مثل قرارگاه خاتم‌الانبیا اشاره کرد و گفت: این‌ها کارهایی را به عهده می‌گیرند، وظایف خود را انجام می‌دهند و مردم را هم به خدمت می‌گیرند. دولت هم باید در خدمت همین نوع نگاه اقتصادی باشد که فقر ریشه‌کن شود.

این استاد دانشگاه اقتصاد تعاونی را راه‌حل مدیریت اقتصادی در شرایط کنونی دانست و گفت: بنابراین باید به سمت تعاونی‌ها حرکت کرد که متاسفانه الان در دوران اختناق خود هستنند و کاری نمی‌توانند انجام دهند، چون ضرر می‌کنند. البته کاری به تعاونی‌هایی ندارم که از اسم اعضا سوءاستفاده کردند و شبیه بخش خصوصی عمل کرده‌اند و به سمت سودآوری حرکت می‌کنند.

به بیان رزاقی، راه‌حل‌ها ساده و امکان‌پذیر است و در هر حوزه اقتصادی، این مدیر است که باید درست فکر کند، با ساده‌زیستی و جهادی بودن پیش برود و درد مردم را بشناسد. این مدیر است که باید برای جهش اقتصادی مردم را دعوت کند و خودش هم در اختیار مردم باشد تا تغییراتی در زمینه اقتصادی به تدریج شکل بگیرد.

وی در پایان گفت: ما میلیون‌ها نفر سرمایه انسانی داریم که متاسفانه از آنها برای جهش اقتصادی استفاده مناسب نمی‌شود.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361