سیبی که آدم‌ها را می‌خورد!

سیبی که آدم‌ها را می‌خورد!

اقتصاد نیوز:فرقی ندارد توی تاکسی باشیم، مترو، رستوران، میهمانی‌های خانوادگی یا در خیابان‌های شهر. آن سیب کوچک درخشان گاززده، سال‌هاست که همه‌جا خودنمایی می‌کند. حالا در قالب گوشی موبایل،‌ ساعت مچی، لپ‌تاپ و ... چندان تفاوتی نمی‌کند. اصلا انگار بعضی‌ها طوری آن وسیله الکترونیکی را جلوی صورت شما می‌گیرند که حتما آن سیب درخشان را ببینید.

سه شنبه 17 مهر 1397 ساعت 19:10

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از اقتصاد-نیوز 

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا، سال‌های سال است که به تعداد ما ایرانی‌های «اپل‌دوست» افزوده می‌شود. فرقی ندارد یک خانم خانه‌دار،‌ دانشجو، مدیر،‌ پزشک، مهندس یا کارمند معمولی باشد. «اپل» این روزها مورد علاقه خیلی‌هاست؛ حتی اگر این کمپانی روز به روز تحریم‌هایش را برای کاربران ایرانی‌ شدیدتر کند.

خدمات فروش و پشتیبانی محصولات شرکت اپل در ایران به صورت رسمی غیرمجاز بود و تا تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۲ شرکت اپل از ارائه خدمات فروش رسمی و خدمات پس از فروش به مشتریان ایرانی امتناع می‌کرد و پس از اعلامیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی که زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکاست، مبنی بر عدم تحریم خدمات ارتباطی به ایران، شرکت اپل بعد از سه ماه تأخیر در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۲ در وب‌سایت رسمی‌اش ایران را از فهرست کشورهای مورد تحریم حذف کرد.

در آگوست ۲۰۱۷، اپل اعلام کرد اپلیکیشن‌های ایرانی را براساس قوانین تحریم آمریکا از سرویس اپ‌استور خود حذف می‌کند. پس از آن بلافاصله ۱۹ اپلیک‍یشن که برخی از آنها از نام‌دارترین اپلیکیشن‌های استارت‌آپ‌های ایرانی هستند از اپ‌استور حذف شدند. این در حالی است که این شرکت هر از چندگاهی هم دسترسی کاربران ایرانی به اپل‌استور را قطع می‌کند.

«اپل» علاوه‌ بر اینکه گران‌قیمت است، ممنوعیت‌های کلی هم برای کاربرانش قائل است. مثل محدویت و بعضا ممنوعیت در جابجایی فایل‌ها، ممنوعیت بلوتوث، ممنوعیت فلش و ممنوعیت ارتقای حافظه. با همه اینها نمی‌توان کیفیت و سرعت پردازش محصولات این کمپانی را نادیده گرفت.

البته هیچ‌کدام از این تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها باعث نشده که مشتریان اپل در ایران کاهش یابد. حتی برخی که نام خود را «اپل‌باز» گذاشته‌اند، دوست دارند که مجموعه کاملی از محصولات این کمپانی را داشته باشند؛ از آی‌واچ گرفته تا آیفون و آی‌پد.

اما پرسش اینجاست که آیا ما ایرانی‌ها واقعا سواد کار کردن با تمام ظرفیت‌های این محصول حرفه‌ای را داریم؟ اگر از تحریم‌های کلی که این کمپانی برای ایران در نظر گرفته است، فاکتور بگیریم، آیا ما به غیر از استفاده از پیام‌رسان‌ها و جواب‌دادن تلفن بلد هستیم از سایر قابلیت‌های این تکنولوژی استفاده کنیم؟

در این گزارش با چندنفر از هواداران اپل که حاضر نیستند به جز این برند،‌ از برند دیگری خریداری کنند گپ زدیم. از آنها پرسیده‌ایم که چرا دوست دارند اپل داشته باشند و از کدام‌یک از کارایی‌های آن بهره می‌برند؟

محبوبه، ۳۷ ساله و خانه‌دار است. او علاقه‌مند به گوشی اپل است و آیفون هفت پلاس دارد. او می‌گوید: «تو یه جمله بگم. به نظرم اپل خیلی کلاس داره. از اول دوست داشتم اپل داشته باشم اما چون خیلی گرون بود،‌ نمی‌خریدم. قبلش گوشیم «هوآوی» بود. از طرفی قابای اپل خیلی فوق‌العاده‌ان. من با گوشیم کار خاصی انجام نمی‌دم. خب؛ مثل بقیه. تلگراممو چک می‌کنم. آهنگ گوش می‌دم. خیلی هم از گوشیم راضی‌ام.»

رضا، ۳۳ ساله و پیمانکار پروژه‌های شهری است و طرفدار آی‌واچ (ساعت هوشمند مچی اپل) و آیفون. او می‌گوید: «راستش من اصرار چندانی به استفاده از این برند ندارم. اساسا آدم برندبازی نیستم. قبلا یه گوشی خیلی معمولی داشتم که کارم باهاش راه می‌افتاد اما واقعیت اینه که وقتی جلسه‌های مختلف می‌رم برای اینکه بتونم پروژه بگیرم، خیلی مهمه که گوشی لوکسی داشته باشم و لباس خوبی پوشیده باشم. یه جورایی عقل مردم به چشمشونه. احساسم اینه که با این استایل تو محل کار بیشتر تحویلم می‌گیرن. وگرنه از نظر من این گوشی و این ساعت هیچ کار خاصی انجام نمی‌دن.»

محسن، ۳۵ ساله، کارمند و طرفدار گوشی آیفون است. او توضیح می‌دهد: «من سال‌هاست که گوشی آیفون دارم. بعد از اینم انتخابم همینه. برای اینکه این گوشی مرگ نداره و تحت هیچ شرایطی هنگ نمی‌کنه. از طرفی کدوم گوشی رو میشه پنج شیش سال ازش استفاده کرد، بدون اینکه اتفاقی براش بیفته؟»

امین،‌ ۳۷ ساله و کارمند که از آیفون و آی‌پد استفاده می‌کند، درباره دلیل این انتخاب می‌گوید: «یکی از دلایلی که آی‌پد خریدم امکان استفاده راحت‌تر از اون برای خوندن کتاب‌های الکترونیکی بود. برندهای دیگه رو قبلا امتحان کرده بودم اما نور و لرزش صفحه‌ اونا چشمامو اذیت می‌کرد اما اپل این مشکلو حل کرده. دلیل دیگه اینکه اپل ویروس نمی‌گیره و مشکل سخت‌افزاری پیدا نمی‌کنه  و در عین حال بسیار بادوام‌تره.»

علاوه براینکه تعدادی از کاربران اپل دلیل نسبتا قانع‌کننده‌ای برای استفاده از این برند دارد اما افرادی هم هستند که روی موج مصرف‌گرایی و برندزدگی می‌نشینند. مصرف‌گرایی مشوق یک روند اجتماعی، اقتصادی است که همواره خریدکالا و خدمات بیشتر را طرح‌ریزی می‌کند.

اگر شما هم در این باره نظری دارید در تکمیل این گزارش شریک شوید.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1813

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1976

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1781

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361