مشکل تولید تنها تسهیلات نیست/ ماموریت‌های صمت باید انجام شود

مشکل تولید تنها تسهیلات نیست/ ماموریت‌های صمت باید انجام شود

یک استاد دانشگاه گفت: تولید متغیرهای متعددی دارد که یکی از آنها مالی است. بخش زیادی از متغیرها در قالب ماموریت‌های وزارت صمت تعریف شده و چنین نیست که با این متغیر، تولید از سایر مولفه‌ها بی‌نیاز شود.

شنبه 10 آبان 1399 ساعت 19:55

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

محمدرضا نجفی، استاد دانشگاه و نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره ظرفیت‌هایی که از سوی وزارت صمت در شرایط تحریم و کرونا باید فعال شود، گفت: وزارت صمت نهاد حاکمیتی متکفل تولید، عرضه و تقاضای به هنگام، به قیمت و با کیفیت کلیه کالاها و خدمات مورد نیاز در کشور، تجارت و بازرگانی، برندینگ، سرمایه‌ گذاری‌های ایجادی، بهره وری و فرصت‌ها و تهدیدات فراوانی است که زیست شایسته امروز و آینده مردمان شریف کشورمان را در اقتصاد جهانی و منطقه‌ای پُر رقابت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: در ذات بسیاری از مسئولیت‌های متنوع این وزارتخانه تعارض و بلکه تضاد منافع شدید و اساسی وجود دارد. از اولین ضرورت‌های راهبری و مدیریت این نهاد حاکمیتی، با توجه به تعارضات ساختاری و محتوایی موجود، ایجاد توازن و تعادل، هماهنگی و یکپارچگی در اهداف، برنامه‌ها و عملکرد آن تا فراهم شدن شرایط اعمال اصلاحات بنیادین در ماموریت‌ها، ساختار و فرایندها است.

این استاد دانشگاه در این خصوص یادآور شد: مدیریت و تنظیم بازار، حقوق مصرف کنندگان، حقوق تولید کنندگان و به طور همزمان بنگاه‌داری خصوصا در کالاهای انحصاری مانند خودرو، رقابت و رقابت‌پذیری، توسعه و موارد بسیاری دیگر خصوصا با نگاه به آینده، نیازمند این رویکرد استراتژیک است.

نجفی اضافه کرد: تضمین چشم‌انداز برازنده تولیدات کشور در بازار های جهانی و منطقه‌ای پس از رفع تحریم‌های غیر انسانی و کرونا به صورت اهداف، برنامه‌ها و عملکرد قابل احصا و اندازه‌گیری نبایستی مورد غفلت قرار بگیرد که در آن زمان دستمان از بازارها کوتاه باشد. همچنین توجه به الزامات زیرساختی برای بهره‌وری و توسعه صنعتی که ضرورت حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولیدی رقابت‌پذیر است از دیگر مقولاتی به حساب می‌آید که باید به آن توجه و عنایت شود، لیکن متاسفانه بهره‌وری در حوزه تولید به چند دلیل بسیار پایین است.

این نماینده مجلس دهم دلایل پایین بودن بهره وری را چنین برشمرد: مالکیت، مدیریت تصدی گرایانه دولتی و شبهه دولتی اقتصاد که به ناکارآمدی و فسادهای گسترده‌ای نیز منجر شده از جمله این دلایل می‌تواند باشد.

وی در ادامه یادآور شد: دولت، نهادهای عمومی و حاکمیتی  بخش‌هایی از اقتصاد را که مردم توانایی مدیریت آن را دارند با سرعت، دقت، هوشیاری و شفافیت به آنان واگذار کند، نه برعکس که تلاش شود سهم بیشتری از اقتصاد، صنعت و تولید را در ید و سیطره خود بگیرد.

این استاد دانشگاه در رابطه با این مسئله که می‌گویند تولید با تسهیلات بانکی شکوفا می‌شود، ابراز کرد: نقش تسهیلات بانکی در تولید بسیار مهم است. گردش پول در تولید به مثابه گردش خون در پیکر یک موجود زنده است، چنانچه سیستم گردش خون و خون در یک پیکر عملکرد مناسب و سالمی نداشته باشد، حتما عوارض مهلکی در پی خواهد داشت.

نجفی در این خصوص که تنها تزریق منابع بانکی به بخش تولید سبب ایجاد اشتغال و رفع مشکلات خواهد شد؟ اظهار داشت: قطعا منابع مالی و سرمایه به تنهایی نمی‌تواند چنین ماموریت و نتیجه ای را حاصل کند، ولی بدون سرمایه و منابع مالی متناسب و نظام بانکی کارآمد نیز، کار بهره‌ور، اقتصادی، ماندگار، خوداتکا و رقابت پذیر ممکن نخواهد شد. وجود منابع مالی و نظام بانکی کارآمد به گونه‎‌ای که دسترسی به منابع مالی رقابتی، به هنگام، به مقدار و به قیمت را برای تولید و تجارت به صورت متعارف میسر کند در سرنوشت تولید بسیار موثر است. انتظار واقع بینانه‌ای نخواهد بود که تولیدی در مقیاس اقتصادی با قیمت و کیفیت رقابتی انجام شود و سهم مناسبی از بازارها را به دست آورد، اما از حمایت یا دسترسی به سیستم بانکی و منابع مالی برای تامین مواد اولیه، ماشین آلات و تکنولوژی بی‌بهره باشد یا برای حضور در بازارهای بین‌المللی جهت تامین مایحتاج یا صادرات محصولات و خدمات، از سازو کارهای متعارف بانکی و مالی محروم باشد. تا حدی که حتی متاسفانه ال سی‌ داخلی و ریالی هم در دسترس صنعتگران و تولید کنندگان کشور نباشد.    

این نماینده مجلس دهم در ادامه تاکید کرد: خدمات قابل پیش بینی، برنامه پذیر و به قیمت بانکی و مالی از تولید یک ضروت فوق‌العاده مهم است، اما در کنار آن ضرورت‌های فوق‌العاده مهم دیگری هم وجود دارد. وجود استراتژی و راهبردهای یکپارچه صنعتی و تولیدی ملی، رفع تعارضات و اشکالات ساختاری و فرایندی، مردمی کردن اقتصاد و تلاش برای رفع موانع غیر تولیدی و فراهم آوردن شرایط و محیط متعارف برای فعالیت اقتصادی در حوزهای منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر مواردیست که نهادهای حاکمیتی، قوای سه گانه و وزارت صمت به عنوان نهاد متناظر بایستی برای تحقق آن خلاقانه و پیش‌رو تدبیر و اقدام نمایند، بدیهی است تمهید چنین شرایطی خصوصا در تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه به شرط حرکت و حضور هدفمند، روشمند و کنترل شده در ثبات و توسعه تولید کشور بسیار مهم و عملی خواهد بود.

وی درباره رابطه تزریق تسهیلات بانکی و تاثیر آن بر قیمت‌ها چنین توضیح داد: ایجاد یا حفظ ظرفیت های تولیدی و بهره وری در آنها بی‌واسطه تحت تاثیر منابع مالی، سرمایه و نقدینگی است که در دنیا به صورت متعارف از طریق تسهیلات و خدمات نظام بانکی میسر و تامین می‌شود. لیکن حرکت استراتژیک ملی،  هدایت، توزیع و تخصیص بهینه این منابع، بنا به شرح وظایف موجود بر مبنای ریل گذاری و راهبری بنیادین وزارت صمت بایستی صورت بپذیرد، که در فقدان چنین حضور کارآمد و عالمانه‌ای شاهد حیف و میل فراوان ظرفیت‌های کشور خواهیم بود. کیفیت و کمیت عملکرد نظام بانکی و وزارت صمت دو عامل کلیدی مکمل و مهم در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی خواهد بود. پیش‌بینی پذیری و اعطاء به وقت و کافی تسهیلات با شرایط منطقی، عامل کلیدی برای ایجاد و بهره‌وری ظرفیت‌های تولیدی و تامین مناسب مایحتاج تولیدات و نهایتا تامین نیاز بازار و تقاضای مصرف کنندگان است که از آشفتگی و تلاطم بازار که منجر به گرانی و تورم می‌شود نیز جلوگیری می‌کند. در صورت عملکرد نامناسب سیستم بانکی، کمبود نقدینگی و محدودیت‌های شدید در دسترسی به بازارهای تامین و صادرات، صرفنظر از اینکه ریشه و علت این عوامل چه باشد، خواه سیستم بانکی باشد یا برونداد سیاست‌های دولت و حاکمیت، یا اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای و یا عوارض کرونا، تولید و عرضه دچار اختلال و نوسان می‌شود و اختلال در تولید و عرضه کمبود در بازارها، گرانی، بورس‌ بازی، فساد و مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی را به دنبال خواهد داشت، بدیهی است ایجاد چنین شرایطی تا آنجا که به دست اندرکاران و مدیران امور کشور برمی‌گردد حقیقتا جفا به ملت شریف، کشور و آرمان‌های متعالی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود هر چند مع الاسف این جفا در بسیاری از جهات هم اکنون نیز اتفاق افتاده و قابل مشاهده است.

 این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در تولید متغیرهای موثر و متعددی وجود دارد که یکی از آنها متغیر مالی است. بخش زیادی از متغیرهای موثر در تولید، عرضه و بازار در قالب ماموریت‌های وزارت صمت تعریف شده و چنین نیست که یک متغیر مثلا متغیر مالی، تولید و تامین بهینه و بلند مدت اقتصادی را از سایر مولفه ها بی‌نیاز سازد. تدبیر و کوشش مجاهدانه، عالمانه، جامع الاطراف و واقع‌بینانه برای پایداری اقتصاد کشور و معیشت مردم از جمله وظایف ملی ایمانی و انسانی همه ما خصوصا کسانی که مسئولیت امور کشور و مردم را به عهده گرفته‌اند، است. خداوند کریم را می خوانیم که ایشان را در فهم و عمل به این مهم یاری رساند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361